{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

Jeg er bange.. :'( {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Hjælp, hjælp, hjælp... smiley

Undskyld hvis det bliver langt og lidt rodet?

Jeg sidder i en rigtig træls situation, og jeg må indrømme en trist ting. Jeg er blevet bange for at ride min hest... smiley
Han er en ung hest på 4,5 år, og er blevet reddet i snart 1 år. Så han er ved at komme i den der trods alder. Jeg blev opereret i December, og måtte ikke ride i 2 måneder, så jeg havde en veninde til at ride ham. Det gik super fint. Men første gang jeg skulle op på ham efter operationen, smed han mig af, og det var første gang nogensinde! (altså at jeg faldt af HAM..) Der skete ingenting med mig, og han stod pænt stille. Jeg skyndte mig bare at hoppe op igen. Og han gik fint resten af tiden. Grunden til at han smed mig af var en hel række ting. Han var oppe og kører, og så lagde jeg benene ind til ham, og han blev rodeo hest, indtil jeg faldt af. Lige siden har jeg ikke turde ligge benene indtil ham. Jeg prøvede at ride en tur forleden, der stoppede han pludselig op, og begyndte at hoppe, som om han ville stejle. Pludselig vender han sig rundt, og begynder bare at løbe og jeg kunne IKKE stoppe ham. Jeg prøvede at få ham ud af balance ved at ligge min vægt til den ene side og prøvede at stoppe ham.Det var først da marken blev så blød at han næsten ikke kunne løbe mere, at han stoppede. Og så skridtede vi hjem. Jeg tror grunden til at jeg også er bange, er at jeg ikke rigtig er kommet i rideform igen. Altså min balance er ikke i træning, og jeg føler mig ikke særlig sikker, pga. dette.
Når jeg ikke er på ryggen af ham, er jeg afslappet og slet ikke nervøs eller bange. Men lige så snart jeg sidder op på ham, spænder han op, garanteret fordi jeg gør. Og jeg kan ikke finde ud af at slappe af, også fordi jeg er bange for at ligge mine ben indtil ham, fordi jeg så er bange for at han giver mig samme tur som sidst. Jeg kan slet ikke tænke, er bare helt vildt nervøs.
Det er først når jeg er nede på jorden igen, at jeg kan gennemtænke situationen, og prøver at komme med løsninger til mig selv. Men ligeså snart jeg er på ryggen, glemmer jeg alt.
Min hest er generelt varm, men før mit fald, var det ikke noget problem, jeg synes bare det var lidt sjovt. smiley
Jeg tror ikke det nytter noget at smide mig op på en anden hest, da jeg virkelig tror det er min egen jeg er bange for!

Jeg vil ikke hører hvad der skal/kan gøres ved hesten.

Jeg vil gerne hører hvad I derude har gjort ved jer selv, hvis i selv har været igennem noget i den her retning?
Eller hvad vil i råde mig til? (jeg er ikke klar til at gå til den løsning at sælge ham, og købe en anden hest. Jeg VIL virkelig GERNE "blive normal" igen!)

Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er bange.. :'(
  • #2   3. mar 2012 Har du prøøvet med en underviser der kan hjælpe med dine problemer, det ville da vlære træls at du ikke kan beholde den fordi du er bange for den smiley

  • #3   3. mar 2012 Jeg tror jeg ville starte helt forfra.
    Tage nogen dage med hesten hvor i bare hygger jer. Gå nogle ture, leg i ridehuset, træn tricks osv. Så i blive totalt trygge ved hinanden smiley

    Derefter så begynd stille og roligt at ride igen. Måske have en med som kan gå ved siden af? Så du ligeved kan være tryg ved at "du ikke er alene". Skridt lidt rundt, og når du så føler at det er gået godt, så hop af og stop ridningen denne dag.
    Bliv ved med at starte stille op, og stop hver gang imens legen er god.
    Få evt. en til at longere dig?

    Gode oplevelser er den bedste måde at komme af med frygten på. Både for hest og rytter smiley


  • #4   3. mar 2012 Anden gang jeg var oppe på min hoppe lavede hun også den vildeste rodeotur med mig.. Hun bukkede og stejlede helt vildt.. Måtte lade mig glide ned af røven da hun stejlede..

    Jeg er begyndt helt forfra med hende.. Jeg longere hende og prøver den vej igennem at få noget tillid til hende..


  • #6   3. mar 2012 Hvis det er et seriøst problem, så få en underviser ud som kan hjælpe og støtte dig :o)

  • #7   3. mar 2012 Kan du ikke arbejde lidt fra jorden med ham, så i stille og roligt opbygger tilliden mellem jer igen, og evt. få en anden til at ride ham lidt eller arbejde med ham i longe for at holde ham igang?

