{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Hva er bedst -mug. {{forumTopicSubject}}

Har hestene i løsdrift og som de fleste folde er der jo mudder. Plejer at klippe deres kodehår, men har nu ladet det vokse på dem da jeg tænkte det kunne "beskytte" kodeledende og holde mug væk her i vinter/mudder sæsonen.

Men hva er egentlig bedst?? Klippet eller langt kodehår?

-Stine.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hva er bedst -mug.
  • #1   13. dec 2011 med mindre din hest har mega hovskæg, så tror jeg ikke det gør en forskel

• #2   13. dec 2011 Ja, men jeg kan jo ikk bare tage hesten "ind", og vaske og tørre. Medmindre jeg vil binde hende i løsdriften. Det synes jeg bare ikk er særlig forsvarligt, medmindre jeg er der hele tiden.

• #3   13. dec 2011 Jeg klipper ikke min. Det er en DV kun med lidt hovskæg. Havde problemer med muk sidste år. Tror bare man skal være god til at spotte det i opløbet.

I år har jeg ikke haft problemer med muk. For mig og min hests vedkomne, tror jeg det har en del at gøre med foderet. Han var desværre underernæret sidste år (jeg påtager mig det fulde ansvar, var simpelthen for udvidende om emnet) men i år får han lige det han skal have.
    Jeg børste self. hans ben hver dag, helst når mudderet er tørret ind. Har endnu ikke vasket hans ben. Huden kan jo blive oplødt og derefter tør og sprukken af for meget vand, hvis ikke man husker også at bruge en god, blødgørende salve efterfølgende. Derfor bruger jeg helst ikke vand, hvis mudderet er tørt nok til, at jeg kan børste det af.

derud over er der jo en boks(løsdrift)faktor inde over - altså, hvor rent er det underlag de går på? derud over er det jo forskel på jord, og nogle bakterier lever altså bedre i en bestemt type jord end andre. Ude ved os er det meget sandet jord, tror ikke bakterierne har den allerbedste grobund der.

• #4   13. dec 2011 på den rideskole jeg arbejder på er det fuldstændig ligemeget om de har hovskæg eller ej, dog har jeg bemærket at dem med hvide ben får det ofter end andre, og så fjollebollerne får det tit smiley så jeg tror det er rimlig ligemeget smiley

• #5   13. dec 2011 det hedder muk.
    mug er noget andet.
    min hyp står også i løsdrift og jeg ku aldrig finde på at klippe ham. han er også islænder. og hovskægget er jeg sikker på beskytter.

• #6   13. dec 2011 til: Zwick NEJ til hestepas. Det er bare en ny afgift..

Kan det ikke være fuldstændig ligegyldigt hvordan det er stavet... Du kunne jo sagtens læse og forstå det der blev skrevet...!

Stine, jeg har lige bestilt det der Think mud hjem fra england, så håber det er her snart :o)

• #7   13. dec 2011 Jeg er også af den indstilling at hovskægget beskytter.. smiley Min (frieser) Har haft muk éen gang, og det forsvandt på et par dage med smørelse.. smiley Og han går også på meget mudrede folde..
    Og som ovennævnt får de hvide ben oftere muk end andre.. smiley

• #8   14. dec 2011 At klippe hestens kodehår er ikke smart, hvis man gerne vil undgå mukken, da hårene beskytter mod mudder/vand. HAR hesten dog først fået muk, kan man i nogle tilfælde være nødt til at klippe det, for at kunne nå helt til huden og behandle.
    Bedste råd mod mug er at sørge for at hestens ben er rene og fri for mudder/snavs. Skyl mudder væk med vand og tør grundigt, når hesten kommer ind fra mark. Det kan dog godt være ret svært, hvis hesten går i løsdrift selvfølgelig.
    Lider hesten allerede af muk kan jeg anbefale decificerende shampoo og fusicort creme, som man kan få igennem dyrlægen. Det har fungerret særdeles godt på mine smiley

• #9   14. dec 2011 Jeg har været i kontakt med en nu som har ret godt styr på det og fik følgene af vide.

vask med Imaverol vet... Og så smør man med fiskeolie, da vand og mudder så vil pralle af :o)

• #10   14. dec 2011 Mine heste går også i løsdrift, men den er godt drainet. så bruger jeg BacControl forbyggende. Det sprayes på og det tører huden og give en sund hudklima vedr. bakterier. Jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal beskrive det, sådan er det nogle gange med tyskerne.

• #11   14. dec 2011 Tak for svar allesammen:-)

• #12   14. dec 2011 Ved jeg ikke, jeg prøver nu alligevel det jeg har fået besked på. og så må jeg se om det virker. Jeg ved at det har virket for de mennesker der har fortalt mig om det.

Nu går min hest så ikke i mudder til knæene. men har fået muk alligevel. men ja man gør vel hvad man føler for :o)

• #13   14. dec 2011 Hmm synes ikke det muk, varmblods og koldblodsheste har er det samme. Synes tit varmblodsheste får det i kodeleddet, som så går op af benet nogle gange, tit er meget rødt og hævet.

Det min Belgier får, får hun pga. for meget protein, hun havde et 1 gang sidste år pga. sojaskrå, og har lige haft det igen pga. wrap med kløver=protein.
    Det sidder ikke i kodeleddet, men lige hvor hesten bøjer benet(se link)
    Fik lavet et skrab der viste muk. Det er ikke mider, og her hjælper Sebacil ikke. Har derimod fået Imaverol vet til at vaske i , og derefter påsmørre en bakteriehæmmende salve bagefter, det virker, og så ture i saltvand.

Jeg er af den overbevisning at hovskægget beskytter, mine heste (Belgier og Shire) er altid helt tørre de sidste 3 cm. inde ved huden, ligemeget hvor vådt det er. Min Shire der har hvide ben har aldrig haft muk, tror mere eet gælder varmblod med sart hud på de hvide ben.

http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=315046

• #14   14. dec 2011 ps. Har prøvet Think mud i 2 mr. synes ikke det har effekt overhovedet, men nu ved jeg også fra foderplaner og blodprøver, at de passer med vitaminer osv.

Kommentér på:
Hva er bedst -mug.

Annonce