{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.361 visninger | Oprettet:

Alternativ til Brogaarden? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg står i den sørgelige situation at min fuldblodshest skal ha boksro i 3 måneder. Den kører lige nu på Brogaarden Fase Balancer, Lucerne, Olie og Hø. Men når den nu skal stå, og bagefter i et længere genoptræningsforløb blev jeg anbefalet at skifte fra Fase Balancer til Build Up ligeledes fra Brogaarden, og også fordi min krikke er lige til den tynde side.

Nu er det bare sådan at Brogaarden foder i forvejen koster spidsen af en jetjager, og det bliver ikke billigere af at skifte til Build up.

Nu vil jeg så spørge, hvad vil i fodre en tynd hest som har boksro med?

Er der billigere alternativer til Brogaarden?

Nu skal det lige siges at dyret også har været forfangen før, så det må ikke være noget der kan trigge det igen!

Håber i kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alternativ til Brogaarden?
  • #1   12. jun 2012 ville give den fiberpiller, olie, lucerne, koncentreret vitaminer (fx travo eller det nye "perform vit") og så hø smiley

• #2   12. jun 2012 Jeg ville gi roepiller og vitaminer og mineraler, samt masser af strå.
    For så at øge vægten vil jeg bruge corner flakes, da majs virkelig er energi uden problemer - altså så den samtidig kan stå i boks uden at blive tændt.

• #3   12. jun 2012 Tror godt man kan finde noget der minder lidt om brogaarden. Men tror ikke man kan finde noget som er lige så godt, desværre smiley Kan også købe mig helt fattig i dyre foderprodukter.

• #4   12. jun 2012 Anna J. Og hvad er grundet til, at andre fabrikater ikke er på højde med Brogårdens? Du må jo ha en utrolig viden om foder og foderplanlægning for at kunne komme med den påstand.

• #5   12. jun 2012 Min har stået stille i 2,5 mdr nu, og vi ente faktisk med at skifte over fra Tikøb Foder TIL Brogaarden
    Brogaarden har et produkt der hedder Dansk Sure Grow, min store varmblodsdreng får ca 600 g af det om dagen og han er helt dækket ind i mineraler og vitaminer! Udover det får han en stor håndfuld lucerne pr måltid og lidt olie så han ikke bliver for tynd, + hø..

Så kig på Sure Grow, det er ret billigt smiley

• #6   12. jun 2012 MHT Forfangenhed - da min gamle pony var forfangen for godt 6 år siden skiftede vi også over til Sure Grow, det er nemlig godt til nøjsomme heste der har tendens til at blive for tykke

• #7   12. jun 2012 Henrik H: Nu vil jeg ikke ligefrem kalde mig selv "foderekspert" men vil sige at jeg har en del viden om de forskellige produkter, og kvalitet..

Men af hvad jeg har prøvet har jeg altid haft det bedste resultater med det lidt dyrere mærker som fx brogaarden, hippolyt, blue hors mm. Men jeg går også ofte og forhøre mig i byen, til stævner og sådan hvad de andre ryttere bruger, og fra hvilke mærker.
    Og jeg hører rigtig tit at folk bedre kan lide de dyrere produkter frem for de billige.

For ja der er jo mange som mener at man kun giver den pris på grund af navnet. Hvilket nok også er sandt nok nogle steder! Men hvis man kigger godt efter så har de "dyrere" mærkers produkter ofte blevet kvalitets testet af forskere og sådan. Men det syntes jeg bare ikke man ser så ofte hos de "billigere"

• #8   12. jun 2012 Ville sørge for den har fri adgang til godt grovfoder, give Horselux fiberpiller og som vitamin/mineral vil jeg anbefale Horselux Easy, Equsana Balance eller Perform Vit...

Billigt, nemt og sundt for hesten....Det handler om at give langsom frigivende energi til en hest i boksro, der går det ikke med stivelse fra korn og sukker....

• #9   13. jun 2012 Altså det kombien at finde noget der feder, men det må ikke trigge forfangenheden. Han har kun haft det EN gang, men man ved jo det ligger og lurer under overfladen hvis man ikke passer på.

Kan godt lide det du siger Jeanette H, og Henrik H. Men er majs ikke stivelse?

Er Horselux også noget du kan have sportsheste på? Nu har jeg en anden hest også, som intet fejler, jeg fodrer med det dyre Brogaarden.

Anna J: Jeg har desværre en hest som har tabt sig helt vildt af at komme over på Brogaarden, så mine erfaringer med det er ikke så gode smiley
    Jeg brugte i sin tid hestekraft ekstra, byg og havre, og det fungerede de faktisk bedre på, i hvert fald foderstandsmæssigt.
    Jeg vil bare helst ikke tilbage på sårn noget stivelsesskidt.

