{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Hvor mange foldtimer? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor mange timer jeres heste går på fold om dagen?

Jeg har siddet og kigget på opstaldning da min hest skal flytte, men mange steder kommer de ud ganske få timer om dagen, og egentlig forstår jeg ikke at nogen vil have deres heste stående sådan et sted - selv om jeg godt kan se at de har ret lækre faciliteter.

Der hvor min hest står nu, er de ude 6-8 timer, alt efter hvem der lukker ind/ud, vejret osv. Men nu regner jeg med at hesten ryger i løsdrift om nogle måneder, jeg bryder mig ikke om at den om vinteren skal stå og glo 16-18 timer i sin boks.

Så fortæl gerne hvor mange timer din hest er på fold, og hvad du synes om det - og hold venligst debatten i en god tone smiley

Mvh Sandra

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange foldtimer?
  • #1   27. apr 2012 Min går i løstdrift så hun er ude hele året smiley

• #2   27. apr 2012 Der hvor jeg har min hest, der bliver de lukket ud om morgenen og så lukke man selv ind, dvs at man reelt set selv bestemmer, hvor mange timer de går ude... Meeen nu er jeg selv en af dem hvor om vinteren, der skal min konkurrence hest ikke stå ude i bidende kulde selvom den er pakket ind fra top til tå, det gør hesten kold og mine har ikke vist den store glæde i at være ude efter en time smiley

• #3   27. apr 2012 Mine er ude i dagens lyse timer normalt.. Nu er nogle af dem ude døgnet rundt.. Det er kun Cassie der kun er ude 2-3 timer om dagen..

Hun bliver så også rykket for det kan jeg slet ikke have med at gøre.. Men har desværre en mdr opsigelse så om en mdr kommer hun til et sted hvor der er ude mange timer i døgnet ligesom de andre jeg har..

• #4   27. apr 2012 Hjemme er de ude fra ca 8 til 22/23 dvs. 14-15 timer. På mit opstaldningsted er de ude fra 7/8 til 19/20 Så omkring 12 timer.

• #5   27. apr 2012 Indtil for få måneder siden, mente jeg at alt under 10 timer var for lidt.
    Dengang stod min hest et sted hvor han var ude fra 6-18

Nu står han på et ridecenter hvor han er ude fra 9-14 15 stykker alt efter hvornår han bruges i undervisningen.
    Altså er han ikke så mange timer på fold som før, men han bliver tilgengæld redet mere end han gjorde det andet sted.

Jeg var lidt betænkelig ved den mindre tid på fold, men nu kan jeg se at han trives med det og bestemt ikke ligner en der keder sig i stalden.
    Han står i elevstalden hvor der sker en masse og han elsker at alle pigerne vil nusse med ham.

• #6   27. apr 2012 Jeg kan også bedst li når de kan være ude så længe som de overhovedet kan smiley
    Min er ude fra ca kl 9 til kl 17 -18, jeg skal selv lukke ind, så jeg trækken den så længe jeg kan. Men er der dårlig vejr, tager jeg ham sommetider ind før smiley
    I mit hovede skal de have lov til at gå så længe ude som overhovedet, da det ikke ligger til deres natur at stå i en boks....
    Så min står ude mellem 7 - 9 timer lige nu, men skal på døgenfold når det bliver lidt varmer smiley

• #7   27. apr 2012 Tror ude hos os at det er 9 og så bliver de lukket ind for det meste når man selv kommer

• #8   27. apr 2012 Nu står jeg på en stor rideskole i Odense, og her betyder foldenes kvalitet og mængden af dem, enormt meget i forhold til foldtid for hver enkelt hest.

Hele vinterperioden kan de kun komme ud 2 timer om dagen pga. ellers kan alle hestene ikke komme ud hver dag. I sommerperioden har vi mulighed for 2 timer på græsfold og to timer på jordfold, eller 4 timer i alt på jordfold.

Jeg synes helt klart at 2 timers fold om dagen er for lidt, men min hest trives fint med at komme ud to timer (nogle dage mere) og så blive redet og hygget om i nogle timer derudover. Han virker glad og tilfreds.

