{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Min hest stejler? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen. For nylig fik vi en ny hest. Vi fik af vide af den gamle rytter at han var begyndt at stejle og han ville heller ikke gå i galop. Før i tiden sprang han også højt, men nu vil han ikke springe over noget der er over 60 cm.
Jeg tænkte at han måske var begyndt at kede sig, han har stået på en rideskole hele sit liv. Så da vi fik ham hjem begyndet jeg at lave alt muligt med ham. Vi har redet i skoven og redet lidt seriøst på en mark, jeg har prøvet en del som ikke minder om rideskole. Men uanset hvad jeg gør stejler han stortset hver gang jeg rider på ham. Jeg er ikke røget af endnu og nu kan jeg også mærke når han ligger op til at stejle, så jeg er klar. Jeg er bange for at pisken er blevet brugt lidt for meget på ham af tidligere ejer og ligeledes er sporerne. Derfor er jeg ikke alt for glad for at bruge dem. Når han stejler ligger han ikke ørerne ned, det kommer bare ligepludseligt. Det starter normalt med at han begyndet at piske med halen som om han er irriteret. Han stejler meget højt og nogle gange er jeg bange for at han er ved at vælte bagover. Når vi har longen på ham er der overhovedet ingenting, men ligeså snart der kommer en rytter på går det galt. Jeg har også prøvet at give ham en lille pause så han ikke er blevet redet på i en uges tid, hvor jeg kun har nusset om ham. 90% af tiden er han en skide dejlig hest, men de sidste 10% hvor han stejler og teer sig, er han en lort. Han er 10 år gammel og har været redet siden han var 4.

Jeg håber i kan hjælpe, for jeg er snart på bar bund...

Han er blevet tjekket om der er noget der trykker og det er der ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest stejler?
  • #1   11. maj 2011 Kender det godt min gør det fordi han vil have sin vilje.

    Jeg tror bare du skal "ignorere" det hvis du kan og så syntes han ikke det er sjovt mere når han ikke får sin vilje (:

    Men vær blid men bestemt.


  • #2   11. maj 2011 Jeg synes bare det er ved at være irriterende i længden. Jeg er nemlig også ret sikker på at han gør det når han ikke får sin vilje. Det er nemlig der det går galt. Jeg er bare ikke vild med at han bliver ved og han går lodret hver gang og det er gerne en 2-3 gange lige i træk han gør det.

  • #3   11. maj 2011 Det lyder altså fuldstændig ligesom min, jeg har haft min i to år og det er noget han er begyndt på hos mig lidt efter jeg havde fået ham, og han gør det stadig.
    Er ked af at sige det men du må lære at leve med det, det er rigtig svært at pille af dem igen og det kommer til at tage laang tid! (:


  • #4   12. maj 2011 Det samme gjorde min da jeg fik ham. NETOP når han ikke fik sin vilje. Han nægtede at gå, og så stejlede han, gerne 4-5 gange, og altid lodret. Jeg ignorerede det, og han stoppede faktisk forholdsvis hurtigt. Man skal bare huske at de jo også kan mærke følelser, så det er ignorere det virker ikke rigtig hvis man bliver nervøs eller irriteret, for så ved han at det har en effekt alligevel smiley

  • #5   12. maj 2011 Team ~When it's real, you can't walk away ~ . Du prøvede ikke at drive ham frem eller noget? Blev du bare sidende og fulgte med til han stoppede?


  • #6   12. maj 2011 Jeg drev ham frem jo smiley Jeg ignorerede det, i den forstand, at jeg bare bad ham gå, som om han bare stod stille smiley

  • #7   13. maj 2011 Okay smiley Tak for tippet.


  • #8   13. maj 2011 en hest kan ikk stejle når den går, så du skal bare sørge forat holde ham fremme, så burde han ikk gøre det

  • #9   14. maj 2011 JEg er udmærket klar over at en hest ikke kan stejle når den går, derfor driver jeg den også frem. Men man kan ikke altid være på forkant med et hele.


  • #10   14. maj 2011 Hesten stopper og stejler, når en hest har besluttet sig for at stoppe ja så kan du lille rytter altså ikke gøre noget !

    Men derudover så jo en hest kan sagtens gå imens den stejler, hvis bare balancen er der.


  • #11   14. maj 2011 Enig med *CMNS* - Stine Friis. S smiley

  • #12   15. maj 2011 det behøver ikk være ondskabsfuldt, måske er den øm en hest kan jo ikke snakke så den viser det på andre måder prøv selv og mærk efter ved rygsojlen og der hvor sadel ligger det kan være den er øm efter tryg for du siger det kun er med rytter, hvis du ikk selv ved hvordan så evt få en hestemassør ud og kig på den, det kan sagtens nemt være det,.

    ved du kan mærke det er ved at du presser med fingrene fra hvor manen slutter og til hvor sadlen slutter, kan du mærke små "buler" så skynd dig at få en hestemassør! (:
    og hvis det ikk er derfor så kan det være andet eller måske oss bare fordi den ikk vil, men heste gør intet for at være ondskabsfuld den vil bare passe på sig selv


  • #13   15. maj 2011 trine ? Han er blevet tjekket og han skulle ikke fejle noget. Jeg er bange for at det er stædighed. For det kommer så snart han ikke får sin vilje. Jeg ved også godt, at det ikke er for at være ondskabsfuld for resten af tiden er han en super dejlig hest. Meen, der er bare lige de punkter der når han begynder at stejle han bliver træls, men det er tit og ofte når han ikke får sin vilje..


  • #14   15. maj 2011 Trine- Der er da heller ingen af os der nævner at den er ondskabsfuld? (:

  • #15   15. maj 2011 *CMNS* - Stine friis. S
    Det var heller ikk ment sårn.
    mente bare at det ku være derfor fordi en hest kan jo ik snakke så den advare på andre måder og kender nogle hvor deres heste stejlede og de anede ikk hvorfor så viste det sig de havde fået tryg og med det mente jeg den gør det jo ikk for at være ondskabsfuld men det er dens måde at fortælle hvis tilfældet var at der var noget galt (:


  • #16   16. maj 2011 Hun skriver jo hesten er undersøgt fra top til tå (:

  • #17   17. maj 2011 Ja, han er blevet tjekket så der er ikke noget. Han har heller ikke ørene tilbage når han stejler, han ligner overhovedet ikke en hest der har ondt. Vi kan også sagtens ride næsten en time hvor vi både har været i skridt, trav og galop hvor der ingenting sker og så pludselig kommer det. Og skulle han have ondt, burde det at være kommet noget før mens vi rider.:)

Kommentér på:
Min hest stejler?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce