{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

fået hest foræret {{forumTopicSubject}}

Jeg har for 4 måneder siden fået en ox hoppe foræret, hvilket jeg dengang blev glad for, men nu 4 måneder senere har jeg faktisk fortrudt jeg sagde ja til at få hende. Hun er 7 år har faktisk aldrig rigtig været i hænder, havde aldrig set smed eller dyrlæge, har gået i flokken sammen med sin mor og 1 søster samt andre heste hos opdrætter. Jeg fik hende foræret pga særlige omstændigheder, og klausul på jeg ikke måtte sælge hende videre, så nu har jeg taget kontakt til opdrætter og fortalt hende at jeg ikke rigtig er blevet glad for hesten. Den er godt nok meget tillidsfuld og har både haft smed og alting og man kan løfte ben og strigle hende uden problemer, men det er lige som om jeg ikke kan sammen med hende afligevel.. ved ikke om det er mig som bare er et fjols og skal Tage mig sammen for jeg ved også at sender jeg hende tilbage så kommer hun jo ned til det samme som dengang jeg fik hende, og det er jo også synd. Ejer har ikke noget fast arbejde derved ikke penge nok, hun har 12 heste i forvejen, så en mere igen er jo en udgift mere samt at foder og strøgelse er blevet dyrt i år pga vejret. Så hvad ville i gøre hvis i var mig???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fået hest foræret
  • #1   30. okt 2011 Jeg ville søge hjælp. Få en god træner og arbejde på at få et godt forhold til hesten. Ikke alle eventyr starter med kærlighed ved første (eller 20) blik. Nogle gange kræver det hårdt arbejde og tålmodighed at opnå det.

    Mit ynglings citat har altid været "nothing worth having comes easily".


  • #2   30. okt 2011 når man har sagt a må man også sige b
    det er så nemt og opgive,brug tid og kræfter på hende
    er enig med signe b


  • #3   30. okt 2011 Alternativet kunne jo være at du sammen med avler finder et hjem til hende. Altså at hun blive stående hos dig (og for din regning) til et nyt hjem er fundet som både du og avler har det godt med.
    Skulle der evt tjenes noget på det, kan det jo så deles mellem avler og dig.

    På den måde kan hesten få et hjem hos nogen som gider den, og avler får ikke den opfattelse at du bare har villet tjene nogen hurtige penge.


  • #4   30. okt 2011 4 mdr. er ikke længe, sådan noget tager længere tid. Synes du skal give hende en chance, især når du kan bare kan se en lille smule fremgang smiley

  • #5   30. okt 2011 Man opgiver ikke en hest som var det legetøj.

  • #6   30. okt 2011 Jeg ville aldrig indgå sådan en kontrakt. Hvordan kan "sælger" lave sådanne klausuler ?


    Jeg har selv foræret en pony væk, den røde på min profil. Det var til en ung pige på 16 år, som havde lånt ponyen et år i forvejen. Hun kendte den, og dens særheder (gjordkramp).


  • #7   30. okt 2011 Jeg fik oss en hest foræret her for ca. 2 måneder siden, fordi min egen hest døde, og en af mine rigtig gode avlervenner stod og skulle af med denne her hest på grund af pladsmangel osv..

    Jeg var ked af det fordi min egen 2 års lige var død, og kunne ikke overskue tanken om, at skulle til lede efter en ny hest. Så da jeg fik tilbudet om at få en 1 års hoppe med rigtig god stamtavle osv gratis, sagde jeg ja smiley

    Jeg er heller ikke blevet knyttet til hende endnu, da jeg faktsik stadig var lidt ked af det da jeg fik hende. Men tror faktisk hun har hjulpet mig til at komme videre, og havde jeg ikke fået hende, havde jeg nok ikke fået hest igen lige forløbig.

    Der er rigtig meget hun skal lære da hun kun er 1 år, og ikke har været så meget i hænder. Så føler lidt jeg skal til at starte forfra smiley
    Men tror på jeg nok skal blive knyttet til hende med tiden smiley Og er sikker på hun bliver en rigtig dejlig hest.

    Så sys helt klart du skal beholde din! smiley


  • #8   31. okt 2011 Hvorfor laver "sælger " sådan en klausul hvis hun ikke har råd til at tage den tilbage ???

    Lav en aftale med "sælger" om at du må sælge/forære den væk for hende ellers må hun betale for en aflivning.


  • #9   31. okt 2011 Jeg synes du skal give hesten en større chance en hvad den har fået . smiley Jeg har efter halvandet år med min egen hest nu måttet erkende at vi ikke duer sammen ridemæssigt . Så hende sys jeg har fået en oprigtig chance . Ikke at du skal bruge samme tid . Men hvis du har tænkt dig at bruge den som ridehest, så kom lige på ryggen af den først, inden du beslutter dig helt . smiley
    Og jeg kan så heller ikke forstå hvordan man kan være hængt op på sådan en kontrakt .
    Her er et andet eks. som jeg selv synes også er hul i hovedet :
    Man køber en hest for 10000, men sælger vil have mulighed for at købe hesten tilbage, hvis den engang skulle sælges igen . Så går der to år og ny ejer har redet hesten flot op , så den min. er 40000 værd, og vil så have ny hest . Gamle ejer kan så komme og kræve hesten tilbage for de 10, og ny ejer står og kan måske ikke købe ny fremtidig hest .

    Det er nogle trælse kontrakter, og jeg holder mig langt fra dem . Der skal heller ikke stå i kontrakten at gamle ejer må komme hver dag og se til hesten, hvis det er det de vil . Ikke at de ikke må, men jeg gider ikke have folk rendene, som jeg ikke er sikker på at jeg overhovedet kan li .


