{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.217 visninger | Oprettet:

ridehest eller ej??? (LANGT) {{forumTopicSubject}}

Ja jeg kan jo ikke lyve mig fra, at jeg er en person som HURTIGT tager sorgerne på forskud... sådan er jeg og har altid været sådan..... OKAY så er det slået fast...



For nogle uger siden til spring undervising var isabella "dvask" "træt" og begyndte hurtigt at svede og puste, til trode for en ellers god kondi..



da hun før har døjet med for lav blodprocent, kom dyrlægen dagen efter og tog en stor blodprøve og sendte til tyskland...



den viste ikke noget alarmerende. dog var zink i den lave ende af normalen. og dyrlægen satte hende derfor på zink kur, og skiftede mit "normale" jern og vitamin tilskud ud med noget andet...



ingen bedring skete, og jeg kontaktede doktor dyr igen torsdag, som ville komme ud samme eftermiddag, og undersøge og lytte til hende mens jeg red hende, og så skulle vi se om vi kunne fremprovokere hendes "reaktion" hvor hun puster og sveder rigtig meget efter kort tids arbejde..



jeg varmede op, og der var ikke rigtig noget. før vi satte et spring op.. SÅ begyndte at hun at puste (inden jeg havde sprunget, vel og mærke)... hun havde oven i købet noget hvid "skum" (ikke ret meget) ud af næsen... så dyrlægen mistænkte hende først for noget allergi..



hun var dog flere gange henne og kigge på benene af hende. og da jeg var færdig med at ride ville hun bøjeprøve hende??? (og så var jeg forvirret, for hesten havde "åndedræts problemer" ikke noget med benene??)



MEN det viste sig så at hun var halt på begge forben i bøje prøven



Da jeg ikke er en person som bare vil se tiden an blev der med det samme aftalt at hun skulle ned på klinikken idag til videre undersøgelser...



idag blev hun så startet med at blive longeret på hård bund, hvor hun viste halthed på højre forben. og dyrlægen kunne nu forklare mig hvorfor jeg har haft problemer på højre volte når jeg red, for hun har et stykke tid stillet sig ud af, og "søgt ind af" (i volten) på højre volte. og det tror/siger dyrlægen har været for at skåne hendes højre forben (og jeg troede det var tænderne, som så er blevet ordnet for 1½ måned siden)



men hun blev så bøje prøvet, og var tydelig halt på begge forben... dyrlægen snakkede så med en anden dyrlæge, og så vurderede så at prøve at "bedøve" hendes hovled..



først blev det højre hovled bedøvet, og derefter blev hun longeret og bøje prøvet igen, uden ændring.... det samme skete med venstre forben...



så valgte hun at prøve det samme med (så vidt jeg forstod) nogle nerver bagpå benet, som så skulle nedøve kodeledet.. her var der klar bedring i højre ben efter bøje prøven, haltede hun et enkelt skridt (som om hun forventede det ville gøre ondt, og så fandt ud af at det ikke gjorde)... venstre side var der også bedring på, dog ikke nær så meget som på højre...



så dyrlægernes næste skridt er så at tage en masse røngten billeder (14 styk til at starte med).. men de kan desværre først tages d. 25



Og så vil de så se hvordan det ser ud derefter...



Jeg sidder så tilbage her og ved slet ikke hvor jeg skal gøre af mig selv...



HVORFOR har min hest ikke vist hun har haft ondt??



og da jeg, som skrevet før, er slem til at tage sorgerne på forskud, er hun jo allerede erklæret "uridelig" i mit hovede (vil hellere have en positiv overraskelse, end at håbe på/regne med det bedste, og hun så ikke bliver okay igen)



og jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg opretter den her tråd.... for ingen kan sige noget til mig som beroliger mig...



HVORFOR MIN hest?? jeg har altid været meget obs på at varme rigtig op, og ikke presse hende til noget hun ikke vil.. og nu står mit et og alt og er halt på begge forben... og dyrlægen vil/kan ikke sige om han tror det vil gå den rigtige eller forkerte vej...



