{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Træne hesten til ikke at sparke? {{forumTopicSubject}}

Hey!
Jeg red i dag en af mine veninders hest der var lidt strid til spring. Det endte med at jeg fik mig en ordenlig flyvetur med hovedet i bommen og min veninde blev sparket flere gange på låret.
Jeg er ved at købe ny hest, og den jeg har i øje har løse bagben. Det er ligefør at selvom at resten af hesten og dens personlighed LIGE er mig, så kunne jeg droppe det pgr. af løse bagben.
Derfor vil jeg af nysgerrighed høre om i tror at man kan træne det væk?

Jeg overvejede lidt en metode som denne:
Hesten står stille, et menneske har godbider i lommen
Anden hest kommer bagved og man fornemmer lige grænsen for hesten der sparker.
Man kommer så tæt på som muligt og flytter den når den er lige akkurat ved grænsen, og roser begge heste. Samme gentages samtidig med at man stille overskrider grænsen, roser med mad osv.

Hvad er jeres umiddelbare tanke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træne hesten til ikke at sparke?
  • #1   2. mar 2012 Det kan godt trænes væk. men du skal virkelig vide hvad du gør. Jeg vil klart anbefale dig at få hjælp til det af en dygtig hesteadfærdsekspert/problemløser eller lignende. smiley

  • #2   2. mar 2012 jeg aner virkelig ikke om det kan trænes væk?
    jeg ved heller ikke om det er en medfødt eller tillært adfærd, hvilket har betydning for hvor nemt det bliver eller kan lade sig gøre overhovedet at træne væk..

    det er kun dig der kan vælge.

    JEG ville nok vælge den fra. jeg har set for mange ulykker med heste m løse bagben, til at jeg selv ville vælge en sådan.
    hvis du vælger den alligevel, ville jeg nok overveje altid at have hjelm på i dens nærhed. smiley
    ikke at den sparker efter dig, men sparker den efter en anden, kan man nemt stå i vejen.


  • #3   3. mar 2012 Det kan man sagtens smiley Har selv arbejdet med sådan en hest, og der er flere metoder men den du selv har tænkt dig til er en af dem.

    Det er klart bedst at være to om den slags smiley


  • #4   3. mar 2012 Hov, må hellere tilføje at det selvfølgelig afhænger af hvor slemt det er. Som altid og med de fleste ting smiley

  • #5   3. mar 2012 Det er slet ikke så slemt. Hun har det seneste år kun sparket min ridelærer (tøhø) og ellers ikke rørt en hest. Hun lægger bare meget ører og har fået at vide at hun har lidt løse bagben smiley Men okay, jeg tror lige jeg undersøger sagen, tak for svar fokes smiley

  • #6   3. mar 2012 Det kan trænes væk - Da jeg fik min hoppe var hun total rå, uvidende og uopdragen unghest der både bed og sparkede, hvis tingene ikke passede damen eller hun ikke vidste hvad jeg lavede.
    Nu gør hun det ikke mere ..

    Jeg skældte hende så ud (ikke noget med vold eller råb og skrig, men et bestemt "Nej!" eller "Arh arh!").
    Dog afhang det meget af situationen smiley

    Det er farligt når en hest sparker, så derfor skulle det i mit hovede gå rimelig hurtigt med at vænne hesten fra det.


  • #7   3. mar 2012 Med en masse tålmodighed og træning, hvor man ved hvor man gør kan. Det nok mindskes smiley
    Også husk at have en rød sløjfe i halen til stævner, så de øvrige ryttere kan se hesten har løsebagben og ikke skal komme for tæt på smiley


  • #8   3. mar 2012 Sipo: gjorde du også det når hun sparkede efter andre heste?
    Simone: Ja, selvfølgelig!


  • #9   3. mar 2012 Løse bagben skyldes en dominerende adfærd, hvor hesten ikke har respekt for mennesker. Den ville aldrig sparke mod f.eks. fører hoppen.
    Der skal derfor arbejdes med hesten opdragelse/respekt. Det kan godt tage lidt tid og kan være problemfyldt, hvis man ikke ved, hvad man skal gøre.
    Efter at hesten er trænet, så skal ejeren også ha lidt mere viden, så man bevarer hestens respekt. Det hjælper jo ikke, at ejeren bagefter signalere "spark mig endelig".


  • #11   3. mar 2012 Problemet er ikke at den sparker mennesker, men at den sparker andre heste smiley

Kommentér på:
Træne hesten til ikke at sparke?

Annonce