  • #10   31. okt 2011 Camilla -dit eksempel med hesten til 10.000 er jo kun gældende såfremt man som køber skriver under på at sælger kan købe tilbage TIL SAMME PRIS, og så dum er det da vel forhåbentligt de færreste der er.

    Men ellers enig i at kontrakten i TS's tilfælde er lidt dum, for ingen kan vel garantere at man kan beholde en hest for evigt, og hvis "sælger" ikke har tid/råd til at tage hesten tilbage hvad så?

    Havde måske været bedre om man havde aftalt at hesten indenfor det første år, max kan sælges for f.eks. 5000 kr e.l. hvis det er for at sikre sig at hesten ikke bare bliver set som værende en god forretning (det sker jo let med en hest der er gratis)


  • #11   31. okt 2011 Har faktisk hørt om mange der har købt hest, hvor de så har skrevet under på at, gamle ejer må købe hesten tilbage til samme pris som er givet eller billigere .
    Ja, man kan ikke love at man kan beholde dyret for evigt . Så det er egentlig åndssvagt at lave en sådan kontrakt . Men folk hopper i med begge ben altid . Ved dog ikke hvordan det vil gå, hvis det kom for retten .
    Ja heste der er gratis falder tit i forkerte hænder . Desværre . Derfor skal man altid sætte en pris på . Så forhindrer man også bedst muligt at folk har råd til at have hesten . (det kan aldrig sikres helt, men folk uden penge er tit også godhjertet, og får sig så et chok når de ved hvor meget hesten egentlig koster .)


  • #12   31. okt 2011 jeg brugte 3 år på at blive glad for min pony smiley men nu elsker jeg hende rigtig højt!
    under normale omstændigheder ville jeg nok "kun" bruge et år, men i mit tilfælde drejede det sig om dén hest eller ingen overhovedet
    men det var bare for at fortælle dig at det sagtens kan lykkes smiley evt. med lidt hjælp


  • #14   31. okt 2011 Tja jeg mener så, at hvis du ikke synes det går, så skal du spørge hende du har fået den af, om i ikke kan finde et andet hjem til hesten ..

  • #15   31. okt 2011 Hun er nu ellers en smuk hest, er sikker på der må være mange der gerne ville give hende et godt hjem.

  • #16   31. okt 2011 tak for jeres råd, men min beslutning er taget, hesten er 7 år og hun har nogle vaner som ikke kan tages fra hende. Ejer har alt for mange heste til hun har råd til dem alle, og har snakket med hende om at finde et andet hjem til hende men det vil hun ikke. Mit næste problem er at hun har snævre forhove og smeden har sagt at det kan tage omkring 2 år at få dem til at blive nogen lunde normale, så når man har en hest på 7 og skal se 2 år frem så kan jeg godt se at det jeg ville bruge hende til "ride små ture" kan jeg måske ikke og avle på hende har jeg heller ikke lyst til, så det er kun fyld i stalden og det har jeg ikke økonomi til, men havde jeg beholdte jeg hende da også.

  • #17   31. okt 2011 du skulle nok ha tjekket og tænkt mere over det inden du tog imod hende,der er jo mange gange en grund til de gratis
    ja undskyld mig,men jeg synes ikke det ret godt gennemtænkt det her,stakkels hest


  • #18   31. okt 2011 Rainy på min profil havde jeg part på i 1 år før vi ligesom blev rigtig glade for hinanden smiley
    Så hvis hesten ikke fejler noget alvorligt fysisk eller mentalt ville jeg give den en chance smiley


  • #19   31. okt 2011 Find et nyt og rigtig godt hjem til hende med hjælp fra den gamle ejer. Selvfølgelig skal du ikke have en hest, der er en belastning for dig. Det er ikke sjovt for hverken dig eller hesten. Hvis du virkelig har tænkt på det i lang tid og ikke kan se en mulighed i at beholde hende, ville jeg finde et nyt hjem.

  • #20   31. okt 2011 Jeg ville bar lave en masse med hesten hygge med den prøve nye ting, kan være det er fordi i begge keder jer lidt..

    Jeg må sige at min hoppe Payback har jeg kendt siden fødsel, og skulle have ejet hendes mor som jeg havde kendt i 7år..
    Da hun blev aflivet havde jeg aldrig troet payback ville komme til at betyde noget for mig..
    Hun var faktisk solgt, og havde nærmest glemt hende, hun kom tilbage til ejer, og ja hun var da meget fin, men havde ingen betydning for mig, men da ejer snakkede om salg valgte jeg alligevel at tage hende til mig, fordi hendes mor betød så meget for mig så ville ikk miste det sidste der var tilbage af hende..

    Som dagene er gået er jeg blevet mere og mere glad for hende jo mere vi laver, og jo mere nyt vi formår sammen..
    Jeg må sige at jeg elsker den hest nu.. og at skulle af med hende ville gøre meget ondt..

    Så lav noget nyt lad der ske noget..


  • #22   31. okt 2011 Mette J:
    Hmm hvad bliver hestens skæbne så? Hvis du ikke vil have den, gammel ejer ikke vil have den og gammel ejer vil ikke finde et nyt hjem..

    Har altid fundet det så trist, når man støder på uønskede dyr smiley Tænk at være den som ingen vil have..


  • #24   1. nov 2011 Jeg stemmer også for aflivning


Kommentér på:
fået hest foræret

Annonce