{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

kan det virkelig passe?:s st. hippolyt {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

ja, nogle af jer så måske mit indlæg igår om at min kære hest er blevet syg smiley

vil så bare høre nu, om det virkelig kan være rigtigt at St. Hippolyts Naturmüsli kan gøre hestene syge ? hun har altså kun været på det i 2 uger og ikke engang i fuld dosis endnu (supplerer med vitaminer), men igår blev hun syg for første gang i den tid jeg har haft hende (1 år) og er stadig dårlig idag og vil ikke spise :s
Har hørt både godt og dårligt om hippolyt, men ville prøve da hun er meget kræsen og ikke skal have for meget på en gang. Men hvis det er det, så ryger det ud med det samme!

Dyrlægen kunne intet høre eller finde/se på hende, så han mente det var noget indefra, pga. den halvhøje feber, hvilket bekræfter mig lidt mere i min mistanke. Hun kom på antibiotika, og hvis hun ikke har det bedre idag når jeg kommer derud, kommer der en dyrlæge og tager nogle blodprøver på hende :s

skriv jeres erfaringer med det foder, så jeg kan gøre mig lidt klogere på om det kan være det der har lavet ravage SÅ hurtigt efter foderskiftet, som i øvrigt har taget en måneds langsom overgang!

på forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan det virkelig passe?:s st. hippolyt
  • #1   4. okt 2011 hmm, hvor mærkeligt.

Jeg har længe fodret med det, og har altid syntes det var et super foder. Samt at hestene elskede det smiley

• #2   4. okt 2011
    Det har jeg nu aldrig oplevet.. Men håber da hun snart får det bedre.

• #3   4. okt 2011 okay, har bare hørt at nogle heste blive syge af det, og synes det er nok så mærkeligt at lige 2 uger efter helt foderskift, så bliver hesten syg for første gang i 2 år :s hun har aldrig været så meget som forkølet inden... :s

• #4   4. okt 2011 min trives fint på st hippolyt men måske er der et stof i natur musli din hest ikke kan tåle ; )) God bedring til din hest

• #5   4. okt 2011 Jeg har brugt det i mange år, til 3 af mine heste smiley Har altid været rigtigt glad for det..

Måske er hun allergisk overfor noget i foderet evt,? ellers tror jeg ikk det er pga. foderet

• #6   4. okt 2011 Jeg har også fodret min hest med Natur Müsli i mange år, har kun gode erfaringer med det...og jeg tvivler da stærkt på at en hest kan få feber af et foderskift eller foder i det hele taget, da feber jo er kroppens måde at nedkæmpe virus....

• #7   4. okt 2011 tænker det samme som rebekka - jeg bruger også naturmüsli fra hippolyt og har gjort det de sidste par år - jeg er super glad for foderet, og min ældre hoppe fungere super på det.

• #8   4. okt 2011 bruger også hippolyt uden problemer - mine ungheste har aldrig stået pænere

• #9   4. okt 2011 okay, det lyder positivt at der er så mange hvis heste der fungerer på det smiley
    der kan jo være undtagelser, og ja det kan også være et uheldigt tilfælde med min. Men det at hun ikke vil spise det nu her, synes jeg et eller andet sted også er underligt, da det fint gled ned for nogle dage siden. Ved godt hun er syg osv. men har hørt om naturmüslien, fordi den netop skulle være appetitvækkende?

om ikk andet, så ved jeg ikke om jeg tør fortsætte på det, så skifter tilbage til brogaarden.
    Hvis nogle vil købe en sæk naturmüsli, så skriv lige, har en ekstra som ikke engang er åbnet.

• #10   4. okt 2011 Anette - hvor bor du?

• #11   4. okt 2011 jeanette: Ja det er rigtigt at kroppen kæmper mod virus når der er feber, men eftersom at han intet kunne høre, hverken på lunger, hjerte, tarme eller lign. så tænker jeg at der har været noget i foderet hun ikke kunne tåle. Han sagde at det var noget indefra, og hun har hverken hostet, har snot, øjenbetændelse eller noget som helst, der er virkelig INTET at se :s udover at hun ser enormt skidt tilpas ud og bare står og hænger som et barn der har enorm kvalme smiley

• #12   4. okt 2011 jeg bor i Horsens. Sækken står mellem horsens og vejle.

• #13   4. okt 2011 Ja okay, det er desværre for længt væk fra mig.. men kender en der nok gerne vil købe hvis du vil sælge lidt billigt.. hun bor i horsens.

• #14   4. okt 2011 Rebekka: Ja, det er vel ligesom os mennesker smiley
    håber bare hendes feber er faldet idag, da hun trods alt fik både smertestillende og antibiotika og skal give hende pasta her de næste 2 dage smiley

også meget ubehageligt, når man første gang i sit liv står med en syg hest og er alene om det. Man kan hurtigt male fanden på væggen, er lidt nervøs for min kære hyp smiley

• #15   4. okt 2011 hun kan få den for 175 kr, har selv givet 200.- og den er helt uåbnet. smiley

• #16   4. okt 2011 prøv at skriv til hende og spørg. hun er på min venneliste og hedder kristine+lukas

• #17   4. okt 2011 jeg tror altså ikke på det er fodret...!

Med mindre der, imod min forventning, skulle være noget i foderet hesten er allergisk overfor..

Men der er mange heste som er syge pt. pga det voldsomme skift i vejret

• #18   4. okt 2011 kan være du har ret sandie.. synes bare det er mærkeligt at dyrlægen slet ikke kunne finde noget på hende så smiley plejer de ikke at kunne lokalisere en forkølelse/influenza etc?

om ikk andet, så bliver der i hvert fald skiftet igen, vil ikke risikere noget.

• #19   4. okt 2011 nej en forkølelse og influenza kan jo ikke lokaliseres smiley det er en diagnose de stiller ud fra symptomerne smiley

ved mennesker er influenza jo også diagnosticerte ud fra symptomerne

• #20   4. okt 2011 hehe ja det også også det jeg mente, ups smiley

men, dyrlægen kunne netop IKKE sige hvad det var, udover at det måtte være noget indefra. han spurgte nemlig ind til om hun havde hostet osv. som de jo til og ofte gør når de har sådan en virus.
    men hun gør intet - bogstavelig talt, for hun er heller ikke kommet af med noget afføring :s men det var ikke forstoppelse efter hans mening..

jeg er ret i vildlede, har ingen anelse om hvad det kan være, når dr.dyr ikke kan sige noget konkret.

• #21   4. okt 2011 hvis hun er sløv, ikke vil spise, har feber og ikke er kommet af med afføring, hvordan kan han så være sikker på det ikke er begyndende kolik?

• #22   4. okt 2011 jeg tror altså ikke det er foderet...

har du givet grøntpiller/roepiller/fiberpiller???

er hesten lige rykket fra døgnfold til stald???

drikker den nok vand???

• #23   4. okt 2011 hesten går i løsdrift, hun har fået MEGET SMÅ mængder fiberpiller i et halvt år (50-200g pr fodring)
    jeg har ikke set hende drikke siden igår, forsøgte at give mash men var hun slet ikke interesseret i, hvilket heller ikke ligner hende At all!

• #24   4. okt 2011 britt - godt spørgsmål , men mente han ikke... jeg trak også rundt med hende igår for at holde hende igang.. men der bliver ringet igen idag, hvis hun har det ligesom igår smiley

• #25   4. okt 2011 hun har dog ikke sparket sig i maven eller forsøgt at lægge sig o.l. på noget tidspunkt, mht. kolik

• #26   4. okt 2011 det lyder altså ikke betrykkende at den slet ikke vil spise og du ikke ser den drikke??

har du prøvet at stille en spand vand ind til den?? så kan man se hvor meget der ryger ned...

Tror måske jeg ville få en anden dyrlæges vurdering hvis jeg var dig smiley

• #27   4. okt 2011 de behøver ikke sparke sig eller rulle hvis det er kolik...

kolik dækker jo over alle former for mavesmerter (som så med tiden kan udvikle sig til det, som gør de vil rulle og risikere tarmslyg)

• #28   4. okt 2011 jeg er også urolig for hende, har også taget fri fra skole idag, så jeg kan komme derud her, direkte efter lægen som jeg skal til klokken 11.

det var en vagtdyrlæge igår der kom, ringer til min egen idag og får ham til at tjekke..
    Min søster holdte øje i morges og hun ville ikke spise foder osv. men ville gerne have en smule hø.

• #29   4. okt 2011 håber godt nok ikke det er noget alvorligt :s
    bare underligt fordi igår morges havde hun gået fint nok til foderet, så det må være opstået hen ad eftermiddagen.

Suk smiley

• #30   4. okt 2011 synes det lyder som influenza hun er ved at få..

det passer med sløvhed, manglende appetit og feber.. Det behøver de ikke at hoste af, men kan blive meget dårlige..
    Antibiotika virker ikke mod influenza, da det er en virus og virus kan ikke slåes ned med antibiotika..

Jeg ville få en anden dyrlæge ud.. tvivler på at det er foderet der er noget galt med

• #31   4. okt 2011 hendes egen dyrlæge kommer ud idag. smiley

• #32   4. okt 2011 Det lyder godt nok skrækkeligt, har rigtig ondt af dig og også din hest selvfølgelig. Jeg har godt nok ikke noget kendskab til det foder, men har du overvejet at det måske bare er denne ene sæk, som der måske har været noget galt med. F.eks. åbnede vi en pose hestemüsli engang, for det lignede der var små pelshår i, vi tænkte at en mus måske var kommet med i denne ene pose og var blevet kværnet, vi smed hele posen ud. Måske kan det bare være en lillebitte ting som var galt med den pose som du har åbnet for nyligt? smiley
    Også ønsker jeg din hest god bedring smiley

• #33   4. okt 2011 aner det ikke, men nu får dyrlægen lov til at tjekke hende igen idag, og hun får taget det foder der væk, og så må hun have nogle fridage ekstra.
    ingen grund til at risikere at der er noget skidt i det. Men det ser nu helt normalt ud foderet.

årh hvor er det svært med en hest man ikke aner hvad der er galt med, når den aldrig har været syg før smiley

• #34   4. okt 2011 Vi har fodret med det i flere år og har ikke andet end være ekstremt tilfredse! smiley Vores heste/ponyer har været utrolig dejlige i pelsen og udseende mæssigt og har haft tilpas energi! Vi har kun være HELT tilfredse smiley

• #35   4. okt 2011 min den ene hoppe havde for en måned siden sådan en dag hvor hun stod og hang . hun kom ind i boksen og fik tilbudt mad osv . og hun ville hverken det ene eller det andet og hun var ved at vælte flere gange . jeg fik hurtigt fat i vagt dyrelægen og han kom ud og var noget overrasket over hende , for der var entligt ikke goget galt med hende ud over lidt feber og minus ædelyst og at hun var ved at vælte . gan gav hende noget febernedsættene og noget smærtestillende og en ting mere siom jeg ikke kan huske hvad er . men der gik 5 min så ville hun spise igen og dagen efter har hun frisk som en havørn . jeg turde ikke at have lade hende stå natten over så dårlig synes jeg hun var .

hun kæmper nok med lidt virus og hesten kan have noget forkøelse på vej . det gør også at de er matte og ikke gider at spise . jeg håber at du finder ud af hvad der er med den .

• #36   4. okt 2011 jeg tror heller ikke det er foderets skyld, men at din hyp har raget en virus til sig. Som andre skriver akn virus ikke bekæmpes af antibiotika og hvor syg hesten bliver og hvor lang tid det tager den at blive rask afhænger af hestens immunforsvar som skal bekæmpe virus. Synes godt nok det er en ringe dyrlæge hvis han/hun ikke kan fortælle dig dette som en mulighed.

jeg ville tilbyde den lækkerier og sørge for at der er foder den kan gå til hvis den får lyst til at æde. Sørge for at der er godt med frisk hø hvis den får lyst og prøve at tilsætte en liter æblejuice til en spand frisk drikkevand.

Hvis en hest selv har svært ved at bekæmpe en virus og ikke orker at drikke eller spise vil jeg mene at det eneste dyrlægen kan tilbyde i den situation er at hesten kan få væske og nærringsstoffer i drop ligesom mennesker kan få. Men håber du får lidt bedre information når din egen dyrlæge kommer ud.

