{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Min hest stejler. {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG!

Sagen er den at min hest har tabt sig rigtig meget henover vinteren. Vi er lige begyndt at skifte foder, og ikke fodre med samme mængde havre mere. Han får lucerne, musli build up og brogaardens vitaminer, vi har dog ikke mulighed for at skære havren væk da han står på en rideskole.

Her i de koldeste måneder går de kun på fold 2-3 timer om dagen. Fra stalden til folden har vi ca. 200 meter at gå.

De sidste par gange, har han gået helt stille og roligt op til folden, men på vej hjem har han løbet rundt og stejlet op af mig i fuld højde. Jo hårdere jeg holder ham tilbage jo mere prøver han at stejle op af mig.

Igår da jeg skulle trække ham ind, måtte jeg stoppe på halvvejen og ringe til min far, som heldigvis var der i løbet af få minutter. Han holdt hesten, og jeg løb ned og hentede hans mad som han så fik. Efter han havde spist gik han helt stille og roligt. Tror han var gået helt sukkerkold deroppe.

Der er ingenting under ridning med ham.
Mit spørgsmål er så om jeg skal ha en pisk med når jeg trækker ham? Jeg synes det er rigtig ubehageligt at skulle sige fra og skælde en stejlende hest ud. Har hingstekæde på ham.

Jeg vil begynde at fodre ham, før han kommer på fold. Men er den bedste ide at at få nogen til at gå med ham, som tør sætte sig i respekt når jeg ikke kan?
Undskyld det blev så langt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest stejler.
  • #1   11. feb 2012 Tak for dit svar:) Det vil jeg gøre. Det er nemlig så unormal adfærd, han er først begyndt på det indenfor den sidste uge. Det er bare ekstremt ubehageligt at stå med et så stort dyr.

  • #2   11. feb 2012 Har de hø på folden?
    Det lyder til det på vej ind fra fold... Er der ikke mulighed for flere fold timer end 3 og så med hø?

    Bak ham når han ligger an til at stejle, får han held til det alligevel, så giv ham et nyk i grimen sig neeej og bak ham.


  • #3   11. feb 2012 Tak for svarene begge 2!
    Kunne jeg helt klart bruge til noget.
    Der er desværre hverken mulighed for hø på folden, længere foldtid eller at skære havren væk som grundfodder. Da det er en rideskole han står på.
    Vi skal også flytte næste måned smiley


  • #4   11. feb 2012
    Gør som Mal skriver smiley

    - men har I ikke et ridehus han kan få lov til at krudte af i? Hvis han kun er 2 timer på fold kan det jo være at han er fyldt med energi (især nu hvor han får ekstra foder).


  • #5   11. feb 2012 Am:
    Hestene må heller ikke være løs i ridehuset :s
    Vi flytter til et sted med mere foldtid og heldigvis ingen regler som her.
    Fortsat god dag til alle.


  • #6   11. feb 2012
    Tror du ikke du kan få en undtagelse når hesten kun kommer så lidt på fold?


  • #7   11. feb 2012 Vi har prøvet :s
    De er desværre meget strikse dernede...


  • #10   11. feb 2012 Han får skam nok mad, men det er svært at fodre korrekt når man står et sted der udelukkende fodrer med ren havre - som jo er ren energi/stivelse.

  • #12   11. feb 2012 jeg ville tage havren næsten væk, og så give den en 10-15 kg wrap i stedet for, og så en 2 dl olie i maden i stedet for havren, så har han også noget at lave alle de timer han står inde.. Og med hensyn til at han stejler så ville jeg trække den med en monty grime eller en kæde, og en longeline, når han så stejler, skal du give ham fri snor og gå væk så du ikke kommer til skade, og lad den være imens, en hest stejler når den ikke kan klar presset. og når han så kommer ned bakker du ham lige 2 3 skridt, kkei hårdt, giv line og trækker stille og roligt frem igen, og giv en guffer hvis han går roligt med. held og lykke

  • #13   11. feb 2012 min hest stejler min det nu ungheste unoder som er kommet men jeg har taget et æg i hånden og så når hun stejlede slog jeg det imellem hendes øre
    det får dem til at tro de har slået hoved og bloder og nu gør hun det ikke helt så meget mere men har redet en andens hest som stejlede hele tiden bare ved at lægge et ben til så sad jeg der bare med ejern ved siden af med en masse æg så fik jeg dem i hånden og slog dem i hoved nu stejler den ikk mere

    det sviner vildt og er ulækkert men vdet har sin virkning på nogle heste


Kommentér på:
Min hest stejler.

Annonce