Dog ville jeg ønske at jeg havde mulighed for at have ham stående et andet sted, men jeg er meget social og elsker atmosfæren i stalden! Derudover har vi nogle dejlige faciliteter, som helt klart opvejer for den manglende foldtid i mine øjne.

Ønsketænkning ville være, hvis vores folde var bedre og at der var færre heste i stalden, så alle kunne komme ud 10-15 timer om dagen alt efter vejret. smiley

• #9   27. apr 2012 Der hvor jeg har min stående, går de ude i alle de lyse timer i vinterhalvåret medmindre vejret er super dårligt. De kan godt blive lukket ud lidt tidligere end solopgang, men ikke tidligere end kl. 7

Forår/efterår bliver de lukket ud mellem 7 og 10 (afhængig af hvem der gør det) om kommer ikke ind tidligere end kl 16, medmindre det regner. Der går de gerne ude til kl 18 smiley

Om sommeren har vi mulighed for at komme dem på døgnfold, så der er de ude hele tiden medmindre det står ned i stænger smiley

• #10   27. apr 2012 mine går helst ude 24 timer i døgnet, medmindre det virkelig er skidt vejr, hvor de så står inde indtil vejret er bedre. Det samme gælder ved f.eks. nytår, hvor de også bliver lukket inde selvom det ikke er nødvendigt sådan rigtigt. smiley

Jeg synes mine heste skal have lov til at gå ude så meget som muligt, for det er de gladest ved, og jeg føler det er mest naturligt for dem. smiley

• #11   27. apr 2012 Min går ude fra kl 8 og til kl 12 hvor hun skal ind og ha' foder. Nu gider hun så absolut heller ikk gå ude, hun kan nemt stå ved ledet et par timer efter og vil ind igen smiley
    Hun står på rideklub

• #12   27. apr 2012 mine går fra 8 til ca 20-21 og kommer indenfor den nærmeste fremtid på døgnfold

• #13   27. apr 2012 Min mor lukker dem ud ved 8 tiden om morgenen, og så lukker jeg dem ind omkring klokken 16 smiley dvs. 8 timer om dagen ca.

• #14   27. apr 2012 De to der går hjemme går i løsdrigt hele året rundt, men der hvor jeg arbejder har jeg mine andre to til at stå, der lukker jeg dem ud når jeg møder der kl. 10 og lukker dem ind når jeg skal ride dem, ellers går de til ude til kl. 18 ca smiley

• #15   27. apr 2012 Mine er på fold i 6-8 timer

• #16   27. apr 2012 min går 2 - 3 timer på jord fold, (vinter) står på et ridecenter ved kbh så de er ikke mulighed for mere... rider den dagligt og går så ud og græsser med hende... til sommer kommer de ud mere ca 8 timer

• #18   27. apr 2012 Min er ude en 7-8 timer nu her, og kommer på døgn fold d. 1 Maj, indtil d. 1 Oktober :))

Jeg mener også det er vigtigt hestene er ude længst muligt. Kan slet ikke forstå dem, der kun har deres heste ude 2 timer om dagen, puha, jeg ville uden tvivl have en MEGET frisk madame under ridningen så :))

• #19   27. apr 2012 24/7 smiley
    Kan ikke lide at heste står inde over halvdelen af deres liv smiley mener at heste skal være ude min. 10timer i døgnet og helst over 12timer så halvdelen af dens liv ikke foregår i en kedelig boks, som de kun gider være i fordi der er mad :S

• #20   27. apr 2012 De to af mine går på fold fra kl 7 om morgenen og indtil kl 16 i vinterhalvåret. Fra 1 juni og indtil midten af august går de ude på døgnfold. Jeg bruger den ene af dem til stil springstævner, og han trives bedst med meget fold om sommeren.
    Min plag går p.t i løsdrift. Det nyder han meget

• #21   27. apr 2012 Min holdning er helt klart at desto mindre hesten er på fold, desto mere skylder du hesten at træne med den, og sørge for der sker noget hver dag.

• #23   27. apr 2012 24 timer i døgnet smiley

• #24   27. apr 2012 Synes man skal regne lidt på det, hvis man sætter hesten i boks for egen fornøjelsesskyld. Og ja, de fleste konkurrenceheste kan sagtens gå i løsdrift, så det er altså ikke en undskyldning.

6 timers foldtid om dagen : 6t / 24t = 3/4 af dagen.
    Hest der lever 20 år: Har været i boks 15 år af sit liv.

8 timers foldtid om dagen : 6t / 24t = 1/3 af dagen.
    Hest der lever 20 år: Har været i boks 13 år af sit liv.

• #25   27. apr 2012 Enig Helle.. Tænk hvis vi var lukket inde på et værelse 22 timer i døgnet. Puhada

• #27   27. apr 2012 haha ja, det rigtigt! Og en spand at .... lave i. Hahaha ;))

• #28   27. apr 2012 Min er ude 8-9 timer om dagen

• #29   27. apr 2012 24 timer/døgn smiley

Min hoppe trives ikke i boks, men i de perioder hvor det har været nødvendigt (f.eks. forrige år da hun skulle ifoles) stod hun på fold i minimum 12 timer om dagen. For mig at se har hesten ikke noget at gøre i boksen med mindre den er i behandling eller ligende. Realiteten er jo at det er sundest for dem at gå ude hele døgnet, og da vi ellers går så højt op i velfærd og trivsel kan jeg ikke se hvorfor det samme ikke skulle gælde foldforhold.

Det skal selvfølgelig ikke forståes sådan at det er dyreplageri at have hesten i boks - for det synes jeg bestemt ikke. Men så mange foldtimer som overhovedet muligt burde bare være en selvfølge i mit hovede smiley

• #30   27. apr 2012 Det opstaldningssted jeg står, der kommer de ud kl. 9 og om vinteren kommer de ind kl. 16 - nogle gange før, alt efter vejret . Om sommeren kommer de ind mellem 16-19, alt efter vejret smiley

• #31   27. apr 2012 Min går på døgnfold lige nu, de kom ud om natten d. 1 april..

Men ellers går de ude ca. fra kl 8 til kl 18-19 stykker smiley

Jeg sys de skal ud så meget som muligt hvis jeg sys det er for kold for min bliver hun bare pakket mere ind.. lige da de kom på døgnfold gik hun med 100 g på fordi det var rimelig koldt...

• #32   27. apr 2012 Og min er altså konkurrence hest og har endda overvejet om hun skulle i løsdrift til vinter, men er bare bange for hun vil blive syg da hun skal klippes.. men de kommer jo også på fold fra kl 8 til 18-19 stykker så 10 -11 timer om dagen om vinteren..

• #33   27. apr 2012 Der hvor jeg stod før kom min og en venindes ud kl. lidt i 6 og kom først ind ved 21 tiden.

nu er vi flyttet og de kommer ud ved 9 tiden og kommer ind ved 16-17 tiden. og min har det helt fint med at så inde.

vis min hest går ude for meget og så jeg vil ud og ride om aften kan jeg næsten ikke sparke hende frem. tosset hest smiley

• #34   27. apr 2012 Jeg synes, det kommer helt an på fold, hest og vejr!
    Jeg ville ALDRIG have min hest til at stå mere end 2 timer på en jordfold, så de rideskoler, der kun kan tilbyde jordfolde, skal ikke begynde samtidig at tilbyde 5 timers fold. Derimod ville jeg gerne lade min hest stå ude i 7-8 timer på en græsfold.
    Dertil kommer min på sommergræs juni-slut august.
    Min hest trives dog ikke altid på fold, så hvis der er koldt eller det regner, tager jeg ham hellere ind, da han let går i panik over regn (ja, det mener jeg sg*), og løber sig selv halvt ihjel. Så hellere ind boksen med masser af wrap.

Så min foldplan varierer meget. Helt fra ingen fold, når der er frost til døgngræs om sommeren. Og så ellers 6-7 timer på sparsomt græs med wrap ad lib. smiley

Jeg synes, det er for let at sige, at alle heste skal basta bum på fold hele tiden altid, mmh løsdrift er det bedste. Min hest ville HADE løsdrift. Han er opvokset i boks og er ikke god med andre heste.
    Det kan godt være, det mest naturlige for en HEST er meget fold, men det mest naturlige for HAM er meget boks. Der er han altid tryg og glad.

• #35   27. apr 2012 Læste lige at en skrev, at de gode faciliteter og det gode sociale liv på stedet, udlignede de dårlige fold muligheder...

Dette er ikke personligt rettet mod den der skrev det.
    Men jeg forstår altså ikke det argument. Mon ikke at vores heste er ligeglade med hvor lækkert et sted er og om hvorvidt deres ejer har mange venner der??
    Jeg kan forstå mange argumenter, men bare ikke det.

Havde i en kort periode min hest stående sådan et sted.
    Fantastiske faciliteter med 2 ridehaller og masser af plads og flot stald.
    Men kun 2 timers fold, vis det vel at mærke ikke var frost eller regnvejr...
    Jo det var et rart sted og det var lækkert med faciliteterne, men det skal min hest da ikke lide under.

Nej så foretrækker jeg en slidt stald og kun 1 hal, hvor hesten tilgengæld kommer mere ud.

• #36   27. apr 2012 Anna og Latimer 2:
    Hvordan kan det være du ikke vil have din hest på jordfold?

Jeg har valgt at have min hest stående ca. 35 km fra hvor jeg bor, for at jeg kan få det hele (på nær stort ridehus)
    Min er ude omkring 10 timer dagligt, på en jordfold med lidt græs, de har hø på folden, som jeg synes er meget vigtigt for at forebygge mavesår.
    Til sommer kommer han på døgnfold, enten på græs eller samme fold som nu, stadig med hø på.

Har prøvet at have ham et sted med 2 timers fold om dagen, der stod han i knap en måned, og var så ustyrlig pga. for meget energi.

• #37   27. apr 2012 Min kommer ud mellem 7-9 og er inde ved 18-19 tiden. (-: Der hvor jeg stod før, kom hestene først ud kl 12:30 og ind igen kl 15-16 tiden. Det synes jeg dog også det var alt for lidt fold til. Jeg sagde også til "staldbossen" at han godt måtte lukke min og min venindes hest ud nået før. (Vi var kun 3 ejerer derover) Men jeg fik bare en sviner i hovedet igen!

• #38   27. apr 2012 Min kommer på mark ved ti tiden og ind igen ved fem tiden.. Grunden til at de kommer lidt sent ud er pga. de først skal gå i skridtmaskinen og spise foder og hø smiley

• #39   27. apr 2012 Anna og Latimer 2:
    Jeg kan kun tilslutte mig dit indlæg fuldt ud.
    Det er ikke hesten der har bestemt at det er fedt at stå ude i 10 timer i silende regn og stiv kuling, det er os som mennesker, og hvor fedt er det egentlig lige? Hvem gad helt ærligt det selv?
    Og nogle heste har aldrig prøvet andet en et par timer på fold om dagen og så ridning, og evt. en skridttur for hånd eller i skoven, på løbebånd eller i skridt maskine. Og helt ærligt, så tror jeg også at de overlever det:)

• #41   27. apr 2012 Ja heste i naturen er uden tvivl bedre rustet til alt slags vejr.
    De heste der bliver avlet i dag er slet ikke så hårdføre som vildhestene, og jeg tvivler på at en nyklippet varmblodshest, dog med dækken på, vil foretrække en lang dag på fold i regn og stiv kuling:)

• #42   27. apr 2012 Laura: Af samme grund, som du selv skriver. Det er de færreste steder, der tilbyder grovfoder på jordfoldene, og jeg er i kronisk angst for at min elskede musse står uden mad i mere end...... 5 min.

Præcis Berit - min hest ved ikke, at dens forfædre har levet på savannen. Han nærmest kravler, hvis det regner. Så sent som i går måtte jeg hente en panikslagen hest på folden fordi det regnede. Han hav endda smidt en sko, så vildt havde han løbet rundt :((
    Til gengæld står han gladeligt alene i stalden. Så længe der er foder (og ingen regn).

