9. mar 2011 Følger: 13 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 54
Hmm... Gangarter over middel? {{forumTopicSubject}}
Det kan godt vaere det bare er mig, men det er jo helt vildt saa mange heste herinde, hvis gangarter er betegnet som vaerende over middel, ogsaa endda i alle 3 gangarter.
Er jeg den eneste der taenker, gad vide hvorfor man ikke kan være selvkritisk? Man kan sgu godt have en skoen hest med nogle gode midle gangarter.
Det er altsaa de faerreste heste der besidder gangater over middel, i hvert fald i alle 3!
Saa mit spoergsmaal til jer er: hvad er gangarter over middel? Det er nemlig helt vildt saa mange heste og ponyer herinde der har det ;-D
Naar jeg skal betegne en gangart over middel, saa snakker jeg avlshingste, gode kaaringsresultater osv. Altsaa spetakulaere gangarter som man ikke ser i alle stalde paa samtlige heste til hverdag.
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.633
Det må være mit umiddelbare gæt
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Giver intet for folks beskrivelser af gangarter før jeg har set video af det
Ligeledes giver jeg intet for at se en video i slowmotion, eller en video hvor hesten er krudtet op og tæsker rundt og er overgearet - det viser hesten når den er overgearet, ikke når den er afslappet, som er den gangart den vil vise under ridning.
Zolo har gangarter over gennemsnittet når vi snakker for hans race - men ikke når vi snakker generelt, så er han så men nok en ganske alm. middel :o). Intet overdrevent - bare ganske "alm." løft, sving, lethed og ikke trippende små bevægelser.
Maja på 30år har jeg nogle billeder med gang over - video kunne have været bedre, men hun havde altså gangarter under middel, når hun var "normal" ...
Så derfor - overgearede heste, giver intet for det :o)
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 441
Det virker lidt somom folk tror, at deres heste er dårligere, hvis de ikke kan trave ind i himlen... men let's face it, de færreste heste kan det!
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 705
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.567
Min har middel og under middel på stævnebanerne hjemme lidt bedre men bestemt ikke over middel..
Men ja tror bar at folk ikke ved hvad det betyder og ved hvornår gangarterne er hvad..
Det er mit gæt, men ja jeg vil os se video før jeg ved om det passer
nov 2005
Følger: 143 Følgere: 253 Heste: 8 Emner: 7 Svar: 158
Krikken: Man kan sagtens bedømme hestens gangarter og potientiale når de løber frit rundt med halen i vejret. Det er bla. her udfra jeg vælger når jeg skal købe hest. Jeg ser på om der er rummelighed, knæ, indundergribende og stærke bagben. Under rytter bliver hesten mere afslappet, men det er når den er løs man kan bedømme dens potientiale i gangarterne...
Mht. trådstarters spørgsmål om hvad middel gangarter er, så tror jeg generelt det er svært at svare på, på stående fod. Der er forskellige kriterier indenfor hvert avlsforbund, som Krikken også skriver, og folk vil altid se hestenes gangarter på hver deres måde. Man kan derfor sige, at hvis man vil have det konkretiseret, så bør man nok tage til kåringer, egnethedstests, konkurrencer eller lign, hvor der sidder kompetente folk der er vant til at se tusinder af forskellige heste, og derfor har bedre forudsætninger end os andre til at sige om hesten har gangarter over middel...
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.548
nov 2005
dec 2009
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 442
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.638
Mine fjordheste ligger på middel og over middel, PRE under middel og min fars frederiksborg har som ung ligget over middel, men er med alderen blevet stiv og er nu under middel..
Hvad tæller så? Resultaterne fra hun gik stævner eller sådan som hun ser ud nu?
Hvad med en hest der tidl har gået fx. M, kan den det så heller ikke hvis den bliver gammel eller kommer ud af form..
jul 2005
Følger: 135 Følgere: 150 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.220
Der er nok ikke tænk så meget realitet ind over dette når nogle nu skriver dette
For mig er over middel i hvert fald super godt, og man må sige at største talet af heste her inde har gangarter over middel
Men jeg er enlig ligeglad med hvad folk skriver, det er kun dem selv de snyder
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Hvis man kan bedømme gangarter efter at hesten har halen i vejret - så havde Maja gangarter over middel.. Men det hun viste frem havde bare intet og gøre med hvordan hun gik under rytter eller "normalt" - der havde hun så men ganske alm. pony trippende bette små skridt gang uden løft og rummelighed, selvom billederne siger det...
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.840
nov 2010
Følger: 91 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 230
Man burde gå ud fra stævnekarakterene, altså fx sige, min hest skridter til 7, traver til 6 og galoperer til 8, istedet for at sige under, middel eller over..
Hvis man kun har 3 muligheder, vil man jo klart overdrive hestens potentiale og formåen, og skrive over middel, hvis den blot er middel +
I en salgsannonce, ser det jo fx bedre ud at skrive at hesten har gang over middel end at den er middel godt gående..
Men igen, standarten er jo efterhånden rigtig høj, så det handler vel bare om at være realistisk omkring sin hest, og acceptere at en hest sagtens kan være god uden at kunne trave til et 10 tal
nov 2005
jan 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 47 Svar: 392
Hmm... Gangarter over middel?