{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.790 visninger | Oprettet:

Travhest - ridehest eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et emne jeg godt kunne tænke mig at høre folks mening om. Hvad synes i om at bruge travheste til ridebrug? Er der forskel på jeres holdning alt efter om hesten har startet løb eller ej? Mener i at hesten lider overlast ved at blive brugt som ridehest?

Min personlige mening er at en travhest sagtens kan bruges til skovtur, men jeg vil ikke mene at den er bygget til at gå hverken dressur eller spring da den nærmest "vender forkert" til det. Altså er bygget til at gå med hovedet højt og trave på en helt anden måde end en ridehest, og ofte har meget besvær med at galopere rent. -Hvor imod en ridehest mere naturligt kan bøje nakken og bruge ryggen. Jeg har en idé om at mange travheste der bliver brugt til rideheste kan få ondt i ryggen da de bliver presset i en unaturlig stilling og ikke kan bruge ryggen på samme måde som en ridehest.

Jeg glæder mig til at høre jeres meninger da det er noget jeg har tænkt en del over.

Misforstå endelig ikke emnet - ALLE heste er ligemeget værd uanset race eller udseende og alle heste fortjener den samme respekt!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Travhest - ridehest eller ej?
  • #2   7. mar 2013 Tænker ikke om deres evner for det er vel kun et spørgsmål om træning og tålmodighed. Men mere om de kan holde til det i længden?

  • #4   7. mar 2013 Okay, så den har i hvert fald holdt i mange år smiley Netop sådan nogle historier jeg håbede på at få ud af dette indlæg smiley Da det er for sjældent man hører succes historierne men tit bare sidder og bliver trist over alle de hundredevis af stakkels travheste der er til salg for 5. 6. 7. 8. eller 9. gang til ganske få tusinde kroner. Jeg håber der er flere der kan fortælle om deres holdning / erfaringer smiley

  • #5   7. mar 2013 Jeg har blandet meninger som tager hundrede år og komme igennem smiley

    Har dig selv en traver. Han takter ikke rent i galop. Men i træningen er vi alligevel nået dertil hvor han ikke går med hovedet i sky. - kun når vi giver den fuld gas på marken i hurtig trav smiley



    profilbillede
  • #6   7. mar 2013 Jeg synes erligtalt at det er noget bavl at travere ikke kan bruges som rideheste..
    Ja, deres gallop kan være uren, men det er noget der kan trænes smiley
    Og detsuden er stilligen "hovedet op" mere unaturlig end at den bruger ryggen og halsen rigtig.
    Jeg har selv en traver, godt nok er han kun 10 måneder. Men jeg kan se når han gallopere på folden af hans gallop minder om en "normal gallop"
    Jeg tror tit at fordi hesten er en kaseret vædeløbshest de er billige fordi de ikke kan noget på det tidspunkt.. Som sagt er de kaserede tavhest, og tit kan de så ikke noget dressur eller gallop..
    Min mening


  • #8   7. mar 2013 en travhest kan sagtens bruges som ride hest, den er ikke bygget anderledes, den er bare trænet til at gå anderledes.....
    der ligger meget arbejde i en traver hvis den skla omskoles.....

    den er lige så meget ridehest som alle mulige andre karet og kører racer


  • #9   7. mar 2013 Jeg har selv en traver der har gået løb, han går fint i holdning, men selvfølgelig kræver det en del træning, da de som regel bliver får chek på når de går løb.. en traver kan være en super springhest. Også er der det store plus, at traver er i hænder fra dag 1 og det gør dem en del nemmere at arbejde med.. Min er nu 15 år og har lige haft massør på ham, hvor hun sagde at han var super fin i ryg og hals:)

  • #10   7. mar 2013 Altså min travhest har været brugt som ride hest/stævne hest igennem de sidste 9år og har aldrig lidt overlast. Han har gået mb og ma i spring og en del jagter, dressur hest bliver han dog aldrig. Han gider det simpelthen ikke.
    Den eneste gang han har været skadet var i forbindelse med kiropraktor som skulle tjekke ham for smerter men endte med at give ham en muskel overbelastning i ryggen, som vi brugte ca 1 år på at komme af med smiley


    profilbillede
  • #11   7. mar 2013 Selvfølgelig kan man ride på en travhest, men det kommer jo an på ens ambitioner om det er den rette hest for en.
    Lige meget hvor meget du træner, så vil jeg vove den påstand at en travhest aldrig kommer op og gå middelsvær dressur. Man må også kigge på hvad hesten er lavet til, og acceptere at det jo nok er der dens styrker ligger.

