Alternativ til Brogaarden? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg står i den sørgelige situation at min fuldblodshest skal ha boksro i 3 måneder. Den kører lige nu på Brogaarden Fase Balancer, Lucerne, Olie og Hø. Men når den nu skal stå, og bagefter i et længere genoptræningsforløb blev jeg anbefalet at skifte fra Fase Balancer til Build Up ligeledes fra Brogaarden, og også fordi min krikke er lige til den tynde side.
Nu er det bare sådan at Brogaarden foder i forvejen koster spidsen af en jetjager, og det bliver ikke billigere af at skifte til Build up.
Nu vil jeg så spørge, hvad vil i fodre en tynd hest som har boksro med?
Er der billigere alternativer til Brogaarden?
Nu skal det lige siges at dyret også har været forfangen før, så det må ikke være noget der kan trigge det igen!
Håber i kan hjælpe
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.844
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
For så at øge vægten vil jeg bruge corner flakes, da majs virkelig er energi uden problemer - altså så den samtidig kan stå i boks uden at blive tændt.
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
maj 2007
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 455
Brogaarden har et produkt der hedder Dansk Sure Grow, min store varmblodsdreng får ca 600 g af det om dagen og han er helt dækket ind i mineraler og vitaminer! Udover det får han en stor håndfuld lucerne pr måltid og lidt olie så han ikke bliver for tynd, + hø..
Så kig på Sure Grow, det er ret billigt
maj 2007
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 455
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
Men af hvad jeg har prøvet har jeg altid haft det bedste resultater med det lidt dyrere mærker som fx brogaarden, hippolyt, blue hors mm. Men jeg går også ofte og forhøre mig i byen, til stævner og sådan hvad de andre ryttere bruger, og fra hvilke mærker.
Og jeg hører rigtig tit at folk bedre kan lide de dyrere produkter frem for de billige.
For ja der er jo mange som mener at man kun giver den pris på grund af navnet. Hvilket nok også er sandt nok nogle steder! Men hvis man kigger godt efter så har de "dyrere" mærkers produkter ofte blevet kvalitets testet af forskere og sådan. Men det syntes jeg bare ikke man ser så ofte hos de "billigere"
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Billigt, nemt og sundt for hesten....Det handler om at give langsom frigivende energi til en hest i boksro, der går det ikke med stivelse fra korn og sukker....
mar 2004
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 71
Kan godt lide det du siger Jeanette H, og Henrik H. Men er majs ikke stivelse?
Er Horselux også noget du kan have sportsheste på? Nu har jeg en anden hest også, som intet fejler, jeg fodrer med det dyre Brogaarden.
Anna J: Jeg har desværre en hest som har tabt sig helt vildt af at komme over på Brogaarden, så mine erfaringer med det er ikke så gode
Jeg brugte i sin tid hestekraft ekstra, byg og havre, og det fungerede de faktisk bedre på, i hvert fald foderstandsmæssigt.
Jeg vil bare helst ikke tilbage på sårn noget stivelsesskidt.
maj 2008
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
sep 2007
Du kan sagtens have sportshest på Horselux, jeg har haft lige fra føl til store rideheste på dette foder og de så bragende godt ud og så kunne jeg styre huld med fiberpillerne uden problemer, de havde fri adgang til grovfoder =)
mar 2004
Jeg har også en kræsenpind som dig Anette, så skal også passe på hvad jeg spilder mine penge på
Stjernehesten: Jeg var inde og læse om både Equsanas produkter og Horseluxs produkter, og følte mig mest til Horselux. Synes der var mange af Equsanas produkter der var en del stivelsesprodukter i. Måske nok ikke i Fiberlux, og bruger også selv deres lucerne.
Så det jeg skal fodre med er selvfølgelig hø, Horselux Fiberpellets og en form for vitamniner? Kan min springhest også køre på det, eller skal der noget ekstra til? Og hvis fuldbloden ikke tager på af det, er der så noget jeg kan give ekstra?
Altså hvis jeg f.eks. kigger på Perform Vit er der et fodringseksempel der siger 200 g PV + 2 kg havre + hø. Men i stedet for havren går fiberpillerne så ind eller hvordan?
Godt der er sådan nogle hjælpsomme HG'er
maj 2008
hø ad lib.
1500g Fiberpiller (fordelt på 3 måltider)
200g Perform vit
2 dl. olie (morgen og aften)
og så noget lucerne, til at bryde pillerne i krybben
Det er sådan jeg fodrer, dog bruger jeg også mash da min er helt tosset med det, og så har hun brug for knap så mange fiberpellets, hun får kun 750g om dagen og bruges på LB/LA niveau i dressur, plus til alt mulig andet, på let plan. Dette holder hun fint huld på. Og det er hendes vinterfoderplan, her om sommeren får hun kun 250g fiberpiller og samme mængde mash, plus græs, og det passer perfekt
mar 2004
Lucerne, er det bare en håndfuld du tænker?
Tak for gode svar
maj 2008
sep 2007
Så ja, 200 gram Perform Vit, fiberpiller efter huld/energi og hø i rå mængder =)
Lucerne burde ikke være nødvendig, men en håndfuld eller 20 pr måltid vil bestemt heller ikke skade =)
Og når det er fra Horselux er det hele lucerne planten der bruges, ikke kun bladene, dvs fuldt udbytte af denne gode plante.. Jeg bruger det selv pt til min 2 års plag for at blande hans biotin i noget =)
Alternativ til Brogaarden?