{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Fordele og ulemper {{forumTopicSubject}}

Fordeler og ulemper ved at købe en 19 årig hest.

_

Jeg har længe gået og leget med tanken om, at spare op til at kunne købe Coco en dag. Han er en 19 årig gammel hest (eller det fylder han d. 12 april), og han går som elevhest.
Han har gået LA4 med tidligere ejer, og sprunget en del.
Han opfører sig ikke som en på 19, overhovedet ikke!, og han er virkelig min bedste ven.

Men lige pt. kommer mine forældre kun med ulemper ved at købe en så gammel hest.
Og den eneste fordel jeg kan komme på er, at han som sagt er min bedste ven, og jeg vil ham alt det bedste, for det fortjener han, efter alt det han har gjort for mig!

- Han har aldrig været syg som sådan. Han har lidt hoste, når det bliver for varmt og støvet, men så skal han blot have vandet sit hø og det er det.
Han har også været ømtået engang, men ellers er der INTET.

Men jeg ville gerne høre jeres fordele og ulemper ved sådan et køb af en hest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele og ulemper
  • #1   18. feb 2012 Men hvorfor betyder den hoste så meget???
    Og jeg har set heste helt op i 40 alderen?:-)


  • #2   18. feb 2012 Tjaeh, ulemperne kender du jo smiley
    Fordelene er vel en erfaren hest til en billig penge smiley


  • #3   18. feb 2012 Han er slet ikke slidt, af en elevhest at være smiley Men nu har han jo ikke været elevhest i mange mange år, og han bliver ikke redet af andet end en håndfuld mennesker smiley

  • #4   18. feb 2012 Jeg prøver skam ikke at benægte noget smiley
    Jeg har bare ikke rigtig styr på om den hoste kan blive til et stort problem eller sådan noget smiley

    Men nej, jeg ville ikke gå hen og finde en yngre hest, hvis jeg en dag fik mulighed for at få hest smiley
    For mig ville det være som at skifte min bedste ven ud - for som sagt, så er Coco min bedste ven, og egentligt ville jeg nok bare mest købe ham for at lade ham blive gammel i trygge hænder smiley


  • #5   18. feb 2012 Men det som elevhest, synes jeg ikke rigtig tæller smiley Han er nok bare vant til at blive redet af forskellige ryttere, men andet er der ikke som sådan i det, hvis du spørger mig smiley
    Han har kun gået på rideskolen i en håndfuld år, og førhen har han gået flittigt som konkurrence hest hos hans to ejere smiley

    Men man ser godt nok mange elevheste rundt omkring der bliver slidt helt ned, og det er på en måde også det jeg ville undgå med Coco. Specielt nu hvor en hest jeg holdte af, på en anden rideskole, blev aflivet. Han var et år ældre end Coco, men han havde skam også gået der i rigtig rigtig mange år. Coco har stadig livsglæden, og julelyset i øjnene, når vi rider, og han opfører sig rent ud sagt, som en på 5 smiley
    Hvis du spørger Coco, så ville han helt klart mene at han ikke var en dag over 7 smiley


  • #6   18. feb 2012 Det er jeg klar over, men jeg tror nemmere jeg ville kunne holde det ud, hvis jeg havde ham for mig selv, i hans sidste tid. Jeg ville ikke kunne leve med, hvis han blev kørt slidt i sin sidste tid, når han fortjener at leve livet, på hans primisser..


  • #7   18. feb 2012 En hest på 19 år ville jeg ikke købe. Det er en høj alder for en hest, og yder mere fortæller du, den hoster, har gået som elevhest og været springhest i længere tid. Efter min opfattelse ikke en hest, der holder mange år endnu.

  • #8   18. feb 2012 Det med hosten er slet ikke i et stort omfang smiley

    Og det med springningen ,tror jeg slet ikke har været i særligt store højder - da jeg kender ham så godt til at vide, at lige meget hvor meget han stoler på en, så har han sine grænser for højder smiley Så jeg ville nok ikke regne med over en meter i springning , langt fra smiley


  • #9   18. feb 2012 Og igen - det med elevhest har han ingen skade taget af! smiley Men det er netop derfor at jeg frygter for at han en dag tager ''skade'' af det, og ja..

    Men jeg har ingen penge til at købe ham lige pt - og ærligtalt tror jeg ikke mine forældre overgiver sig, medmindre han endag er tilsalg til en meget lav pris.. Hvilket han nok ikke bliver, da han er den perfekte lærehest, indenfor dressuren (til et vidst punkt) og fordi han stadig er super frisk, og har en fantastisk personlighed.. smiley


  • #10   18. feb 2012 jeg vil ikke købe den, en 19årige gammel spring hest der hoster holder desværre ikke særlig længe.

    den lille hoste han nu kan hurtig udvikle sig til noget rigtig slemt.
    eftersom han er en gammel springhest (selvom han ikke sprang særlig højt) er han ben godt opbrugte selvom han er glad.

    jeg ville ikke købe ham


  • #11   18. feb 2012 for mig af se er ulempen at der er risiko for at du ikk har hesten ret længe pga af aldre.

    men jeg ville ikk tøve med at købe den. nok er den gamle, men den bedste part jeg nogensinde har haft har været på en 23 års gamle rideskolehest, nok var der visse ting han ikk kunne holde til, men det var verdens bedste hest, jeg ville ikk tøve, for har aldrig haft så stor glæde ud af en hest som jeg havde med denne gamle hest, og flere andre gamle heste faktisk.

    syntes faktisk tit ældre heste kan være sjove og have en unge


  • #12   18. feb 2012 Selvom han er frisk nu, er han jo en ældre hest, og med tanke på de nævnte ting, ville jeg frygte, at du meget hurtigt kan komme til at stå med en hest,der både har benproblemer og/eller åndedrætsbesvær. Jeg ville slet ikke turde....

  • #13   18. feb 2012 hejsa

    nu håber jeg ikke jeg tager glæden fra dig, men nu hvor du har muligheden ville jeg se mig om efter en yngre model end lige 19 år.

    jeg har selv lige oplevet "ULEMPEN". jeg skulle efter endt pause fra hest pga. børn finde mig en ven for livet. det blev dog en ganske kort lykke.

    jeg var ude og se en hel masse og den ene værre end den anden og op til flere af sælgerne havde løjet omkring hestens bygning væremåde og kunnen. desværre!!! det er virkelig træls at kører land og rige rundt og finde ud af hvor meget folk kan finde på at lyve (og dette er IKKE et heats til dem der har heste til salg)

    Jeg kom så ud og se på nok den 20. hest i køen, og DER var hun. hun var gudesmuk, utrolig velholdt, blid som et lam og ja jeg kunne blive ved. hun osede af energi. den eneste ulempe var at hun var 21!!!! men med fremvisninger af LA øvelser og diverse andre gode sager og efter jeg havde prøvet hende blev vi enige om at det skulle være hende. hun var virkelig velholdt!!! ingen tvivl om det. man kunne overhovedet ikke se hun var så gammel og heller ikke af sind. og sælger virkede MEGET ærlig..

    Og nu kommer vi til det triste, hvor jeg kan berette om min korte lykke. Hun var alletiders turhest, men ak på banen blev hun skrøbelig og jeg havde en kiropraktor ude for at tjekke hende og hun kunne konstaterer at den var helt galt med ryggen og at hun nok aldrig ville kunne mere end at være tur/distance hest!!!!! hvilket IKKE var det jeg havde købt hende til. jeg kæmpede en kamp med tidligere ejer til ingen verdens nytte. og så stod jeg der!!!!

    jeg havde gavaldigt brændt nallerne både heste mæssigt og penge mæssigt. nu stod jeg pludselig med en hest som intet var værd!!! det er virkelig surt efter kun at have haft hende i MAX 1,5 måned!!!!

    Så uanset hvor gode og velholdte og raske de ser ud, når de når en hvis alder bliver de altså mere skrøbelige og lige fra den ene dag til den anden kan der dukke ufatteligt mange trælse ting op. havde jeg haft mine erfaringer dengang ja så havde jeg absolut ikke købt en der var så gammel.

    lige pt har jeg en der bliver 17 i år, hende har jeg løskøbt fra en rideskole hvor hun virkelig ikke havde det godt. og jeg kunne ikke nænne at lade hende stå. trods hun "kun" er 17 og er araber og er spræng fyldt med energi ja så er hun altså lige lidt mere skrøbelig end de unge heste.

    så når hun engang ikke kan mere er der ingen tvivl om at jeg skal have en yngre model som jeg kan have i MANGE år.

    så mit råd til dig ville være at købe en som ikke er så gammel så du kan have den i mange år og ikke risikerer at du står med en hest som intet er værd om 1 år. det ville da være noget så ærgeligt.

    nu håber jeg ikke jeg helt har taget modet fra dig, men du er nød til at kigge på de mange ulemper der er.

    og selv om han lige pt er din bedste ven er jeg sikker på at en yngre model sagtens kan finde samme plads i dit hjerte, det gælder bare om at have tålmodighed og finde den rette hest til dig.


  • #15   18. feb 2012 Har selv en hest på 20, købte ham da han var 18, og det har jeg aldrig fortrudt. Har kendt ham siden han var 16, og var bare sikker på at han var hesten!
    Af skavanker han har, spat i venstre bagben, svejrygget og lidt høste om vinteren. Han har desuden været rideskolehest i sin unge dage - alt dette vidste jeg, og alligevel købte jeg ham.
    Kavello holder sig utrolig godt, vi starter nogle små stævner, var faktisk til hubertusjagt sidste år smiley han mener ligesom coco at han ikke er en dag over 5 faktisk smiley han kan stadig lave ballade, og i forgårs styrtede vi faktisk, pga han glemte hvor han satte benene. Han kan også være den roligste hest ever, kommer an på hvem han har på ryggen. I år har jeg også kørt med kælk efter ham.
    Beholder ham lige indtil han skal aflives, hvilket forhåbeligt først sker om mange mange år.
    Men! Jeg ved jo godt at det er begrænset hvor længe jeg har ham mere, derfor har jeg også en 7 mdrs gammel hingsteplag gående, som skal være kavellos afløser til den tid..


  • #16   18. feb 2012 Jeg har købt en gammel elevhest.
    Jeg har kendt ham i 6 år og har ejet ham i 3½ år nu.
    Han er omkring 25 nu og min bedste ven.
    Jeg rider ham stadig 4 - 5 gange om ugen, tror og håber jeg har ham nogle år endnu.
    Ansvar er det samme, ung som gammel, måske bare på en lidt anden måde.


  • #17   18. feb 2012 Ulemperne er ligesom de andre siger det med at dens alder, hoste og at den har gået som elevhest. I mit hoved lyder det desværre ikke som en hest som lever ret mange år endu:(

  • #18   18. feb 2012 Vores ponyer er også købt gamle (18 år og 19 år), den ene endda med en seneskade. Vi har ikke fortrudt et sekundt.
    En ældre pony er erfaren og vores har aldrig bukket eller ligende.
    Vi har købt begge vores uden handelsundersøgelse. Det er rigtig at de ikke kan forsikres, men vi har kun haft dyrlæge til Ringo ved chipning og en gang derud over.
    De har begge gået på landsplan i deres yngre år.
    Den ældste, som nu er 22 år, var til springstævne i sidste weekend, de sprang 60 cm. Han er nomalt dressur-pony, men min datter fik lyst til et lille springstævne.


  • #19   18. feb 2012
    Jeg tror det kommer til at koste mere i tårer og dyrlægeregninger end positive ting.


  • #20   18. feb 2012 Vores på 21 år gik la og mb i sidste weekend, og opfører sig som var han 10 år.
    Rembrandt gik OL som 19 årig.
    Stars Pride bedækkede som 34 årig osv.
    Det er ikke alderen, men forfatningen, der betyder noget. Det sammenholt med, at du skriver det er din bedste ven...... det må da vægte en del når du skal bestemmer dig smiley


  • #21   18. feb 2012 Hvis du er helt klar over hvad du går ind til - måske hosten udvikler sig, måske benene bliver dårlige osv. - og du er klar over at du nok ikke kan starte stævner og ride meget lange ture osv. Og det er ok, du vil bare have en ven så længe som han nu holder. Ja så synes jeg egentlig du skal købe ham. Få de gode år der nu kommer.

    Men vær helt sikker på hvad du egebtlig vil med hesten. En yngre hest vil du også blive glad for, en helt ung hest kan du selv forme og have i mange år frem.


  • #22   18. feb 2012 Du skal bare tænke den værste tanke, altså du spænker og spare og tjener selv pengene. Du køber ham og kan ikke få ham forsikret. Han bliver syg kort tid efter og du ofre flere penge på dyrlægen, hvorefter i må opgive og give ham fred.

    Hvis du kan forlise dig med den tanke? Som ikke er urealistisk men jo langt fra sikkert. Men hvis du er ok med det ja så skal du bestemt købe for så kan du kun blive overrasket.

    For mig ville det handle om min tilknytning til hesten samt alternativet for hvis jeg ikke købte den. Altså hvad vil der ske med hesten hvis du ikke køber? Og kan du leve med det?

    Alt i alt skal man lytte til sig selv og køre det du vil, og så skal man ikke fortryde det man vælger. smiley


  • #23   18. feb 2012 Når der står hoste og 19 år, så hold dig lang væk!
    Allergi bliver kun værre med alderen..

    Min hest er kun 13 år, og er på pension pga allergi (hoste), og jeg har brugt imellem 30.000 og 40.000 kr på ham pga han allergi..


  • #24   18. feb 2012 Hesten er ikke direkte gammel springhest smiley Ja han har sprunget som ''ung'' men det har sgu kun været på ''hygge'' plan og ikke noget stort smiley Så benproblemer? Nej det tror jeg næppe den kære hest kan lide af!

    Hosten er slet ikke særlig slem, men hvis han begynder at hoste, skal man bare vande hans hø, og så er der INTET mere..

    Og bare fordi hesten er elevhest, er det ikke ens betydning med at han er erfaren og har prøvet en masse smiley
    Hesten vi snakker om her, er ikke en du kan sætte alle og enhver op på, fordi han har gået som elevhest i 4 år. Han kan dressur, men på lavt plan, og han kan springe - men max 70 cm lige pt. Tur - der er han en giga kylling smiley Jeg ville vove at påstå at det eneste han er ''erfaren'' i, er at blive sadlet op og sadlet af, for der har jeg aldrig oplevet en dejligere hest, men alt det andet - vås! Den hest er skam ikke så erfaren i noget af det - ahn har prøvet det, men han skal satme også stole meget på en, for at gøre de ting igen smiley

    Jeg ville direkte vove at påstå, at han er en ''en mands hest''.. Når først han har knyttet sig til en, så går han gemmen ild og vand for en - men med andre , der er han den største kylling og totalt ''rå''...


Kommentér på:
Fordele og ulemper

Annonce