13. jun 2007 Følger: 73 Følgere: 198 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 373
Varm hest - foder? {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Jeg håber virkelig på noget hjælp her, da jeg selv er ved at være på bar bund. Undskyld det blev så langt.
Jeg har købt denne dejlige varmblods hoppe, som er super nem at ride og håndtere. Hun fik blandt andet at vide i handelsundersøgelsen, at hun var særdeles velhåndteret. Og det er hun også.
Jeg fik hende hjem, og det gik super, med ridning og det hele. De første gange jeg red uden for, gik det også super. Hun blev bange en dag, men var nem at få ned igen og så kunne jeg ride videre.
Nu har jeg haft hende i 3 måneder, og hendes temperament og "hidsighed" bliver værre og værre.
Igår red jeg uden for, og så så hun en person på den anden siden af højen. Og selvom personen var gået kunne hun slet ik få blikket væk der fra, hun var spændt og pustede sig op. Jeg ville så gå ind i ridehallen, og så gik jeg ind i stalden og så tonsede hun bare afsted med mig hængede bagefter og det sammen ind i ridehallen. Efter 7-10 minutter i ridehallen faldt hun ned og var sig selv, og så satte jeg mig op og der var ingen ting, hun var selv selv.
I det hele taget er hun blevet hidsig, har svært ved ar skridte og trave langsomt og afslalppet efter galop ..
Kan foderet virkelig godt være grund til det? Det er nemlig det eneste jeg lige kan se, der kunne være grund? Lige nu bliver hun fodret med DanGro Omega-3 Balance ((link fjernet) 1 håndfuld lucerne og Travo performance vitaminer og mineraler. Og har fået tjekket foderenheder i sudhest og det passer perfekt.
Hvis det kan være foder, kender i så noget der er godt til varme heste?
jun 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 121
Held og lykke
jan 2010
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 86
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 944
Cool mix (derby cool & fit)
eller et tilskud af Horse first relax...
Da det er disse produkter jeg selv foder med og forhandler så er det de eneste jeg kan giv en rigtigt rådgivning om.
Læs evt. mere om dem på min hjemmeside, står i profilen.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Synes dit foder ser rigtig godt ud. Hvis du vil være helt sikker på, at det ikke er foderet, så find et foder helt uden stivelse ie. sukker, majs, melasse, havre.
Det kunne også have noget med folden at gøre. Kommer den lige så meget ud? Får den dækket sit sociale behov eller står den alene/fungerer ikke i flokken.
Giv hende lidt tid. Jeg ved godt, at man er meget spændt på bare at komme i gang med det samme på en ny hest, men det er altså en stor stressfaktor at blive flyttet for en hest.
jun 2007
Følger: 73 Følgere: 198 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 373
Er heller ik fan af fodret fra Videbæk. Men det er det der bliver fodret med på rideskolen, har nu endelig fået tilladelse til at købe andet til min hest. Jeg ved ik hva hun fik ved tidligere ejer, der har hun stået stille. Så ved ik om jeg kan sammenligne det. Så skal jeg have fat i ham hun var i ridning ved sidste sommer.
Hun har lige været i brunst .. Men det bliver værre og værre, og kan ik forstå hvis hun bliver mere og mere forårskuller. Det værste her, har stået på på ca. 3 uger.
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
eller hører forrig ejer om hvad de fodrede med.
Har selv en hest som er det totalt modsatte, før jeg begyndte at fodre med St. Hippolyt så var han ikke selvgående, tung og forfærdelig uenergisk..
Det er han så blevet da vi endelig har fundet det rigtige foder nu.
Måske skulle du give dem et kald? De har både fuldeløsninger og noget der skal mixes.
Selvfølgelig er der noget af det som er lidt dyrt.. det kan man ikke komme uden om
Håber du finder en løsning.
jun 2007
Gider ik sådan noget tilskudsnoget, skal have noget ordentlig foder som hjælper. Tror ik på at tilskuds kan hjælpe hende helt.
Kender du noget havrefri foder?
Anna og Latimer 2
Hun er ude hele dagen, og går med 2 andre. Deres fold fungere rigtig godt, selvom hun er den laveste. Hun er meget lav, hun står ved siden af en 3 års hoppe, og der laver hun føl mund når de snuser til hinanden?
Jeg ved det, men det er bare når hun bliver så hidsig kan jeg slet ik ride eller gøre noget. Så er det kun det der i er i hendes hovede?
Alle andre, tak for svar.
Vil lige kigge på de der Cool Mix foderblandinger.
jun 2007
Ja, må prøve at ringe.
Lige meget hvad det koster, bare min hest fungere på fodret og har det godt med det. Tak
jun 2007
Selvfølgelig er der flere mennesker, men efter hun er flyttet boks ned i den ene ende, er der slet ingen ting i boksen. Hun var stresset i boksen i starten, men efter hun flyttede boks er der ingen ting mere.
Hun kom jo fra avler..
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 158
Jeg sidder ikke lige med et guldkorn der kan løse dit problem nu og her, men det jeg har gjort er at træne alle mulige ´´farlige´´ ting fra jorden i dually grime, hver gang hun bliver angst - puster sig op - løber beder jeg hende om at bakke, så skal hun gå lidt frem og så bakke igen osv. stille og rolig nærmer vi os det hun reagerer på ved at bakke og gå lidt frem, jeg bliver ved til hun helt rolig står og snuser til det hun reagerede på.
det samme gælder i ridning løber hun for stærkt tager jeg det i opløbet - ind i parade - bakke et par skridt - forsøge igen osv.
jeg har også af og til en total frygtløs rytter på hende, for hvis jeg rider og vi kommer i en situation hvor jeg ved hun sikkert vil reagere smitter min egen angst/uro af på hende pronto.
Træning og det hun er begyndt at gå ude om natten har nu hjulpet gevaldigt
Jeg tror ikke dit foder gør hesten ´´varm´´´men ved man kan få nogle beroligene urter, er de ikke fra back? - har ikke prøvet det selv.
god sommer
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
Jeg har for et par mdr siden tager halvdelen af fodderet væk fra min hest fordi det steg ham til hjernen , fik så noget mere wrap i stedet dengang
jun 2007
nov 2006
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 656
jun 2007
Mange tak, helt sikkert noget jeg vil øve.
Julie Erbs.
Synes bare ik hun får særlig meget, men kan godt være jeg skal prøve at tage en del væk fra hende.
Mange tak for svar alle sammen! Har noget at arbejde videre med nu.
jun 2007
jun 2008
Inden du begyder at træne med dually grime, så skal du vide at den kan gøre mere skade end gavn, hvis man ikke ved hvordan den skal bruges..
Og så havde jeg en 'hestehvisker' ude for at prøve at læsse min hest, han brugte den grime. Men fik kunklusionen at nogle gange er heste for stædig til at den virker.. + min hest fik et par skrammer i hovedet af grimen. Og så tilsidst gad min hest ikke det fis mere, og tog bage at vente røven til og gik den anden vej. Og han er ikke bare en hest man rykker rundt med..
Så tænk dig godt om...
jun 2007
Jo tak! Havde helt overset det med den der grime, tænker bare at bruge en helt alm. grime?
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.326
Pavo har også nogle. :O)
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 158
der er en dvd med når du køber grimen der viser hvordan den virker og bruges, men altså det er jo ikke raket videnskab, som med alting er timing det vigtigste
Jeg har set mange heste blive læsset med dually grime, det virker som regel når hesten lige lærer systemet at kende, men det er klart mest fair overfor hesten at den lærer det at kende et stykke tid inden den læsses, at en vognmand står og læsser en besværlig hest med en dually grime for første gang er ikke optimalt efter min mening.
apr 2006
Følger: 85 Følgere: 77 Heste: 5 Emner: 115 Svar: 768
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
jun 2008
Jaja, nu var det ikke en vognmand som prøvede at læsse min hest..
Det var en som havde forstand på den grime, men han sagde at fordi min hest er så lærer nem og stædig, at han faktisk var et skridt foran ham hele tiden, så var det et problem.
Og min hest havde været i en trailer før, så det var ikke første gang han skulle læsses.
Varm hest - foder?