    Når du engang synes du har mod på at komme i sadlen, kan du evt. få en anden til at have dig i longe et stykke tid smiley Så er der en på jorden der har styr på ham, og kan hjælpe dig osv. smiley

    Når du er klar på at ride selv igen, kan du måske få undervisning, så der er en der lige så stille kan guide dig igennem, hjælpe osv. smiley


  • #8   3. mar 2012 Få en anden til at ride ham, så du ser at der ikke sker noget.
    Så skal du have en til at longere ham mens du rider. Først bare i skridt, hvor du mærker at han intet gør. Du skal være helt tryg i skridt, og føle at du godt kan lægge benene til ham, uden at han gør noget. Så begynder du at trave. Først skal longeføreren sætte hesten i trav, du skal bare følge med. Her skal du gå frem på samme måde som i skridt, du skal kunne lægge benene til og være tryg ved det. Med tiden skal du begynde selv at sætte ham i trav. Nu kan du både skridte og trave, og selv sætte igang, og lægge benene til, uden der sker noget. Så går du videre til galop, samme fremgangsmåde. Når du kan alle gangarter i longe, begynder du at ride selv. Først skal du være tryg i skridt, så trav osv.

    Når du skal ride tur, så starter du på samme måde. Først i skridt, og med en hjælper ved siden sf. Så i trav osv. Indtil du kan selv.

    Husk at det her kan tage lang tid, men det hjælper. smiley


  • #9   3. mar 2012 Jeg ville gøre som CTS skriver. Det er nok den bedste måde du kan få tilliden igen smiley

  • #10   3. mar 2012 Hej alle.
    Det lyder rigtig dejligt når i skriver arbejd fra jorden og longer osv. Han er lige blevet flyttet fra en stald hvor han har stået i 3 år, og var vant til ridehus. Nu er der "kun" en ridebane, og han ser ALT som kan være farligt, i hans øjne. Han slapper ikke rigtig af.
    Jeg fik det nok ikke rigtig skrevet i mit indlæg, men fra jorden kan jeg få ham til det meste, han er sød, samarbejdsvillig og kunne ikke forlange noget bedre. Jeg bryder mig ikke om at gå ture med ham, fordi der skal ingenting til før han bliver bange og nærmest løber mig ned, føler ikke han "nyder" det, føler mere han er ligeglad med at jeg er der og bare er bange. Hans temp. er meget varmt. Tror ikke han ved at han IKKE er ren araber. Så udover på gå ture, så har vi det godt sammen fra jorden af.

    Jeg longere ham hver gang jeg skal "ride", selvom det ikke rigtig sker. Jeg tænker for mig selv at han bare lige skal krudtes af osv.. bliver ved med at give mig selv dårlige undskyldninger for at jeg ikke skal op på ryggen af ham. Han lytter, og gør som jeg siger. Intet problem. Problemet opstår først når jeg er i sadlen.. Jeg har desværre ikke råd til underviser, eller mulighed for at der kan være en sammen med mig hver gang.. faktisk langt fra. er praktisk talt alene om det her.


  • #11   3. mar 2012 Min veninde har redet ham i de måneder jeg ikke gjorde, og han gjorde jo aldrig noget. Han gjorde først noget den dag jeg hoppede op igen smiley

    Det lyder super godt det med at have en med som kan holde i longen. Men det har jeg bare ikke mulighed for. Vil højst have mulighed for det én gang i ugen. Måske hvis jeg er heldig...

    Kan næsten se jeg ikke burde have oprettet denne tråd. Jeg tænker for mig selv at jeg bare burde bide tænderne sammen og hoppe op og være f*cking ligeglad med hvordan jeg har det indeni. Men bare ride.
    Går bare helt i sort når jeg er på ryggen af ham.


  • #13   3. mar 2012 Den veninde der red ham - kan hun ikke hjælpe?

    Du skal ikke føle dig dum over det, jeg har stået i samme situation, bare med en hest der stejlede, efter at jeg på en anden hest oplevede at den gik bagover. Jeg blev også bange, kom først over det efter et års tid, og har det stadig lidt smiley


  • #15   3. mar 2012 Min veninde har i forvejen 10 heste at tage sig af smiley Så det er ikke tid hun har vildt meget af.
    Det er bare så træls, for lige siden jeg fik ham hjem i sommers sidste år, gik alting såå fint. Jeg red ture på ham alene og selvom han hoppede og blev bange gjorde han aldrig noget. Jeg var bare så vildt sej og der var ingen problemer. Har haft så mange gode oplevelser, og så er der bare lige den her ene dårlige oplevelse som har ødelagt alt. smiley
    Tror nemlig kun problemet er der når jeg er alene med ham, og på ryggen.


  • #16   3. mar 2012 Så få en part, så i er om det. Hvad med dine forældre?

  • #18   4. mar 2012 CTS - En part er ikke en mulighed. Ganske enkelt smiley Og heller ikke mine forældre. Bor ikke hjemme mere, og de har mildest talt slet ikke forstand på heste smiley

  • #19   4. mar 2012 tolmodighed, efter et styrt tog det over et år, inden jeg igen kunne være rolig i galop. man kan ikke tvinge kroppen, men tiden hjælper, så tag den med ro, start med træning fra jorden, få tilliden til ham igen. træn stop signaler og tag den derfra. smiley det ikke altid nemt at have hest desværre.

