{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
665 visninger | Oprettet:

Hvilket foder og hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Irish Cob hoppe på halvandet år, der er lige spinkel nok. Hun er 135 cm og man kan indimellem ane hendes ribben. Hun går på en forholdsvis stor eng, hvilket hun også kommer til vinteren igennem. Hun har fået ormekur.

Hvilket foder ville være godt for hende så hun tager på, og hvor meget om dagen?

Jeg har i mange år kun haft shettere som jeg absolut ikke har haft samme problem med, tvært imod.

I mine teenageår fik jeg undervisning i FE tabeller men har ikke beskæftiget mig med det siden. Har lige set sådan et skema i dag, og synes godt nok det er svært at gennemskue!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilket foder og hvor meget?
  • #1   30. sep 2011 FE behøver man ikke sætte sig ind i. Der står gode anvisninger på fodersækkene og ellers kontakt en foderkonsulent. og ja, de vil jo gerne sælge varen, men brug deres viden og køb så det foder du vil.

• #2   30. sep 2011 få lagt en prof. foderplan.
    Foder der er godt til heste der skal tage på er bla. fiberpellets, majs og Linamix smiley Har ingen ide om hvor meget din hest skal have....desværre.

• #3   30. sep 2011
    Jeg hælder almindeligt flydende rapsolie i foderet, mellem 1 og 3 dl. i alt pr. dag, fordelt i rationerne. (1 liter = kr. 13 cirka)

Det synes jeg ser ud til at virke bedre end Linamix, når jeg kigger på hestenes hove.

Jeg prøvede Linamix i foråret, og havde en utrolig positiv indstilling til produktet, da jeg gik i gang, og jeg har ikke noget at udsætte på det som sådan.

Men inden da havde jeg givet hestene rapsolie i mindst et år, og det var meget, meget nemt at se forskel på deres hove, da de havde fået Linamix i tre-fire måneder. Fra perioden med flydende rapsolie var hovene elastiske og glatte, fra perioden med Linamix var hovene mere tørre og grove...

Det er bare min erfaring, og selvfølgelig er det ikke sikkert, det virker sådan på jeres heste... smiley

• #4   30. sep 2011 Okay, mange tak for det alle tre smiley

• #6   1. okt 2011 En tommelfingerregel er 1 FE pr 100 kg til vedligehold og så skal din have eksta for at holde huld/tage på. FE står på fodersækken og ellers svarer 1 kg hø ca til 1 FE.
    Men prøv at søg i forum, der er mange gode svar/forklaringer og udregninger i forhold til fodring. Som er en hel videnskab.
    Det kan også anbefales at kontakte landbogården i dit område og forhøre dig om hvad du skal være specielt opmærksom på i dit område. F eks skal vi her i Vendsyssel være obs på selen indholdet, da jorden heroppe er fattig på selen.

• #7   1. okt 2011 Gitte F

1 kg hø = 1 FE

Mener du så at en hest på 300 kg kun skal ha 3 kg hø om dagen?

• #8   1. okt 2011 En plag på 1½ år skal man kunne ane ribben på.. Især med en tung race som din...

Den har fået ormekur, hvilken slags mod hvilke orm? Fik den taget gødningsprøve for alle typer orm? Inklusiv larvedyrkning?

Du kan ikke sige 1 kg hø = 1 FE.. Hø og wrap er lavet på forskellige marker, med forskellig type jord, gødning, vejret spiller en rolle osv osv..

En plag har bedst af alt det grovfoder den kan spise og så vitaminer/mineraler i krybben, uden sukker og stivelse....

• #9   1. okt 2011 build up fra brogården er godt til at tage på med.

• #10   1. okt 2011 ups... 2 kg middelhø = 1 FE.... og som jeanette rigtig skriver det afhænger meget af høkvaliteten.. men man regner med at er det svinger imellem hø hvor der skal ca 4 kg til 1 FE og rigtig godt hø hvor der skal ca 1,5 kg hø til en FE.

Kommentér på:
Hvilket foder og hvor meget?

Annonce