{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tørv eller træpiller
  • #1   15. jan 2013 jeg bruger tørv
    har 11 bokse det er hurtigt og nemt

• #2   15. jan 2013 Jeg har prøvet at have mine stående på tørv, træpiller og spåner. Hvilken der er bedst afhænger 100% af hesten. Jeg har en som klatter og tisser rigtig meget i boksen og til ham er det kun tørv da dur da de to andre kommer til at lugte og bliver for våde.
    Min anden hest kan bedst stå på spåner da han næsten ikke tisser i boksen og generelt er meget renlig.
    Min oplevelse med træpiller var generelt meget dårlig, hos den ene støvede det helt vildt og ved den anden lugtede det rigtig grimt.

En tørve boks er rigtig nem at passe hvis hesten tisser meget i boksen, og man kan nøjes med at skifte bunden en gang om året.

Du skal dog sørge for at få noget tørv af ordentlig kvalitet. Spanvalls synes jeg støver meget og hos os mugnede Dantørvs. Lige nu bruger vi DLG's hvilket vi er rigtig glade for smiley

• #3   15. jan 2013 Jeg synes træpiller støver, så umiddelbart tørv. Jeg har dog ikke selv prøvet tørv endnu. Jeg foretrækker halm eller spåner

• #4   15. jan 2013 Da jeg havde hest på tørv, brugte jeg to pakker om måneden, fordi det var det vi fik tildelt der hvor jeg stod, medmindre vi ville købe ved siden af. Jeg startede ud med 2½-3 pakker i min heste boks, tror jeg nok det var?? Derefter brugte jeg 2 pakker om måneden, en halv pakke om ugen, det gælder bare om at få skabt en ordentlig bund, og sørge for at skifte hvad der skal skiftes, meget nemt egentlig. Vi gav vidst 82 eller 87 pr. pakke tror jeg det var? Så det var vel omkring 2088 kr om året(Hvis vi selv betalte, brugte to om måneden og pakken kostede 87 kr stykket) smiley

• #5   15. jan 2013 Jeg er lige gået over til træpiller hvilket jeg er meget glad for. Ved ikke hvad forbruget er endnu, men det er meget nemt at muge i, ser lyst og pænt ud, og virker meget fjedrende (:

• #6   15. jan 2013 Samtidig med at boksen HURTIGT er gjort rent, og det suger ekstremt godt smiley

• #7   15. jan 2013 tror man skal gøre op med sig selv om det er lys eller mørk bund man vil have, min har stået på begge dele og ved tørv blev det hurtigt svup svup . træpiller blev valget her da det var billigere med 35 kr pr pose imod ca 70kr for tørv men det kommer på hvor stor en gris man har. og kan bare bedst lide lys bund smiley

• #8   15. jan 2013 Tørv skulle også være godt for heste der lider af sur stråle, bare lige et ekstra lille fif smiley

• #9   15. jan 2013 Overvejer nemlig tørv, men står på træpiller nu... i mine træpiller tager jeg klatter hver dag

• #10   15. jan 2013 Tøøøørv smiley

Det er mega nemt at muge i!
    Det lugter heller ikke..

• #11   15. jan 2013 det er meget vigtigt med tørv at man får startet rigtigt op og med nok, mine bokse er 3.30 X 3.60 og vi brugte hvad det svarer til 5 pakker, køber i bigballer

• #12   15. jan 2013 Min står lige nu på Træpiler fordi det er det de køre med i min stald. Jeg er RIGTIG træt af det, måske fordi vi "kun" får fire sække til to uger, og juncker er virklig et svin i sin boks så jeg bruger alle ret hurtigt og så ser boksen fin ud, men du sidste fem dage ligner boksen lort og lugter.
    jeg tror træpiller er rigtig fine til en renlig hest, men til et svin som min fungere det ikke medmindre man bruger ret meget værd månded.
    Jeg overvejer derfor også at sætte Juncker på halm fordi jeg har hørt det er bedre til heste der sviner meget. smiley

• #13   15. jan 2013 Min hest dur ihvertfald ikke til at stå på tørv, det bliver for våd inde ved hende. Men kender nogen der har rigtig gode erfaringer med det. Kender ikke til træpiller.

• #14   15. jan 2013 hvorfor står jeres på det? smiley

• #15   15. jan 2013 okay jeg er nemlig måske ved at leje et sted hvor jeg får plads til heste og så skal jeg finde ud af hvad der er nemmelst og billigst når der er flere bokse

