{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.045 visninger | Oprettet:

Ride-uanvendelighed {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg vil spørge om der er nogen af jer, der har erfaringer med 'ride-uanvendelighed'.

Jeg har min hest forsikret for 30.000 hos Dansk Hesteforsikring og afleverede en 'ren' handelsundersøgelse til dem, da jeg tegnede forsikringen for lidt over 1 år siden.

Idag ser det desværre ud til at min hest ikke kan rides. Hans ryg er meget kort - så kort at jeg selv uden sadel kommer for langt tilbage på ryggen/lænden. Har haft ham behandlet ved dyrlæge-kiropraktor og trænet en masse fra jord (akademisk træning og frem og ned).
Min egen fornemmelse er at han aldrig i sit liv kommer til at bære en rytter uden smerter.
Planen er at få ham røngtenfotograferet i ryg og evt ben, just in case!
Derudover har jeg skrevet til hans Kiro for hendes mening - hun var nemlig bekymret for om han kunne blive ridehest da hun så ham.

Hvordan fungerer den slags? Skal dyrlægen bevise noget specielt ved røngtenbillederne for at forsikringen vil acceptere at han ikke kan rides, eller er det nok hvis fx dyrlæge-kiro bakker min påstand op?
Og hvad sker der normalt i sådan et forløb?

Ved godt at jeg bare kan skrive til forsikringsselskabet, men vil ikke ulejlige dem før jeg har fået taget billeder af hans ryg.

På forhånd mange tak og god weekend.

PS: Han er en 5 års Irish Cob, som var tænkt til hyggeridning og akademisk dressur på lavt niveau. Så det er ikke en 'fin' konkurrencehest der er tale om.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride-uanvendelighed
  • #1   14. jan 2012 Følger lige med da jeg også har sådan en hyps!

  • #2   14. jan 2012 Altså på det billede fra hans profil vil jeg sige at han ryg og sadel og dig passer fint. Så længe sadel IKKE kommer ud over ribben bagtil så er det i orden og det er det ikke der.

  • #3   14. jan 2012 er han uanvendelighedsforsikret?
    for er han ikke det, så får du ikke noget ud af det..

    Normalt forlanger de at hesten skal aflives, hvis de skal udbetale forsikringssummen.. Og den skal igennem mulige behandlinger inden de går med til det


  • #4   14. jan 2012 Sadlen på profilen er alllllt for lang og har ikke været i brug i flere måneder.
    Har nu prøvet en sadel med bæreflade på 42 cm og den er også for lang og gør ham meget vred (der skal temmelig stor smertepåvirkning til, for at få en koldblod til at reagere)


  • #5   14. jan 2012 Din dyrlæge skal lave en erklæring til forsikringsselskabet, hvor han skriver hesten er uanvendelig, samt hans begrundelse hvorfor. Tror også der skal stå noget om, hvad der er undersøgt og hvilke behandlinger der er afprøvet.
    Ud fra det tager forsikringen så en beslutning om, hvor vidt de er enige eller ej.


  • #6   14. jan 2012 Han er uanvendelighedsforsikret som ridehest for 30.000 så vidt jeg har forstået.

    Det er nemlig det med behandlingerne som jeg også tænker på og gerne vil høre mere om.. For vil ikke slæbe hesten igennem en masse hvis problemet er for kort ryg.. det kan ingen behandling ændre på!


  • #7   14. jan 2012 Og ja, som Janni siger, skal du selvfølgelig have en uanvendelighedsforsikring før de overhovedet dækker noget.

  • #8   14. jan 2012 Det er lidt forkert. Er hesten uanvendelighedsforsikret SKAL den ikke aflives. Den må gerne gå som hygge selvskabs hest eller er det en hoppe så må den gerne gå med føl bare ikke rides. Det kommer an på hvordan forsikringen er. Min er for 60000 og hun må gerne være med føl hvis det er

  • #9   14. jan 2012 Ja, normalt kan man godt vælge at beholde hesten, men så får man ikke samme beløb udbetalt, tit kun halvdelen af det forsikrede beløb. Og inden brandmærkeloven skulle hesten trekantsbrandmærkes for at vise, at der er udbetalt forsikring på hesten.