Jeg spurgte dyrlægen om det kunne have noget at gøre med, at hun i mandags "snublede" en del, og en enkelt gang snublede så meget at hun var nede at "ligge" på forbenene (mens jeg red hende), jeg var igang emd en galop/trav overgang i lavt tempo, og det føltes som om hun faldte over sine egne ben... men dyrlægen tror at problemet har været der inde, og at hvad der end er galt i hendes ben, er skyld i at hun snublede....



det "BEDSTE" (ironisk ment) af det hele er at jeg er så snot dum kun at have kræet lis forsikret... ingen uanvendelighed eller sygeforsikring til mig (selvom jeg OFTE har overvejet det)....



ja her står jeg... skulle have startet mit første C stævne om en uge..... og nu ved jeg ikke om jeg har en ridehest mere



dyrlægen siger heldigvis at det hverken bliver værre eller bedre af at hun går... hun skal faktisk helst "holdes igang" (på fold osv), for hvis hun får for meget ro, er der chance for at hun ikke viser de samme symptomer d. 25, og derved gøre det endnu sværre at stille en diagnose..



for pt har dyrlægen INGEN anelse... og kan intet sige om fremtiden...



behøver ingen svar/kommentare... for ingen kan fjerne den smerte som har borret sig ind i mig idag... og vente tiden til hun kan blive røngten fotograferet, virker som ÅR...


Min største frygt er jo selvfølgelig at hun har en skade så slem at hun ikke en gang vil kunne holde til at være fold bums..



men min næst største frygt er jo, at hun ikke længere kan være ride hest...



men i så fald skal hun bare være min hygge trold og have et føl (hvis hun kan klare det uden smerter)...



jo det er sku tidligt at tænke tanken, at hun måske ikke bliver rask.. men vil sku hellere begynde at forberede mig nu, og så blive lykkelig overrasket HVIS hun så klare den....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridehest eller ej??? (LANGT)
  • #1   15. feb 2008 Arrrh, det er Lang xD

  • #2   15. feb 2008 Arj, hvor trist ;/

  • #3   15. feb 2008 Ej Sandie smiley
    ved slet ikke hvad jeg skal skrive smiley


  • #4   15. feb 2008 jeg er bare helt smadret inden i..

    er så ked af det...

    hvorfor lige min hest???

    hun var bare SÅ tappper idag nede ved dyrlægen... alle de nåle, og alle de bøje prøver smiley

    begge dyrlæger sagde "hun er godt nok UANMINDELIGT rar"


  • #5   15. feb 2008 det kan jeg godt forstå .
    kom faktisk til at tænke på dasco da vi skulle have bøjeprøve . han haltede lidt - meget lidt - på den ene volte .
    i røntgen viste det sig at, han havde en lille bitte nydanelse på benet .

    men nøj hvor var jeg også ked af det .
    så forstår dig udmærket ?!


  • #6   15. feb 2008 men vi tog chancen og købte ham ,
    for kunne ikke miste ham .
    det kunne mine forældre mærke .


  • #7   15. feb 2008 Kan jeg sku godt forstå . smiley

    Ej jeg får det helt dårligt .
    Har lige siden den dag jeg så Isabella herinde første gang, sat hende og Le-cis "sammen" fordi de er lige gamle og når du skrev om nogle problemer i havde kunne jeg se det hele som Le-cis også gjorde det.

    Håber og ber til at der ikke er noget Sandie, gør jeg virkelig .



