{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Foderkonsulent? Hvor?? HJÆLP!! {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har en dejlig Trkehner, men han er simpelhen SÅ svær at fodre på! smiley Han har en kæmpe mave, men man kan stadig se hans riben og han er rigtig tynd over ryggen.

Han får per dag:
9. kg wrap.
Knap et kilo muskel/huld opbyggende lucerne
2100 ml. Pavo sportfit
1. Dl rapsolie
En skefuld e-amino
Og 3 plader halm.

Det hele er muskel opbyggende, ud over halmen, og det er muskler han mangler... smiley

Han bliver redet en time hver dag på LA niavou...

Hilsen Cecilie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foderkonsulent? Hvor?? HJÆLP!!
  • #1   25. nov 2011 Trakehner*

• #2   25. nov 2011 Halmen kan være årsag til vommen.
    Mht. muskler, skal du måske kigge din og hestens ridestil igennem i sømmene, mange heste udvikler ikke den rette muskulatur gennem ridning. Det er nok en god idé at få en god underviser der kan hjælpe med noget samling. Derud over så ville jeg variere træningen lidt mere (uden at vide, hvordan dine ridemetoder er, og hvad I laver til daglig.)

Evt, skriv til brogaarden, du kan lave et skema til dig så foderet dækker hestens behov.

• #3   25. nov 2011 prøv at snakke med miljø foder, de laver foderplaner med de produkter du bruger...

har han fået ormekur?

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #4   25. nov 2011 HMM var lige inde og se fodringsvejledningen på det du fodre med og det siger at din hest antaget idealvægt du må rette mig hvis det er helt skævt 550 kg. i moderat arbejde skal have 2,5 kg per dag fordelt på min., 3 måltider derudover vil jeg mene at du underfodre i grovfoder man siger ca. 2 kg. wrap per 100 kg. hest som min. dvs. mindst 11 kg og gerne mere, huld opretholdes bedst ved at man skruer op for grovfoderet ikke fylder olie og andet fyldfoder i hesten.

Jeg antager at der er foretaget prøver for spoleorm, bændelorm og at den ikke har disse, for hesten er for tynd hvis ribbene er tydelige selvom maven er udspilet, spiser den halm så får den for lidt hø og halm giver vom.

• #5   25. nov 2011 jeg kan kun sige en ting...

wrap wrap og atter wrap...

... og hø hø og atter hø..

.. halm er ikke foder.

• #6   25. nov 2011 Snak med en af de der der har forstand på det!:-) Jeg kan aldrig huske hvad de hedder, men min pony var begyndt at miste sin energi (kun et mindre problem) og vi prøvede diverse foder, men intet hjalp rigtig. Så var vi til et foredrag, og spurgte sådan en bagefter, og hun gav os nogen kiks, som hjalp rigtig meget... Så "de" kan klart anbefales!:-P

• #7   25. nov 2011 Hvis jeg var dig ville jeg ringe til dem du køber pavo af og se hvad de kan gøre for dig .

Hende jeg køber pavo af har lagt foderplan for LOverboy .. han er 130 og får 2 kg all sport og 1 kg grow fra pavo om dagen plus 6 kg wrap og når han yder meget får han et måltid slubber mash til middag fra pavo også ..

• #8   25. nov 2011 Den skal have mer wrap, alt det den vil æde... halm gør ikke noget for den...

Olie skal have e vitamin for at optage det korrekt, e- vitamin skal stå i forhold til a- vitamin...

Sammen med Pavo, kan du give 15% korn, det er muligvis en god løsning...

Den bedste løsning er at få din hest set på af en som jeg i dit område der kommer ud og gennemgår din hest, for den passer tydeligvis ikke ind i et pc program, hvilket mange heste ikke gør... man kan se rigtig meget med hesten foran sig, hvis man har viden om disse ting...

Hvis han kun mangler muskler, så er det protein der skal tilføres, eller mere arbejde, hvis den ellers er tyk nok...

Jeg er meget imod alle dem som skriver for råd her inde, for der er mange som tror de ved, men det hjælper altså ikke en hest...

Når du skifter foder tager det 6 uger førend at du har skiftet hestens mave over til det...

Racen har stor betydning, jeg har en dv fx. han har ikke fået fodder endnu og jeg kan ride ham på 1l foder i døgnet og have en masse energi til 3 timers dressur i døgnet...

Jeg har også en som sulter på 3 l og den er en pony... Alt dette og 1000 andre ting skal man have i betraktning når man vælger foder til netop sådan en hest som din, men de penge er godt givet ud...

M.

• #9   25. nov 2011 Der skulle stå 25% undskyld...

M

• #10   26. nov 2011 Tak alle for alle jeres svar, og som i sikkert også ved er der meget delte meniger blandt folk. Men jeg har prøvet MEGET, og stråfoder giver jo vom hvilket den ikke skal have. Den får massere med protetiner, og er dækket ind med vitamin behov. 3 små plader halm burde heller ikke give vom.
    Men tak får jeres svar, det giver lidt at tænke over smiley

• #11   26. nov 2011 Vil lige fortælle dig hvordan man fandt frem til dagligt behov for vitaminer hos bla mennesker...

Man tog 1000 mennesker i USA, man målte og målte, man tilførte og nogen tilførte man ikke...

Resultatet blev så spredt så man for nogen vitaminer skulle en have en del og en anden have 6000 gange den del, for at være dækket ind...

Man besluttede så at tage resultatet for alle 1000 og dividere det med 1000 og det er det vi i dag kender som anbefalet daglig dosis...

Med andre ord, kan man bestemt ikke sige at ens hest eller du selv er dækket ind, kun i forhold til anbefalet daglig dosis...

Foder er en svær ting og man skal vide rigtig mange ting om rigtig mange ting for at man ved noget...

Jeg holder på at ingen computer program med foderberegner kan sige noget om hvad heste eller andre skal have at spise, for så skal jeg da have en sådan pc hjemme, alt det madspild jeg kan undgå...

Vi er alle meget ens og meget, meget forskellige, det er det man skal huske på...

Held og lykke med din hest..

M

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #12   26. nov 2011 Cecilie, hvad baserer du dine udtalelser på når du siger at den er dækket ind med vitaminer og mineraler ?

Du fodre ikke efter Pavos anvisninger, nu ved jeg ikke hvad 2,1 liter foder vejer men det er ikke 2,5 kg. som er den anbefalede daglige dosis til en hest med alm. ridning og ca. 550 kg. altså den ikke dækket ind med vitaminer og mineraler af sit kraftfoder

En hest der er tynd over ryggen og har vom er fejlernæret den eneste måde du kan få vendt dette billede er at fjerne halmen give god wrap, ride hesten så den får ryggen og maven med op og får sat muskler så den bliver mere harmonisk at se på, når hesten bliver for pillet at se på vil maven også virke endnu større.

Stråfoder giver vom - det er altså noget sludder, hesten skal primært leve af dette og hvis du sørger for at den har adgang til det hele døgnet i enten slowfeeder eller net eller anden så den bruger lang tid på at spise sine min. 11 kg. wrap, min egen hoppe spiser ca. 10 - 15 kg. wrap i boksen og hun bliver ikke vommet ej heller gør de andre i stalden der fodres efter samme princip.

Kommentér på:
Foderkonsulent? Hvor?? HJÆLP!!

Annonce