    Men syntes det er fint for dem som vil bruge tiden på at træne travheste, og gøre dem til rideheste.


  • #12   7. mar 2013 Har selv en traver jeg bruger til ridebrug, han holder bestemt ikke hovedet højt tværtimod. Nu er det ikke sådan at jeg skal ride stævner på ham for det siger mig ikke en dyt, men jeg kan da sagtens ride lidt dressur og springe med ham uden problemer og han bukker nakken pænt og bruger sin ryg godt. Det er forskelligt fra traver til traver om de går med deres hoved højt nu kommer jeg frivilligt i en travstald og der bliver lagt meget vægt på at de ikke altid render med hovedet i sky når de bliver kørt og redet, men det er meget forskelligt

  • #13   7. mar 2013 altså- jeg er så "gammel" at jeg tydeligt kan huske den lille gummibold Jappeloup de luze". 158 cm i stang men kunne hoppe ind i himlen. Moren var fuldblod og faren fransk traver! og så vandt den olympisk guld i ridebanespringning i 1988 smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=bJ5G49bYMT0

    mvh Ponymor


  • #14   7. mar 2013 Undskyld, men din begrundelse er nok den sjoveste jeg nogensinde har hørt omkring travheste.

    Er de bygget til at holde deres hoved højt ??? Hahaha.
    Nej, 100% ikke. Lige så lidt som alle de, i nogen folks øjne, så fin avlede dressur og springheste, som løber rundt med hovedet i vejret fordi de ikke er redet korrekt eller først skal lære at tage den ned under rytter.
    Synes også det er sjovt du kalder det en naturlig holdning hvad vi beder vores heste om. smiley
    Vi skal have dem til at tage hovedet ned og bruge deres ryg fordi vi misbruger hestene til ridning og de faktisk ikke er bygget til det. Så derfor må vi fx styrke deres rygmuskler så de bedre kan bære os uden at tage skade.
    En traver er lige så egnet som ridehest, som alle andre heste, men da galop ikke skal bruges til travløb, har man ikke lagt vægt på at avle med heste som har en taktfast galop, men med dem som vinder løb i trav. Det betyder så at mange travheste ikke har en ret god galop og derfor selvfølgelig ikke er dem man foretrækker til at vinde dressurstævner med. Du ser heller ikke araber, frieser, jyder, tinker osv deltage i EM, VM eller OL. smiley Det er ikke det de er avlet til. smiley

    Her lige en flok vildheste også løber med hovedet op smiley
    Efter din mening jo en unaturlig holdning for en hest. smiley


    profilbillede
  • #15   7. mar 2013 Altså jeg har selv redet trav heste, og de havde gået løb. ja de går højt med hoved.. men jeg syntes det som du * StyrbaekHorses * også syntes at de høre ikke til i spring og dressur, hvor de skal i holdning osv.. men der er nogle der bruger dem til det men altså hvis de ikke lider nogle overlast er det vil fin nok? smiley

    men racen er igennem fantastisk. hvad var 9 år da jeg første gang red en travhest, han kunne så godt gallopere men tror ikke han hvade gået løb..


  • #17   7. mar 2013 Jeg synes det er en fantastisk dejlig hest! De har en skønt sind og kan sagtens have gode gangarter. De er måske ikke helt så egnede til at gå dressur som visse andre racer, men jeg synes ikke det er synd at gøre det alligevel. Absolut ikke. Man skal bare vise hensyn til dens natur og vide at dens optimale holdning måske ikke er den samme som en DV'ers optimale holdning. Man skal selvfølgelig ikke presse hesten til noget den har svært ved eller måske slet ikke kan.