  • #8   15. feb 2008 da dyrlægen igår lavede den første bøje prøve, og hun bare haltede på det første ben hun bøje prøvede, så begyndte jeg bare at græde og vendte ryggen til og gik smiley



  • #9   15. feb 2008 hvis skøbnen vil at hun ikke længere skal være ride/stævne hest..

    så lad hende for guds skyld kunne holde til en skridt tur i ny og næ, og kunne holde til at avle...

    for sælges eller aflives skal hun ikke (med mindre hun kommer til at have ondt til dagligt)


  • #10   15. feb 2008 ej hvor er det trist smiley håber det bedste for jer ! men kan ikke forstå hvorfor dyrlægen ikke kan tage røngten før ? min dyrlæge havde alt udstyret med da min mors hest brækkede benet, og han tog røngten billederne ude i vores stald.

    men håber ikke det er noget alvorligt med hende smiley


  • #11   15. feb 2008 det er bare så træls smiley

    jeg har også haft mange problemer med shake, men der er intet at se på røngten, og intet i bøjeprøve eller halthedsundersøgelse.. Så det har højst sansynlig bare været pga. vokseværk.. og det bedste af det hele er, at han ikke har haltet siden sommer smiley min lille dreng er ved at blive voksen smiley

    Men lige nu stor han med muskelsprængninger i hele bagpartiet, og har virkelig ondt.. så han har fået beordret boksro i 8 dage, og derefter må han trækkes meget lidt med i 8 dage.. og så må vi se hvordan han er om 16 dage.. lige nu får han smertestillende for det.


  • #12   15. feb 2008 grunden til at de "venter" er fordi det ikke er en akut skade..

    skaden bliver hverken værre eller bedre af at vente den uge..

    der er jo ferie næste uge... så der er meget få på klinikken i næste uge


  • #13   15. feb 2008
    ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~

    det er meget nemmere og billederne bliver også bedre, når man tager dem på klinikken.. det er nok derfor smiley

    min var også på klinik da han skulle tjekkes


  • #14   15. feb 2008 heste har en evne til at skjule deres smerte for at glæde os.. så lad være med at have det dårligt over ikke at have opdaget noget før..
    Krydser fingre for det bedste..


  • #15   15. feb 2008 Signe *spider-pig* L

    Lige en rettelese;
    Hestene skjuler deres smerte, da de er et rovdyr. At vise smerte, er at vise deres svagheder og det kan koste dem livet..

    Bare lige en rettelse ;D hehe


  • #16   15. feb 2008 ja det var også det dyrlægen sagde

    at hun nok har bidt smerten i sig fordi hun så gerne vil lave noget...

    i onsdags var hun bare rigtig glad for at komme til spring, og sugede helt vildt.. men hun pustede og svede allerede inden jeg havde taget det første spring..

    og dyrlægen troede hun havde noget med luftvejene smiley

    men så var det noget meget værre i stedet...



    i må alle undskylde hvis jeg skriver meget rodet... jeg har det ikke ret godt smiley


  • #17   15. feb 2008 det gør mig ondt.
    håber der kommer noget positivt ud af røgtenbillederne.
    (vil også gerne lige sige at nu når det er så meget du har skrevet kan jeg godt lide at du har sat noget mellemrum imellem fordi så gider man godt at ville læse så meget hader virkelig det der med at man sidder og bliver skil øjet af at kigge på en lille skrift der bare står så tæt)
    <i>//Katrine</i>


  • #18   15. feb 2008 Pernille; En hest er ikke et rovdyr, men et flugtdyr, et dyr der jages (;

    Sandie; Føler med dig. Er selv meget slem til at tage ting på forskud specielt i hesteverden.


  • #19   15. feb 2008 og grunden til at jeg er så slem til at tage sorgerne på forskud er jo netop fordi hun betyder så satans meget for mig smiley

    det er mit værste marreridt der er igang lige nu


  • #20   15. feb 2008 smiley ååårh altså ...

    Føler med dig, bliver helt trist inden i af at læse din tråd...

    Ved slet ikke hvad jeg skaæ skrive..

    Sender tusinder gode og trøstende tanker til jer begge - håber det hele bliver godt igen.


