{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.978 visninger | Oprettet:

Kolik hvornår er det NOK? {{forumTopicSubject}}

Jeg stå i et dilemme. MIn 14 måneder gamle plag står med kolik det startede igår morges. HUn fik dyrelæge igår kl 15 og igen igår kl 23.. Hun fik smertestillende...
Idag har hun haft dyrelæge kl 13, hvor hun fik stærk smertestillende, olie og saltvand? hun har stadig smerter og det mod smerter stopper med at virke omkring kl 19 i aften? Hvor længe skal man holde hende "kunstigt" i live? Ved godt der kan gå lang tid, men vores økonomi kan ikk følge med?

Hvornår synes i det er nok, og man skal tage beslutningen om aflivning?? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kolik hvornår er det NOK?
  • #1   28. nov 2011 Det skal lige siges at hun hele tiden vil ned at ligge og rulle rundt? men hun spiser lidt hø? og der kommer lidt ud a hende.. men har ondt!

• #2   28. nov 2011 Jeg ville overveje om det "kun" er kolik eller om det er godt på vej til tarmslyng- men nogle heste kan godt have ondt i flere dage og stadig komme sig fint.
    Jeg ville dog ikke give hende mad af nogen som helst art når hun stadig har så ondt....

• #3   28. nov 2011 Ud og gå med hende,, hold hende i gang, der da stadig rigtig gode chancer for hende.

• #4   28. nov 2011 er du ude og gå med hende til hun ikke vil smide sig mere- jeg kan huske at det var en af de ting jeg skulle gøre med min vallak den gang han havde kolik i svær grad.... nogle gange kunne vi gå i flere timer

• #6   28. nov 2011 Ring og snak med dyrlægen om, hvad du kan gøre. Og om han/hun har overvejet om det "kun" er kolik eller noget andet.
    Men hold den fra foder - herunder hører stråfoderet med. Gulerødder er udemærket, da de er meget vandholdige og den har brug for megen væske.

• #7   28. nov 2011 det er vigtigt den får det tarmafslappende samt smertestillende så den ikke har den trang til og rulle sig som kan udvikle sig til tarmslyng.

sørg for som andre også har skrevet og gå med den igen og igen, gerne en halv time af gangen, og så lad den hvile lidt igen og gå igen.

hvis det var mig havde jeg ikke ladet den æde hø. vi har altid fået anbefalet KUN halm 2 dage efter hvis det var slemt kolik.

har den feber?

• #9   28. nov 2011 Dengang der var en hest på gården med kolik, gik vi rundt med den non-stop, og da hun ville lægge sig ned kom alle og hjalp med at hole hende på benene. Dyrelægen kom og pumpede foderet ud, gennem næsen, og så var hun frisk igen, da hun kom sig efter bedøvelsen smiley

Jeg ville kæmpe indtil dyrelægen gav op!

• #10   28. nov 2011 ´dyrelægen siger hun skal spise hø da det er godt for maven og der kommer gang i den derinde..?

• #11   28. nov 2011 Havde for nogle år siden en plag der havde svær kolik, vi havde også dyrlægen ude 4-5gange i løbet af den weekend. Det blev kun værre og endte med en fatal tarmslyng, så han døde inden dyrlægen nåede at komme. Og det blev VIRKELIG dyrt....

Har det haft afføring, efter den har fået olie, og er al. foder/ mad taget fra den osv?? Sidste år da min anden hest havde kolik, fik jeg strenge ordre om at tage AL mad fra ham indtil han havde lavet pærer, end ikke halm måtte han stå i som strøelse....

Lyder ikke godt, men er der ikke bedring, ville jeg nok overveje at tage den svære beslutning om at aflive. Sådan en omgang kan blive RIGTIG dyr.

• #12   28. nov 2011 Gitte F: Selvfølgelig skal man altid lytte til sin dyrlæge, men er det en forstoppelse kan man vel lidt forestille sig at det måske ikke er det smarteste at blive ved med at proppe nogen ind den ene vej, når der ikke kommer noget ud i den anden ende smiley

Som sagt havde min kolik/ forstoppelse sidste år, og han kom sig fuldstændig....og han fik ikke noget at æde før der var "hul igennem" systemet smiley

• #13   28. nov 2011 Dyrelægen mener ikke det er en forstoppelse, da hun er kommet af med lidt idag og igår.. en lille smule og gær argtig afføring? men beslutningen er så svær.. for jeg er sygmeldt og får ikke mange penge og ja, sådan en omgang er meget dyr...

• #15   28. nov 2011 Min pony stod ca 8 timer med kolik med dyrlæge 3 gange, så røg hun på landbohøjskolen hvor hun stod 3-4 dage, tror faktisk det var længere men kan ikke huske det, hvor hun fik olie(vi ville ikke have hende opereret), og pludselig blev hun frisk igen. Det kostede 8000 kr og jeg måtte selv betale med pengene fra min konfirmation, men jeg overvejede ikke et sekund at få hende aflivet ..

