{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.256 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang. sommer græs. {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger så er der lidt spørgsmål ang. sommer græs.

det er første år jeg har egen hest og marker og derfor vil jeg meget gerne høre lidt erfaringer.

hvornår lukker i jeres på sommergræs og lader dem gå der røgnet rundt?
(det skal lige tilføjes at mine hyppere går i løsdrift så er vant til at være ude døgnet rundt)

hvornår tager i dem fra sommer græsset igen?

hvilket vitaminer fodre i med i perioden? og fodre i KUN med vitaminer?

håber i vil komme med friske svar ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang. sommer græs.
  • #1   16. apr 2012 Mine hyppere går ude på fuld tid allerede nu, og kommer til at gå det hele tiden. Jeg tager dem af fodderet når der er græs nok til at de kan holde sig selv fede med det. Mens de går på fold får de vitaminer og mineraler i godbidsform og kun fodder hvis de bliver taget ind en kold og meget våd dag, som lidt hygge. Jeg veksler mellem flere mindre folde hele året, så de kommer vel aldrig rigtigt af? smiley

  • #2   16. apr 2012 mine heste/opstaldere er næsten alle kommet ud om natten nu de går på græs og så rykker jeg hegnet en smule hver dag så de ikke bare får lov at spise helt vildt det gør jeg hele sommeren for gider ikke de bliver over fede pt har de fri hø på marken og de får wrap ud hver dag det er ikke noget de bliver ved med mår der er mere gang i græsset der er flere af dem som kun får vitaminer nu og andre der får et kilo foder det er individuelt smiley i år er de kommet tidllig ud vi går altid efter hvordan vejret er os når de skal ind det kan jeg ikke sige en dato på smiley men pas på det første græs at de ikke får for meget smiley

  • #3   16. apr 2012 Er der ingen af Jer, der tænker på Fruktan, når I sætter heste på græs på denne årstid?

  • #4   16. apr 2012 Henrik: Nææh, jeg gør ikke må jeg tilstå. Jeg holder bare øje med at de er vandt til græsset og har vand nok? smiley

  • #5   16. apr 2012 Det er desværre sådan, at når græs vokser, så danner det forskellige sukkerstoffer bla.Fruktan. Hvis døgntemperaturen er over 7-8 grader, så bruges græsset selv Fruktan om natten, så indholdet ikke bliver et problem forheste.
    Er døgntemperaturen under 8 grader, så oplagres Fruktan i græsset.
    Kort fortalt, så kan heste ikke nedbryde fruktan, så det kan opsamles i hesten og udløst forfangenhed.
    Vores heste går derfor stadig på små græs/jord folde og der bliver de indtil græsset er klart og uden store mængder af Fruktan.


  • #6   16. apr 2012 Markerne har også meget bedre af, at komme godt igang. Så klare det bedre hestenes hove og tænder.

  • #7   16. apr 2012 Jeg begynder at indgræsse mine nu.. de kommer på græs midt på dagen ca en time og det vil langsomt blive sat op. Mine går i løsdrift, så de er også vant til at gå ude, deres vinterfold er der også græs på, dog ikke så meget ... De får stadig foder + wrap men når de kommer fuld tid på græs får de en vitamin/mineral kiks/godbid og de har altid sliksten. Efter sommeren går de på al det jord jeg har indtil vinteren sætter ind og der bliver mudret, så kommer de på vinterfold.. kun for at undgå at de ælter rundt på hele folden når den er mudret .

  • #8   16. apr 2012 Hvis heste får hø, så behøver man ikke indgræsse.
    Tidspunktet for at sætte heste på græs, har intet med faren for Fruktan. Det er mængden af græs, der er farlig. Det er derfor vi stadig bruger vinterfolden og her får de hø, så de kan få tiden til at gå og holder maven igang.

    Græsset begynder at vokser rimeligt, når temperaturen i jorden er over 8 grader.


  • #9   16. apr 2012 Stald Zederkof: Du må være heldig. Der er jo nogle, der tager den chance, men jeg tør ikke. Kan heller ikke se en grund til, at de skal gå og ødelægge græsset på denne årstid.

  • #10   16. apr 2012 npr vejret siger 10grader om natten kommer mine ud døgn. De blir roligt græsset ind over en uges tid inden. også når jeg har redet plejer de lige at få lidt men ellers køre jeg kun med græs

  • #11   16. apr 2012 Problemet er at sukkerstofferne i græsset gør, at hestene er helt vilde med det, så man er nød til at begrænse mængden, da de ellers bare vil æde løs.
    Når græsset selv begynder at omsætte disse sukkerstoffer og især fruktan, så kan de jo bare æde løs og det sker jo når der ikke er temperaturer under 7-8 grader.
    Jeg kan godt vente og især når man har set heste, der har været forfangne - det må godtnok bare være smertefuldt. Man må ikke glæde sig over andres ulykke, men det var heldigvis ikke vores heste.


  • #12   16. apr 2012 Stald Zederkof: Nogle racer er nok også bedre til at tåle fruktan, men jeg vil ikke tage den chance.
    Tænk nu, hvis bare en hest ikke klarede den og det kunne være undgået - det er nu min holdning. Det er jo så nemt at undgå.


  • #14   16. apr 2012 Nårh, ammen så behøver jeg nok ikke bekymre mig så meget igen. De går stadig på de områder de har gået på hele vinteren, og den store fold ligger brak. Men ud og græsse af i haven og sådan får de nu alligevel lov til. Og selvom min søsters gerne bliver liidt rund, har der aldrig været problemer i den retning. smiley

Kommentér på:
spørgsmål ang. sommer græs.

Annonce