{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.775 visninger | Oprettet:

Ridning af våd hest.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG!
Nu spørger jeg nok helt ekstremt dumt, men sådan er det jo bare smiley

Det er en del tid siden, jeg sidst har redet, og er nu så småt ved, at starte op igen på min skønne haffer hoppe, hvilket er super lækkert! Der er dog en del ting, jeg skal have hevet op fra min hukommelse - også de her dejlige småting, som man så hurtigt glemmer, haha!

Som de fleste nok har bemærket har vi haft noget direkte elendigt vejr på det sidste, med en del regn, hvilket jo - logisk nok - gør hestene våde.. Så, jeg har gået og prøvet på at fiske det frem, hvorvidt man godt kan strigle og ride en våd hest, eller om man skal.. Tørre den først, og i så fald hvordan? smiley

Mindes ikke umiddelbart at have tørret en hest før striglning/ridning, men.. øh.. Jeg er altså kommet i tvivl, så en hurtig form for hjælp ville være lækkert, haha! smiley

På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning af våd hest..
  • #1   4. jan 2012 Personligt foretrækker jeg at lade hesten tørre for så at strigle det beskidte af eller skylle den og lade et tæppe opsuge det værste vand og evt restskidt. Jeg mener ikke man kan strigle en våd hest ordentligt- børsten har en tendens til bare at skrubbe skidtet længere ind.
    Men ellers kan du jo overveje at smide et regndækken på hende når hun er ude- så er det da nemt klaret:o)


  • #3   4. jan 2012 Afhængig af hvor våd en er, så står den enten på svedskraber eller håndklæde og mest i sadellejet, selvfølgelig.
    Men hvis hesten ikke kan blive tør nok, så hedder det ridning uden sadel eller en form for træning fra jorden - hvert fald for mig smiley


  • #4   4. jan 2012 <b>Janni H</b> og <b>morkaren *team ulrichsdal*</b>
    Jeg er heller ikke meget for, at strigle en våd hest, men hvis det nu endelig skulle være, hvilken strigle ville så være smartest at bruge? Og dækken er jeg heller ikke meget for. Ved godt det er meget praktisk, men.. Alligevel, er ikke helt tosset med det, for at være ærlig.

    Oven i det, hvilket jeg ikke lige fik med, så står hun jo kun inde få timer før ridning, og tror næppe hun kan nå at tørre på så kort tid. Selvfølgelig er hun ikke drivvåd, når vi endeligt når så langt, men stadig en smule, og om ikke andet, så lettere fugtig.


  • #5   4. jan 2012 <b>©AM .</b>
    Ridning uden sadel ville være smart, men jeg skal til at starte undervisning for, at komme ordentligt i gang. Oven i det, er jeg lidt mere tryg ved sadel, idet hun ikke er så gammel, og vi først lige er begyndt at ride sammen igen, efter hun er blevet redet af en anden rytter i længere tid smiley Men håndklæde og svedskraber? Det kan jeg sagtens overskue, haha! smiley


  • #6   4. jan 2012 Min mening:
    Hvis hesten er våd, våd - jamen så ingen sadel - og ingen strigling for den sags skyld (for at undgå at vandet trækker ind i huden)
    Har selv en hest med bamsepels - og de få gange han har haft sadel på, mens han har været våd, har været når der skal et barn op - og det er altid kun i skridt..
    Jeg ynder at ride uden sadel, når han er våd - man skal bare lige huske skiftebukser smiley


  • #7   4. jan 2012 - og desuden så giver det en rigtig god balance at ride uden sadel smiley

  • #8   4. jan 2012 jeg ville hvis hun er våd når hun kommer ind ligge tæppe på der kan suge det våde og så kan den nå at tørre de få timer inden du skal ride...! og elelrs kune strigle hvor udstyret skal være så det ikke skarver...!

  • #9   4. jan 2012 Nu kan jeg læse at hun står inde et par timer, før du skal ride.. Jamen så på med et uldtæppe med halm - så burde hun kunne nå at tørre..

  • #11   4. jan 2012 Kan jeg godt tillade mig at smide et tæppe på hende indendøres, når hun har vinterpels? :s Og undskyld mine mange dumme spørgsmål, haha, men.. Ja smiley

  • #12   4. jan 2012 Det ville jeg da mene - så tørrer hun i hvertfald.
    Det har jeg da gjort et par gange med Kavello, og han er da i hvertfald ikke død af det - men du siger da noget...


  • #14   4. jan 2012 jeg ville slet ikk ride en våd hest med sadel på da jeg har set hvilke store skavsår det kan give.