• #37   4. okt 2011 nu er jeg selv kommet ud til hende, og hun er i lidt bedring smiley Ørene er kommet frem igen, har set hende drikke lidt og også komme af med noget. hun har ingen dårlig mave..
    æde vil hun dog stadig ikke, fik med nød og næppe klemt en lille portion mash ned, og det var alt. Hun har stadig nogle meget tøvende og forsigtige skridt, men ser meget bedre ud idag end igår.

• #38   4. okt 2011 at sørge for at der er foder hun kan gå til hele tiden, er ikke muligt pga. løsdrift smiley Men lægger hø ud som hun kan tage af med de andre, og så bliver jeg her lige et par timer og ser om den pasta hun skulle have idag, giver nogen virkning.. hvis ikke, så bliver der ringet.
    Eller tror nu jeg ringer og spørger alligevel, bare for at være på den sikre side, selvom det går bedre

• #39   4. okt 2011 Jeg ville også ringe til egen dyrlæge uanset hvad.

Og så ville jeg seperere hende fra de andre heste mens hun er syg og svag. En syg hest er tegn på svaghed i flokken, og andre heste kan i sådanne tilfælde blive ret modbydelige. Så jeg syntes ikke det er forsvarligt at lade en så syg hest gå rundt i flok blandt andre.

Hun skal i en boks hvor du kan holde øje med afføring + mængde af vand hun drikker m.m.

har du ikke en boks du kan låne et par dage til hun er frisk igen?

• #40   4. okt 2011 der er ikke boks i nærheden, dog har vi mulighed for at lukke af inde i løsdriften.. de er kun 2 andre, små heste og der er ingen problemer på folden, min er førerhoppen, og hun har dog stadig overskud til at sætte dem på plads. Har jeg set med egne øjne..

men jeg tror jeg vil muge det stykke som vi kan lukke af, og så fylde godt op med halm så hun kan være derinde, og så se.

ringer og spørger dyrlægen om der er andet jeg skal gøre

• #41   4. okt 2011 min ene hest fungere også fint på hippolyt foderet, han får også natur musli

hvis du ikke er kommet af med dit foder må du gerne lige sige til for så er jeg intra

• #42   4. okt 2011 Carina O: Jeg er ikke kommet af med det endnu, så du skal være velkommen til at købe det.. du må også godt få noget af den der er åbnet med, der er i hvert fald over en halv sæk, skal dog bruge lidt til overgangen..

• #43   4. okt 2011 nu fandt jeg noget hun ville spise, så håber det kan fungere.. åbenbart en utrolig sund hest jeg har, for det eneste der vil glide ned lige nu er opblødte roepiller og fiberpiller mixet sammen til rigtig grød... som om at det alm. foder er for hårdt for hende? kan en hest have ondt i halsen?

• #44   4. okt 2011 tja det kan den vel godt, ligesom os mennesker.. kunne den evt. have halsbetændelse?

• #45   4. okt 2011 ingen anelse... men har snakket med dyrlægen nu, og hun synes vi skal se tiden an til i morgen tidlig, og hvis den ikke har det bedre der, så kommer de lige et smut forbi og tjekker igen, evt. med en blodprøve.

hun sagde der var en virus i omløb, så kan godt være hun bare har raget det til sig.. Nu kommer hun "ind" i nat, og så må vi se i morgen smiley

• #46   15. okt 2011 hejsa

belv hesten niogen sinde frisk ??

vi havde også en med lignende symptoner hn belv desværre aflivet - men det va rogså meget eget aggrasivt uvikling over nogle timer - dyrlægen mente det var kolik/tarmslymg som hun døde af smiley
    men under et døgn efte rhun var aflivet tyde noget på hun var en såkaldt gas puster - det kan udvikle sig over nogle dage er de gas puster er de døds dømt smiley

• #47   15. okt 2011 ja hun blev rask igen efter 3 dage smiley en anden dyrlæge mente at det var influenza - en ny en der var i omløb.. hun fik det skidt igen en aften, ugen efter, men det tog kun et par timer - hun fik et overgangsdækken på i stedet for regndækkenet og så fik hun det godt igen smiley

Kommentér på:
kan det virkelig passe?:s st. hippolyt

Annonce