{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

Hmm... Gangarter over middel? {{forumTopicSubject}}

Det kan godt vaere det bare er mig, men det er jo helt vildt saa mange heste herinde, hvis gangarter er betegnet som vaerende over middel, ogsaa endda i alle 3 gangarter.

Er jeg den eneste der taenker, gad vide hvorfor man ikke kan være selvkritisk? Man kan sgu godt have en skoen hest med nogle gode midle gangarter.

Det er altsaa de faerreste heste der besidder gangater over middel, i hvert fald i alle 3!

Saa mit spoergsmaal til jer er: hvad er gangarter over middel? Det er nemlig helt vildt saa mange heste og ponyer herinde der har det ;-D

Naar jeg skal betegne en gangart over middel, saa snakker jeg avlshingste, gode kaaringsresultater osv. Altsaa spetakulaere gangarter som man ikke ser i alle stalde paa samtlige heste til hverdag.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hmm... Gangarter over middel?
  • #1   13. feb 2012 Måske er der nogle der slet ikke ved hvad over middel, middel og under middel betyder, og derfor mener de "bare" at den er over middel.

Det må være mit umiddelbare gæt smiley

• #2   13. feb 2012
    Giver intet for folks beskrivelser af gangarter før jeg har set video af det smiley

Ligeledes giver jeg intet for at se en video i slowmotion, eller en video hvor hesten er krudtet op og tæsker rundt og er overgearet - det viser hesten når den er overgearet, ikke når den er afslappet, som er den gangart den vil vise under ridning.

Zolo har gangarter over gennemsnittet når vi snakker for hans race - men ikke når vi snakker generelt, så er han så men nok en ganske alm. middel :o). Intet overdrevent - bare ganske "alm." løft, sving, lethed og ikke trippende små bevægelser.

Maja på 30år har jeg nogle billeder med gang over - video kunne have været bedre, men hun havde altså gangarter under middel, når hun var "normal" ...
    Så derfor - overgearede heste, giver intet for det :o)

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 441
    #3   13. feb 2012 Det har jeg også tit undret mig over - og selv i stævne sammenhæng er gangarter jo ikke alt? Min gamle bovlamme springhest fik jeg da trukkket med rundt i alle MB'erne til C og B stævner og han havde på en god dag gangarter omkring middel smiley Ganske almindelig musse. Min gamle stævnepony vil jeg sige havde gangarter over middel - han har gået landshold, DM, NM og EM, så han har også resultaterner til at bakke det op - men igen er han den eneste hest/pony jeg har ejet, som var så fin smiley

Det virker lidt somom folk tror, at deres heste er dårligere, hvis de ikke kan trave ind i himlen... men let's face it, de færreste heste kan det!

• #4   13. feb 2012 Hvis en heste fx går stævner og gang på gang får 7 for gangarter, må de vil betragtes som over middel. Jeg tænker ike, at de behøver være alvshingste m.m. for at få over middel i gangarter. Du kan vel også godt har en fx RDS hoppe med gangarter over middel, det skal den vel ikke være RDH hoppe for.

• #5   13. feb 2012 Plejer gerne at tale ud fra hvad man for til stævner..
    Min har middel og under middel på stævnebanerne hjemme lidt bedre men bestemt ikke over middel..

Men ja tror bar at folk ikke ved hvad det betyder og ved hvornår gangarterne er hvad..
    Det er mit gæt, men ja jeg vil os se video før jeg ved om det passer

• #6   13. feb 2012 Jeg tænker tit samme tanker. Men vores defineringer på gangarter over middel er jo desværre meget forskellige. Jeg vil våge den påstand at man IKKE kan se hestens gangarter ud fra billeder, men at de skal ses på video.

Krikken: Man kan sagtens bedømme hestens gangarter og potientiale når de løber frit rundt med halen i vejret. Det er bla. her udfra jeg vælger når jeg skal købe hest. Jeg ser på om der er rummelighed, knæ, indundergribende og stærke bagben. Under rytter bliver hesten mere afslappet, men det er når den er løs man kan bedømme dens potientiale i gangarterne...

Mht. trådstarters spørgsmål om hvad middel gangarter er, så tror jeg generelt det er svært at svare på, på stående fod. Der er forskellige kriterier indenfor hvert avlsforbund, som Krikken også skriver, og folk vil altid se hestenes gangarter på hver deres måde. Man kan derfor sige, at hvis man vil have det konkretiseret, så bør man nok tage til kåringer, egnethedstests, konkurrencer eller lign, hvor der sidder kompetente folk der er vant til at se tusinder af forskellige heste, og derfor har bedre forudsætninger end os andre til at sige om hesten har gangarter over middel...