  • #10   14. jan 2012 Mange tak for jeres hjælp smiley Yderligere svar er meget velkomne!

  • #11   14. jan 2012 hvad er det for en sadel du har nu? min har nemlig også en meget kort anlægsflade, hun har dog ikke reageret på min bomløse sadel (men selvfølgelig på de tidligere bomsadler jeg har haft)

    hun får nu én sidste chance, da jeg har invisteret i en sensation sadel, men der stod at den kun var 41-43cm, men jeg har målt den til 48cm DOG har hun aldrig gået så godt som hun gør med den :O) men har først lige fået den, så det kan nå at ændre sig . men den er meget flexibel og kan faktisk klappes sammen, så den ligger ikke tryk på hendes ryg

    planen er, at hvis hun ikke kan rides, så vil jeg trække et føl på hende (hvis dyrlægen finder hende egnet) og beholde føllet smiley


  • #12   14. jan 2012 Jeg har selv forsøgt at lave en løsning med 42 cm panelerne fra Hidalgo, monteret på en fast ponypude (altså de moderne, ikke de gammeldags) og så lagt inden i en lammeskindssadel for yderligere trykfordeling.
    Men når 42 cm paneler er for lange, så er det altså virkelig svært!

    Han er vallak, så at trække føl på ham er ikke rigtig en mulighed smiley Mener heller ikke man skal avle på heste med den slags fejl.
    Vil heller ikke bare have ham til at stå på en mark og glo. Han er kun 5 år og meget glad for mennesker og for at arbejde, så det vil være direkte synd.


  • #13   14. jan 2012 Hvis der ikke er noget at finde på røntgen af ryggen tror jeg bestemt ikke at forsikringen udbetaler noget som helst.

    Det er vores eget job at få tilpasset udstyr til hesten, om det så kræver en specielt syet sadel til fx 20.000.



  • #14   14. jan 2012 Jeg tvivler MEGET stærkt på at du får dem til at erklære den uanvendelig, bare fordi den har for kort en ryg...

    En hest der er uanvendelig skal være SYG/skadet...

    Kender mange med heste som er direkte skadede, hvor forsikringerne knap nok har ville godtage dyrlægens henvisning til uanvendelighed... Men så skal de lige igennem den og den og den undersøgelse...

    Den vil jo sagtens kunne rides af en mindre pige/dreng, uden sadel...

    Så jeg tvivler meget stærkt på du får den uanvendeligheds mærket


  • #15   14. jan 2012 du skriver at du ikke vil have den til at gå på en mark og glo...?

    hvis den kunne blive erklæret uanvendelig, ville det jo ikke ændre en fis på hvad du kan bruge den til??? Så går den og glor nu, ville den også glo selvom den er erklæret uanvendelig..... og kan den bruges til jord træning, kan det også det selvom den er uanvendelig


  • #16   14. jan 2012 Uanvendelighed som ridehest: Hesten kan ikke rides uden smerter.
    Det gør sig gældende for min.

    Jeg forhører mig bare... andet vil være dumt nu hvor jeg har forsikringen!

    Vil hellere lægge ham til at sove end at have ham til at forfalde som foldbums..


  • #17   14. jan 2012 jamen med en mindre rytter (børne rytter) vil han jo sagtens kunne rides uden smerter, med for eks. en ridegjord

  • #18   14. jan 2012 Jeg tvivler stærkt på det. Derfor røngtenbilleder.
    Det er svært at forestille sig hvor kort en ryg han har, og også svært at se på billeder.
    Min røv er str 36/38 og selvom jeg sidder helt oppe ved manken så fylder jeg hans ryg helt ned til bagerste ribben = smerte.