  • #15   4. jan 2012
    Hvis det er helt slemt - så må du hive en føhntørrer med ud i stalden smiley


  • #16   4. jan 2012 Hvis hesten er våd, ville jeg bare sørge får, at der er så rent som muligt under udstyret, sådan at der ikke er jord, grus m.m.

    De bliver jo alligevel ofte svedige/våde under sadlen.

    Men jeg ville sørge for at skridte godt af, og ikke lukke hesten ud igen, førend den er tør ( for sved ).


  • #17   4. jan 2012 Hvis de bar er let våde (støvregnsvåde) så de blot er fugtige kan jeg sagtens ride uden problemer..
    Men er det mere end det skal de tørres til de som min. kun er fugtige..
    Det kan ske med et håndklæde, eller halm..
    Du behøver ikk tørrer overalt, bar der hvor der skal ligge udstyr.. smiley


  • #18   4. jan 2012 Så må jeg jo investere i et tæppe, hvis det bliver nødvendigt. For umiddelbart vil jeg altså holde mig til en <i>blid</i> striglning og et håndklæde, haha smiley Er sgu ikke rigtigt et dækken/tæppe menneske..

  • #20   4. jan 2012 er hesten våd og møg beskidt = ingen ridning og lad vær med at strigle
    er hesten våd = en svedskraber over, også på med sadel
    er hesten beskidt = strigle og på med udstyr


    jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan ride en våd hest? Mange heste bliver jo også våde af sved under ridning, hvad gør de forskellige så, stopper med at ride?
    men et regndækken er jo en super ide smiley


  • #21   4. jan 2012 Jeg kan ikke se at man ikke kan ride en vår hest. Jeg sørger bare for at knubbe med et håndled i sadellejet. Kan ikke helt se forskel på en våd hest og en hest der en svedig under sadlen. Bare den ikke er beskidt så der opstår sår.

  • #22   4. jan 2012 Camilla: helt enig

  • #23   4. jan 2012 Sved er jo noget andet.
    Der er hesten jo nogenlunde ren før den bliver våd, mens hvis hesten er våd, kan man ikke strigle den ren og så gnaver udstyret.


  • #24   4. jan 2012 Jeg ser heller intet problem i, at ride en våd hest, men ville da foretrække at jeg gør mit for, at hun bliver nogenlunde tør før undervisning - og forresten, kan jeg ikke så godt droppe ridning de dage jeg får undervisning smiley

    Gider heller ikke rigtigt det der med et regndækken, for at være ærlig.. For mig er det lidt for meget pyller, for hun kan jo sagtens gøres ren og tør bagefter, jeg skulle bare lige vide hvordan, haha smiley

    Anywway, tusind tak for jeres svar! Dem sætter jeg pris på smiley


  • #25   4. jan 2012 Altså jeg har aldrig prøvet at skulle ride en hest der var 'drivvåd', for så kan man vel bare ligge et regndækken på i de dage det styrter ned, men Cornelius har tit bare været våd over ryggen og krydset, så lå jeg bare halm på ryggen af ham, og så et tæppe over! Efter en halv time, var han kun fugtig i pelsen, og så sadlede jeg bare op. Men jeg red ikke en time, for var bange for noget ville gnave den, men jeg havde kun havde det overflødedige skidt væk på ryggen, og der hvor hovedtøjet var (-: Har også hørt at heste ikke tager skade af at blive redet få gange, hvor de er våde (-:

  • #26   4. jan 2012 AM
    jeg synes du skal læse det jeg har skrevet en gang til smiley

    er hesten våd og møg beskidt = ingen ridning og lad vær med at strigle
    er hesten våd = en svedskraber over, også på med sadel

    man kan godt se forskel på disse 2... og en hest kan fint være våd uden at være beskidt smiley


  • #28   4. jan 2012 Altså, når hun har stået inde nogle få timer inden undervisningen, og dermed er tørret en lille smule, og ofte blot er lettere fugtig, kan jeg så godt tillade mig lige at børste hende over med en blød strigle, og så smække sadel på, eller? :s Er altså lidt forvirret igen nu, haha!

  • #29   4. jan 2012 Og nej, jeg er heller ikke tosset med ideen om, at skulle strigle en våd hest, men hvis hun kun er fugtig eller ekstremt lidt våd, efter de få timer indenfor før undervisning, er det så cool, eller?

  • #30   4. jan 2012 Ja hvis den bare er fugtig i pelsen, så kan du sagtens sadle den! Bare ikke rid alt for længe (-: Hesten tager altså ikke skade af det!

  • #31   4. jan 2012 og lidt våd gør hellere ikke noget, men så lige tag en 'håndsvedskraber' og tag det sidste væk med, og så bare sadl op! smiley

  • #32   4. jan 2012 Håndklæder gør underværker.

    Selv hvis den er plaskvåd, vil du hurtigt kunne tørre den "håndklædetør", som frisørerne kalder det.

    Dog med undtagelse af, hvis den har en voldsom pels, så er det sværere. Jeg har en med meget sparsom pels, og en med voldsom, lang og "ulden" pels, den første tørrer lynhurtigt, den anden tager lang tid, trods håndklæde. smiley


  • #33   4. jan 2012 Hvis hesten er virkelig mudret i sadel lejet og han er drivende våd og jeg har ikke mulighed for at skylle den ren (nogen har jo div anordninger, der gør dette en mulighed), ja så bliver der altså ingen ridning, før bæstet er tørt og jeg kan få den striglet ren...

    Alt andet - Intet problem..
    Hesten kan også blive våd når vi rider, feks af sved, skal vi så stoppe og tørre den ind i mellem smiley

    Det har gået i 6 år nu og jeg vil heller ikke have dækken på min smiley


  • #34   4. jan 2012 Ah, det var da godt! Så er der jo umiddelbart ingen grund til bekymring smiley Men altså, jeg rider undvisning omkring 45-60 min., en gang om ugen, og skal til at ride selv engang imellem omkring de 45 minutter, så håber da ikke det er for længe smiley

  • #36   4. jan 2012 Nej, det skal du ikke være bekymret for! (-: Det kan den sagtens klare, uden at der sker noget! smiley

  • #37   4. jan 2012 Når jeg skal ride og det har været møg vejr, så strigler jeg den først med sådan en sved-skraber(eller hva' det nu hedder;-b), så lægger jeg et tæppe på, så hesten lige kan tøre færdig, så kan man strigle den ordenligt bagefter:-))

  • #38   4. jan 2012 Når jeg skal ride heste der er våde/mudrede, så er det bare at strigle rigtig grundigt, er de voldsomt våde, ja, så er det igang med både halm og håndklæder (: Sålænge der ikke er skidt der skaver (:

  • #39   4. jan 2012 Inden min begyndte at få med dækken, blev hun naturligvis også våd. Hvis jeg SKULLE ride, fx undervisning, så lagde jeg 1 tykt håndklæde hen over sadellejet og så en elastikgjord udenom. Min hest begyndte nemlig at svede helt vildt, hvis hun stod med tæppe på indenfor, med vinterpels samtidig, men hun svedte ikke, hvis det kun var sadellejet der var dækket.

    Bare vær opmærksom på at håndklædet måske skal skiftes eller vendes, når det bliver vådt - så bliver hesten hurtigere tør.

    Hvis den er meget våd, så evt. skrab det værste vand af med en svedskraber først. Når hesten er nogenlunde tør - behøver ikke nødvendigvis at være helt tør - så strigler du den bare i sadellejet. smiley


  • #40   4. jan 2012 <b>¤ Camilla Roerselv ¤</b>
    Det var ikke henvendt til dig .


  • #41   4. jan 2012 AM: der er jo ingen der siger at hesten nødvendigvis er beskidt bare fordi den er våd....

  • #42   4. jan 2012 <b>Ida Lundgaard Runge *</b>
    Men man kan ikke strigle den ordentligt - skriver ikke at den automatisk er møg beskidt, men man strigler vel altid lige inden man kaster udstyr på.


  • #43   4. jan 2012 Man kan dig godt strigle en våd hest. Det handler dog om vilje

  • #44   4. jan 2012 Ida - Ja, man kan godt, men man får højst sandsynligt bare skubbet skidtet længere ind, og der gør det mere skade end gavn. smiley

  • #45   4. jan 2012 <b>Ida Lundgaard Runge *</b>
    Og så starter vi forfra - prøv at læs de første kommentarer.
    Desuden er der forskel på at bare at strigle og rent faktisk rengøre.


  • #46   4. jan 2012 AM: har trods alt læst hele debatten inden jeg overhovedet skrev! Jeg har en anden erfaring som jeg synliggjorde!

  • #47   4. jan 2012 Altså det er da ikke forkert at ride en våd hest, hvis den er lidt beskidt? Hesten tager ikke skade af det...

  • #48   4. jan 2012 Hvis hesten er beskidt, mens den er våd, kan skidtet godt give hesten sår. smiley

  • #49   4. jan 2012 Ja det ved jeg (: Men altså bare fordi at man en enkelt gang rider sin hest hvor den er våd og 'lidt' beskidt(altså der er kun lidt støv/skidt i pelsen), så sker der ikke noget?? (-: Self skal man skrabe vandet væk med en sved skraber, og nok lade den tørre lidt, og få det værste skidt væk, men man behøver vel ikke vente i timer på at hesten er hel tør, så man kan strigle den helt ren...... smiley (Beskeden er ikke til dig, men alle der er uenige smiley

  • #50   4. jan 2012 Nej, det er nok ikke noget den falder død om af. smiley
    Men det er stadig bedst for den, at man venter til den er nogenlunde tør, og så børster den ren. smiley

    Så længe det ikke sker hver dag, og ridningen ikke tager flere timer, burde der ikke ske det store ved det.


  • #51   4. jan 2012 Nej, jeg er faktisk enig med dig smiley

  • #53   4. jan 2012 Tørrer den så meget du kan med et håndklæde, det var det jeg gjorde da jeg var et sted uden noget.

  • #55   4. jan 2012 Luna - Det er derfor man lige skraber det yderste af med en svedskraber, har tykke håndklæder, og mange af dem. smiley
    Du skal jo ikke tørre hele hesten med håndklædt, kun ved sadellejet.


  • #57   4. jan 2012 Det må du jo også gøre som du vil. smiley
    Troede bare alle vidste at man skubber skidtet længere ind i pelsen, når man strigler en våd hest, og at det kan give gnavsår hvis man rider efterfølgende. smiley


  • #58   4. jan 2012 AM
    okay smiley

    Ida: man burde altså ikke strigle en våd hest, da man skuber vandet ind i huden på hesten, og ødelægger dens naturlige fedt lag, der beskytter hesten mod vind og regn smiley


  • #59   5. jan 2012 du kan da bare spule den i sadellejet hvis den er meget mudret, og så på med en sadel... den skal nok blive tør når den rides smiley

  • #60   5. jan 2012 Camilla: så skal man jo heller ikke stå og gnubbe heste med en håndklæde. Den når altså ikke at suge alt. Og man ligger altså ikke udstyr på uden at tage det værste vand eller for den sag skyld skidt væk.

  • #62   5. jan 2012 Hvis du læser hvad jeg skriver, så sker der ikke noget ved at gøre det en gang imellem. Men sker det dagligt, i lang tid af gangen - så kan det gå galt.

    Også derfor man fx ikke må lægge dækken på en våd og beskidt hest, fordi den så kan få gnavsår.


  • #64   5. jan 2012 Nok fordi vi gerne vil passe på vores heste, og ikke er ligeglade med hvordan de har det - også selvom der kun er en lille risiko for at de får ubehag. smiley

  • #66   5. jan 2012 Hesten må godt være en smule våd, men ikke VÅD som du nævner smiley

    Tja, hvis jeg ved at der er risiko for at min hest kan tage skade, så gør jeg det ikke - uanset hvor lille risikoen så er. Det kan sagtens være at hesten ikke tager den mindste smule skade 9 ud af 10 gange fx. - men jeg ved aldrig om den 10. gang er skyld i at min hest kommer noget til. Jeg ejer hende, jeg har ansvaret for at hun har det godt, og derfor udsætter jeg hende ikke for noget der kan skade hende unødvendigt, især ikke hvis det kan undgåes. Hvis hesten er våd når jeg skal ride, så træner jeg fra jorden i stedet for. Om det så betyder at jeg træner fra jorden 3 uger.

    Hvad du gør, er op til dig selv - hvis du ikke mener din hest kan tage skade af det, jamen så er det jo helt fint. smiley Jeg er jo sådan set ligeglad med om du rider en våd hest - det må du fuldstændig selv bestemme, det gider jeg ikke blande mig i. smiley Men trådstarter spørger, og vi svarer bare hvad vi ved. Så må hun jo selv vurdere hvad hun vil, om hun vil tage risikoen - det er jo det samme med dig. smiley


  • #68   5. jan 2012 Ja, det er jeg. Og derfor er der ingen grund til at risikere endnu mere skade.

    Hvorfor er det et problem for dig at jeg vil passe på min hest?


  • #70   5. jan 2012 Jeg har ikke sagt at du ikke vil den det bedste. smiley
    Men du gør det på din måde, jeg gør det på min. Hvordan du vælger at gøre det du mener er bedst for din hest, rager ikke mig, og jeg er sådan set også ligeglad. Så længe jeg ved at jeg gør det jeg føler er bedst for min hest, kan jeg ikke se hvorfor andre skal blande sig.


  • #71   6. jan 2012 Ved heller ikke helt hvorfor det skulle gøres til så stort et problem. smiley

Kommentér på:
Ridning af våd hest..

Annonce