Dårlig vane? {{forumTopicSubject}}
Min skønne part, har fået en meget dårlig vane.
Når jeg går med hende i grime, på vej ned til folden og på vej op af folden, så har hun det med at trække meget med hovedet og vende om, og løbe væk. Det er ikke noget hun plejer at gøre, og ihvertfald ikke så voldsomt som hun gør nu. Hun kan finde på at løbe rigtig langt væk, og meget gerne ind på nogle af de åbne folde. Jeg kan altid fange hende igen, da hun selv kommer hen efter at have galoperet nogle runder, men det irretere mig rigtig meget at hun bare tror at hun godt må. Det er jo ikke fordi at jeg lader hende løbe fra mig.
Hun står i boks om natten nu, men når jeg skal have hende op i stalden fra folden (som er et godt stykke væk fra hinanden) så er jeg blevet nød til at hente hende i hovedtøj, da det er den eneste måde jeg stabilt og sikkert kan gå med hende.
Jeg har prøvet nogle forskellige øvelser, men det er som om at hun ikke har nok respekt for mig. Hun kan virkelig være svær at have med at gøre, da hun ofte finder på måder, hvor hun kan "slippe" for at ride.
Når jeg fx. trækker hende hen til en skammel hvor jeg kan stige op på hende når jeg rider uden saddel, så nægter hun at gå derhen. Det er først når der er en anden som trækker hende derhen, at hun adlyder.
Dette er dog ikke hver gang, da hun sagtens godt kan andre gange.
Det er ved at være lidt af et problem, så jeg tænkte om der var nogen her inde, som havde prøvet det samme, eller evt. havde nogle råd?
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 83
Ej, jeg kan ikke komme på nogle øvelser lige nu, men du må vel fortælle hende at det er dig der bestemmer.. ligemeget hvad!
dec 2006
Følger: 98 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 456 Svar: 3.086
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Det er bare alm. kommunikation du skal have på plads, du fik ikke sagt fra i tide og det hævner sig nu. heste prøver grænser, og stopper du ikke op og siger fra, ender du ud i disse problemer. altså træn opdragelse og jordarbejde. men kræver du får hjælp, når det er løbet så meget her af sporet for jer.
I hvert fald min mening.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 3
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hesten gør som den gør ( altså stikker af ) fordi den har lært det.
Heste er super dumme dyr - men når det kommer til indlæring af diverse ting, så er de ret hurtige.
Hesten er stukket af fra dig og har haft held til det, den er blevet belønnet via. græs og evt. andre hestevenner og derfor kan det betale sig at smutte.
Ang. skamlen handler det nok ikke så meget om respekt.
Næremere forståelse.
Træn det, istedet for at forvent hesten kan. Træn indparkering via. fx. en pisk så du kan stå på skamlen og styre hesten ind.
Måske hesten slet ikke er klar over hvad du vil have den til?
Så træn det istedet og beløn når hun står stille på det rigtige sted.
Har oplevet at de fleste heste ikke vil tæt på noget småt de ikke kan se ( dvs. når de står med siden til ) - måske de er bange for at træde på det?
okt 2011
Følger: 26 Følgere: 20 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 228
ved godt at du ikke altid kan få nogen til atgå med dig men bare i lidt tid;)
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 3
Du nævnte at de nogle gange ikke kan se små ting.. På det punkt er hun faktisk lidt klodset, og jeg er tit nød til at skubbe blidt til hende, for at hun ikke går direkte ind i skamlen, eller går ind i mig mens vi jeg går ved siden af hende.
Dårlig vane?