1.377 visninger
|
Oprettet:
Hva er bedst -mug. {{forumTopicSubject}}
Har hestene i løsdrift og som de fleste folde er der jo mudder. Plejer at klippe deres kodehår, men har nu ladet det vokse på dem da jeg tænkte det kunne "beskytte" kodeledende og holde mug væk her i vinter/mudder sæsonen.
Men hva er egentlig bedst?? Klippet eller langt kodehår?
-Stine.
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
sep 2007
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 152
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
I år har jeg ikke haft problemer med muk. For mig og min hests vedkomne, tror jeg det har en del at gøre med foderet. Han var desværre underernæret sidste år (jeg påtager mig det fulde ansvar, var simpelthen for udvidende om emnet) men i år får han lige det han skal have.
Jeg børste self. hans ben hver dag, helst når mudderet er tørret ind. Har endnu ikke vasket hans ben. Huden kan jo blive oplødt og derefter tør og sprukken af for meget vand, hvis ikke man husker også at bruge en god, blødgørende salve efterfølgende. Derfor bruger jeg helst ikke vand, hvis mudderet er tørt nok til, at jeg kan børste det af.
derud over er der jo en boks(løsdrift)faktor inde over - altså, hvor rent er det underlag de går på? derud over er det jo forskel på jord, og nogle bakterier lever altså bedre i en bestemt type jord end andre. Ude ved os er det meget sandet jord, tror ikke bakterierne har den allerbedste grobund der.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 749
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
mug er noget andet.
min hyp står også i løsdrift og jeg ku aldrig finde på at klippe ham. han er også islænder. og hovskægget er jeg sikker på beskytter.
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 64
Kan det ikke være fuldstændig ligegyldigt hvordan det er stavet... Du kunne jo sagtens læse og forstå det der blev skrevet...!
Stine, jeg har lige bestilt det der Think mud hjem fra england, så håber det er her snart :o)
apr 2007
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 313
Og som ovennævnt får de hvide ben oftere muk end andre..
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Bedste råd mod mug er at sørge for at hestens ben er rene og fri for mudder/snavs. Skyl mudder væk med vand og tør grundigt, når hesten kommer ind fra mark. Det kan dog godt være ret svært, hvis hesten går i løsdrift selvfølgelig.
Lider hesten allerede af muk kan jeg anbefale decificerende shampoo og fusicort creme, som man kan få igennem dyrlægen. Det har fungerret særdeles godt på mine
apr 2010
vask med Imaverol vet... Og så smør man med fiskeolie, da vand og mudder så vil pralle af :o)
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
sep 2007
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 152
apr 2010
Nu går min hest så ikke i mudder til knæene. men har fået muk alligevel. men ja man gør vel hvad man føler for :o)
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
Det min Belgier får, får hun pga. for meget protein, hun havde et 1 gang sidste år pga. sojaskrå, og har lige haft det igen pga. wrap med kløver=protein.
Det sidder ikke i kodeleddet, men lige hvor hesten bøjer benet(se link)
Fik lavet et skrab der viste muk. Det er ikke mider, og her hjælper Sebacil ikke. Har derimod fået Imaverol vet til at vaske i , og derefter påsmørre en bakteriehæmmende salve bagefter, det virker, og så ture i saltvand.
Jeg er af den overbevisning at hovskægget beskytter, mine heste (Belgier og Shire) er altid helt tørre de sidste 3 cm. inde ved huden, ligemeget hvor vådt det er. Min Shire der har hvide ben har aldrig haft muk, tror mere eet gælder varmblod med sart hud på de hvide ben.
http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=315046
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
Hva er bedst -mug.