  • #19   14. jan 2012 så længe du ikke er ud OVER bagerste ribben, så giver det ikke smerte...

    med mindre din hest har KS.. (kissing spines)...

    har den kissing spines, vil forsikringen oftest forlange hesten forsøgt behandlet med blokader og operation før de går med til uanvendeligheds dækning


  • #20   14. jan 2012 Du skal kunne bevise noget. Den havde jo også kort ryg da du forsikrede den.

    Sådan er det, desværre.. Jeg står i samme problem med min hest. Den har været igennem ALLE former for behandlinger, røngten osv. Men der er ikke noget direkte påviselig til netop den opførsel hun har med smerter.
    Det tager forsikringer ikke, da en hest ikke er uanvendelig fordi den har "ændret adfærd", hvilket jeg ikke mener,at min har. Den har bare ondt under ridning, men det gør sig ikke gældende.


  • #21   14. jan 2012 Pixies: Lyder til at være helt samme situation ja smiley
    Ærgeligt at det skal være sådan... det er jo ikke fair at de skal gå rundt med smerter smiley


  • #22   14. jan 2012 Er det Sir anthony? Synes da ikke han var kort i ryggen da tina havde ham.

  • #23   14. jan 2012 Nej det mener jeg jo især også !
    Nogen gange burde forsikringerne tænke sig om en ekstra gang! smiley


  • #24   14. jan 2012 altså det eneste som det handler om i bund og grund er vel at du vil have de 15.000 kr udbetalt som du kunne få hvis hesten er uanvendelig...?

    Synes egentlig det er fair nok at det ikke er nemt at få hesten erklæret uanvendelig.. for tror der er mange der ville udnytte det...

    skynde sig at forsikre deres hest for 50.000 kr.. og så fordi de kun er hygge ryttere, jamen så kan hesten lige pludselig ikke rides på fordi den "har ondt i sindet"....

    det er ikke påpeget på dig tråd starter.. men en generallisering...


  • #25   14. jan 2012 Pixies: Nårh du kender ham? Sjovt.. Men ja det er Anthony desværre smiley Det er virkelig noget møg smiley

    Sandie: Jeg vil ihvertfald gerne vide hvis jeg er berettiget til at få erstatning ved aflivning hvis det er det jeg beslutter. Hvis jeg ikke kan få noget udbetalt er det ikke det der skal ændre på hvorvidt han skal leve eller ej.


  • #26   14. jan 2012 Dyrlægen skal erklære den ubrugelig evt. skal han lavet noget dokumentation og sende til forsikringen. Sådan var det med min gamle hest.
    Først ringede jeg og forklarede, så mente de at den skulle have noget mere tid. Til sidst beslutted ejeg og min dyrlæge at den skulle aflives fordi den faktisk ikke kunne gå mere smiley så mente de igen at jeg skulle give den mere tid og så ringede min dyrlæge til dem og så ville de gerne udbetale pengene.


  • #27   14. jan 2012 Ja jeg kender ham smiley
    Vi bor herude, hvor Tina gjorde før på gården. Så der er blevet lavet en HEL del om siden smiley
    Men kender ham fra da hun boede her. Han er en rigtig dejlig hest og et virkelig dejlig sind !


  • #28   14. jan 2012 Han er intet mindre end fantastisk så håber også jeg kan finde en løsning hvor han evt. kan blive kørehest hos nogle gode ejere eller lignende.. For sådan et sind skal man lede længe efter!!

  • #29   14. jan 2012 Jeg har lige i November sidste år brugt min uanvendelighedsforsikring også hos Dansk Hesteforsikring.

    Dyrlæge skal skrive en erklæring på at den er uanvendelig som ridehest og over hvordan den er behandlet, og herefter vurdere forsikringens dyrlæge om der skal forsøges yderligere behandling.

