{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
456 visninger | Oprettet:

Hovbyld - jeres erfarringer {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg sidder og venter på dyrlægen som skal eftertjekke min hests hovbyld. Han var her i onsdags, torsdag og nu i dag. Min hest har rigtig ondt og vil ikke støtte på hendes ben. Hovbylden sidder i højre baghov.

Jeg vil høre jeres erfarringer omkring en hovbyld.

Mvh Sofie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hovbyld - jeres erfarringer
  • #1   14. okt 2011 Ville nok få fat i en smed.

Ellers bade i varmt sæbevand.

Når bylden er kommet ud er hesten rengående

• #2   14. okt 2011 hmm jamen det er lidt svært at sige, eftersom hvor slem den er, hvor længe den har været der før den blev opdaget osv..
    nogle gange kan man hjælpe hesten lidt ved at ligge en sål på hoven.. men det kommer selvf an på om den sidder hvor sømmene skal sidde, for hvis den gør det blir det jo et problem at holde sål og sko på ;(
    nogle gange er det så svært for smed el dyrlæge at grave den fri, at hele hoven sådan set blir udhulet, og så kan der desværre gå flere måneder før den blir ok.. men hvis det er en lille byld og den blir skrabet fri i første forsøg kan hesten være helt fri i løbet af en uges tid el 2...

• #3   14. okt 2011 halt fri skulle der ha stået i sidste linie smiley men ja som lisbeth siger, så sæt den i blød så tit som muligt.. smiler

• #4   14. okt 2011 Smeden har været her - 2 gange, men han sagde jeg skulle ringe til en dyrlæge hvis det blev værre, hvilket det så er blevet. Den er tilsyneladende rimelig stor. Hun bliver får fodbad med brun sæbe i 15-20 minutter om dagen.

• #5   14. okt 2011 ja den skal nok have noget pencilin måske.. nogle heste kan ikk selv "komme" af med den, og smeden tør tit ikke at skrabe længere ind i hoven hvis det begynder at bløde.. men bare du bader hver dag og holder det rent, kan du ikke gøre mere.. det er desværre doktor dyr der skal til så ;(

• #6   14. okt 2011 Dyrlægen sagde heldigvis at det var i bedring. Hun fik mere penicillin og smertestillende og så fik jeg noget penicillin, jeg skulle give hende i foderet her i weekenden. Problemet var nu at hun lå ned i boksen da dyrlægen kom, og dyrlægen var bange for det var kolik, fordi hun ikke havde rørt sig, da hun jo har stået i boksen. Det var heldigvis ikke kolik, men bare fordi hun har så ondt i benet, at hun lå ned.

• #7   14. okt 2011 Hvis der er hul på bylden , så tag noget vat og lidt jod. Stop vagten med rigeligt jod op i udhulningen og læg en bandage. ( jeg bruger dyrlægens vetflex) skift det 2 gange daglig og vask efter med varmt vand og sæbespåner. Og læg en ny bandage. Bandagen forhindre at der kommer bakterier i det åbne "sår". Og hvis bandagen skulle falde af så hjælper joden smiley det har jeg gjort og cirka 5 dage efter skulle det være normalt igen alt efter størrelsen på bylden smiley min hun havde det i strålen og fik derfor skåret det meste af strålen af:)

• #8   14. okt 2011 jeg vil heller bruger sæbespåner i sted for brun sæbe, og så vil jeg også gør som Mia-maya F. det hjælpe på min sidste år da han stod med hovbyld.

• #9   14. okt 2011 Da min fik en hovbyld kunne han ikke gå, måtte bruge en time på at få ham ind fra folden. Der blev skåret hul på dem (der var tre store) og bagefter gjorde jeg som Mia-maya i fire dage, og så var det overstået.

Kommentér på:
Hovbyld - jeres erfarringer

Annonce