{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Jeg har aldrig set noget ligende!!! har I ??? {{forumTopicSubject}}

Da jeg er på vej ud til min hest idag kører jeg bag en bus som pludselig bramser hårdt op og ud fra en side vej kommer en hest i fuld fart lige foran bussen. den glider og skrider ud i gryften på fuld fart.

jeg løber ud af min bil for og fange den men den kommer op og løber i fuld fart væk midt på vejen og så ser jeg pludselig hvorfor den er så skramt!!

Bag ved den er der bundet en KÆLK til nogle lange liner. klæken hænger bag den mens den bare løber og løber. lidt efter kommer en pige ud fra den vej den kom fra, hun springer en i bussen og kører efter hesten som alle rede er lagt væk.

jeg kører gangsomt efter og pludselig stopper bussen og sætter pigen af som løber over til en bil på den anden side, manden i bil pajer i ratning af en anden vej og pigen løber videre . jeg kører langsomt efter
for og se om jeg kunne se hesten, men den var ik.

jeg kører videre og ser kælken ligge i vejkanten og lidt længere framme en bil som holder stille . jeg stopper og ser så hesten som står i siden. en dame har fanget den hesten den var fuldkommen blodi på benene. og var næsten ikke til og styre.

Undskyld jeg spørg men Hvem fanden spænder en kælk bag en hest???
Som ikke har prøvet det før. jeg er dypt rystet!!

Hvis der er nogen her inde som gør det. så pas for guds skyld på jeres heste!!!

hesten kunne ha slået sig selv i hjel og mange andre!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg har aldrig set noget ligende!!! har I ???
  • #1   14. feb 2012 Dybt uansvarligt, efter min mening...

• #2   14. feb 2012 Der er nogen der er skøre nok til det. Og desværre børn de aner ikke at man skal tilkøre dyret først.

Jeg har selv tænkt at træne min ismule til at slæbe noget efter sig så hun kan blive køre hest. Men hun blev skræmt som bare pokker da jeg lagde liner om bag hendes bag ben. Så det har taget tid for mig at vænne hende til det. Men jeg gjorde dette på et lukkede areal så hesten ikke kunne stikke af.

men jeg HÅBEr at pigen har fået en lære streg

• #3   14. feb 2012 Sikke en oplevelse.. Håber hesten er okay.
    Sådan går det desværre nogle gange. Simpelthen fordi folk er uvidende.

• #4   14. feb 2012 Kan kun se ideen i at kælke bag hest, hvis der er en sikkerheds line, som man kan hive i, hvis det går galt, så kælken spændes fra.. Eller hvis kælken ikke er sat på hesten, men at man selv sidder på den, og holder fast i nogle liner der er spændt fast på hesten.. Aka at der ikke er noget der hænger kælken og hesten sammen, andet end den der sidder på kælken og holder linerne..

Var det sådan en stor kælk?

• #5   14. feb 2012 Også efter min mening.
    Da jeg kørte forbi før, var der en stor blodpøl hvor den hade stået !

stakels dyr !

• #6   14. feb 2012 Du skriver:
    "Undskyld jeg spørg men Hvem fanden spænder en kælk bag en hest???
    Som ikke har prøvet det før. jeg er dypt rystet!!"

Hvorfra ved du det var første gang?
    Hesten kan være ganske vant til dette, men kan være blevet forskrækket og pigen er røget af kælken og hesten er rendt ad H...... til.
    Det sker sågar også med heste med sulky/jumbe/hestevogn...
    De kan blive forskrækket og det kan ingen gardere sig imod. smiley

• #8   14. feb 2012 Der er desværre mange som bare spænder for at kører, for den er jo så "rolig".

• #10   14. feb 2012 Jeg tilkøre dog selv Stjarni, men der er dog sådan noget reb som knækker vis den sidder fast, eller der er for stor belastning på - Som er afprøvet.

- Men puha, Nej håber da at pigen har lært noget!

• #13   14. feb 2012 Det var da en ganske forfærdelig historie...
    Vi kælker efter vores pony Prins, men han er også tilkørt og ekstremt nervefast:-)

• #14   14. feb 2012 Jeg har flere gange haft en kælk bag min gamle pony, men så trak min mor også ponyen. Man skal virkelig stole 210 % på sin hest, før man gør det. Alle heste kan jo blive forskrækkede og løbe løbsk smiley

• #15   14. feb 2012 Jeg ved ikke om hesten har prøvet det før.

men pigen der løb efter har ikke været mere en maks 14 år og jeg kunne ikke se en eneste voksen i nerheden.

• #16   14. feb 2012 puha!! det er da godt nok uansvarligt

• #17   14. feb 2012 Tjae, jeg er egentlig ikke forundret o.o

Jeg kælker selv med mine ponyer, men kælken er altså IKKE spændt fast til ponyen. Nææh, her må man sørme selv holde fast i linerne, for at få kælken til at flytte sig. Og så er der én, som enten trækker eller ride ponyen, mens der kælkes.

Det "sjove" er så at jeg flere gange er blevet spurgt hvordan jeg gør hvis hesten panikker og kælken hænger fast - tjae jeg slipper linerne smiley

• #18   14. feb 2012 Frygteligt smiley Og lige sådan et scenarie jeg har forestillet mig i al den tid der er blevet spurgt til kælkning herinde.
    Har selv kælket med min hest. Der gik jeg ved hans hoved (trak ham i kapsun) og skulle bare trække i en snor for at skaglen blev spændt op i min side og derfor forhåbentlig ikke kunne vikle sig om hans ben.
    Skaglerne var en longe som personen på kælken holdt fast i og til en hver tid kunne slippe så kælken blev stående stille.

Det er self. ikke så sjovt som dem der har kælken spændt fast og køreliner på og så suser afsted i galop. Men for mig vil jeg hellere være 100 % sikker og så have det lidt mindre sjovt smiley

• #19   14. feb 2012 Puha sikken en oplevelse. Det minder mig om dengang Shétan også løb løbsk, fordi han havde fået longetovet ind mellem benene :o(

(",)

• #20   14. feb 2012 Jeg har kørt meget med kælk efter min hest, men han er sørme også kørt ordentligt til ved en professionel først.

Stakkels hest. Håber da at ejer har lært noget!

• #21   14. feb 2012 Min kælk er heller ikke spændt til hesten. Det er også et blødt tov, som passageren holder fast i.

• #22   14. feb 2012 Og så er det man tænker; HVOR ved i fra at hesten ikke er tilkørt, og har gået med kælk en trilliard gange, og den så den her ene gang er blevet forskrækket?
    Ja, det er uheldigt, men mennesker ligesom alt andet, så kan der ske uheld, og det sker desværre ofte inden for rideverdenen!

Men nogle der kan huske den video med alle araberne for vogn, hvor det går fuldstændig galt? ''Nej hvor er det uheldigt'' siger alle - hvem siger der ikke er sket det samme i denne her situation? I har ingen baggrundsviden om hvad der er sket.

Mega trist situation, og er det første gang hesten går med kælk og er den ikke tilkørt og hun begiver sig ud alene, ja - så kan man i min verden begynde og snakke om total uansvarlighed. Men rigtig syndt for hesten, men er nok rimelig sikker på, at pigen ikke sidder med det største smil på læben lige nu.

• #23   14. feb 2012 SaschaJohansen smiley
    Korrekt smiley Men det er alligevel en god snak at tage herinde. Måske der sidder nogen som har overvejet at spænde en kælk efter deres 'normalt søde og rare' hest som nu overvejer om det er risikoen værd eller lige fik nogle sikkerhedstips smiley

• #24   14. feb 2012 Den kan sagtens være tilkørt ved en proffesionel og have gået bag vogn i 15 år..... Syntes det er så forkert at begynde at dømme den stakkels pige, som i ikke kender en dyt til.

• #25   14. feb 2012 Hvor er det dog frygteligt synd for hesten smiley
    Håber den kommer sig både fysisk og psykisk, desværre er der risiko for at den aldrig kommer over at "blive forfulgt" på den måde. En tidligere ejer spændte min hest for en vogn uden at ha' gjort forarbejdet godt nok. Han er altid bange for at der skal komme noget farligt bagfra, til tider kan vi kun ride tur når der er en hest lige bagved (som jo så vil blive ædt først). Vi har arbejdet på det i 1½ år, men tror aldrig han kommer helt over det.

• #26   14. feb 2012 hvis en hest er tilkørt, og man bruger rigtigt seletøj kan jeg enlig ikk se noget problem I at kælke med sin hest. men det SKAL være rigtigt seletøj, og hesten SKAL være tilkørt...

men ja føj for en oplevelse, men det er jo ikk sikkert hesten er blevet skærmt over kælken i første omgang, den kan jo være blevet bange for mange ting.. men ja stadig ikk en rar oplevelse, for hverken hest, dig eller "rytteren" hun var helt sikkert grædefærdig, og pisse bange

• #27   14. feb 2012 Ser rigtig mange der gør det på meget uansvarlige måder må man sige. Så din oplevelse kommer ikke som et chok for mig.

• #29   14. feb 2012 Har set det mange gange før, det er ret normalt å køre sin hest i liner og enten stå på ski eller køre i kelke i Norge smiley Men man binder altså ikke kelke eller menneske til hesten!! Så har man doble liner, hvor den ene er festet til gjorden og den andre er til å styre med.

Det var to piger der gjorde det samme i Norge for omkring 2 uger siden, hesten koliderte med flere biler, løb igennem pigtråd, fuld panik... Den blev aflivet af skadene smiley

• #30   14. feb 2012 Af ren nysgerrighed, jer der lækker hvor det er personen på køkken der holder fast i linen til hesten, hvordan styrer I? For jeg går ikke ud fra at hesten trækker jer i bider 8-o

• #31   14. feb 2012 Hov, lækker= kælker

• #32   14. feb 2012 Ok, håber mit vrøvl er forstået, bliver vist aldrig venner med en smartphone som skriver hvad den har lyst til

• #33   14. feb 2012 Nej, man har to liner! En til den ene hånd, hvor den er festet til sadelgjorden/køregjorden. Og en til den anden hånd, hvor man styrer hesten smiley Om man skal køre på ski/kælke bag sin hest bør man ha så god kontrol på sin hest at man kan styre den i linerne med en hånd..

Evt man har en person i sadelen der styrer, og en anden der kun holder liner festet i gjorden smiley Hvilket er - det sikreste..

• #34   15. feb 2012 Kan godt følge du er rystet jo ikke rart at se hesten der nær blir kørt ned, løber for livet og at dette pga en kælketur der gået helt galt. Dog som flere siger, hvad der gået forud for at hesten panikker vides jo ikke og ja pigen har nok lært sin lektie. Må bare håbe hesten ikke får varige skader.

Unge mennesker kan have svært ved at tænke længere end til hvad de syntes er en god idee og plan lige nu. Jeg har da selv været der, er dog en kylling, så jeg sikrede altid ved at være på en fold eller bane når vi legede med potientielt farlige ting.
    Men ja kender mange der får en ide og prøver den af, og nogle gange går det galt.

Og så må man lærer af det. Heldigt ingen mennesker kom til skade.

• #35   15. feb 2012 Kælker selv med min pony. Det har gået galt en gang før, men der skete heldigvis intet. Nu ved jeg ikke hvor gammel, pigen du omtaler er, men det kan jo være hun har prøvet det mange gange før. Selv er jeg 13 år, har tilkørt min pony bidløst, satte en kælk i ham sidste vinter efter han var til kørt, og ja, så var det af sted. Som jg sagde, gik det galt en gang, fordi jeg skulle hoppe på kælken, men glider istedet på røven, og han bliver selvfølgelig bange. Jeg er da heler ikke nervøs, for at kælke med ham nu. Jeg kælker selv med ham hver gang, og er da ansvarlig hvad det angår. Er sikker på, at pigen ikke ville gøre den ondt.

Men på den anden side, så kan det jo ligeså godt ske efter vogn? Eller vis en voksen var med til det? Eller vis man rider og falder af, og tøjlen vikler sig ind i hesten? Det er jo uheld, som sker hver dag.

• #36   19. feb 2012 Jeg har netop lige hørt fra min nabo som keder dem som ejer hesten og hende pigen hade ikke fået lov og låne den.
    eller hun hade vært fald ikke spurgt. hesten er på dyre hospital nu og det kommer til og koste omkring 25000 kr og pappe den sammen ! smiley

• #37   19. feb 2012 Så må man da håbe pigen selv kommer til at betale... Så er hun jo latterlig og tilgrin.. Så er det jo ikke synd for hende, overhovedet. Kun for hestens og dens ejere!

• #38   19. feb 2012 Hvor gammel er den her pige?

• #39   19. feb 2012 Det sidste jeg hørte var at ejeren var på vej ud til pigens forældre, for og få dem til og betale. vilket jeg også syntes er rer rimelig. da det jo er deres datter, der er skyld i det.

• #40   19. feb 2012 Var det en pony hun passede eller havde part på? Lyder godt nok forfærdeligt .... Hvor stor var den her pony?

• #41   20. feb 2012 Det er min venindes pony!! Det var ponyens part.. Som nu ikke er part mere.. Hesten har aldrig haft kælk på før..

• #42   20. feb 2012 Og hende der kælkede med ponyen, havde fået at vide at det måtte hun IKKE!! For hesten havde som sagt aldrig prøvet det før...

Kommentér på:
Jeg har aldrig set noget ligende!!! har I ???

Annonce