  • #18   7. mar 2013 Halla vinder OL guld for hold og enkel i 1956.
    Hendes rytter blev faktisk skadet inden sidste runde og Halla klarede som den eneste hest runden fejlfri, selvom Winkler pga sin skade styrtede hesten mest med stemmen.
    Hun er efter en mor af fransk afstamning og en traver hingst !
    I alt vandt hun 3x OL guld og 125 andre springstævner.
    Da Halla døder 34 pr gammel, beslutter den Reiterliche Vereinigung at ingen anden hest må starte under samme navn...
    På tysk, men her er oplysningerne fra
    http://www.der-traber.de.tl/Wunderstute-Halla.htm


    profilbillede
  • #21   7. mar 2013 Jeg er en af de ryttere som bare elsker traveren. Har nu min tredie af slagsen. Super skovturs og hyggehest. Ham jeg har nu er ikke så gammel,han har ikke gået løb. Derimod er han den dygtigste dressurhest i stalden. Jeg er af den overbevisning at ved træning og god tålmodighed. Kan man få rigtig meget ud af en traver,hvis man har lysten til at blive ved,træning træning og atter træning. Selvfølgelig får man nok ikke en grand prix hest ud af den,men hvor mange af os herinde er grand prix ryttere:-)

  • #22   7. mar 2013 Husk lige at ingen heste er skabt til at blive redet på. Det er en menneskelig opfindelse.

  • #23   7. mar 2013 Nu min hest er noget blanding og bærere tydelige præg af traver, hun har firetaktet meget! Idag går hun næsten 100 ren galop vi arbejder stadig med det, men med den rigtige træning og tid så kan de også dressur.. og skal siges hun er/var normalt springhest. Så jeg mener også at det kan de sagtens MEN med den rigtige rytter !


  • #24   7. mar 2013 Travere kan godt bruges som ridehest, de er ligeså gode som andre heste, de skal bare trænes mere!

  • #25   7. mar 2013 Hvis rytteren er dygtig nok så kan travheste skam sagtens gå en fin dressur og de springer ofte rigtig godt... Har selv haft 2 travere, så ved hvilket arbejde der ligger i dem... Men som alle racer, gælder det om hvilke kompetencer rytteren besidder...

    Traveren er ikke bygget anderledes end så mange andre fine DV osv.. Men de kan ikke trave ligeså hurtigt hvis de går med hovedet nede, derfor den høje hovedholdning, som bestemt ikke er sund for dem i det lange løb, men det er sådan sporten er....


  • #26   7. mar 2013 havde en traver som var ren i galoppen og han havde gået løb. det er bare træning træning og træning. han sprang snildt la og kunne starte en lc. hvis bare man træner længe nok kan de ligeså meget som alle andre heste

  • #28   7. mar 2013
    Ikke skabt til ???
    Heste er IKKE skabt til ridning at all, dermed bliver alle rideheste presset til noget de slet ikke er skabt til.
    Travheste har de samme grundtgangarter som andre heste (skridt, trav, galop) og nogle endda tølt og pass. Dermed tvinger man dem ikke til noget unaturligt ved at galoppere !
    Travheste har lige så meget "glæde" (tvivler på alle heste, avlet med det formål eller ej, føler glæde ved det) i at blive redet i dressur, spring what ever, som andre hesteracer.

    Det eneste handikap her er de fordomme nogle mennesker har...men det er i mine øjne ikke travhesteejer som mister noget, men disse fordomsfulde mennesker.

    Nej, man køber ikke en travhest for at vinde DM, men hvor mange rider med dette mål, hvor mange heste findes der ikke som aldrig opnår dette mål uanset race og afstamning...
    For mig kan dem som kan få en travhest til at gå godt langt mere end dem som får en avlet dressurhest til det.

    Kunne være interessant at se hvad verdens 20 bedste rytter kunne få travheste til at yde, hvis de fik denne opgave ! smiley



    profilbillede
  • #30   7. mar 2013 Nu arbejder jeg på et trav stutteri og har trænet travheste mm.. Ved nogle travtræner (hvor de træner fra ryggen) ligge de meget vægt på galoppen, da det er den der giver hesten stryke i traven. En trav hest er ikke andreledes end nogle andre heste, ja nogle har gået løb og skal omskoles, men det er ikke anderledes end hvis du køber en distance hest og vil lære den at gå dressur eller andet. alt kan lade sig gøre, bare man gider at bruge den nødvendige tid. Og med hensyn til at de er bygget med at holde hovedet højt, er ikke helt rigtigt. Det er noget vi får dem til, da det er for farligt, hvis de går med hovedet mellem benene når de går løb. smiley
    Dem er siger at travhesten ikke er en ridehest, hvad mener de så om fjordhesten? den er jo opringeligt en arbejdes/træk hest. Men vi mennesker har jo lavet den om til ridehest. det er ikke meget anderledes med travhesten ;D


