{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hel havre vs. valset havre.
  • #1   23. apr 2012 hvalset er bedst.. efter hvad jeg ved, da hestene ikke kan bryde igennem skallen der sidder rundt om kornet, men det er kun hvis det er hvid havre og ikke sort havre,.

• #2   23. apr 2012 De optager valset havre bedst. (;

• #3   23. apr 2012 Har bare hørt at hel skulle være bedst, for hvis det ikke er frisk valset mister det vidst en del næring smiley

• #4   23. apr 2012 Jeg kigger lige med smiley

• #5   23. apr 2012 Jeg vil give trådstarter ret... Når det bliver valset mister det noget af næringen! Jeg har altid brugt hel havre og hel byg til mine heste, og det har altså fungeret fantastisk.

• #6   23. apr 2012 Og det skal lige siges at jeg igennem de sidste 15 år, selv har stået for sammensætning af foder til mine heste smiley

• #7   23. apr 2012 Jeg kunne så aldrig finde på at bruge hel byg til min hest! Har man sat sig bare lidt ind i fodret, ved man, at hesten ikke kan bryde de lange kæder af stivelse der er i byg. Ved at valse byggen, bryder man nogle af disse kæder. Der udover bør byg også være varmebehandlet.

Tilbage til havren. Vælger man at valse sit korn skal det bruges inden for overkommelig tid. Der hvor Astoria står, får vi et par tons korn ind efter høst som ikke er valset. Tilgengæld har vi selv en valser, så vi valser hver 2.-3. Dag og så er det begrænset hvor harskt det når at blive.
    Valset havre går mere i hovedet end uvalset havre gør, synes jeg. Det er i hvert fald hvad jeg har erfaret på mine heste gennem tiden. Uvalset havre kan tilgengæld også være svære at fordøje for hesten og der kommer ofte nogle hele korn med ud igen.

• #8   23. apr 2012 Monty : meget muligt smiley de ponyer jeg har haft har været ret iltre smiley

• #9   23. apr 2012 Altid valset eller knækket, hvad enten det er havre eller majs for den sags skyld. De hele kerne i begge dele passere mere eller mindre ufordøjet igennem, og hesten får derfor ikke det store ud af fodret. Hvor imod det knækket eller valset kan de udnytte rigtig meget af, så vidt jeg husker er tallene for det (forskelden) imellem de to versioner, med over 40 % bedre udnyttelse når det er valset eller knækket smiley

• #10   23. apr 2012 Mine fik valset havre, for det hele kom bare helt ud i den anden ende..

• #11   23. apr 2012 Hvis hesten skider hele kerne ud igen, så tjek tænderne.
    Valset havre, er nemmere for skimmelsvamp at angribe. Og skallen er så letnedbrydelig i havren.(derfor den høje tæning) da det er meget hurtig énergi.

BYG OG HVEDE skal valses, da skallerne er svære at bryde for hesten.

• #12   23. apr 2012 Jeg holder mig til hel havre, tak for hjælpen og rådene smiley

• #13   23. apr 2012 Gammelt ordsprog: Den bedste kværn i verden sidder i munden på hesten!

Har altid hørt at den smule hesten udnytter den valsede havre bedre end den hele, går lige op med prisforskellen på de to slags. Når man så tager i betragtning at valset havre støver mere og lettere optager fugt fra luften og dermed lettere udvikler skimmelsvamp, ja så synes jeg ikke at valget er så svært ;0)

Her er altid blevet fodret med hel havre (til dem som skal have korn) og der er ingen problemer med hele kerner i pærerne.

• #14   23. apr 2012 er der ikke, men min har nemlig som monty, lidt for meget på sidebenene smiley

• #16   26. apr 2012 valset havre er kværnet hel havre.
    når man valser havre bliver der en masse mel (grov mel) når man spiser mel og det bliver blandet med mave syre klumper det .kan være årsag til mavesår hvis man er rigtig uheldig.

hvis du giver din hest hel havre giver det en længer tykketid ikke så meget mel og de kan sagtens fordøje det
    derfor vælger jeg helv havre da det heller ikke støver så meget som det valsede

så hørte i lige min mening,

MEN har men en ældre hest der måske har lidt svære ved at tygge ville jeg få det valset.

Kommentér på:
Hel havre vs. valset havre.

Annonce