  • #21   15. feb 2008 tusind tak katja smiley

    bare kryds fingre for min lille pruh d. 25


  • #22   15. feb 2008 Pernille: Nu er hest flugtdyr/byttedyr ikke rovdyr smiley og som sådan ikke glade for at vise smerte.. dog ville dette jo ikke forhindre dem i at kaste rytteren af og løbe deres vej.. men tit gør de stadigt deres bedste for deres rytter trods smerter..


  • #23   15. feb 2008 Det gør - det lover jeg dig!

  • #24   15. feb 2008 tusind tak

  • #25   15. feb 2008 Sikke da en omgang smiley
    Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige - andet end at jeg føler med dig, og håber på det bedste!


  • #26   15. feb 2008 har ikke lige læst komantarene, så kan godt være nogen har skrevet det.
    i det nye Equipage blad står der...

    Hesten er som byttedyr i særdeleshed afhængig af ikke at virke svag og kan derfor "skjule" smerte i en akut eller stresset situation.

    der er også en masse mere om det, men vil sige det IKKE er din skyld... du har jo haft dyrlæge ud, så du har godt alt hvad du kunne...

    håber det at sammen bliver godt igen...


  • #27   16. feb 2008 Heste kan være gode til at skjule de har ondt som signe skriver... Det har jeg også oplevet...

    Men det var da godt nok en træls nyhed..:( Havde du ikke en handelsundersøgelse på hende inden du købte hende?? Jeg kunne desværre godt have mistanke om spat, mus eller anden benlidelse..:( det er rigtig svært..

    Min verden brød sammen da min vallak fik konstateret ringfod/slidgigt og fik atvide han kun ville fungere som hygge/selvskabshest, han vil aldrig blive ridehest igen.. smiley Det var de væreste ord.. smiley Men samtidige var jeg glad for at få atvide hvad han fejlede..

    Det viser sig faktisk at han har døjet med det i rigtig mange år.. uden at vide det.. Han havde dog kiopragter for endel år siden tilbage, hvor den dyrlæge jeg havde dengang mente det sad i ryggen... men spild af penge med kiopragter.. smiley

    jeg håber ikke det er alvorligt med din hest.. smiley


  • #28   16. feb 2008 Hold da op.. er <b>virkelig</b> ked af det på dine vegne! Jeg krydser fingre for hende!

  • #29   16. feb 2008 for ca. 2 måneder siden fik min hest konstateret spat i begge bagben, og han kunne aldrig blive ridehest igen. han var kun 7 år, og var araber, så han havde uendelig energi og elskede at blive redet på og lave noget. dyrlægen sagde at lige meget hvad vi gjorde ville han have smerter resten af livet, og det kunne jeg simpelthen ikke tilbyde ham. så han blev aflivet, det tog hårdt på mig og ligesiden er tingene gået i stå, men det var det bedste for ham og jeg ved han har det godt hvor han er nu.

    så jeg syntes at det afhænger af hvad det er for en hest, hvor gammel den er osv.
    hvis det er en gammel rolig pony, så syntes jeg det godt bare kan gå som hygge hest, men hvis det er en ung hest som elsker at lave noget, syntesjeg det er synd at lade den leve. jeg ved det lyder svært og hårdt og tro mig, det er det også. men nogle gange er man nød til at tænke på hvad der er bedste for dyret.. og i min sitiuation var det bedste at få den aflivet, jeg ved det ikke vil tage smerten det jeg skriver, men jeg håber det kan hjælpe lidt på din forvirring..


  • #30   16. feb 2008 hun bliver aldrig aflivet hvis hun kan gå uden smerter...

    jeg kan aktivere hende på mange andre måder end ridning


  • #31   16. feb 2008 Arrrgh Sandi det er hårdt det der.
    det er altid så uretfærdigt.
    Det er ALTID ens lille hest og ikke nogle gamle som aligevel er ved at dø.

    - jeg ved hvordan det er at stå på sidelinien og ikke ved hvordan hesten har det,


  • #32   21. feb 2008 jeg håber også det vel gå over det er ikke der samme uden din lille hest

Kommentér på:
ridehest eller ej??? (LANGT)

Annonce