• #10   13. jun 2012 sports heste kan sagtens gå på horselux! smiley dog bruger jeg kun deres fiberpiller, da min hest er en kræsenpind og ikke gider easyen smiley men det fungerer fint, fiberpillerne er en rigtig god energi kilde, og de feder godt, da der næsten er en hel FE i pr. kg. De er nemme at fodre med, og smager himmelsk (ihvert fald efter min hests smag). de må få 500g pr fodring tørre, eller 1 kg, men så SKAL de opblødes i vand smiley Mest geniale foder jeg synes der er blevet lavet på det sidste smiley

• #11   13. jun 2012 Equsanna Fiberlux, så er hesten dækket fuldt ind, hvis den får hø eller Wrap ved siden af, og der er ingen stivelse i, det feder godt og man kan altid tilsætte lidt olie smiley

• #12   14. jun 2012 Jo, jeg ville ikke give majs... Du kan give en langt sundere energikilde via fiberpillerne... De er super gode for tarmsystemet grundet de mange fibre og dette optimerer optagelsen af alle næringsstoffer...

Du kan sagtens have sportshest på Horselux, jeg har haft lige fra føl til store rideheste på dette foder og de så bragende godt ud og så kunne jeg styre huld med fiberpillerne uden problemer, de havde fri adgang til grovfoder =)

• #13   14. jun 2012 Okay, jeg er overbevist mht. fiberpillerne fra Horselux smiley

Jeg har også en kræsenpind som dig Anette, så skal også passe på hvad jeg spilder mine penge på smiley

Stjernehesten: Jeg var inde og læse om både Equsanas produkter og Horseluxs produkter, og følte mig mest til Horselux. Synes der var mange af Equsanas produkter der var en del stivelsesprodukter i. Måske nok ikke i Fiberlux, og bruger også selv deres lucerne.

Så det jeg skal fodre med er selvfølgelig hø, Horselux Fiberpellets og en form for vitamniner? Kan min springhest også køre på det, eller skal der noget ekstra til? Og hvis fuldbloden ikke tager på af det, er der så noget jeg kan give ekstra?

Altså hvis jeg f.eks. kigger på Perform Vit er der et fodringseksempel der siger 200 g PV + 2 kg havre + hø. Men i stedet for havren går fiberpillerne så ind eller hvordan?

Godt der er sådan nogle hjælpsomme HG'er smiley

• #14   14. jun 2012 ja, det kan du sagtens smiley evt tilføre lidt olie, og så knap så mange fiberpiller, da de feder mere end det korn der, FE mæssigt smiley jeg ville give:

hø ad lib.
    1500g Fiberpiller (fordelt på 3 måltider)
    200g Perform vit
    2 dl. olie (morgen og aften)
    og så noget lucerne, til at bryde pillerne i krybben smiley

Det er sådan jeg fodrer, dog bruger jeg også mash da min er helt tosset med det, og så har hun brug for knap så mange fiberpellets, hun får kun 750g om dagen og bruges på LB/LA niveau i dressur, plus til alt mulig andet, på let plan. Dette holder hun fint huld på. Og det er hendes vinterfoderplan, her om sommeren får hun kun 250g fiberpiller og samme mængde mash, plus græs, og det passer perfekt smiley Så synes du skal prøve, da det er billigt og nemt og feder godt smiley

• #15   14. jun 2012 Okay, det er så til hesten som er i træning dit eksempel?

Lucerne, er det bare en håndfuld du tænker? smiley

Tak for gode svar smiley

• #16   14. jun 2012 ja det er til heste som er i træning smiley og ja jeg giver enten 1 stor håndfuld eller 2 små, men jeg er også lidt pyller mht. pillefoder og er bange for hvis hun sluger dem smiley

• #17   14. jun 2012 Perform Vit er også et super bud, jeg har selv brugt det som tidligere Travo Performance, som stor tilfredshed og gode blodprøver... Dette har jeg fodret 2 engelske fuldblods på, også når de var i fuld træning.. Fiberpillerne erstatter korn =)

Så ja, 200 gram Perform Vit, fiberpiller efter huld/energi og hø i rå mængder =)
    Lucerne burde ikke være nødvendig, men en håndfuld eller 20 pr måltid vil bestemt heller ikke skade =)

Og når det er fra Horselux er det hele lucerne planten der bruges, ikke kun bladene, dvs fuldt udbytte af denne gode plante.. Jeg bruger det selv pt til min 2 års plag for at blande hans biotin i noget =)

Kommentér på:
Alternativ til Brogaarden?

Annonce