Hvis jeg kunne vælge, havde jeg intet imod at have en konkurrencehest i feks løsdrift, men man må også vurdere om hesten trives med forholdene. Det ville min hest helt sikkert ikke. Han kan ikke lide andre heste og er gladere uden.

• #43   28. apr 2012 Løsdrift til mine smiley

• #44   28. apr 2012 Nå okay. Jeg har bare altid valgt steder der tilbyder dette smiley
    Min hest elsker at være på fold. Han står gerne og leger det meste af dagen.
    Sidst på dagen kan de da godt stå og hænge ved leddet, men det er jo ikke fordi de ikke kan li at være ude, de vil bare gerne have mad.

• #45   28. apr 2012 Min er ude 14 timer på jordfold (6-20) og er pt. meeeget langsomt ved at blive indgræsset.

• #46   29. apr 2012 Mine går i Active Horse system, eneste i DK pt, så de er ude 24/7 og går ca 13 km om dagen i dette system =)

• #48   29. apr 2012 Du kan skam kigge på www.thommysmindehestecenter.dk
    Det er der de bor =)

• #49   29. apr 2012 Line: De går ind i en automat, der er mange billeder på Thommysmindes egen hjemmeside =)

De er MEGET sociale i flokken, men får fred til at spise deres grov og kraft i fred for de andre i automaterne.. Men de deler græs om sommeren selvfølgelig og så er der en ekstra fold med enten godt halm eller hø i en stor metalbeholder dims... Ja, se billederne =D

• #50   29. apr 2012 ca. 12 timer fra kl 8 morgen til 20,00 om aften..

• #51   29. apr 2012 Ja vi har jo også kun én flok, og de stortrives sammen, der er plads til at sove, lege, rulle sig og tage en løbetur med de andre og det gør de skam også... =)

Der er jo både mulighed for at spise med de andre, men også for sig selv som i boks på denne måde... Og det er godt for dem nederst i hierakiet =)

Der indsluses ikke heste med henblik på kort opholdstid, så flokken er som udgangspunkt rimelig fast også fordi 11 af hestene er deres egne og en vigtig del af deres voltigerinsklub....

• #52   29. apr 2012 interessant at høre jeres svar smiley Jeg er enig i at heste ikke skal stå for mange timer på en jordfold uden noget at tygge på, det synes jeg dog de er fornuftige til at tilbyde en del steder. Vores har frøgræs at tygge , på vores jordfolde. Det er en kedelig lille firkantet jordfold, men igår eftermiddag stod alle 7 heste i en klump og halvsov sammen, og jeg synes det er langt bedre at de står udenfor i den friske luft, sammen, end alene inde i en boks.

Jeanette - er det alm hit aktiv stald dine går i, eller er det noget andet? Det lyder meget teknisk smiley har set de har hit aktiv stald i herlev, og ringsted, begge steder er desværre for langt væk fra mig. Så min må nøjes med at komme i alm løsdrift, såfremt hun kan trives der..

• #53   29. apr 2012 Sandra: Nej det er ikke en Hit Aktiv stald =)
    Du kan se inde på deres hjemmeside, det er meget teknisk, men det fungerer og mine drenge får leget til den store guldmedalje, gnubbet og nusset med andre, får en masse god motion som de er skabt til og bliver ikke for tykke når sommerens gode græs byder sig til.. Indtil videre elsker vi alle 3 at være der, og jeg rånyder alle de fede faciliteter, 2 ridehuse, udendørs indhegnet god bane, galopbane, varmt vand og vaskepladser, store skabe, opvarmet kæmpe rytterstue og toilet.. Jamen, det er bare gennemlækkert derude og især det store ridehus er TOP lækkert med den bedste bund... Super lys og indbydende at være i =)

Så for mig er det perfekt nu man ikke har 10 millioner til at bygge sit eget perfekte sted =)

• #54   29. apr 2012 Det lyder også tilnærmelsesvist perfekt, hvem der bare kunne opstalde sine heste sådan et sted smiley !

• #55   29. apr 2012 Jeg føler mig også ekstremt heldig, at mine 2 drenge bor der, hvor jeg samtidig kan træne seriøst og målrettet =)

Kommentér på:
Hvor mange foldtimer?

Annonce