• #16   28. nov 2011 Hvis ens økonomi ikke kan holde til en uventet dyrlægeregning eller to, så bør man ikke have hest...
    Kan blive helt harm over at du overvejer aflivning, når der er en chance for hesten...
    Anskaffer man sig en hest, påtager man sig samtidig et kæmpe ansvar.

• #17   28. nov 2011 Michelle: Nu er det her jo ikke en eller to dyrlæge regninger, det kan løbe op i mange tusind kroner, samtidig med hesten er meget syg. En død hest mærker intet. Det er en meget umoden og ufølsomt indlæg at indsende. Absolut ikke hvad man trænger til i en så svær situation!

• #18   28. nov 2011 Puha det lyder ikke rart smiley Det lyder præcis som min gamle hoppe. Dyrlægen var ude flere gange. Til sidst fandt de ud af det var tarmslyng. Og hun blev aflivet.

Men ud og gå med den. Til der kommer mere gang i maven. Krydser fingre!

• #19   28. nov 2011 er ingen erfaringer med kolik så kan desværre ikke hjælpe, men håber virkelig for dig at hun kommer sig hurtigt både for din og hendes skyld

• #20   28. nov 2011 jeg ville gi nogle gulerødder hvis hunvil have dem, det er godt for deres maver og sætter gang i dem smiley

• #21   28. nov 2011 Ud og gå med hende. Da Kiara havde kolik første gang gik jeg med hende i 5 timer med et par pauser imellem. Var ude ved vej hvor jeg vidste hun kunne blive lidt nervøs for så sætter tarmsystemet igang for at lette på vægten så de er klar til flugt, og det fik kureret hende smiley Håber din hest kommer sig, men ud og gå gå gå, man kan næsten ikke få gået nok med sådan en smiley

• #23   28. nov 2011 michelle, at holde et dyr i live som har smerter er ikke humant.. Og hvor mange almindelige mennesker har råd til at sende sin hest på hestehospital....

• #24   28. nov 2011 Vi har jo også gjort noget.. det jo ikke fordi vi har aflivet hende endnu.. Dyrelægen har været der 3 gange og igår var det søndag lig med ekstra dyrt.. tro ikke at hun ikke betyder alt for os! Vi har kæmpet med hende...

• #25   28. nov 2011 Går i rundt med hende?? jeg vil nødig stå i din situation for vi har bestemt heller ikke råd til en syg hest og dyrlæge fler gange om dagen, jeg er sygemeldt og det kan i forvejen godt mærkes på økonomien... Held og lykke med det..

• #27   28. nov 2011 prøv evt en anden dyrlæge. Og få en ny vurdering. Det lyder ikke specielt godt det er gæret, det der kommer ud.
    Jeg ville ikke gå natten i møde uden en vurdering

• #28   28. nov 2011 Hun har lige haf dyrelæge igen og der er en bedring.. hun har dirra kolik.. og heste får ikke tarmslyng a at rulle sig det kan forværre det. slå det op, der er kommet en ny forskning omkring det

• #29   28. nov 2011 det er ingen skam at aflive et sygt dyr! smiley

der står i dyreværnsloven at man skak sikre sine dyr imod unødig smerte og ubehag. Og har man ikke råd til behandling - og trækker det unødigt ud, så bør man aflive.
    Der er ingen krav om at man skal gå fra hus og hjem for at redde sit dyr.

men der er krav om at sikre dyrets velbefindende bedst muligt. I sidste ende er en aflivning også en fornuftig løsning.

det kan da også være, at alle sygdomme kan kurreres eller opereres væk... men på hvis præmisser? er det på ejeren der panisk klamrer sig til et blålys, "min hest skal bare blive rask - jeg vil gøre alt i hele verden"? eller for hesten der derefter døjer i månedsvis med eftervirkninger, smerter, genoptræning, total boksro osv?
    hvornår er det ikke er hesteliv længere?
    og hvad bliver det for et hesteliv bagefter?

Til Trådstarter: det er ingen skam at aflive nu! I har umiddelbart gjort hvad der for jer var muligt - i behøver ikke sælge bilen og tage et nyt lån i banken. Det er ok at erkende, at vi nu ikke længere kan sikre denne hest et dyreværns-etisk korrekt godt liv.

I vil kun få thumps op her fra smiley

personligt ville jeg hellere aflive en rask hest, end holde liv i en træt af livet foldbums bare fordi man ikke har rygrad til at sige at nu er nok nok.

der er værre skæbner end døden for en hest! Tro mig! det ses dagligt!

• #30   28. nov 2011 Marie louise det har helt ret..

• #31   7. dec 2011 kommer der snart en opdatering hvordan det går?

• #32   7. dec 2011 Hun er blevet helt rask nu.. efter 4 behandlinger masser hø og vand smiley

• #33   7. dec 2011 det var dejligt med en happy ending:-)

Kommentér på:
Kolik hvornår er det NOK?

Annonce