{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min hest stejler
  • #3   21. feb 2011 hvis du finder ud af at der ikke er noget som din hest burde have ondt af, så er det højst sandsynligt fordi han er usikker, jeg ville sige du skal arbejde noget mere fra jorden af så han stoler på dig igen.. det er for det meste hovedsagen til at hesten laver numre .. smiley


  • #5   21. feb 2011 min havde også en periode med at stejle, hvergang han ikke gad mere så begyndte han at stejle, der sagde jeg også bare nej eller en lyd og fik ham evt til at bakke og frem og evt roste ham nu gør han det ikke

  • #6   21. feb 2011 Som lill Ø skriver, så er heste ikke i stand til at tænke "jeg bør ikke stejle for det kan skade min rytter".. hvis den først stejler pga smerter, så har den rigtig rigtig ondt fordi adfæren går den udsat for "rovdyr"..
    Men selv om det ikke skyldes smerter, så bør hesten altså ikke straffes, da der stadig er en grund til at den stejler.. heste stejler ikke bare for "sjov"..
    Her er en rigtig god artikel om hvorfor heste stejler hvis det ikke er pga smerter..
    (link fjernet)


  • #7   21. feb 2011 min ved jeg ikke har smerter, han gjorder det som 2år, og havde ikke rytter på, han gjorder det når han skulle lave noget som ''han ikke gad''

  • #8   21. feb 2011 .~PrinceHoudini<3 »: Nu kan en 2 års jo godt have smerter.. men ellers så handler det med de helt unge især om at de er forvirrede og simpelthen ikke forstår hvad de skal og derfor stresser... og ikke om at de ikke "gider"


  • #9   21. feb 2011 nej men han viste hvad han skulle, og han er tjækket ingen smerter overhoved, men han gjorder det meget når man skulle stoppe ham, eller når man ville have ham væk fra en, men der er jo ingen problemer nu.

  • #10   21. feb 2011 .~PrinceHoudini<3 »: Sorry men når hesten reagere med at stejle, så ved den ikke hvad den skal.. eller den er meget stresset over det man ønsker af den.. heste står ikke og tænker "nix det gider jeg ikke"... især når du skriver den hovedsageligt gjorde det ved stop (så har stoppet ikke fungeret godt nok) og når den skulle væk fra andre (så har den nok haft noget seperations angst, hvilket rigtig mange heste har)


  • #11   21. feb 2011 nej for han gjorder det når man trak tilbage i træktovet

  • #12   21. feb 2011 Ja, det kan være pga. smerter. Har dog også været ude for en 4-års utilreden hest, der var vant til at få sin vilje. Den startede med at nappe ejeren lidt, hvilket denne ikke reagerede på, så udviklede det sig til at den bed. En dag skulle jeg trække en tur med den (skal lige siges at ejer havde sagt at den absolut ingenting gjorde), og den ville kun gå på min venstre side, hvilket var ud mod vejen. Ville derfor have den om på min højre side, det ville den ikke. Jeg blev en smule mere bestemt, dog pressede jeg på ingen måde hesten, og jeg prøvede igen at føre den over på min højre side. Helt ud af det blå stopper den op og rejser sig højt på bagbenene lige i vejkanten.
    Dette var UDELUKKENDE fordi, den ville have sin vilje. Den syntes ikke, at noget menneske skulle bestemme, hvor den skulle gå. Hesten var så åbenbart generelt rigtig dårligt opdraget, men det vidste jeg ikke på det tidspunkt.
    Så at den stejler på må og få kan sagtens være noget andet end smerter.


  • #13   21. feb 2011 *VRK* maria+smokie=<3 : At begynde at slå hesten i hoved (om det så er med pisk, hånd, vandpose eller æg) er en rigtig skidt ide smiley ja nogle stopper, men du fjerner ikke grunden til at den stejlede og ofte vil der så bare opstå andre problemer, for hvis hesten har ondt eller er stresset/forvirret kommer det bare til udtryk på en anden måde...
    Ud over det vil nogle heste gå i panik eller smide sig, hvilket er desideret livsfarligt..

    .~PrinceHoudini<3 »: Ja fordi den ikke forstår at det betyder stop og derfor prøver at frigøre sig for presset ved at stejle..





  • #14   21. feb 2011 *VRK* maria+smokie=<3 : Sådan kan heste ikke tænke.. de stejler ikke bare fordi de ikke får deres vilje eller er stædige... prøv at læse den artikel jeg linker til nederst i mit første indlæg, den forklare hvorfor heste stejler hvis det ikke er pga smerter..


  • #15   21. feb 2011 Signe: En hest kan vel godt stejle, når et menneske beder den om at gøre noget, som den ikke har lyst til? Det ser man jo også ved heste, der ikke har været så meget i hænder endnu, de kan få en periode, hvor de sætter sig imod mennesket og gerne vil være den dominerende.

    Den hest jeg fx havde med at gøre, var vant til, at hvis den trak af sted med mennesket, som det passede den, fulgte mennesket bare efter og lod den gøre som det passede den. Da jeg så prøvede at få den til at lade være, blev den trodsig og stejlede.


  • #16   21. feb 2011 Dam dam: Prøv at læse artiklen jeg linker til... når en rå hest stejler er det jo netop fordi den ikke forstår hvad den skal og føler sig presset/stresset... det er ikke noget den gør for at være på tværs.. så nej hesten gør det ikke fordi det er noget den ikke har lyst til, men fordi den ikke forstår det eller ikke kan gøre det der bedes om..

  • #17   21. feb 2011 Signe: Interessant artikel. Men jeg tror bare stadig lidt på, at en hest, der er vant til at køre 100% sit eget løb, og som et menneske pludselig forlanger noget af, kan forsøge at undgå at føje mennesket, fordi den er vant til at styre tingene selv og få LOV til at styre tingene selv. Ligesom hesten, der vænner sig til, at dens menneske flytter sig for den, når den vender sig rundt - så risikerer man at blive tromlet ned, fordi hesten har lært at gå ud fra, at den bestemmer, og andre skal flytte sig for den. Eller hesten, der vænner sig til, at dens menneske ikke siger noget til den, når den gnubber hovedet op af det efter ridning, og uvanen bliver værre og værre.

  • #18   22. feb 2011 Dam dam: En hest kan godt ikke have lært at "lystre" men en sådan hest vil netop heller ikke have godt indstallerede signaler.. så man kan jo sige at der er en sammenhæng...

  • #19   22. feb 2011 det er sådan set også lige meget nu hvor han ikke stejler mere, og ved hved hvad han skal, osv..

  • #20   27. feb 2011 jeg har selv en som stejlede rigtig meget da jeg købte ham, det var hele tiden kunne ikke lukke ham på fold uden han stejlede, jeg begyndte at ryste voldsomt med snoren og sige stop som er det tegn jeg bruge, hvis jeg sidder på ham og han gør det så drejer jeg han rundt så hurtigt jeg kan ved at tage hårdt i tøjlen og sparke ham fremad det virker super godt på ham og han gør det næsten ikke mere nu smiley håber du kan bruge det smiley
    det er aldrig iorden en hest stejler hvis det er uden komando.


  • #21   27. feb 2011 han er blevet tjeket i hoved og mås men der var ikke noget



    så det er ikke smerter der har været indtil flere kiropraktorererererrererrererererererrerererrrrr på ham

    det kan ikke være sadlen for jeg rider ikke med sadel

    min mor det er fordi at han fræk så der kommer snart en og sætter ham på plads. jeg håber det kommer til at dug igen


  • #22   27. feb 2011 min mor har mange års afaring med heste men hun kan jo tage fejl


  • #23   27. feb 2011 Trick hesten og Anna *: Mange års erfaring er ikke nok hvis man ikke sætter sig ind i ny viden.. heste kan ikke være frække det er videnskabeligt bevist og at "sætte" hesten på plads hjælper ikke en disse.. desuden er det ofte blot en undskyldning for at slå hesten eller på anden måde være hård ved den..
    Det kan faktisk sagtens give hesten problemer hvis man altid rider uden sadel, da vægten så ligger på et meget lille område og ikke fordeles..
    Har du læst den artikel jeg linkede til.. den forklare hvorfor hesten gør det når det ikke handler om smerter..


  • #24   8. mar 2011 Sabine: Hvad skulle det dog hjælpe at daske til hestens øre ??? det var da et mærkeligt råd.. hvad med i stedet at finde ud af hvorfor hesten tuer til en adfærd der reelt er et angreb (behøver ikke være imod rytteren, kan også være imod smerter, stres eller konflikt) og så løse problemet..

  • #25   10. mar 2011 Sabine: Skriv venligst ordentlig.. jeg skriver ingen steder at det er smerter.. jeg skriver at det KAN være smerter, eller stres eller konflikt eller indlært adfærd.. jeg linker endda til en artikel der forklare hvorfor heste stejler når de ikke har ondt... så måske du lige skulle læse hvad folk reelt skriver før du fare i flint..
    Og uanset hvilken grund hesten gør det af er løsningen ikke at slå den, det løser ikke problemet og så er jeg fuldstændig kold over hvem der har fortalt dig det var en god ide, om det så var dronningen selv.. at ride høje klasser er desværre ikke ensbetydende med at have viden om adfærd og indlæring eller at have nogen form for empati med det dyr man træner desværre..


  • #26   10. mar 2011 Sabine: Sorry forstår slet ikke det der sms ungdoms sprog, er desværre en "gammel kone" kan jeg lige få dit sidste indlæg på alm dansk ??

  • #27   11. mar 2011 Sabine: Ikke alle emner, men de emner der interessere mig.. kan ikke lige se det skulle være noget at grine af eller kalde fejl.. i min verden er det nu meget logisk at sætte sig ordentligt ind i ens hobby og de dyr man omgåes.. og ville da aldrig give mig i lag med at give folk gode råd omkring et problem hvis jeg ikke havde sat mig ind i det..

  • #28   11. mar 2011 Det er problemet med internettet og alle dets muligheder på diverse fora. Helt unge mennesker og børn får rig lejlighed til at bidrage til den kedelige udvikling vi ser med ikke at de ikke formår at vise helt almindelig pli og respekt for voksne mennesker.

Kommentér på:
min hest stejler

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce