{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsko? Fordele og ulemper
  • #1   12. apr 2018 Om en hest skal have forsko eller ej er jo et spørgsmål om behov, hvis den er ømtået så skal den have sko på, ellers har hoven normalt bedst uden sko, de er jo ikke født med dem på smiley

  • #2   12. apr 2018 Syntes ofte en hest der får sko på træder lidt bedre igennem når man rider. Man mærker nok den største effekt ved 4 sko. smiley

    Men ulemper er vel bare at man jo kan være så uheldig at de træder den af eller sådan noget? Dog kan ordenligt smedarbejde være med at at modvirke dette, og måske et par klokker. smiley


  • #3   12. apr 2018 Hvis den er ømtået, så få den skoet. smiley
    Min islænder går med 4 sko. Jeg oplever ingen ulemper (bortset fra prisen, selvfølgelig smiley ).


  • #4   12. apr 2018 Han er meget ømtået i forhold til at jeg rider meget på vej. Men ja prisen er jo også derefter med 4 sko. Men man gør jo gerne alt for de kære heste smiley

  • #5   12. apr 2018 Ja, det gør man jo! smiley

    Det lyder som om, at det ville være det rigtige at få den skoet, når du rider en del på vej. Hvis det mærker til, at den kun ømmer sig på forhovene, kan du jo starte med to sko. Jeg tænker også, at din smed burde kunne vejlede dig og se på hovene, om der er behov for to eller fire sko. smiley


  • #6   12. apr 2018 Mette m - jeg har ikke rigtigt bemærket det på hovene bagpå. Men det kan jo være min smed kan se noget smiley

  • #7   12. apr 2018 Min Hackney dreng, der ellers har gået uden sko i 4 år eller mere, holdte ikke længere til det da frosten kom, han blev halt på det ene forben og så fik han forsko på, han går upåklageligt nu, og haltheden forsvandt med det samme. smiley Ulemperne er jo at skoene KAN blive trådt af. smiley

  • #8   12. apr 2018 Julie H - nu hvor du lige nævner halt. Min islænder har det med at halte. Derfor har min ridning stået stille i en uges tid nu. Han var også halt da jeg fik ham hjem. Men det gik over igen. Kan det tænkes vi har samme problem?

  • #9   12. apr 2018 Fordel - hesten er ikke ømbenet med sko.

    Ulempe - hesten er ømbenet uden sko.


  • #10   12. apr 2018 Min dreng var MEGET ømtået, han kunne næsten ikke gå.. Da han så blev halt på det ene forben, stod han i en uge, og der var stadig ingen bedring, så røg der forsko på, og har aldrig set skyggen af en halthed siden. smiley Jeg kender ikke din hest, så jeg kan ikke besvare spørgsmålet.. Men har den heletiden været ømtået, så ville jeg snakke med smeden om at prøve at få sko på. smiley

  • #11   12. apr 2018 Jeg kan anbefale plastik sko da disse ikke er så hårde imod benene. Min får plastik sko på nogle gange om året da han slider hovene for meget så han bliver ømtået. Man kan selvfølgelig træne hestens hove op til at ikke være ømtået, (dog ikke når de slides så meget ned som min gør)*og smider man sko på, bliver det ikke bedre (kun værre) når skoene kommer af da strålen ikke bliver stimuleret med sko på. Hvis du ønsker en hest uden sko, kan jeg anbefale Boots smiley det bruger jeg primært smiley

    Mvh TT


  • #12   12. apr 2018 Hvis du overvejer Boots så skal du tag målene af hovene når de lige er beskåret. Evt få smeden til at hjælpe dig med at måle op.

    Hvis du vælger plastiksko istedet for jernsko, så skal du finde ud af om din smed lægger plastiksko. Ik alle smede gider at lægge plastiksko eller forsøge på det. Nogen smede forhandler plastiksko og andre ik. Ellers kan man selv bestille dem på nettet og igen kræver det et frisk mål på nybeskåret hove, så du får bestilt den rigtige str hjem.
    Nogen plastik sko skal sømmes på og andre kan limes på eller klistres på. En plastik sko giver sig efter hoven naturlige bevægelser og er fjedrende som en kondi sko til mennesker. Hvorimod jernsko ik kan give sig og virker ik stødabsorberende.

    Vælger du alm jernsko, ja så kan du overveje forsko for at se om han kommer til at gå bedre og med tiden overveje fire sko.

    Rigtig mange islænder kan ik undvære en eller anden form for beskyttelse på hovene pga deres brug i naturen som slider rigtig meget og foregår på forskellige underlag hele tiden i forhold hvis i kun red i sandkasse. Men igen det er heller ik alle heste som kan undvære en form for beskyttelse når de rider i sandkassen.

    Skyldes din hests "halthed" at han er ømtået, ja så ville jeg ik være et sekund i tvivl om at finde en eller form for "sko" så han ik har ondt. En stikkende gang pga ømhed i hovene gør også at han stiver sig og ik kan give sig fuldt ud i ridningen. Så jeg kan ik se der er en ulempe med en beskyttelse af hans hove i forhold til at lade ham gå ømtået uden.


  • #13   12. apr 2018 min fik sko på i tidernes morgen på grund af dårlige forhove smiley jeg pillede dem af tilbage i 2015 (mener jeg), trænet ham på blød bund, så lidt hårde bund, og asfalt til sidst, ingen ømtåede eller halt hest her smiley og han slider sine hove rigtig pænt smiley så nogle gange kan en periode være godt for dem. Men en hest der bliver ømtået eller halt skal klart have sko på smiley

  • #14   12. apr 2018 Hvis hesten kan undvære sko, ville det uden tvivl være mit førstevalg. Min pony går med forsko og har tidligere haft såler i, fordi hun er så ømbenet. Nu kan hun klare sig med sko, men jeg skal ikke ride på sten. Forsko er dyrt og bøvlet hvis de smider dem. Det gør min heldigvis sjældent, og først om efteråret hvor hovene bliver skøre grundet vejret.
    Jeg foretrækker at de går uden grundet min pengepung smiley


  • #15   12. apr 2018 Altså min kan slet ikke gå uden sko. De er dyrlægeordineret af flere grunde. Når hun ikke har sko på træder/slider hun hovene skævt - det gør hun ikke med sko på, og når hun taber skoene (som jeg vil sige er den største ulempe), så skal de gerne på dagen efter eller næste, da hun hurtigt bliver stok halt..
    Tabte sko har så en del ulemper med sig; de kan træde hovene i stykker, hestene kan træde i en tabt sko, som kan skabe store skader, eller hesten kan bøje skoen istedet for at træde den helt af, og dermed komme til st gå skævt = risiko for skade.
    Så har man en hest skal man for Guds skyld tjekke HVER dag, at de sidder som de skal - og gøre lidt ud af også at få fundet skoene, når de er smidt på fold smiley


  • #16   12. apr 2018 Min erfaring siger, at de fleste heste, som får sko på grundet ømtåethed kan nøjes med forsko - så jeg ville starte med at give forsko på, og se om det ikke er nok smiley

    Min går kun med forsko og er typen som ømmer sig ekstremt meget smiley bagsko har aldrig været nødvendigt her smiley

    Og det med den øgede regning til beslagsmeden - tja... man vænner sig til det smiley


  • #17   12. apr 2018 Jeg synes dælme aldrig man vænner sig til den store regning fra smeden smiley

  • #18   12. apr 2018 Når man har en hest, som ofte smider sine sko, så er den faste regning på 900 ingenting, haha smiley

  • #19   12. apr 2018 http://bloggen.gittesperling.com/hestesko/

    Hun skriver lidt om hvordan skoen påvirker hoven.

    Jeg har en, som da jeg købte ham ikke kunne gå uden sko, fordi han var så ømtået. i dag har jeg lidt det modsatte problem, nu er hoven blevet så stærk, at jeg ikke kan slide den nok ved alm. ridning. han har gået uden sko i næsten 7 år nu.

    Men jeg foder heller ikke som de fleste. Mine får både fuldfoder OG mineral bl. Fordi det giver en god hovkvalitet. Jeg har rette flere heste med dårlige hove op på den måde.


  • #20   14. apr 2018 Jeg er heldig? min hest går uden sko, sparer en del penge og det falder på et tørt sted, pensionen er ikke for stor, har ikke haft smed i 1½ år, går selv og pudser med det

    profilbillede
  • #21   14. apr 2018 jeg ville vælge sko. Der er ikke noget sjov i at have en hest, som man ikke kan ride, det er jo også dyrt

Kommentér på:
Forsko? Fordele og ulemper

Annonce