{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træpiller eller tørv???
  • #1   4. nov 2011 Træpiller. synes jeg personligt smiley En gang træpiller, altid træpiller..

• #2   4. nov 2011 Nogle bruger en kombination, tørv som bund, og så opfyldning med træpiller smiley

• #3   4. nov 2011 Tørv i bund og træpiller på top. Hvis du lave en god bund med tørv så har du en lækker fast bund og blød "topping" af træpiller smiley

• #4   4. nov 2011 Jeg brugte 400,- ca på at fylde min boks op med træpillerfor 1 måned siden, også har jeg fjernet lort og revet det hverdag ! Og vendt det hele hver anden dag.. og jeg har ikke lagt nye træpiller ind ovenpå endnu, det er stadig lyst og tørt, men regner nu med at smide en pose ind en af dagene, bare for at gøre det`? normalt smider jeg 1 lille sæk ind om ugen. men synes ikke at der har været behov for det endnu smiley Og min frello er virkelig en gris i en boks ! Men jeg sørger også virkelig for at holde orden i boksen smiley
    Og 1 sæk koster nok ca 32-50 alt efter vægt og kvalitet

• #5   4. nov 2011 Mange tak alle sammen.

• #6   4. nov 2011 Træpiller. Havde træpiller tidligere opstaldningssted og da jeg og min hest så flyttede til anden by kom hun til at stå på halm. Det varede kun i halvanden måned så fik jeg købt træpiller igen og hun står nu på træpiller igen. Jeg har regnet ud at det ca koster mig 250 kr om måneden at bruge træpiller og ved at jeg ikke bruger halm der hvor hun står sparer jg 150 kr pr måned i opstaldning så det koster mig kun 100 ekstra om måneden at stå på træpiller og det er SÅ meget nemmere, Det tager mig 10-15 minutter at muge ud dagligt og det skal lige siges at jeg er MEGET perfektionistisk hvad angår min boks så der går jeg ikke på kompromis med noget. Alt løst hø m.m. skal ud. Men jeg elsker træpiller...det er så nemt altså smiley

• #7   4. nov 2011 Vi flytter til ny stald sidst i denne måned med 30 bokse og det bliver med træpiller - ingen tvivl.

• #8   4. nov 2011 Jeg har udvidet lidt og køber træpillesmuld i læs. Det er lidt lettere at muge i fra starten end piller, da det ikke først skal trædes ud.. prismæssigt det samme ca. Og vi bruger det både i bokse - løsdrift og udeskur.. det er genialt..

• #9   4. nov 2011 Tørv er så mørkt man overhovedet ikke kan se at muge + det bliver ulækkert soppet smiley
    Træpiller er skønt når men vender sig til det og får prøvet sig frem hvilken fremgangsmåde der er bedst for en selv.

har lavet en bund bestående at træpiller og hør så den er god tyk og fjedrende. Lader et fast bundlag være og vender selve toplaget jævnligt så det er tykt og lækkert. Fylder op ved behov, med træpiller som jeg vander op i en stor balje før jeg smider dem på, så de næsten er smuld. At fylde nye træpiller i en blød bund synes jeg er spild da de ikke trædes ordentligt ud.

• #10   4. nov 2011 Syntes nu jeg har et problem med træpiller har lige lavet ny bund. der lagde vi 14 poser. + der kommer en ny pose ind hver uge, med i bokslejen. efter 3 uger syntes jeg den var ret våd. købte to ekstra poser og lagde ind. en uge efter våd igen smiley har nu lagt 3 poser ind + den han får. altså 4 poser i denne uge! så må vi se hvor længe det holder. han er jo ikke en stor hest, så underes lidt over hvorfor hans boks konstant skal blive så våd smiley

Men bortset fra det, så syntes jeg de er fine, og nemt at muge ud.

• #11   4. nov 2011 Tina C: Det kan være fordi dine træpiller er lavet af hårdttræ og ikke nåletræ.
    Nu er 14 poser ikke ret meget. Vi bruger 40-50kg pr m2 når vi starter en boks op. Det giver en bund på ca-7-8cm.

• #12   4. nov 2011 jeg startede ud med knap 300 kg som jeg spredte ud i boksen og vandede til de var fint poppet op. Kan rigtig meget anbefale at vande pillerne, specielt hvis de ikke er den bedste kvalitet.
    Umiddelbart burde en træpillebund ikke være våd eller soppet. Måske den leger med sin vandkop?

• #13   4. nov 2011 Findus.. smiley
    Hvor længe ventede du med at sætte hestene i det efter vanding???

• #14   4. nov 2011 Vanding, er nok et forkert udtryk. Man giver lidt vand - vi bruger max. 20 liter til 13 m2. Så gentager man efter behov. Det er for at binde støv. ikke for at pillerne sprænger, det klarer hestene selv.

• #15   4. nov 2011 Synes nu ikke det støver hverken mere eller mindre om man vander eller ej. jeg vander kun fordi jeg synes det er spild af træpiller at hesten selv skal træde dem ud og jeg ville ikke ligge mig ned på de kedelige, hårde og glatte træpiller. Men der er vi jo så forskellige.

Da jeg startede bund op spredte jeg piller ud til hele gulvet var dækket og tog så en vandslange og "sprayede" vand over til pillerne så mørkegule ud. Så fik et lov at tørre op (ca. 30 min) og så fortsatte jeg sådan til alle pillerne var vandet og poppet næsten helt op = en lækker let og luftig bund med det samme.

Når jeg smider nye piller på efter boksen er etableret bruger jeg en stor sort murerbalje, hælder 1/4 sæk piller i og dækker dem med vand. Rører rundt nogle gange så væden suges og pillerne popper op. De står fint og passer sig selv mens jeg muger. Så tømmer jeg spanden på den friske bund og river dem ud med en rive. Sådan gør jeg hver dag til jeg har brugt en sæk. Alt efter hvor meget han sviner bruger jeg 1 sæk om ugen og jeg har næsten intet spild af piller. Men nu muger jeg opgså med decideret " håndkraft" da jeg kun kan bruge min ene hånd. tager simpelthen en gummihandske på og samler pøllerne op smiley

Så længe bunden får lov at tørre op i en 30-60 min - nemt at se og mærke når den er tør, kan hesten sættes ind derefter.

Eneste minus jeg kan finde ved træpiller er at jeg får hovedpine af lugten.

• #16   4. nov 2011 Hvordan kan du få hovedpine af luften. de lugter da ikke og de fjerne netop ammuniaklugten.

• #17   4. nov 2011 Har lagt 12 sække af 16 kg. i boksen og vandet dem lidt. Men tror de skal have lidt mere vand i morgen og så må vi se hvordan det går. Har ikke de store forventninger til det. Men kan jo blive glædelig overrasket.

• #18   4. nov 2011 Som Louise siger. en gang træpiller, altid træpiller! det er klart det bedste!:-)

• #19   4. nov 2011 Alle træsorter indeholder æteriske olier og det er det jeg får hovedpine af - for at sige det på rent dansk får jeg hovedpine af duften af træ

Kommentér på:
Træpiller eller tørv???

Annonce