{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.645 visninger | Oprettet:

Araber om vinteren ? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at købe ny hest, evt. en araber. Men den skal stå på et horsemanship-sted hvor hestene står uden dækken og i løsdrift. Man siger jo at alle heste kan gå uden dækken året rundt, men jeg kom til at tvivle lidt på om en araber-hest kan det?
Hvor meget vinterpels får de? og han de gå uden dækken året rundt i en løsdrift?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Araber om vinteren ?
  • #1   6. nov 2011 Nogen kan, andre kan ikke -helst som ved andre varm- og fuldblodsheste.

Jeg forstår dog ikke helt at man fra opstaldningsstedets side, insisterer på ingen dækkener -hvad med de heste som faktisk ikke kan klare sig uden (de findes altså, osse selvom de fleste klarer sig fint), eller med ryttere der faktisk gerne vil andet end lidt små hyggeture i roligt tempo om vinteren?

Hvad er begrundelsen til at man ikke ønsker heste med dækken?

• #2   6. nov 2011 Det er en rideskole, hvor der er et par enkelte privat-heste, hvor man udlukkende rider horsemanship, og hende der ejer stedet vil have at hestene på gården har det så naturligt som overhovedet muligt. Der er heler ikke nogle af hestene der går med sko. Og hvis man syntes ens hest ikke kan klare det kan man jo stille den et anden sted :-).
    Det er fordi jeg arbejder der at hesten helst skulle stå der, og skal finde ud af om det er muligt at have en araber sådan en sted. Der er nemlig ingen arabere ellers på det sted.

• #3   6. nov 2011 Altså normalt siger man jo at hesten sætter den pels den har brug for..
    Jeg har dog erfaret at min araber mule, ikke sætter helt nok, så selvom han sætter vinterpels fryser han stadig, og går derfor med dækken det meste af vinterhalvåret smiley

• #4   6. nov 2011
    Min søster har en ren ox-araber Han hundefryser hvis han ikke får tøj på. Han er rigtig meget på fold hver dag hele året rundt.

Og det har været prøvet uden, med det resultat at hesten blev syg.

• #5   6. nov 2011 Har haft en ox, hun fant fint ud af at sætte pels. Og kender mange flere med arabere, som også nemt kan gå uden. Jeg tror på at hvis den ikke får dækken på, skal pelsen nu nok komme.

• #6   6. nov 2011 Min OX sætter en lækker tyk vinterpels, som de andre siger... Spørg sælger om hesten kan gå ude om vinteren uden dækken. Nogen heste kan, og andre kan ikke.

• #7   6. nov 2011 Hold da op, sådan et sted skulle jeg ikke stå.. Det vil sige hvis ens hest ikke kan gå med dækken, eller kommer til at fryse. Så må den enten fryse eller bliver flyttet?? Pyha da..

Om en arabere sætter vinterpels er jo igen forskelligt fra hest til hest.. Nogen sætter jo nok mere pels end andre.. Også må man jo håbe at den gør,'så den kan klare sig..'

• #8   6. nov 2011 Måske du skal kigge efter en araber med russiske eller polske blodlinier langt tilbage... istedet for linierne der udelukkende er avlet i ørkenen i generationer.

Så tror jeg du har mere held med at finde en araber der kan sætte en god vinterpels smiley

• #9   6. nov 2011 Jeg har haft min hest stående samme sted som en Russisk Araberhingst. Han holdt fin huld og frøs ikke selvom han gik uden dækken.. Så måske du skal gøre som Anna F foreslår smiley

• #10   6. nov 2011 Om vinteren får min araber næsten lige så tyk vinterpels som min shetlænder, så han fryser ikke smiley

• #12   6. nov 2011 Min araber havde aldrig gået med dækken før jeg fik hende og jeg fik hende først i en alder af 8. Hun havde en rigtig dejlig tyk bamsepels sidste år hvor jeg købte hende. Men da hun blev alt for svedt når vi red var jeg nødt til at klippe hende og smide dækken på. I år er hun dog en rigtig frossenpind så mon ikke at det også ødelægger en del at smide dækken på...det ødelægger i hvert fald deres naturlige pelssætning. Så spørgsmålet er nok lidt mere hvad man skal bruge den til og om man som ejer kan undvære dækken og leve med den tykke pels som er svær at få tør, hvis hesten har svedt under ridning. Det kan jo tage flere timer at få hesten tør nok til at den kan komme ud igen. Min araber svedte som et svin sidste vinter bare vi skridtede en tur så det duede ikke. Derfor røg pelsen og et dækken kom på.

• #13   6. nov 2011 min araber gik uden dækken i alt slags vejr, ingen problemer i det.

om du så hentede en direkte fra ørkenen så ville den kunne klare temperatur forskellene, fugten ville være et større problem

• #14   6. nov 2011 Min ox er meget kuldesky og er altid en af de første heste i stalden der får dækken på.
    Hun er ikke den bedste til at sætte vinterpels..

• #16   6. nov 2011 Jeg har to arabere, den ene kan sagtens holde varmen uden dækken.. hvorimod den anden er enormt kuldeskær og skal have dækken på smiley

Kommentér på:
Araber om vinteren ?

Annonce