  • #20   4. mar 2012 De behøver ikke have forstand på heste, de skal bare holde longesnoren. smiley

    Hvorfor er en part udelukket? Vedkommende skal ikke nødvendigvis ride din hest, bare hjælpe dig.


  • #21   4. mar 2012 CTS
    Mine forældre duer bare ikke lige til det med meste smiley Hver gang de har været ude for at se mig ride, har de nærmest kommet til skade. Og de ville ikke vide hvad de skulle gøre hvis hesten pludselig flipper ud smiley og så er der lige det med tiden.

    Jeg forstår godt den gode idé med en part, men personligt bare ikke en mulighed for mig smiley Er ikke så gode til at være og arbejde sammen med mennesker. Og da slet ikke blive enige om min hest smiley Bare for at spare mig selv for en masse energi og "problemer" skal det bare være en veninde som hjælper mig hvis det skal være.


  • #22   4. mar 2012 Så tror jeg bare ikke du skal regne med at komme over det her lige foreløbig, for det er altså ikke noget man bare lige klarer selv.
    Når du er bange for din hest, er det eneste der hjælper, at du får hjælp til det, fra andre mennesker. Aller helst en underviser.

    Hvis du absolut ikke vil have hjælp fra andre, må du acceptere at det kommer til at tage rigtig, rigtig, rigtig lang tid.

    Først skal du bare skridte en runde, og så ned. Begynd langsom at lægge benene til til ham. Når du føler dig afslappet med det, så hopper du ned. Ikke udfordre skæbnen og blive ved, stop mens legen er god. Når du føler dig tryg i skridt, så sætter du ham i trav. Bare et par travtrin, og så ned i skridt og stop. Dagen efter traver du lidt længere før du stopper. Sådan fortsætter du, indtil du kan trave uden problemer, og lægge benene til ham. Så går du over til galop.

    Husk at det kommer til at tage mange måneder.


  • #23   4. mar 2012 har selv prøvet nøjagtig samme føelse. til sidst blev jeg nødt til at sælge. håber det lykkes for dig !!

  • #24   5. mar 2012 Mange tak for alle jeres gode indlæg smiley Må håbe jeg kommer over det igen, uanset hvor lang tid det tager smiley

  • #25   5. mar 2012 Husk at træne fra jorden, at du kan trykke den og mase rundt om den osv, uden den må flytte på sig, hopper den allerede fra jorden, vil det ikke virke når du kommer op. Vær sikker på det virker fra jorden.

  • #26   5. mar 2012 Noget helt andet er, at hesten jo faktisk kan have ondt.

    Den kan have fået en skade mens din veninde red, den kan være vokset ud af sadlen, eller sadlen skal måske opstoppes.


  • #27   5. mar 2012 CTS
    Du kan jo have ret. Sadlen er en ny bates med cair, så den skal nok ikke omstoppes, men måske et nyt kopfjern i. Kan bare ikke se hvad der skulle være sket, var med alle gange hun red. Og der var ikke noget unaturligt med ham smiley men hvem ved?


  • #28   5. mar 2012 Tja, det er jo ikke til at vide. Har ikke set dig, men måske vejer du lidt mere end din veninde, så det lige har lagt trykket forkert.

    men omvendt, hvis det ikke er sket siden, så er det nok alligevel ikke det der er problemet.


  • #29   5. mar 2012 CTS
    Jo, jeg vejer mere end min veninde, men alligevel ikke så meget at det burde påvirke, når jeg på den anden side har jeg jo reddet ham fra start uden nogen problemer?
    Og da han smed mig af, var det da jeg lagde benene ind til ham, det er helt 100..


  • #30   5. mar 2012 Men så er det jo bare op og skridte, indtil du er tryg, og så begynde at trave osv.

  • #31   5. mar 2012 Jeg kan se at du har fået masser af svar men jeg rider selv en 5 års (har redet hende fra hun var 4) og hun er også kommet i ''teenage'' perioden smiley hvis man ber hende om noget (fx. gå i rigtig galop) bukker hun og stejler ... nogen gange tager hun også biddet og løber. Det gør mig rigtig ked af det og gør også at jeg føler at jeg intet har gjort for hende.. Men jeg snakkede med min ridelære om det og hun hjalp utroligt meget! Jeg har aldrig været bange for hende men jeg har været bange for at gøre noget forkert, være for hård osv. men efter snakken med min lærer er det bare fedt igen. Selvfølgelig har vi vores kampe men jeg har fået meget mere slevtillid omkring hende... Kan anbefales!

    knus fra mig smiley


  • #32   5. mar 2012 træ evt. tillidsøvelser fra jorden af ? smiley

  • #33   6. mar 2012 VinaSkiden&Kirzé<3<3

    Kunne være det bare er teenager perioden som driller? jeg kan da prøve at snakke med min gamle underviser, og hører hvad hun siger? smiley


  • #34   6. mar 2012 heh ja.. det kan være smiley det er det der er sat ind hos min 5 årige smiley men snak med din underviser smiley

Kommentér på:
Jeg er bange.. :'(

Annonce