  • #31   7. mar 2013
    Skal man bedømme om en hest er ridehest, ud fra hvordan den bære hovedet på folden eller til træning, så burde de færreste heste være rideheste.
    Arabere og friesere er sjældent nogen der stikker snuden i jorden frivilligt, de skal lære at slappe af først. Ligesom alle heste kan have fået lært sig selv at bære hovedet højt og de fleste heste netop også bære hovedet højt hvis de er overgearede eller spændte.

    Travheste ser jeg derfor intet problem i at man rider, man skal bare huske på at deres galop meget ofte er 4 taktet og det trækker ned til stævner. Samt at det tager tid og lære en hest der stikker snuden i vejret, at slappe af og søge frem og ned.


  • #32   7. mar 2013 * TickTack *

    Nu vil jeg MEGET gerne lige bede om en ordenlig tone!

    OGSÅ nogle af jer andre!

    Jeg har skrevet meget klart og tydeligt at jeg har en idé om at hesten ikke er bygget til det - ikke at det er noget jeg ved med sikkerhed. Derfor vil jeg gerne høre jeres meninger om emnet. Dette er INTET angreb mod travheste eller ryttere der rider travheste - overhovedet. Jeg holder ligemeget af alle dyr og mener at alle dyr er præcis ligemeget værd, og intet andet.

    Så til de positive: Hvor er det bare MEGA skønt at høre alle de succeshistorier - og hvor er det vildt så langt nogle af jeres travheste er noget. Og vidste slet ikke at der havde været travheste med i OL. Efter at høre en masse meninger kan jeg sagtens se at travhestene i hvert fald sagtens kan holde i mange år som springheste, selv. bliver der nok aldrig de store dressurstjerner, men det er godt at se der er nogen som har noget positivt at komme på bane med. Mange ser blot ordet "travhest" og skal straks tage deres egen hest i forsvar. Men igen - dette er SLET ikke noget angreb mod travheste smiley Jeg har set med egne øjne hvor meget glæde en travhest kan skabe ved en alm. hyggerytter og som har holdt i mange år som skovturshest. Nu har jeg så også set en masse travheste som rent faktisk kan noget inden for sporten og det var det jeg lidt havde håbet på med denne debat smiley


  • #33   7. mar 2013 Der er flere travere i dk som er nået langt indenfor distanceridning. Der er flere af dem som starter 120 km. Klasser.

    Vores egen traver kan gå til biddet i trav men lærer det aldrig i galob da han har en meget voldsom galob. Til gengæld går han godt til distancestævnerne hvor han har startet mange 60 km. Klasser og forhåbentlig også kommer længere op i klasserne.

    Han er 168 i stang og folk kan ikke se forskel på ham og en dv'er når han står på folden.

    Han er 100 procent trafiksikker og meget nem at have med til stævner. Han rides på soft hackamore og er normalt ikke bange for noget. (kun lige nu hvor han er i forårshumør :-). )

    Han nyder vores træningsture lige så meget som jeg gør og jeg tror bestemt ikke at han føler sig presset til noget som han ikke synes om.




  • #34   7. mar 2013 Dorthe: det lyder da skønt - men helt ærligt.. Får man ikke riiiimelig ondt i rø... når man har redet 120km smiley

  • #35   7. mar 2013 En hest er en hest. Hvis man nu vil springe på en kæmpe Shire, så gør man da det! Man skal bare have viljen.