• #16   15. jan 2013 De to af vores står på træpiller, og fungere fint på det, den sidste står på Halm, fordi han er et svin i sin boks. smiley
    Vi har fået 6 paller træpiller hjem til 1560 kr pallen, der var 60 sække pr palle. smiley
    Dvs. 26 kr pr pose. smiley
    Siden 1 December har jeg brugt 5 sække i den ene boks og 8 i den anden. smiley
    Nogen heste, kan du få lært til at hvis du laver en rende bag i boksen, så "laver" de dernede, og så er det altså nemt, det har ingen af mine altså lært endnu. smiley
    Det giver en super blød bund, som hestene er glade for, og som altid er tør.
    Jeg fjerner alt det våde når det bryder igennem op til overfladen, dette har jeg gjort to gange i hver boks siden 1/12-12. smiley
    Vi startede vores bokse op med en balle spåner og 7-8 sække træpiller i hver. smiley
    Spånerne fordi jeg synes pillerne bliver enor,t glatte når de ikke er knuste endnu, og så virker den lidt mere blød fra dag 1. smiley
    Møddingen bliver reduceret til en tiende del, så det bliver billigere at komme af med, lugten i stalden bliver meget bedre, og så tager det ikke nær så lang tid at ordne stald på træpiller som på halm. smiley

• #17   15. jan 2013 Plus man skal ikke ha så meget opbevarings plads til halm. smiley

• #18   15. jan 2013 Det er vigtigt når man har en boks med tørv at der fjernes klatter hver dag smiley

• #19   15. jan 2013 Her bruger vi træpiller og er mere end tilfredse smiley

Super let at muge i og alle hestene har sunde hove med store stråler som viskelæder smiley

Hvis man ikke synes træpiller er tilfredstillende, er det måske fordi man har for tynd bund, og fordi man roder i bunden og ikke kun muger pærerne. Lad bunden være og fyld bare nyt ovenpå når den er jævnet.
    Her starter vi med 6 sække + en balle spåner (til at "låse" træpillerne med indtil de bliver trådt ud) og derefter bruger vi 1 sæk á 25 kg om ugen. Det er tilstrækkeligt hvis man ikke fjerner bund når man muger smiley

• #20   15. jan 2013 Jeg bruger også lidt af hvert.

Den ene står på halm. Det er jo billigt, men giver meget mødding.
    En anden står på tørv mixet med smuld - som er lavet af træpiller. Den er rigtig god.
    en anden igen står på bund af smuld og træpiller og ovenpå er der spåner. Det fungere også rigtig godt.
    Min fjerde står på bund træpiller hvor der er spåner ovenpå.

Jeg vil sige det afhænger af den hest der står i boksen. Jeg har hen ad vejen tilpasset boksens bund så den passer til hver af dem - og det fungere bare rigtig godt.

Hende der står på halm, der fungere det bare bedst - så det forbliver sådan.

De andre bokse med Tørv/smuld/træpiller og spåner er rigtig nemme at muge ud hver dag - og de suger alle optimalt.

Så mit bedst råd er prøv dig frem. Jeg er ikke så meget til træpiller alene - men sammen med smuld og spåner er de geniale - især i bunden hvor de suger rigtig godt.

Jeg har ikke helt overblik over hvad jeg bruger for pr hest. i kr.

• #21   15. jan 2013 Men samtidig vil jeg også sige, at min er en grisser! Og er blevet nemmere at muge og holde en fin boks, efter han er kommet på halm, også fordi der bliver skiftet alt det våde hver dag, og godt med nyt halm ind smiley

• #22   15. jan 2013 Min hoppe der står på halm er også den af mine der grisser allermest smiley

Jeg skifter også alt hendes våde halm hver dag, samt klatter - så boksen er helt ren hverdag med frisk halm. Så i hendes boks fungere halm bedst.

Men de andre 3 jeg har fungere tørv/smuld/træpiller og spåner meget bedre smiley

• #23   15. jan 2013 Min ene står på tørv med træpiller i, det virker for ham.

Min anden står på træpiller og spåner, hun kan ikke stå på tørv.. det bliver for klamt da hun tisser for meget..

• #24   15. jan 2013 Vi er rigtig glade for træpiller smiley Har dog ikke prøvet tørv.

Vi bruger ca. 6sække til en stor boks, til opstart.
    Muger klatter og våde pletter ud, og vender bunden hver dag - Så behøver jeg aldrig muge helt i bund.
    Bruger 1-3sække (15-16kg) i ugen, alt efter hvor meget hesten sviner.

• #25   15. jan 2013 Tørv skulle være det eneste, der ikke støver.

Men det er ret mørkt. Jeg er glad for træpiller, de er meget bedre end spåner, og easy strø (snittet rapshalm).

Jeg mener, jeg startede med 8-10 16 kg sække, og så en lille sæk piller om ugen.

Efter nogle måneder (eller også er det, fordi de står mere inde nu), skal der 2 små sække til.

Og ja, man skal helst ikke tage mere end pærerne, og så der hvor hesten tisser ind imellem. Bliver bunden hård (trampet ned), kan man løfte op i den med en alm. greb.

• #26   15. jan 2013 Jeg bruger selv træpiller, blandet med smuld og så et lag spåner ovenpå.

Tænker jer der kun bruger træpiller, det må da være total ubehageligt for hesten at gå og sove i dem..ved godt de bliver trådt flade, men det sker jo ikke med det samme i hele boksen. Vander i dem - eller andet?

Kommentér på:
tørv eller træpiller

Annonce