• #7   13. feb 2012 haha det har også undret mig... tjek mine drenge. jeg kan ikke sidde og sætte tal på, det aner jeg ikke et klap om så der er bare ord- ærlige endda

• #8   13. feb 2012 Tina J: Jeg er d2 dommer og kommer til mage kurser ved A+ dommere osv. Vi har lært, at en hest som er taktfast i alle 3 gangarter, skal have syv i gangarter. Så i stævneforbindelser, er det "let" at få 7, så her vil jeg (set fra mit synspunkt som dommer) sige at en hest med gangarter over middel, får 8,9 og 10.

• #9   13. feb 2012 Jeg har taget fra begge mine hestes kårings resultater, men giver dig ret i at alle hest herinde har gangarter over middel. Tænker også tit på nogle af de heste man ser i virkeligheden der bare har helty ."normale" gangarter herinde har FANTASTISKE gangarter smiley men man skal tænke på at heste ses tit af folk som deres børn og der er jo ingen der snakker dårligt om deres børn, nej dem rosert man til skyerne smiley

• #10   13. feb 2012 Når man betegner gangarter over middel, middel eller under middel er det (for mig ihf) i forhold til race/ især type.. Det der især får mit smil frem er at shetlændere altid har gang over middel :).. Mine egne er meget spredt.. Min shette er under middel - race taget i betragtning.. Min dartmoor er under middel i trav, middel i galop og over middel i skridt (bedømmelser fra kåring bakker det op)..
    Mine fjordheste ligger på middel og over middel, PRE under middel og min fars frederiksborg har som ung ligget over middel, men er med alderen blevet stiv og er nu under middel..
    Hvad tæller så? Resultaterne fra hun gik stævner eller sådan som hun ser ud nu?
    Hvad med en hest der tidl har gået fx. M, kan den det så heller ikke hvis den bliver gammel eller kommer ud af form..

• #11   13. feb 2012 De må jo synes deres heste har gang som nogle af de helt store gang maskiner siden de skriver dette.
    Der er nok ikke tænk så meget realitet ind over dette når nogle nu skriver dette smiley

For mig er over middel i hvert fald super godt, og man må sige at største talet af heste her inde har gangarter over middel smiley
    Men jeg er enlig ligeglad med hvad folk skriver, det er kun dem selv de snyder smiley

• #12   13. feb 2012
    Hvis man kan bedømme gangarter efter at hesten har halen i vejret - så havde Maja gangarter over middel.. Men det hun viste frem havde bare intet og gøre med hvordan hun gik under rytter eller "normalt" - der havde hun så men ganske alm. pony trippende bette små skridt gang uden løft og rummelighed, selvom billederne siger det...

• #13   13. feb 2012 min hest ligger til stævner på 6-7-8 i gangarter og dengang hun blev kåret lå de på 6-7 så jeg vil sige hun er middel+ lidt over middel i skridten. det er måske nok forkert set, men ifølge hendes karakterer er det sådan jeg mener det må være smiley

• #14   13. feb 2012 Tror det er rigtig svært at vurdere hvornår en hest er middel gående og hvornår den er over.. smiley

Man burde gå ud fra stævnekarakterene, altså fx sige, min hest skridter til 7, traver til 6 og galoperer til 8, istedet for at sige under, middel eller over.. smiley

Hvis man kun har 3 muligheder, vil man jo klart overdrive hestens potentiale og formåen, og skrive over middel, hvis den blot er middel + smiley

I en salgsannonce, ser det jo fx bedre ud at skrive at hesten har gang over middel end at den er middel godt gående.. smiley

Men igen, standarten er jo efterhånden rigtig høj, så det handler vel bare om at være realistisk omkring sin hest, og acceptere at en hest sagtens kan være god uden at kunne trave til et 10 tal smiley

• #15   13. feb 2012 Krikken: det er jo de gangarter hesten viser fri, som den dygtige rytter med den rigtige ridning kan få frem mens man sidder:) og så vil jeg lige slutte af med at sige, at der er STOR forskel på hestenes gangarter selvom de er fri og har halen i vejret!

• #16   13. feb 2012 Jeg syntes godt man kan sige at hesten har gangarter over middel hvis den får 8-taller (eller over) til stævner... Det har min, så derfor skriver jeg der fx. smiley

Kommentér på:
Hmm... Gangarter over middel?

Annonce