  • #36   8. mar 2013 Nu har jeg ikke redet 120 km. Endnu men ved 80 km. Får man ikke ondt i bagdelen. Men lårene kan godt være lidt ømme dagen efter hvis det er i starten af sæsonen. smiley

  • Doris V
    Doris V Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #37   28. aug 2016 Jeg har lige fået en Amerikansk Traver og hun er mega klog, rar og lærenem. Simpelthen det sødeste væsen. Jeg vil dog sige at hun kun kender 2 gangarter. Den ene er en normal skridt men så snart hun skal trave stikker hun meget gerne i galop og tju-hej det går med 220 i timen smiley Jeg er som før skrevet ny i dette (har redet meget) men regner med at der bare skal laves en masse groundwork og longéring. Hun er ikke vild men jeg kan klart mærke at hun er vant til at trave meget, meget hurtig. Hun har være proff travhest hele sit liv indtil nu hvor hun er blevet hyggehest. Hun skal trænes men det der betyder mest for mig er at hun lærer at hygge med sine gangarter og ikke tror hun skal konkurrerer smiley Hvis der sidder nogen med gode ideer og råd til specifikke træningsmetoder, så sig endelig til

  • #38   28. aug 2016 Hej Doris

    Longe arbejde, og masser af det, det giver så meget og styrker din hest rigtig godt, jeg har altid brugt det vanvittigt meget. også på min gamle traver hoppe. Nu har jeg bare en hystade DV, men longe arbejde og masser af varierende arbejde, vi bruger både, kapsun, og pessoa, og køreliner, for at gøre det lidt afveklsende for hende. det har vendt hende om og styrket hende i overlinen og giver masser af balance


  • #39   29. aug 2016 Jeg havde engang en distance makker, det var et sejt par.
    Hendes hest gik travløb om tirsdagen, næsten hver uge, og så distance stævner i weekenderne, eller lidt bryllup kørsel,
    Den var altid med i toppen, både i travløb og distance.
    Den hest havde ikke koste hende en krone at have. for den tjente selv til smed/foder/opstald/startpenge/udstyr, til travløbene, og bryllup/konfirmations kørsel for vogn.
    Så distance stævnerne var bare "for sjov".
    Sådan en hest burde man have.

    Men dertil skal siges at han ikke var nem for almindelige dødelige rytter at side på, og galop var ikke en stærk gangart, men til gengæld kunne den pastrave i et ualmindelig højt tempo ;o)
    Men hun havde endnu en travhest (anden model ) det var en fantastisk ridehest, og denne kunne også gå en hæderlig galop. men traven var nu mere behalig og meget hurtigere.

    Om travhest er egnet til rideheste ! ja hvorfor ikke. det kommer jo helt and på hvad ønsket for sine mål. hygge tur. ridning på L plan eller Gramprix.
    Man køber vel heller ikke en 2CV bil hvis man ønsker at køre med trailer. eller en letvægts racercykel, hvis man ønsker barnesæde, og plads til indkøb på cyklen.

    Vælg din hest ud fra hvad du ønsker at bruge den til.
    Eller vær glad for den hest du har købt og, accepter de evner den har.

    jeg vil ikke udelukke at jeg engang kunne finde på at købe en traver. for de er som regel nervefaste og velopdraget.


  • #40   29. aug 2016 Jo, selvfølgelig kan den rides, men det er stadig ikke en rigtig ridehest.

  • #41   29. aug 2016 Øhh den kommentar forstår jeg ikke. Hvad er en ridehest så?

    Jeg har da tænkt mig at ride på min distancehest når jeg skal i skoven og træne den i morgen.


  • #42   29. aug 2016 Ja min traver ved ikke hvad en travbane er, og har kun blevet redet på en ridebane/ridehus og i skoven.. Så hvis han ikke er en ridehest så ved ikke jeg... smiley
    Og et gammelt emne at bringe op.

    Mvh TT


  • #43   29. aug 2016 Ja, emnet er en god gammel traver smiley

  • Tanja L
    Tanja L Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
    #44   3. aug 2018 Jeg har selv en 14 årig travhest, han blev mishandlet på skive travbane dsv...
    han kunne ikke galop da han blev købt ligesom de fleste andre ikke kunne.
    han bliver nu brugt til dressur, hvilket han faktisk er enormt dygtig til. han kan også sagtens spring lidt. jeg vil sige at en traver sagtens kan blive en dygtig dressur/spring hest præcis som andre. der er klart mere at arbejde med for både hest og rytter, men de er godt nok på ingen måde umuligt!
    syntes det er en helt fantastisk race


Kommentér på:
Travhest - ridehest eller ej?

Annonce