    Hos Dansk Hesteforsikring kan du enten vælge at få halvdelen af forsikringssummen udbetalt og beholde hesten, som foldhest. Eller du kan få hele beløbet udbetalt og aflive hesten - selvfølgelig så fremt at dyrlægen vurdere at hesten kan gå som foldhest.


  • #30   14. jan 2012 Kan fortælle at inden min blev aflivet og fik på uanvendelighedsforsikringen, havde jeg brugt ca. 25.000 i dyrlæge over en periode på ca. 9 måneder.
    Han blev skadet i marts, hvor han fik haseledsbetændelse pga. en revne i haseleddet. Desværre kom han sig aldrig til trods for samtlige behandlinger og til sidst prøvede vi bare at lade ham gå på fold, for at se om det ville gro sammen. Desværre uden ændring til det bedre. Tvært i mod.

    Men i det tilfælde gik der godt 1 uge, fra jeg traf afgørelse med dyrlægen til jeg stod med godkendelsen fra forsikringen i hånden. Rigtig hurtig og god service!

    Men det skal selvfølgelig bevises og det skal være dyrlægen og ikke ejeren der siger at hesten er uanvendelig som ridehest..


  • #31   14. jan 2012
    Lindhovedgården .
    det kan du ikke sige med sikkerhed.. Forsikringsselskabet kan godt forlange at hesten skal aflives hvis summen skal udbetales.. Dermed ikke at sagt at den altid skal, men i langt de fleste tilfælde forlanger selskabet det..
    Læs hvad der bliver skrevet..


  • #32   14. jan 2012 min har ingen bygningsfejl, hun er bare kort i ryggen, men er samtidig også kun 135cm i stg. smiley så lige med hende ville det ikke være et problem, men kan godt se at der nok er noget galt med opbygningen på din hest, når den er så høj i forhold til ryglængden..

    men hvad med at finde ud af om han kan bruges til noget andet i stedet? fx. kørsel


  • #33   14. jan 2012 Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, dem jeg har kendt som har brugt deres uanvendelighedsforsikring har alle betalt svimlende summer for udredning ved dyrlæge inden forsikringen villle tage dem, dog ved man jo præsis hvad er galt med din fra start af, det er mere kompleks når det feks er halthed, så måske din vej til at få forsikringen udbetalt bliver kortere og billigere.
    jeg ville egentlig bare sige at da jeg først læste din tråd tænkte jeg ´´ der må da kunne findes en special sadel der kan passe´´ men efter at have set dit ridebillede kan jeg ski godt se det ikke kan lade sig gøre og at det er et stort problem.
    Jeg håber du finder en løsning, synes du er godt på vej når du nu får taget de røntgen billeder du fortæller om.
    Held og lykke


  • #34   14. jan 2012 Tak for jeres hjælp endnu engang smiley Som skrevet så undersøger jeg allerede nu om der er nogen der vil have ham til kørsel.

    Havde en privatperson på besøg i dag som var ude og sige hej til Anton.. hun var virkelig overrasket over hans ryg! Og helt enig med mig i at der ikke er plads til rytter, selvom hun, da hun bare havde set ham på skærmen, godt troede at en lille rytter kunne sidde der.

    Men ja. Først røngten og så må vi se hvad der skal ske efterfølgende.


  • #35   16. jan 2012 Hans manke sidder langt ind mod midten af ryggen, det har jeg aldrig set før, kan godt forstå du siger hans ryg er kort. Ellers en dejlig hest!! Håber du finder en der kan bruge ham!

  • #36   16. jan 2012 Tak Helene smiley + at hans lænd er længere end man kan se på billeder (hvis det giver mening?)

    Han bliver røngtenfotograferet torsdag - både ryg, lænd og ben regner jeg med.. men det må dyrlægen jo afgøre når han ser ham smiley


Kommentér på:
Ride-uanvendelighed

Annonce