{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

Hendes højde? {{forumTopicSubject}}

Jag har denne skønne plag, som jeg sådan går op håber... Lige kan snige sig over grænsen til at være hest smiley Jeg har fået mange bud på hvordan man kan måle det, men det ene bud siger noget andet end det første og det første bud siger noget andet end det tredje.... SÅ er helt forvirret!!

Når men kunne du give mig dit ærlige bud på hvor høj du tror hun bliver..?

Mandy er en dejlig hoppe på 2 år og 9 - 10 mdr.
Hun blev i sempember sendt væk, fordi vi lige trængte til en pause. Men da hun blev sendt væk målte hun 135cm.
3mdr. efter da vi fik hende hjem var hun vokset op til 142cm ca.

Nu her er hun vel på 143 - 144 i stang...
Nårh men hun er stadig høj til i røven, og hun bliver entelig ved med at vokse i røven, lidt efter lidt.

Jeg har fået afvide at når de er 2 år har de ca. nået 80% af deres højde, så skal lige regne det ud.
Men har også fået afvide at man kan måle fra skulderen og ned til hasen med et målebånd, også smække det fra skulderen og til eller over stangmålet og at de ca. vil blive lige så høje i kroppen som på deres ben.

^^ Hvis det passer har hun ca. 10 -15 cm at vokse endnu.

Men seriøst, er der nogen der har et godt bud?

Se hende på min profil smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hendes højde?
  • #1   23. mar 2012 Sorry ikke skulder, albuen mente jeg smiley

  • #3   23. mar 2012 Ved ikke lige med højden, men hæmmer man ikke væksten ved at ride en hest tidligt? Var det min fik hun lov at gå endnu et år uden ridning....

    /Henriette


  • #4   23. mar 2012 Jeg siger det samme som Henriette...

  • #5   23. mar 2012 hejsa. hvornår er du gået i gang med hendes tilridning??? for hvis du lader hende stå sommeren over kan hun nå at tage nogle centimeter mere, men der er altså lidt lagt fra 143 til 150 fx. så skal hun have lov at få ro til at vokse hvis hun skal gøre en forsøg på at tage så mange centimeter.

    jeg ville "bare" gøre hende ryttervandt i skridt trav og galop og så ville jeg lade hende få lov til at gå og hygge sig og vokse sommeren over og så gå i gang omkring september/oktober igen afhængigt af hvor høj hun er blevet.


  • #6   23. mar 2012 Rolig rolig, hun er blevet redet 10 gange... smiley Det er for at hun har prøvet det, for nu her sættes hun på en pause aå hun kan tænke og vokse... Pausen er mellem et halvt og et år, alt efter hvad hun har brug for.

    Men i den tid bliver hun højst redet 1 gang hver anden uge, hvis hun overhovedet bliver redet smiley


  • #7   23. mar 2012 *så

  • #8   23. mar 2012 er skam helt roligt smiley det var absolut ikke ment surt overhovedet. beklager hvis du opfattede det sådan. det var skam venlig ment smiley

    ja 10 gange er jo ikke meget hun er blevet redet. og hvis du lader hende stå i et halvt til et helt år tror jeg såmænd nok hun måske lige kan knibe sig op på heste mål

    Hvor høje er hendes forældre?


  • #9   23. mar 2012 Hehe, det var nu også mere ment til de andre smiley
    Nårh Ja, hendes mor var meget høj vil skyde på 150, og hun var fjodheste blanding.

    Hendes far er vel 135 - 140 smiley
    Men ang. ridningen. Kan jeg skridte og trave selv inde og næsten ude og vi kan galopere lidt, dog har hun ingen balance så hun slår hurtigt i trav smiley


  • #10   23. mar 2012 Eller hendes mor var ikke just høj, men af en meget meget fjodheste ligende type var hun smiley

  • #11   23. mar 2012 Nååårh ok smiley hihi

    altså de siger jo at de får mest fra moderen. men den er godt nok svær.

    altså hvis jeg skal være ærlig tror jeg ikke hun når heste mål. men der er jo nogle der går over deres forældres højde. Højden kan jo komme fra bedsteforældrene smiley

    tror måske hun vil lande på 147/148 max. men nu må vi se hvis hun stadig er høj bagtil kan hun sagtens tage nogle centimeter mere smiley

    Det blir da spændende at se om hun tar de centimeter du ønsker smiley


  • #12   23. mar 2012 Jeg er skam også helt rolig - jeg siger bare at havde hun været min havde jeg ladet hende vokse i fred det næste års tid - for at få mere højde... Og det mener jeg ikke hun får ved at blive redet hver anden uge. Tænkte bare at det var en mulighed, når nu du efterlyser mere højde, andet var det såmænd ikke. Jeg bestemmer jo ikke hvad du skal og ikke skal - bare et forslag ;0)

    /Henriette


  • #13   23. mar 2012 hendes mor kan jo godt have nogle gener som gør at hendes føl godt kan blive højere end hende selv. altså det jeg mener er at hvis nu moderen til dit føl mor fx er 160 så kan dit føl jo godt få nogle af de gener. årh håber jeg har formuleret det korrekt smiley

    Men det er simpelthen SÅ svært at sige.

    Hende jeg står opstaldet ved har lige solgt et føl hvor moderen er 120 og faderen er som 3 års 159 (det var en upser, derfor faderens unge alder) hihi men han var i en alder af 6 måneder lige så høj som hans mor så han tager meget af sin højde fra sin far!! så det er sgu aldrig til at regne ud. Men ham tror vi bliver en 1,er pony eller en lille hest. vi tror dog mest på en 1,er pony smiley

    Du kan faktisk se mor og far. Mor har jeg annonce på og faderen ligger inde i mit album Beck´s design smiley


  • #14   23. mar 2012 Min hest på 163 cm har en 1'er pony som mor smiley så det kan nok overraske temmelig meget nogen gange smiley

  • #15   24. mar 2012 Min erfaring er at det bedste mål er når du har højden som et års - så har hesten 90% af hestens færdige højde. Så kan du altså lægge 10% oveni smiley

    Har du hendes stangmål som et års?

    Det er korrekt at bedsteforældrene meget nemt kan spille ind. Jeg har fx en shire, hvis mor var 183 og faderen 175. selv er min shire som 5 års kun 165 - som skyldes en lille mormor.

    MEN forældrenes højde er meget afgørende. Umiddelbart vil jeg ikke tro hun når hestemålet. Der er langt fra hendes nuværende mål til hestehøjde ..
    Det kan jo overraske smiley


  • #16   24. mar 2012 Det er svært at sige noget om højder. Hun kan i princippet godt nå at vokse sig til en lille hest på 1 år. Den vil også begynde at vokse lidt når du begynder at ride den igen efter pausen. Der kan den nemt tage et nyk, og musklerne vil også vokse på den. Du kan prøve at måle den på krydset og se hvor høj hun er der, så har du et ca mål foran.. smiley

  • #17   24. mar 2012 Når føllet er 1 år gammelt er det vokset 90% færdigt....


  • #18   24. mar 2012 Tak for alle jeres svar, og det var heller ikke ondt ment Henriette smiley
    Men prøver lige at regne ud, da hun var 135 i stang som 1års.

    Ang. det med forældrene har vi en anden plag her hvor hun står, men dens mor var ca. kun 148 og det samme med dens far men den nærmere sig godt de 160 - 165cm i stang smiley


Kommentér på:
Hendes højde?

Annonce