{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.614 visninger | Oprettet:

Overtale forældre til at få hest :/? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil ufattelig gerne have en hest, jeg har redet i snart 9 år og er rimelig rutineret og ved en del omkring heste og deres pleje.
I øjeblikket har jeg en halvpart som jeg er ude ved 2-4 gange om ugen.
Vi rejser næsten aldrig, vi har pengene til det, jeg har fundet hesten.
MEN mine forældre siger nej. Jeg er 14, snart 15 og jeg har plaget siden jeg var 7 år. Ved godt det er en dum idé at plage, men jeg har prøvet alt, og jeg mener virkelig alt hvad min fantasi har grænser til. Alt fra at printe billeder ud af heste ligge dem på bordet, til gøre huspligter være god i skolen og lave lektier.
Jeg fortæller tit når jeg får ros at andre over den måde jeg er men heste. Og det er lige til at tude over.. Jeg vil gerne have en trofast ven som jeg ved vil være der for mig.
Da jeg var lidt yngre er jeg blevet forholdsvist meget mobbet.

Jeg har regnet ud at det kommer til at koste således:
Opstaldning: 400 om måneden
Foder incl. hø om vintern: Ca 2-300 om måneden
Smed: 400 kr hver 6 uge
Dyrelægeregninger(Sætter bare penge ind på en konto til store regninger): 300 måneden
forsikring: 1400 året.

HJÆLP hvad skal jeg gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overtale forældre til at få hest :/?
  • #1   9. jul 2012 Du venter tre år til du bliver 18 og så køber du selv en hest. smiley

• #2   9. jul 2012 hvor får du den så billige opstaldning fra???
    tror heller ikke 2-300,- kan dække både hø og foder..
    her koster høet bare 325 kr..

• #3   9. jul 2012 Siger mine forældre også. Men problemet er den jeg gerne vil købe min part. Og hun er tilsalg og bliver solgt inden jeg fylder 18.. :c

• #4   9. jul 2012 Lyt til dine forældre. Der er en grund til de siger nej.

• #5   9. jul 2012 Det var voldsomt billigt for opstald foder og hø.. Men detver jo en anden sag..

Hvad med at finde en part i stede?

• #6   9. jul 2012 Evt. vente til du bliver 16 og kan få job og betale selv.. Og hvis den heller ikke går bliver du nødt til at vente til du bliver 18. Jeg måtte selv vente til jeg blev 18 og selv kunne betale hesten og alt hvad der ellers hører til.

• #7   9. jul 2012
    400kr for opstaldning og 2-300kr for hø og foder pr. måned?

Anyways - hvordan ved du dine forældre har råd? Fordi man ikke tager meget på ferie kan jo netop være fordi ens penge ikke kan slå til.

Lad være med at plag, du har en alder hvor du selv kan få et job og tjene penge til hesten. Vis du er moden og lad være med at plag :).

Dine forældre kan muligvis syntes at de ikke har nok heste forstand til at ville påtage sig ansvaret for en hest. Og de syntes måske ikke de har råd til at hive 10.000kr ud af budgettet på en dyrlæge regning.

• #8   9. jul 2012 skal en stå hjemmeerller et ated?:)

• #9   9. jul 2012 Tro mig, jeg plagede også mine forældre og prøvede alt. Men nu har jeg indset at jeg på ingen måde ville have penge eller tid til det. Jeg har en part, som jeg kan ride hver dag, og ikke engang dét har jeg tid til. Du bliver nødt til at tænke længere frem. Hvad så når du starter på en videregående uddannelse? Så er det meget muligt at du ikke har tiden hver dag. Hvor får du penge fra? Når du kommer på SU får du altså ikke ret meget.
    Så kan du få et arbejde, men hov... Så er det jo tiden igen...

Så tænk dig om. Der er en grund til at dine forældre siger nej...

• #10   9. jul 2012 Du må vente til du bliver 18 år, og selv kan tjene penge og betale for din hobby. Det er ikke iorden at plage og tvinge ens forældre til at købe en hest.. Der er en grund til de siger nej, også må man bare accepetere det.. Det er surt ja, men andet kan du jo ikke gøre..

Hvordan kan du få en opstaldning til 400 kr? Der er vel ikke både foder, halm/hø/wrap med i den pris??

• #11   9. jul 2012 Den skal stå privat, og høet er mega billigt der.

• #12   9. jul 2012 Så er der jo ikke så meget mere at gøre smiley
    Jeg har også plaget mine forældre i mange år om at få min egen hest, men jeg tror at de var i tvivl om at det ville blive ved med at have min interesse. Men nu efter mange år, har jeg vist dem hvor vigtige heste er for mig, og hvor meget jeg vil gøre for en hest, nu har jeg så lige fået min egen hest, og mine forældre har ikke fortrudt at de gav mig lov. smiley
    Tror bare du skal blive ved med at vise hvor meget heste betyder for dig.

• #13   9. jul 2012 Jeg HAR en part. Gruden til vi ik tager på ferie er fordi vi har en hund og vi synes det er synd hvis den skal være for meget på hundepension. OG ingen af mine forældre gider at rejse. Begge mine forældre tjener lidt over 15.ooo efter skat, vores husleje er billig og vi skylder næsten intet i banken.

• #14   9. jul 2012 ved du hvor dyrt det er at have hest??

• #15   9. jul 2012 er lige afk et par timer, skal ud til min part smiley

• #16   9. jul 2012
    Igen - dine forældre siger nej af en grund.
    Accepter det istedet for at tænke som en 3årig der ikke må få sin slikpind.

Du er 14år, få et arbejde og tjen dine egne penge smiley

• #17   9. jul 2012 LogB ja.. Det ved jeg. jeg tjener selv 500 kr ommåneden som jeg gerne ville give til mine forældre.. hvis jeg fik en hest

• #18   9. jul 2012 Jeg havde det som dig, en hest stod øverst på min ønskeseddel fra jeg var max. 7 år.
    Jeg havde en skøn part, som jeg var hos hver dag, jeg fik meget ros af ejeren, og min mor vidste, at heste betød alt for mig.
    Da jeg var 13, begyndte jeg at gå med aviser (ville gerne spare op til en hest).
    I 03 var en ulykke skyld i, at det hele gik på standby. Men da jeg blev frisk igen, fik jeg endnu et arbejde, og efter min konfirmation, havde jeg så råd til en hest.
    Der er ingen i min familie der intressere sig for heste, og hvis jeg ikke havde pengene, måtte hesten sælges igen. Jeg måtte da plage min mor en del, for at hun ville køre mig ud og kigge på hesten.
    Jeg havde fundet et sted, hvor jeg gjorde rent for dem, og så havde hesten opstaldet gratis, jeg betalte 1/3 del af fodret (de havde selv 2 heste).
    Men 400 til opstaldning, og 2 - 300 til foder og hø, tror jeg ikke du kommer langt med.
    Det med, at du vil gøre dig bedre i skolen osv. hjælper ikke, det er din fremtid, og det skal ikke være hesten der gør, at du vil yde en ekstra indsats.
    Jeg tror ikke rigtig man kan komme med råd til hvad man skal gøre for, at overtale sine forældre til, at få hest smiley

• #19   9. jul 2012 Syns du glemmer undervisning i din beregning smiley
    Og udstyret , fodder , stævner , rep af ødelagte dækner, massage, kiroprakter , tandraspning og årlige vaccinationer smiley

Lyt til dine forældre , at have hest er en meget større opgave ( og regning ) end man tror . smiley

• #20   9. jul 2012 Da jeg for nylig skulle af med min elskede hest var vi på udgik efter en ny. Vi fandt drømmehesten men den kostede meget mere end hvad mine forældre var interesseret i at give. Men det var drømmehesten og jeg ville simpelthen bare have den! Jeg viste at jeg godt kunne tage et ordentligt job og selv hjælpe til med at betale resten. Samme dag jeg fortalte mine forældre at jeg ville finde et rigtigt arbejde, gik jeg ned i den lokale netto og bad om et job, jeg var så heldig at få et med det samme, og derefter sagde mine forældre ja.
    Beklager at jeg sådan kommer med en lang historie, men jeg ville bare vide dig at det måske hjælper hvis du først finder et job og viser ansvar. smiley så klø på! Det skal nok lykkes:-))

• #21   9. jul 2012 jeg blev bare ved med at side og vise min mor søde heste som jeg kunne tænke mig og tilsidst viste jeg hende en sød Fjordbolle (dog på 8 månede, og jeg vidste ikke at den skulle være over 3 år for at stå på rideskolen) så hun sagde ja til sidst for hun var ved at få pip smiley
    Det kostede 1000 for alt i vinter perioden og 500 med alt i sommerperioden, så det var billigt nok.

• #23   9. jul 2012 ...

• #25   9. jul 2012 Mine forældre betaler ca. 3000 om måneden for jeg kan have hest... Så tror lige du skal omregne beløbet for opstaldning, osv.

Tag det roligt, det skal nok komme en dag, hvis du tager det som det kommer:)

• #26   9. jul 2012 500 kr om måneden er ikke meget !:)
    Tjen nogle større penge , når du har til udbetalingen ( købet af hesten) kan det være at de ser på det på en anden måde smiley

• #27   9. jul 2012 Jeg er så heldig at have et job på en privat professionel gård, og jeg må godt få en hest (dog ikke en dyr en) og så snakke med min chef om den kan stå der "gratis" så jeg ikke får løn, men den går så til opstaldning, foder/ hø, ridehus, til/ fra fold osv.. Så hvis jeg var dig, ville jeg søge ind på en gård hvor du kan arbejde og få din hest opstaldet der, uden du rent faktisk skal betale noget, ud over smed og dyrelægen.. det tror jeg ville være væsenligt "billigere" smiley

• #28   9. jul 2012 + det er Hammerdyrt! Vi betaler ca 10.000 om året har jeg regnet ud, så det er måske også det der holder dine forældre tilbage smiley

• #29   9. jul 2012 Min hest koster mig med alt 5.000 kr om måneden smiley
    Det er 60.000 om året , plus jeg fik en dyrlæge regning på 17.000 sidste sommer . Jeg kan godt forstå dine forældre smiley

• #30   9. jul 2012 kan som forældre sige, at man siger ikke nej for at være ond, der ligger ofte noget bag, som økonomi, eller andre tanker., Så hvis dine forældre siger nej, har de nok en grund og tror mig det er virkelig ubehageligt at have børn der plager, og er nødt til at sige nej igen og igen og igen fordi som jeg nævnte før gør vi det ikke for sjovt.

Og noget andet er. at jeg ville slet ikke blande mine børn ind i min økonomi, så tror ikke du har hele billedet af hvad de har af indtægter og udgifter, så hvis du vil have hest, må du selv skabe pengene sammen.

• #31   9. jul 2012 Jeg har heller aldrig fået en hest, og får det nok ikke før jeg er sikker på at jeg har råd. Så der går rigtig lang tid, men jeg har lært at affinde mig med det.
    Nu er jeg blevet 18, men mine forældre har heller ikke råd. Vi tager da på en lille smule ferie rundt i Danmark, jeg har aldrig rigtig manglet noget, vi har også haft hund og så videre. Men hest ER dyrt. Der er rigtig mange penge i heste, men for de fleste mennesker, går pengestrømmen den forkerte vej. Det er helt utroligt så mange penge der forsvinder på hest i forhold til andre dyr.

Deres penge bliver sikkert brugt på noget de synes er vigtige. Der er sikkert nogle lån på hus og bil, tøj til jer alle, mad til jer alle, mobil og andre abonnementer og så vil de nok gerne have noget i overskud, så det ikke kun lige løber rundt.
    Det er først i løbet af de sidste par år jeg har fundet ud af hvor dyrt det egentlig er at leve.
    Og hvordan ved du at de har råd?

• #32   9. jul 2012 Jeg Ønskede Mig en Hest Siden Jeg var 5 År.. Nu er jeg Blevet Meget mere andsvarlig Jeg har Penge til En hest Og det:) Jeg Har bevidst Jeg er ansvarlig Nok:) Plagede Også':) Men Med Tiden Kommer det;)

• #33   9. jul 2012 altså vi har lige købt foder til Geske fordi hun var begyndt at tabe dig - det kostede 200 og så høet kostede 150 for 10 baller ... så tror lige du ska regne en gang til på det der buget til dig hest .. Og som koldmosen V siger siger man som forældre aldrig nej for at være ondt - Men der er en grund ... og det er da fint dine forældre har over 30.000 om mdr. men så er der mad - forsikirnger - brændstof - tøj - uforuseteregninger - hus leje (Muligvis ejendomsskat) - lån og en masse andet man ska betale --- Tror du det er gratis at være voksen ???

• #34   9. jul 2012 Det skal Nok Gå Bare Sig Ti dine Forældre de Skal Komme med ud Og Se Hvor godt du Klare Det:)

• #35   9. jul 2012 Altså jeg startede til ridning som 10års, har kun plaget mine forældre om at få lov til at starte til ridning.. Jeg plagede aldrig mine forældre om en hest og snakkede heller aldrig om at få hest, jeg var bare lykkelig over at få lov til at ride.. Da jeg kom på Egtved Rideskole blev jeg hestepasser for min ridelære og red hendes heste ind imellem.. Mine forældre interesserede sig meget for min ridning og tog tit med mig ud til stævner, mine forældre har altid sagt at jeg måtte få en hest når vi flyttede på en gård, hvor vi kunne have den opstaldet hjemme.. Efter vi var flyttet på gård i 2008 og jeg skulle hjælpe genboen med at tilride hendes 2 ungheste.. Så fik jeg en hest i oktober 2008, jeg var selv med til at vælge den.. Mine forældre betalte hesten, dog havde jeg et fornuftigt arbejde hvor jeg tjente 5000kr i måneden.. Jeg betalte selv opstaldning, udstyr, foder, dyrlæge og smed.. Jeg har altid betalt alt selv, mine forældre har altid betalt hesten for mig, da de ved jeg ikk har råd til at betale hesten selv.. Men alt hva der kommer efter hesten man har købt hesten, skulle jeg selv betale og det gør jeg så..
    Så tror du ska stoppe med at plage og evt vente til du for et fornuftigt arbejde og tjener noget mere end 500kr i måneden.. Vi snakker over 1000kr i måneden.. Hesten kan jo trodsalt godt blive syg 14 dage efter du har fået den hjem og dyrlæge regningen er altid dyre efter kl 17..

• #36   9. jul 2012 Ved at plage får du ingen hest! Du skal argumentere for hvorfor du vil have en, hvad du vil med den, hvad du har tænkt dig at gøre hvis den bliver syg osv.
    Jeg har selv stået i samme situation (det tror jeg rigtig mange har)
    Jeg havde en part og ville SÅ gerne købe ham - men måtte ikke. Jeg var så så heldig at få en pony i konfirmationsgave og har siden haft op til 4 heste ad gangen smiley

MEN dit budget holder ikke... ikke hvis du vil ride på den og få noget ud af den. Undervisning, ridebanekort, stævner, kørsel til stævner og alt sådan noget koster. Desuden skal den have en ordenlig sadel og udstyr og have raspet tænder årligt.. det er bare et minimum jeg nævner..
    vores heste får jævnligt massør, kiropraktor og fysioterapeut og selvom vi har dem hjemme, koster hver ridehest min. 2500 kr i måneden, hvis der ikke er nogle dyrlægeregninger med... smiley

• #37   9. jul 2012 OG det er ikke det at købe hesten der er dyrt - det er udgifterne hver eneste måned, og hvis den ligepludselig bliver syg, så kan man ikke bare vælge dyrlægen fra..

• #38   9. jul 2012 Det kan godt være at dine forældres løn lyder som meget i dine øre, men det er altså ikke høje lønninger de har.. de har kun et par tusind mere end vi har her i huset og jeg er syg og får derfor pension (som er mindre end løn).. og vi har kun en datter på 1 år, der ikke kræver lommepenge, nyt tøj osv..
    Du skal huske der er meget man skal betale som voksen, husleje, el, varme, tøj, mad, telefoner, forsikringer, måske bil eller anden transport, internet osv osv osv.. og en hest er dyr eller kan let blive det.. tror dine forældre frygter at der simpelthen ikke er penge og du så skal af med den igen..
    Hvis du vil gøre noget så lav et skema med de forskellige ting det koster, men husk at priserne skal være helt realistiske.. overvej fx en dyrelæge forsikring, så får i en stor del af pengene tilbage ved skader, men den er ret dyr..
    Opstaldning lyder billigt, men der har du vel spurgt.. men er det med strøelse ?
    Hø skal du regne med mindst 1 kr kiloet (tror ikke du kan få det billigere) og en hest skal have meget hø, man kan ikke spare, alt efter størrelse fra 7 kg og op ad om dagen dvs over 200 kr kun for hø (og det er til en lille nøjsom pony).. og som minimum vitaminer oven i.. det billigste er at fodre med fri hø og så vitaminer, men kræver at ponyen kan nøjes med det.. tror du skal regne med 300-500 kr til hø og foder (alt efter størrelse og behov) hvis den skal dækkes ind og trives..

• #39   9. jul 2012 En fra min lillebrors klasse fik en pony til konfirmation.. efter 1½ måned skulle hun af med den igen, fordi det viste sig, at de ikke havde råd...
    det ville jo være vildt surt for dig, hvis det blev sådan..

• #41   9. jul 2012 Når man er 14-15 år er man stadig ung og "vildfaren", kan det måske have noget at gøre med det?
    Hvad med at sætte dig ned og snakke med dine forældre? Sig til dem hvordan du har det og bed om en oprigtig grund til hvorfor du ikke kan få din egen pony. At vi HG'ere sidder og gætter at det er det ene eller det andet og stiller spørgsmålstegn ved dine udregninger får du desværre ikke noget konstruktivt ud af tror jeg. Tag hellere en alvorlig snak med dine forældre og få den RIGTIGE grund og ikke en grund som HesteGalleri's brugere har opfundet. smiley

• #42   9. jul 2012 Det er dyrt at have hest. Bliver den pludselig syg eller kommer til skade og skal syes koster det mange penge. Det er ikke nok at ligge 300.- til side hver måned. Min egen stod med feber og et hævet ben sidste sommer og det kostede 1800,- i normal åbningstid. Sidste år i Maj havde min hest kolik en sen Søndag aften. Vagt dyrlægen ville have jeg skulle betale 2500 når han kom i stalden + jeg fik en regning på 1500,-. Altså 4000,- for en kolik behandling.

• #43   9. jul 2012 Man skal også lige huske at det ikk er det at købe hesten der er dyr.. Men det er at afholde udgifterne på hesten, der tager pusten fra en..

Men ja start op med at spare op til en hest, og find dig et arbejde så du kan tjene dine egne penge, så kan det være det hjælper. De 500 kr, kommer du ingen vejen for.. smiley

• #44   9. jul 2012 hmm.. jeg plagede også, men jeg prøvede at høre mine forældre om hvis jeg nu fandt en løsning hvor de ikke betaler de hele af dyrelægeregningen, hvad der så ville ske.. fandt så en pony og en opdrætter som jeg låner en pony af.. vi betaler alt, men ejeren tager ponyen hjem hvis den bliver alvorlig syg og det kræver en stor dyrlægeregning, og betaler det smiley
    -det hjælper nok ikke dig, når det er en rideskole der ejer ponyen, og det er desværre også sjældent at man finder en aftale som min, men det kan lade sig gøre.. smiley

Held & Lykke!

• #45   9. jul 2012 Synes i er lidt urealistiske nogen af jer.....

Udstyret , fodder , stævner , rep af ødelagte dækner, massage, kiroprakter , tandraspning og årlige vaccinationer.

Udstyret måske med hesten, og hvem siger hun vil ride stævner, og hvem siger en hest skal gå med dækken?

Massage og kioprakter kan man sagtens undvære hvis man har en sund og rask hest og udstyr der passer den.

Og når den står privat er det ikke sikkert det er et krav at den er vaccineret.

Mvh

• #46   9. jul 2012 Uha, jeg kan godt selv huske den der smiley ! Jeg plagede min forældre i årevis, men da jeg fyldte 16 købte jeg min egen hest! Jeg måtte godt få hest for mine forældre, men på hel egne omkostninger ! Mine forældre sagde nej altid os, men grunden lå i det, at de simpelthen ikke havde råd til og give mig en hest, og også betale den om måneden. Da jeg fyldte 16 købte jeg min DV som jeg har nu, men jeg har os selv købt og betalt den, og har selv stået for ALLE regninger siden dengang. Men min pointe er, har du prøvet og forslå dine forældre det ? Og har du råd til selv og kunne betale for ALT selv ? Det lyder godt nok ekstremt billigt der hvor du vil stå! Men selvf. kun godt for dig så det er endnu billigere. Men der kan komme en meget dyr dyrlæge regning lige pludselig smiley

• #47   9. jul 2012 Jeg syns da ikke at det er urealistisk at den måske har brug for massage pga en måske øm side eller skulder under ridning .
    Kiroprakter kan også være nødvendigt hvis den styrter på fold eller sadel ikke passer mere ( hesten kan ændre sig)
    At lade værre med at vaccinere sin hest syns jeg er rigtigt dumt !:)
    Og man kam sku da ikke undvære undervisning hvis man har tænkt sig at bruge den som ridehest

• #48   9. jul 2012 Det kan godt være at i prøver at hjælpe mig. Men det hjælper ikke rigtig at i sidder og hakker ned på mine udregninger og det jeg har glemt´at tage med. Jeg har engang siddet og regnet det hele ud, men det hele, og der ville det blive et sted mellem 1100 og 1500 om måneden. Og det kan godt være i ikke ville blande jeres børn ind i jers økonomi. Men det gør mine forældre da jeg godt kan lide at spørge om sådan nogle ting.
    Jeg får gratis undervisning, billig opstalning, billig smed, vi kender dem der har gården og hun er hestemassør og der ville vi få 40% rabat hbis regningen er over 2000

• #50   9. jul 2012 15000 efter skat er altså ikk mange penge.. det 30.000 kr samlt.. er du klar over hvor dyrt det er og bo, mad, faste udgifter og tøj og alt ting 30.000kr er IKKE mange penge.

hvis dine forældre siger nej er det nej.. sådan er det bare.. du må vente til du selv har råd og kan betale..

Og du tjender 500 ,- om måneden??

Hør her dame hvis du skal have hest må du da selv betale ALT du er gammel nok til og gå ud og få et arbejde..

forstå godt dine forældres beslutning om at sige nej.. du er ikk voksen nok til og få hesten nå du ikk kan gå ud og få dig et job og selv tjene penge til hesten og tror at penge bare vokser på træerne

• #52   9. jul 2012 Vil da selv sige at jeg også prøvede og plage mine forældre for en hest da jeg var 12-13 år gammel.. du sagde nej men så sagde jeg bare jamen så køber jeg da bare selv en hest også køber jeg het nå jeg bliver 14.. Jeg fik arbejde og arbejde som bare pokker der blev ikk så mange penge til hest men fik da lagt lidt til side.. havde arbejde part og venner med i det hele men da jeg var på vej til de 14 år fik jeg valget om at få en hest eller en stor fest.. min forældre havde nemlig set jeg kunne klare både min part og mit arbejde og skole på engang.. MEN jeg skulle selv betale alt selv. hvis jeg af en eller anden grund ikk havde råd til hesten måtte vi sælge den og jah sådan blev det dog blev den aldrig solgt jeg betalte alt til hesten selv og har jeg gjort lige siden..

• #53   9. jul 2012 Synes du skal vente. Det er da meget irriterende, men dine forældre har helt sikker gode grunde til at gøre som de gør.

De sidste 6 måneder har vi brugt 32.000,- bare på dyrlæge til én hest. Ville du have råd til det hvis uheldet skulle komme?

• #54   9. jul 2012 At have ne hest er ikke billigt i foder, opstaldning, dyrlæge, vaccination, beslagsmed og udstyr..

Hvis du har råd til selv at betale, så har du bedere odds for at overtale forældrene.. Indtil der må du vente

• #55   9. jul 2012 Da jeg købte min pony, var jeg også lykkelig, da jeg havde råd til ham, men så kom udstyr osv. oveni, det var pludselig dyre end selve hesten smiley Men jeg fik råd til.

Min pony har heldigvis aldig været syg, så jeg har ikke fået de store dyrlæge regninger. Men det koster da alligevel omkring 2000,- om året for basis vacc. tandrasp osv. Hvis den skal være stævnehest, er det dyre, da der er kommet nogle nye regler med vaccine:)
    Derudover kommer der gødnings prøve 2x årligt, der skal du nok regne med 200,- pr. gang.
    Forsikringen ville du godt kunne finde billigere, jeg giver 820,- om året, desværre har jeg ikke råd til sygeforsikring, men har en "heste konto", hvor jeg sætter penge ind hver måned smiley

• #56   9. jul 2012 Camilla Ø - Jeg har ikke egen hest, og måtte vente til jeg var 20 med at kunne købe en smiley

• #57   9. jul 2012 Det har intet med at vi har hest.. jeg har ikk haft hest i 2 år sååh..!

Men har man ikk råd til hest har man ikk råd til hest.. hendes forældre har sagt nej og tro mig de har en god grund for man siger jo ikk nej bare fordi det more en.. og hun har ikk råd til hesten selv og ergo skal forældrende betale og de vil ikk længere er den ikk.. så hun må ud selv og tjene penge til hest som hun aligvel skal gøre nå hun bliver 18 nemlig selv betale.

• #59   9. jul 2012 Der kan være flere grunde til dine forældre siger nej til at du får hest.. en stor del af pigerne som rider som børn stopper når de bliver teenagere, fordi andre ting(som drenge) bliver mere interessante.. Jeg siger ikke du er en af dem, men måske har de det i tankerne, du er jo lige på vej ind i dine teenageår. De kan også tænke på økonomien i det og ikke mindst ansvaret i at have egen hest.. Det er et stort ansvar at holde egen hest, og i og med du ikke er så gammel, vil det jo overordnet være deres ansvar..Og det er jo ikke sikkert de magter det ansvar også..
    Jeg har selv været hvor du er, plaget og plaget, men pengene var der ikke til det i mit tilfælde:-( heldigvis kunne jeg ride så mange andre heste gratis og da jeg så blev 18 år og kom til penge, ja så købte jeg min første hest og har haft adskillige siden.. så måske er der ikke anden udvej for dig, end at væbne dig med tålmodighed og vente til tiden er:-)

• #60   9. jul 2012 Ja'er...
    Men altså jeg sparede selv op til at gå til ridning, fordi at mine forældres krav var at jeg sparede nok penge sammen, til at jeg kunne betale for at gå til ridning i et år. Så de kunne se at jeg ville det her.
    Det gjorde jeg så, og nu har jeg en halvpart som er helt igennem fantastisk.

• #62   9. jul 2012 Jeg ved godt det er et stort ansvar!!! Min part er tilsalg og jeg vil ikke have den bliver solgt. Jeg er glad for det jeg har men jeg vil ikke miste det pga hun er tilsalg... -.-'

• #64   9. jul 2012 Men det gør jeg altså..

• #66   9. jul 2012 Nu kan du jo reelt ikke vide om det fortæller dig alt.. og det håber jeg ikke de gør, børn bør ikke blandes ind i forældrenes økonomi..

• #67   9. jul 2012 Det har da intet at gøre med om man har hest eller ej, jeg have ikke hest før jeg selv havde råd til både hest, og alle udgifter til den. Mine forældre har aldrig betalt en krone til mine hesterier. Jeg passede heste, senere fik jeg job på et stutteri, og har jobbet på rideskoler, og i salgsstalde.

Så jeg holder stadig på hvis man vil have hest må man selv spare sammen til en, fordi det er en stor udgift som rigtig mange husholdninger ikke kan bære, der er jo andet i livet end børnenes hobbier, jeg selv er så taknemmelig for at mine unger ikke gider heste, fordi der ville ikke være råd til en hest til os hver, så er glad for at jeg har min interesse for mig selv.

• #69   9. jul 2012 Enig med Signe.
    Du ved jo ikke om dine forældre fortæller dig alt om deres økonomi, det burde de hvertfald ikke - det ville ikke være forsvarligt.

Jeg har også plaget om egen hest, forslået en masse forskelligt, siden jeg var 12 år ca. - min bedste veninde havde hest, hvorfor kunne jeg så ikke?
    NU, er jeg 17 år, har fast arbejde, styr på min økonomi, og har lånt en hest. Min far betaler opstaldning (1000,- måneden) INTET andet.. Heldigvis betaler udlåneren dyrlæge, så dette er ikke noget jeg selv skal betale.

Hvis du mener at du kan stå med det kæmpe ansvar, når dine forældre åbenbart ikke er glade for idéen, så foreslå dem en lånehest, hvor ejeren - ligesom hos mig - betaler dyrlæge regninger.

Derudover kan du jo som forslået, få et arbejde på et stutteri eller rideskole, og få næsten gratis opstaldning - hvor der også er flere faciliter end jeg kunne forestille mig der er på den hvor du ville opstalde.

smiley

• #70   10. jul 2012 Jeg vil undlade at kommentere på dit budget, men som nybagt ponymor ville jeg godt nok gerne bytte udgifter... Jeg kan bare sige, at vi selv er LANGT over budget. Der kom hele tiden lige noget: Handelsundersøgelse, depositum til stalden, vaccine, ormekur, smed (den fik løse bagsko), trailer-leje, ejerskifte hos DRF, osv. osv.

Jeg synes også, at du mangler en post i dit budget: Udstyr! Vores pony kom med alt basisudstyr, - men skulle bare have en ny springsadel. (Sadler bliver også slidt) Uh ha - den var dyr, og det var svært at finde en der passede ponyen, så det er ikke bare at finde en brugt på DBA. Dækkener holder ikke evigt og de er også dyre. Men det er altså alle de små ting; en ny strigler, shampo, hesteguffer, gulerødder, gjorde og trenser bliver slidt, ny grime, nye ridebukser (de holder ikke evigt, når man rider hver dag), nye træktov (bliver væk/slidt), underlag, sliksten, sår-rens, gummidutter til stigbøjler, osv...

Der er ikke noget af det, der koster ret meget, men tilsammen bliver det en masse: Var i Horze i dag og købe i ny shampo, to nye (billige) strigler, hesteguffer og to par ride-strømper. Bare sådan et par små-ting bliver hurtigt 200-300 kr.

Den sidste store post, som ingen taler om er TID. Min datter gik også fra at ride part 3 dage om ugen, til nu at skulle ride hver dag. Det er AL hendes fritid - og der er altså ikke noget "Jeg har det skidt og orker ikke ikke idag" eller "Alle de andre skal ned i til Bettina og se hendes nye hundehvalp". Det er dit (og dine forældres) ansvar at den pony har det godt, hvis I ejer den og bliver passet med alt.

Jeg kan slet tælle de mange timer jeg har tilbragt med at hente/bringe i stalden, (selv om min datter selv cykler), hente fra fold, kørt i hestebutikker, tale i telefon med smed og dyrlæge og stald og forsikring og.. og.... Vi er HELT vilde med vores elskede nye pony: Men det er altså hårdt arbejde - også for forældrene!

• #71   10. jul 2012 Du kan jo finde en ny part smiley

Hvorfor skal dine forældre smide en god økonomi væk bare fordi DU vil have hest? Hvad med din konfirmation (evt. søskendes?) fødselsdage, måske er dine forældre ved at spare sammen til at kunne give dig kørekort eller indskudet til en lejlighed når du er gammel nok smiley

• #72   10. jul 2012 Camilla Ø - At gå til ridning og have part er langt fra økonomisk det samme som selv at have hest..

• #73   10. jul 2012 Tror du ikke jeg er klar over det?

-Jeg syntes bare i burde skrive det på en ordenlig måde istedet for at hakke ned på hende, og blande jer i hendes liv. (ikke surt ment) smiley

• #75   10. jul 2012 Min mor bruger ca 2500 på alt pånær dyrlæge og tandlæge, Den eneste grund til at den kom op på 2500 var at en af mine heste var til smed, de 2500 gælder for 2 heste.
    Vi udlejer bokse til 500 kr så der kommer hurtigt de penge ind i gen når der er nogen der er opstaldet der ude.

• #76   10. jul 2012 Da jeg var på din alder, blev min part solgt,for næsen af mig, fordi mine forældre ikke ville give mig lov til at få hest, så jeg forstår dig godt, men... Det ER dyrt at have hest. Jeg har måttet vente til jeg blev 33 med at købe min egen, før jeg havde tid og råd til det.
    Du skal også tænke på at der kommer kørekort, uddannelse osv., som tager meget tid og koster penge.
    Det er ikke sjovt som det er lige nu for dig, men hvis du beholder interessen for heste, så skal det nok lykkedes for dig at få din egen en dag.

• #77   10. jul 2012 Camilla Ø - Jeg skriver også på en ordenlig måde.. Det er på ingen mpde at hakke ned, men give et inblik i hvad det egentlig vil sige at have hest

• #78   11. jul 2012 Jeg oprettede det her for at få hjælp. Ikke for at i skulle fortælle mig det er dyrt at have hest, at det er et stort ansvar. osv.
    I forstår ikke at jeg HAR en halvpart. og det er HENDE jeg vil have ingen andre, vi har været alt igennem og jeg vil ikke miste hende. For hun har hjulpet mig igennem en rigtigt rigtig rigtig svær del af mine leve år.. Og drenge er søde. Men heste er sødest. Hvis man har hest er den før teenagets livet. Men det vil jeg gerne ofre for at kunne være sammen med hende hver dag..

• #79   11. jul 2012 Sådan er livet desværre smiley
    Hvis dine forældre har sagt nej til egen hest må du acceptere det !:)
    Også selvom det er din elskede part .

Man mister engang imellem , men det vil altid vende sig . smiley
    Du var , hvad 15 år ? Så bare rolig smiley du når måske at møde 5 drømmeheste/parter mere før du fylder 20 år

• #80   11. jul 2012 Hold da op med at hakke ned på hende jeg giver også kun 400-500 i måned til opstaldningen smiley

Hun stiller et spøgsmål så svar på det i stedet for.

• #81   11. jul 2012 Puha folk de hakker da ned på dig for groft.
    Jeg kan selv huske hvordan det var, og jeg plagede da også i mange år hvor der altid stod "en pony" øverst på min ønskeliste til jul og fødselsdag. Jeg var 7 da jeg fik min første pony og mine forældre har aldrig fortrudt de har smidt penge i mine og min søsters heste da de kan se hvor meget glæde hestene giver os.
    Jeg synes du skal lave en liste over plusser og minusser ved at have din egen hest og vise den til dine forældre en dag hvor de har god tid. Der er jo mange plusser ved at have hest, man bliver meget mere ansvarsbevidst og moden, man får motion hver dag og holder kroppen sund, Man får et godt socialliv og har mulighed for at komme ud til stævner i stedet for de fleste andre teenagere der tager på druk i weekenderne (rigtig godt argument forresten hehe), man bliver meget mere økonomisk bevidst som kan hjælpe en i ens voksne liv, man får masser af frisk luft og sol i stedet for at sidde og glo fjernsyn eller spille computer. Man lærer at man må yde for at nyde (udmugning, træning, striglning osv.) Og du kan jo selv fortsætte listen.. Minusserne er jo så selvf. de uforudsete regninger. men helt ærligt. Jeg har ALDRIG fået en dyrlægeregning på mere end 1500kr. i de 14 år jeg har haft hest, og skulle uheldet være ude jamen så kan man altså afbetale til dyrlægen da de ikke kan nægte at behandle et akut sygt dyr hvis ikke man har råd. (det står i loven)

Hvis stadig dine forældre er i tvivl så foreslå dem at du kan låne en pony hvor du skal stå for alle regninger samt det fulde ansvar så du kan bevise over for dem at du sagtens kan. Desuden synes jeg slet ikk du skal lytte til dem der siger du kun er et lille barn og det er umodent at plage. Hvis der er noget man gerne vil skal man da sige det, og får man et nej uden grund kan jeg godt forstå man bliver ved med at spørge. Hvis de selv fortæller dig at de har så og sp mange penge må de også vide at du kan regne ud i dit hoved at der er råd til hest. (har selv boet i lejlighed og haft to heste på su) og hvis der så ikke er råd kan de jo lige så godt fortælle dig det som de kan fortælle dig hvad de tjener..

TIL DEM der siger at der er uansvarligt at blande børn ind i økonomi: Hvordan i alverden skal man så lære hvad tingene koster - hvad man tjener ved alm. arbejde, hvor mange udgifter en alm familie har..

Jeg synes det er flot at du selv har regnet udgifterne ud på hvad det ville koste at have hest, og hvos du siger det koster så og så meget kan jeg ikke forstå folk tvivler. Har selv haft en stor 1 er pony i fuld pasning for 850kr. inkl ALT pr. måned..

Held og lykke med at få overbevist dine forældre! smiley

• #82   11. jul 2012 og ang det med tiden til at have hest: det handler sku bare om at prioritere!!

og du er jo ikke bundet af at beholde hesten til den dag den dør som det lyder på mange af de andre. Det KAN rent faktisk lade sig gøre at sælge hesten igen hvis du skulle miste interessen. Kan du købe en hest kan du jo også sælge den smiley

• #83   11. jul 2012 There is not longe between to love and to lose < 3 - Hvilket vi også gør smiley Opstaldningen er jo kun en lille del af udgiften

• #85   11. jul 2012 Der er da ingen der hakker TS ned.. Hun skriver ikke selv, hvorfor de har sagt nej.. Det kan der være mange grunde til, og en af dem er jo nok at holde udgifterne på hesten det handler om. Måske fordi de mener interessen for hestene bliver mindre de næste år, de syntes måske hun skal vente til hun er 18 år, er myndig og selv kan betale hesten..

Team Enya. Du har fået nej, så må du accepetere det, tjener du ikke selv penge, kan man ikke holde hest. Du må ud og finde dig noget arbejde, så du selv kan betale den, det er der mange der gør.. Der er ingen grund til du bliver fornærmet over vores svar, men uden penge= ingen hest. Så må du vente, og ja så din part nok solgt, men du kan jo ikke tvinge dem når de har sagt nej..

• #86   11. jul 2012 Altså de der sølle kroner du har sat af til opstaldning, foder, hø, smed, dyrlæge og udstyr til både hest og rytter, rækker ikke særlig langt. Vi giver mellem 2-3.000 i måneden bare for opstaldning, så kommer hø oven i prisen og bare for hø koster det 450. Jeg synes personligt det er en dårlig idé at plage sine forældre, hvis de ikke føler sig "klar" til at du skal have sådan et stort ansvar endnu, fordi de stadig synes du er deres lille pige. Jeg plagede i starten med stoppede med det, da det på ingen måde hjalp. Men så d. 24 december lå der et lækkert brev under træet om at jeg havde fået Barbie Nørrekær smiley

• #87   11. jul 2012 at man kun har fået en dyrlæge retning på maks 1500, er jo ikke en garanti for at det bliver ved med at være sådan.

Og for at betale 1500 i dyrlæge regning skal man næsten tjene 3000 på grund at skattetrykket, lad os nu gå ud fra de siger nej fordi de har en grund. Som sagt forældre siger ikke nej til deres børn for at være onde.

men ofte kan forældre tænke lidt mere langsigtet end børn

• #88   11. jul 2012 Sturbaekhorses: børn kan sagtens lære om penge og økonomi uden at kende alt til forældrenes økonomi, det er fint nok at få lønnen at vide, tage med ud og handle og se hvad det koster osv, men at blande barnet ind i hvordan ens økonomiske situation er er noget skidt, et barn skal ikke gå og bekymre sig om der nu er råd til regninger eller lignende.. Så man må gerne lære, hvilket man oftest gør bedst ved ikke bare at få, fx en hest men selv skulle arbejde og styre sine penge. Men forældrenes økonomiske situation skal ikke ligges over på barnet

• #89   11. jul 2012 Nu kan jeg se der er en del af jer der spørg hvad grunden er til de siger nej.
    Self. De siger det er et stort ansvar. Men det ved jeg godt. og jeg ville også oftre al min tid til det ville kunne hænge sammen med min skole mm. jeg har sagt jeg ville batale hesten med mine børnepenge og give dem til dem når jeg blev 18.
    Men stadig nej.
    jeg har sagt at jeg vil få et bedre arbejde men det må jeg heller ikke for så har jeg ikke tid til at passe min skole.. Men jo.. Hver dag har jeg ½ time transport hjem jeg har min computer og laver ALTID mine lektier i toget.
    Men nej.. Jeg har eksamner.. og hva så? Jeg tager lektierne med ud til hesten og hygger med stille og roligt med dem derude pga når jeg har det godt og er i godt selvskab tænker jeg bedre.
    og mine forældre siger det intet har men penge at gøre. vi har et overskud på omkring 5-8000 hver måned. Jo. jeg spørg og jeg får svar. Det er sådan man lære. og nogle gange får jeg til at gå ind på min mors bank for at jeg kan overfører penge til min konto og tilbage så jeg lære det. og har kigget efter her på det sidste og der er ikke et eneste minus..
    De sparer ikke op til noget. Vi bor fint her og ingen ønsker at flytte.

• #90   11. jul 2012 Vil du genre bo hjemme for altid? Siden du vil bruge dine børne penge på en hest, og regne med at have penge nok til indskud og møbler når du har hest..

• #91   11. jul 2012 Jeg ser ikke nogen grund til at flytte? Jeg har allerede mit eget hus.

• #92   11. jul 2012 og desuden har jeg 85.000 så jeg overlever nok.

• #93   11. jul 2012 Synes godt nok lige at alle jer der kommenterer skal tage den lidt med ro. Det er jo ikke fair over for pigen, at der over de sidste par dage er kommet utallige kommentarer der sådan set ikke hjælper hende på nogen måde. Selvfølgelig er det et stort ansvar, og det koster mange penge. Og budgettet holder måske ikke. Men tænk lige på, at i sidste ende er det jo forældrerne der tager beslutningen, så der er ingen grund til at række sådan ned på den stakkels pige. Hun har jo bare en drøm.. Det kender de fleste her inde vel godt? Så er det jo ikke ligefrem sjovt at få en masse spydige kommentarer, som sikkert nok sårer hende..
    Hermed siger jeg ikke at i alle har skrevet som overnævnt, synes bare nogen burde tænke sig om en ekstra gang inden i skriver sådanne kommentarer.

Jeg håber det i sidste ende lykkedes for dig, enten at få ponyen, eller finde en anden du evt. kan få part på, hvis det med egen hest ikke kan lade sig gøre.
    Alt godt ønskes til dig fremover smiley

Peace out.

• #94   11. jul 2012 En lånepony eller hest kunne eventuelt være en mulighed for dig. Nogle ejere vil gerne tage dyrlægereginger osv. på sig. Så bliver det ligt lidt billigere, og hvis du så ved nødsituation skal af med hesten, skal du ikke bøvle med salg osv. Bare et forslag smiley

• #95   11. jul 2012 Anne: Jeg tror ikke at nogle gør det for at hakke.. men fordi det fremlægges som om forældrene bare ikke "gider" give hende lov.. som du selv skriver er det jo op til dem, og de siger nej, de har jo nok en (i hvert fald for dem) god grund.. tror ikke nogle forældre gør det fordi de ikke ønsker deres børn får det de aller helst vil..

Team Enya: Har du spurgt din parts ejer om hun evt er villig til at låne den ud en periode fx ½-1 år, hvis du skan have den så billigt som du skriver, så bør du selv kunne klare betalingen af den, og så kan du vise dine forældre at du kan klare det hele, så vil de måske sige ja til den tid smiley

• #96   11. jul 2012 Jeg synes ikke jeg hakker ned på dig.. og jeg vil sige at jeg SÅ godt kan forstå dig... det er så møg irriterende, når man ikke kan få det man allermest ønsker:-( desværre må nogle drømme forblive drømme... Jeg har selv være der, hvor du er nu, ikke lige med en part jeg ville have, men med et brændende ønske om at få egen pony i flere år.. det er så surt når det ikke kan lade sig gøre...

Men flere her prøver at belyse for dig, hvorfor det kan være, du ikke kan få hest og det er ment for at hjælpe dig, det ville være surt at få drømmehesten og være nødt til at sælge den pga. økonomien, dertil tror jeg du er enig:-)

Nu bor jeg sammen med min mand, har en lille søn på 1 år og en meget billig fjordhest, og ja det Kan godt lade sig gøre at have billig opstaldning, det er desværre ofte de trælse uventede regninger der kan vælte budgettet...
    Du skriver i har 5-8000kr i overskud, hvis det er når alt andet er betalt, så kan jeg fortælle dig, at det ikke er mange penge, tværtimod.. selvom det i dine øjne lyder som mange penge, så er det det desværre ikke...
    Men jeg håber for dig, at I kan finde en løsning, eller du kan få dig noget arbejde, så du får din drøm opfyldt:-)

• #97   11. jul 2012 5-8000 når måneden er slut. når alt er betalt for HELE måneden.. Hus regninger, tøj, mad, andre syr osv

• #99   11. jul 2012 kan også godt forstå det lyder da også som om du er klar på at det kan koste,men man kan også overdrive ligsom nogen af de andre har gjort,jeg har selv 2 heste opstaldet og jeg betaler kun 1,500 for dem begge,jeg har haft hest i mange år nu og det er langtfra alt som de andre har skrevet som de behøver,du må bare blive ved til de siger ja sådan fik jeg også hest første gang,det kan være dine forældre er lidt usikre når det er sådan et stort dyr

• #102   11. jul 2012 å jeg spørge hvorfor din part skal sælges ?
    en mulighed KUNNE være at spørge om du kunne låne din part, så du kom til at overtage alle udgifter på den og fik forkøbsret? det kan være den ikke behøver at blive solgt hvis bare du vil betale alle udgifter, og så kan du jo sige til dine forældre at i kan prøve om det kan hænge sammen inden i evt køber ?
    men vil dog sige, at du kan fortælle dine forældrer at det godt kan lade sig gøre at have job skole og hest samtidigt smiley da jeg var 14 arbejdede jeg 3-4 dage i ugen efter skole, og tjente omkring 1000-1500, og fik stadig meget ros i skolen. jeg red min hest hver dag, og havde oveni i alt det stadig overskud ttil at få mig en kæreste uden at forsømme de andre ting smiley du skal argumentere, ikke plage smiley skriv en minus/plus liste, så du viser at du godt ved hvad minusserne ved at have egen hest er, så du viser at det ikke bare er en lillepige drøm, men faktisk et realistisk ønske smiley
    til jer andre, så koster det mig ca ! 1000 kroner i måneden med 3 heste smiley hvis man ikke har alle de fancy krav, så kan det meste lade sig gøre smiley

• #103   11. jul 2012 Matilde P: Det lyder fornuftigt det du skriver og ja, man kan godt få billig opstaldning, vil nu sige din er ekstrem billig til 3 heste, enten har du dem hjemme ellers er du bare meget heldig:-) og ja man kan være heldig at have en hest/pony i mange år som koster minimum, MEN skulle der nu mod forventning ske noget med dyret, så skal man jo kunne betale for diverse ting som dyrlæge, kiropraktor, massør whatever der er nødvendigt, og når skaden er sket, kan man jo ikke sige at det er der ikke penge til, det følger med, når man køber en hest.. og det kan man jo desværre ikke forudsige et beløb på, derfor KAN det være dyrt at .
    Man kan også sagtens holde hest til hyggebehov uden undervisning mv. men jeg synes ofte, at man får lyst til at dygtiggøre sig, når man får en hest.. Man kan self vælge og sige, at det er der ikke råd til, men det ville jo være ærgeligt hvis det bliver et ønske:-)

• #104   11. jul 2012 hyggefjollen smiley
    nej, men vil sige at med det budget det virker til at hendes forældre har skulle de være ualmindeligt grove hvis der skulle ske noget der krævede dyrlæge og de ikke ville låne hende pengene smiley men på den anden side, kan jeg jo også blive ramt af en bus imorgen smiley ved de er firkenatet sat op, men man er akdrig sikker på noget her i livet smiley undervisning får jeg af venner og bekendte der ikke skal have det vilde for det og jeg kan dygtiggøre mig på den måde smiley
    jeg vil ikke sige man er heldig hvis man har rask pony til faste udgifter i flere år, vil nærmere mene det er uheldigt hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre smiley

• #106   11. jul 2012 Har du spurgt ejeren af din part, om du kunne låne den?
    Så får du prøvet det hele af, og de slipper for udgifterne...

Ved selvfølgelig ikke om du har forhørt dig om det, men kun e da være en mulighed, så kan du jo altid "springe fra" igen, eller bevise for dig selv og dine forældre, at det er noget du kan...

• #107   11. jul 2012 Ja det virker til at trådstarters forældre har penge, og det er jo fint.. men mener bare, at flertallet her i tråden prøver at belyse, at det kan være dyrere end beregnet, og det skal man have med i sin betragtning, før man køber hest.. Der er desværre folk, som køber uden at tænke på det.. synes ikke helt det kan sammenlignes med "hvad nu hvis jeg blev kørt ned af en bus i morgen" Hesten er et flokdyr, som går på fold med andre, og der sker jo af og til bl.a. foldskader, også selvom det ikke er noget alvorligt, ja så ved dyrlægerne sørme godt hvad de skal tage for et simpelt besøg.. og der er desværre kun os til at betale.. og tro mig, det kan blive dyrt, jeg taler af bitre erfaringer på det område!!:-)

• #108   11. jul 2012 non: nej der hvor DU bor smiley
    men nu har trådstarter beskrevet hvor hun har hendes beregninger fra, og at det er så billigt der hvor hun er smiley
    + at hvis du læser hendes svar står der at hendes forældre HAR sagt at det ikke er pga af pengemangel at hun ikke må få den smiley så jeg arbejder bare med de informationer jeg har..

hyggefjollen: ja selvfølgelig kan det blive dyrere. og det skal man vide, men det tror jeg godt hun fattede den første gang det blev sagt smiley ikke noget ondt mod dig, mere at det kommer til at virke som et angreb når folk begynder at sætte spørgsmålstegn ved hendes beregninger osv, da det er noget hun siger hun selv shar siddet og brugt tid på smiley og når så mange bliver ved med at skrive præcis det samme, når hun flere gange har skrevet at hun har fattet det og at det ikke er det hun spørger om smiley

• #109   11. jul 2012 Det er dyrt at have hest. Det er jo ikke kun opstaldning og hø. Men foder, dyrlæge, smed, stævner, udstyr evt. forsikring, undervisning og mange andre ting. Du skal jo også have noget din hest kan stå på. For den skal vel ikke stå på hø, men halm eller spåner eller noget helt tredje smiley

• #110   11. jul 2012 Matilde: alle har vel lov til at komme med deres meninger i en debat, også selvom det er nævnt før:-) Det er jo ikke alle, der læser hele tråden før de svarer på hendes spørgsmål, tråden er jo efterhånden ved at være lang... og igen, jeg håber for trådstarter at det kan lykkedes at få sin part, når hun så inderligt ønsker det:-) Verden føles så uretfærdig, når man er teenager:-)

• #112   11. jul 2012 men hvad vi mener er jo faktisk totalt lige meget, så længe far og mor (uanset økonomi) siger nej, så siger de nej.

Og ærligt kom min datter og sagde hun ville have hest, så skulle der være nogle tungvejene argumenter på bordet for hvorfor hun skulle have en hest.

og som nogle er inde på, hvis parthave ikke har brug for pengene fra salget, kunne lån være en mulighed for at vise forældrene at man kan styre det

• #113   11. jul 2012 Jeg har et anneks, ikke mit eget hus. Det er 14 kvm stort der er værelse og et lille toilet.. Det var her da vi flyttede ind punktum..

• #114   11. jul 2012 det regne stykke du har lavet med opstaldning foder osv slår ikke til. hesten skal forsikres der kommer smed til tand raspning og den kære dyrlæhe som koster en formue og i ny og næ trænger både du og hesten til nyt udstyr

min hest koster rund regnet 4500 kr i måneden med foder opstaldning forsikring og så er der lagt penge til side ti uforventede dyrlæge regninger osv
    min sidste dyrlæge regning var på 30.000 kr det løber hurtig op når hesten bliver syg

• #115   11. jul 2012 Rolig nu TS vi hjælper dig faktisk osse ved at sige hvor dyrt det er at have hest, jeg har først fået mine hest efter jeg flyttede hjemmefra og var blevet 18, jeg er heldig at have en dejlig forlovede der hjælper med udgifterne hvis det kniber. Men det er sq dyrt at hest, og det er heller ikke billigt at have dem selv om men bo på egen gård, jo men spare i opstaldning, men så skal der købes hegn og tråd hvis det går i stykker. Der er mange udgifter ved hold heste enten ude eller hjemme...

• #117   12. jul 2012 Yep. de næste 5-7 år ja

• #119   12. jul 2012 Jeg tror du skal forstå at langt de fleste forældre ønsker at give deres børn det bedste, hvis der var råd til egen hest er jeg sikker på at de ville give dig en med glæde, men er økonomien ikke til hest så må du "nøjes" med det næstbedste, nemlig en part.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en hest, jeg husker det selv fra dengang jeg var i din alder smiley

Jeg tror bestemt ikke du er forkælet og ikke forstår en pind, men det kan være rigtig svært at sætte sig ind i de udgifter der er forbundet med at være voksen og have børn - det er dyrt, rigtigt dyrt.

Selvom det virker helt idiotisk, det jeg skriver, så tror jeg faktisk du vil forstå det når du selv kommer til at stå i samme situation som dine forældre smiley Når du står med verdens dejligste barn som ønsker sig noget du ikke har økonomi til at give barnet - du vil rigtig rigtig gerne men der skal også mad på bordet og tøj i klædeskabet smiley

• #120   12. jul 2012 Hvorfor er det urealistisk at man som 14årig har sit eget "hus" og penge i banken?

Børneopsparingen har da eksisteret i mange mange år.

Jeg havde da min egen 2 værelses lejlighed i kælderen da jeg var teenager - vi boede i jylland i et stort hus, det er da ikke så usædvanligt.

• #122   12. jul 2012 Netop derfor skrev jeg "hus" ikke hus - mener stadig det er irrelevant for diskussionen om hun har sit eget skur/annex eller ej. Og, jo, man kan sagten se det som en selvstændig lejlighed idet jeg havde egen indgang, toilet og te-køkken, ligesom jeg nu bor i hus med en masse andre mennesker (læs beboelses ejendom) smiley

• #124   12. jul 2012 Jeg tror ikke vi er uenige, jeg synes bare man skal huske hvor unuanceret man er når man er teenager (og skal være), det har ikke noget med at være forkælet eller dum eller whatever, det er simpelthen fordi man er uerfaren udi livets voksenhed og dertilhørende genvordeligheder og prioriteringer.

Mig som 14-årig... totally clueless smiley

Man skal huske at penge virker større og udgifter virker mindre når man ingen erfaringer har, gudskelov er det da noget der kommer i løbet af de næste 10 år og, for fanden, hvis man ikke skulle være ubekymret, urealistisk og fri som teenager, hvornår skulle man så.

jeg er i alle fald blevet for gammel til at tro at jeg ved alt smiley

• #128   12. jul 2012 Tak ...

• #129   12. jul 2012 er de fleste ikke ret clueless som 14 årige ? jeg troede bestemt også jeg vidste det hele, og selvfølgelig havde mine forældre råd til en hest til mig, de gav mig bare ikke en, for at være onde. Nå ja jeg har så her på mine gamle dage snakkede økonomi med mine forældre og ja pengene var der bare ikke dengang. Men så passede jeg heste hos alle jeg kunne komme til, og jeg synes at i dag har det gjort mig til et bedre heste menneske at jeg har prøver så mange typer heste, det har gjort mig rutineret bland heste smiley

Og der er så mange ting som man som barn ikke forstår man skal betale til, bare når jeg kigger vores budget igennem og meget af det er jo for at sikre vores børn har det godt og kan gå til det de vil og har den skole de har og så videre

• #131   12. jul 2012 Jeg ved ikke hvem du takker Team Enya, hvis det er mig, så, så lidt smiley

Jeg knuselsker jo teenagere for det de er, måske urealistiske, men det er da totalt skønt at hænge ud med andres teenagebørn, ubekymretheden smitter af på en, det er sjældent jeg, som voksen, har den der helt frie latter der bare kommer fra hjertet hvor man kan fnise i timevis uden at have indtaget alkohol.

Når jeg er sammen med min venindes tøser på bytur bliver jeg teen igen, det er simpelthen så skønt at grine helt oprigtigt - jeg takker mine venners teenage-unger for den livsglæde de giver mig, uanset om de sætter grå hår i hovedet på deres forældre smiley

Sagde den næsten 40årige teenage-nasser smiley

• #132   12. jul 2012 Jeg takkede nu bare fok for at de kan kalde mig uansvarlig og umoden selv om jeg har skrevet i tråeden at JEG GODT VED DET ER FORKERT AT PLAGE, og at JEG VED MINE FORÆLDRE HAR PENGE TIL DET osv.. De skal ikke sætte spørgsmålstegn ved fakta . punkum.

• #133   12. jul 2012 Oh det regner. Men nu vil jeg være sej og tage ud til Athene i regnvejr så jeg kan bevise jeg vil det her..

• #134   12. jul 2012 prøv af vise dem hvor meget du elsker din part og vil gøre hvad som helst for af få den

jeg fik en pga. mine tre venner havede så vi begynde at kikke

• #135   12. jul 2012 jeg har redet siden jeg var 3 og har altid gerne ville have en hest:) og det fik jeg også af min farmor og farfar sammen med min søster smiley de ville betale alt i 3 år og derefter evt. hjælpe smiley og det var jo fair.. og er meget taknemlig. vi fik en utrolig skøn hoppe:) fantastisk på springbanen... men efter noget tid fandt vi ud af at tidligere ejere havde mishandlet hende,prøvet at gøre hende til en 2ér selvom hun var 1ér på grusomme måder... og meget mere.. men vi elskede hende så hun fik massage,kiropragter osv. og efter 2 år måtte vi indse at hun ville få det bedre med at komme på pension:) så en af hendes tidligere ejere ville meget gerne købe hende tilbage smiley så nu lever hun i luksus og får massage hver 6-uge smiley -senere fortalte min farmor at de havde brugt 100.000kr på at have hende i et år!:) men de fortrød intet smiley nu har jeg så sparede sammen til en 3årig som jeg selv har tilredet:) og hende er jeg også super glad for! jeg er selv kun 13 men min pointe er at selvom du er 15 år kan du saktens selv sparre op eller kan være heldig at dine forældre eller andre i familien vil hjælpe smiley og jeg synes nu ikke det er helt forfærdeligt at plage så længe dine forældre ikke får et flip smiley og hvis du virkelig ønsker at få denne hest så må man kæmpe for det smiley
    -men held og lykke smiley

• #137   13. jul 2012 Jeg har også gerne ville have min egen hest i utrolig lang tid. Jeg var ude for at arbejde for folk med hest, mugede ud, og alt det ikke så fede ved at have hest. Og så passede jeg heste for nogle. Og tilsidst spurgte min mor om vi skulle se på hest sammen, og så blev vi enige om at det skulle være Fender smiley
    Du skal ikke give op, bare bliv ved!

• #138   13. jul 2012 Der er sikkert mange grunde til at dine forældre siger nej, men hvis jeg var dig vil jeg begynde at spare op så jeg selv kan betale ALT på hesten - opstaldning, foder, hø, halm, udstyr, dyrlæge, tandlæge, vaccinationer, forsikring osv. Ellers må du jo ønske dig en hest i julegave/fødselsdagsgave. Er sikker på det nok skal lykkes for dig! God vind fremover!

• Janne T
    Janne T Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
    #139   13. jul 2012 spar op så du selv har råd til at købe den, og sørg for at have et godt fritidsjob der kan betale nogle af udgifterne, helst alle, hvis du viser SÅ stort lyst til det, vil de måske også gerne spytte lidt i og hjælpe med de sidste udgifter.

Man kan ikke bare FÅ en hest.. Sådan en køber man altså selv, og kan man ikke det, så man undvære. smiley

• #141   13. jul 2012 Hun går uden sko og hendes horve er rigtig gode og trænger tit kun hver 8. uge.
    Det er stadig ikke urealistisk der hvor jeg skal have hende opstaldet. Hun skal stå i løsdrift.. og flere har opstaldet derude for mindre priser ..Så igenm STOP med at hakke ned på mine udregninger.....

• #143   13. jul 2012 Man har alltid råd til at købe en hest. Men det er med at holde hest der bilver et problem... Her hjemme er det eneste vi frygter dyrlæge.. Det bilver så nemt dyrt og kan komme ligepludselig når man minst venter det og har råd til det.

• #144   13. jul 2012 Det ser ud til, at de syntes du er for ung til at få hest.. Og når du ikke må få dig et job ved siden af skolen, ja så er du jo desværre fanget, og må vente med hest til du bliver 18.. Hvis du kun tjener 500 kr i måneden, for du jo desværre ikke meget hest for, hverken at betale for hesten eller dens udgifter.. Så der er vel ikke mere at gøre, end at vente?

• #146   13. jul 2012 --Opstaldning: 400 om måneden--
    det er vist på en net hesteside..

• #148   14. jul 2012 Altså jeg er 15år, jeg har haft hest altid |fik min første hest i barnedåbs gave| smiley
    Altså mine forældre tjener ca. det samme i løn som dine. Og vi har ikke råd til ferier og det med mindre vi sparer op.

Desuden betaler jeg selv alt mit udstyr, smeden og af og til det halve af opstaldningen. Det er mange penge, og jeg fortryder såmen heller ikke men du skal bare huske inden du så engang for dem overtalt at der er jo også andre ting du gerne vil have penge og tid til smiley

• #149   14. jul 2012 Ej okay, man kan altså godt have hest, selvom man har et fuldtidsjob, har kæreste og venner der skal passes.. Nu skal man heller ikke jokke mere rundt i det.. Der er mange der har hest/e ved siden af jobbet og et liv ved siden af hestene.. Der handler mere om hvad man har lyst til.. Vil man hellere bruge tid og penge på fester/byture og kæresten, ja så kan jeg godt se det er et problem. Men man har altså godt af at have en sund interesse at gå op i. smiley

• #150   14. jul 2012 Må altså sige at 15.000 kr om måneden ikke er en høj løn - det er hvad jeg vil få som elev som laborant.
    Og man bruger ca 3000,- fast udgift som måneden, dertil kommer så undervisning, udstyr, stævner og andet sjovt.
    Forstår godt du gerne vil have din egen lille mule og nusse om, men vær glad for du har det næst bedste - nemlig en part.
    Der er mange rigtig dygtige hestepiger som ikke engang kan have en part, fordi forældrerne kun har råd til at de går på rideskole en gang om ugen.

• #151   14. jul 2012 Kunne lige se at du skriver dine forældre har 5000-8000,- i overskud om måneden - du tror tilfældigvis ikke at det overskud går til bilen? Prøv lige at tænk over hvor dyr en tur til mekanikeren er? Er ret sikker på det lille overskud som det er, bliver sat af til uforudventet udgifter.

• #152   14. jul 2012 Lige en ekstra kommentar: er du enebarn? for hvis ikke hvad så med dine søskende? Hvad skal de evt. have til deres hobby? Vi har hestene hjemme og gør det til rimelige penge men det er bare ikke gratis alligevel. (Ponymor)

• #153   14. jul 2012 Zwick : jeg giver altså 400 kr om måneden, men ved også godt det er super super billigt.

• #154   14. jul 2012 Hun kan jo ikke starte stævner og det på en 36 åring hest, det ville ihvertefald være synd. og hvorfor få undervisning på den når hun jo allerede har en hest hun rider på?

• #155   14. jul 2012 Jessica: Bare fordi man har egen hest holder man jo ikke op med undervisning..

• #156   14. jul 2012 alle har godt af undervisning, min underviser ( som er uddannet berider, og har eget sted ) får undervisning. man kan altid lære mere, og man burde også lære mere, fordi der sker så meget nyt hele tiden

• #158   14. jul 2012 Halløjsa, jeg har været i samme situation som dig. Plagede i millioner af år og har også været ude at prøve nogle men de passede ikke til mig og så besluttede mine forældre at jeg ikke skulle have hest nu. For et år siden fik jeg part på en sød lille dreng men ingen af mine forældre kunne lide heste, men efter jeg fik part på ham var de ikke bange mere. Starlight er jordens sødeste pony og han er så perfekt til mig. Ligepludselig sagde de at vi havde fået lov til at købe ham og det skal lige siges jeg var den eneste der måtte købe ham fordi han betød så meget for gamle ejer. Så jeg fik ham i konfirmations gave.

Ligepludselig kommer det øjeblik hvor hesten er den rigtige og det er skam også vigtigt dine forældre kan lide hesten smiley Jeg er sikker på du nok skal få hest når alt er i det rigtige tidspunkt.

Ps. du skal ikke regne med så billig, opstaldning mad osv. kan godt være det er billigt der hvor du er nu, men hvad så hvis du ikke kan have den stående der? Stævner osv ved siden af, det er laaaangt dyrere end du har regnet ud der smiley

• #159   14. jul 2012 Tro mig hvis dine forældre har sagt nej så må du lytte til dem.

Jeg har hele mit liv ønsket mig en hest, siden jeg kunne siddet selv har hesten været min helt store drøm, hvis min dagplejemor ikke kunne få mig til at sove satte hun mig ud foran folden så jeg kunne se hestene og bum jeg faldt i søvn, siden jeg lærte at gå var jeg med i stalden og som 5 årig begyndte jeg til ridning, og her startede drømmen om hesten virkelig! Årene gik og da jeg var 10 år blev mine forældre skilt. Min mor er syg og er førtidspensionist og min far arbejder konstant (ikke fordi han skal, han elsker bare at arbejde). Det blev valgt at mig og min lille bror skulle bo hos min mor, min mor fik en sød kæreste og det gjorde min far også. Min mor sagde til mig når jeg blev 16 år og hvis jeg stadig var tosset med heste ville hun købe en til mig sammen med hendes kæreste. Da jeg endelig blev 16 spurgte jeg min mor, hun sagde at det hele var lidt svært økonomisk for tiden og et par måneder efter gik hende og kæresten fra hinanden. Jeg spurgte min far fordi jeg vidste han havde råd, han er bestemt IKKE en fan af dyr og slet ikke heste (min far hader alt der koster penge *GG*). Men syntes alligevel det var synd for mig så han fandt mig en part, et halvt år senere døde min part så desværre og jeg stoppede til ridning pga. økonomiske årsager. Da jeg blev 18 flyttede jeg hjemmefra og alt var svært både det at være væk fra mor og far men i den grad også økonomisk! Jeg boede helt inde i KBH og mine forældre i Nordsjælland. Jeg startede som 19 årig på Handelsskolen i Lyngby og for et år siden fandt jeg en kæreste i min hjemby og vi bor nu i en lejlighed på en gård.

Jeg har netop nu råd, tid og overskud til at have en delehest med min svigerinde.
    Dog leder vi stadig efter den helt rigtige smiley

Jeg ventede fra da jeg var 5 til jeg var 21, jeg overlevede og fik en masse livserfarring og ansvar. Min far gav mig ikke lov til at få hest fordi han mente jeg ikke var ansvarlig nok, man tror selv at man kan alt, men når man har vendt hver en øre for at kunne få råd til mad, ved man virkelig hvornår man har penge og ikke penge. Jeg har haft kat (ved godt det ikke er det samme som hest) men han blev AKUT syg og måtte til dr. dyr efter lukketid, heldigvis har jeg økonomien til at have min kat så jeg kunne betale dyrelæge regningen i 2 bider.

Syntes bestemt du skulle vente til du selv har økonomien til det smiley

Hvis du vil have hest så hæng i og lad vær med at tab modet, det gjorde jeg ikke og se hvor jeg er nu smiley

Held og lykke med det hele smiley

• #160   14. jul 2012 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L og Koldmosen V =
    Self stopper man ikke men hun skal S** da ikke have undervisning på en 36 årig hest.
    Ja man kan godt bruge undervisning men stadig skal hun da ikke have undervisning på en hest 36 årig hest.

• #161   14. jul 2012 Jessica hvor har du fra den er 36, blander du ikke to tråde sammen nu ?

• #162   14. jul 2012 nårrh jo sorry smiley

• #163   14. jul 2012 Uf gifterne vil stige. min forsikring steg f.eks. et år med 1000.- opstaldning vil stige foder vil stige...

så det er bare ikke lige til. PLUS du skal på regne udstyr osv.... Jeg er på en måde glad for at have fået en økonomisk frirum efter min hest er død.

Men hvad med om nogle år når du vil studere og skal være på SU og gerne vil bo ude osv....

• #164   14. jul 2012 Jeg forstår dig godt ... men når du først har en hest så hænger du på den pænt længe. Det er et stort skridt at tage hvis man ikke har 100 % forældre opbakning. Og så er der jo alle de udgifter man ikke lige ser komme smiley Priserne stiger og falder så det er jo ikke sikkert at de priser du har regnet ud passer om nogle måneder? og ikke for at ødelægge noget men f.eks. så kan det være at din hest bliver halt eller sådan noget til vinter. Og så skal du ud hver dag helt alene og give den medicin. men bliver let ensom. Hvad med at få en part?

Men held og lykke smiley håber dine forældre giver sig!

• #165   14. jul 2012 det jeg mente med part var at du kunne få en part til hesten hvis du køber den smiley det ville give dig mere tid og parten kunne betale lidt om måneden ? men prøv om du ikke kan låne den. det giver dig og din familie et godt indblik i hvad det kræve priser osv. Så kan i jo altid give rigtige ejer hesten tilbage smiley

• #166   14. jul 2012 Jeg måtte heller ikke få en hest for mine forældre. Men så for lidt over et år siden, var jeg tilfældigvis en dag i TIKA med min tidligere ridelærer, og så skulle vi tilfældigvis ud og kigge i en salgsstald, hvor hun engang havde arbejdet. Det skal lige siges, at jeg også næsten lige var blevet konfirmeret. Men de havde tilfældigvis en pony tilsalg, som passede perfekt til mig, og som jeg faldt pladask for. Mine forældre gik med til at komme ud og prøve hende, men bare for at se, hvordan hun var. Heldigvis var de fuldstændig vilde med hende, og hun var bare perfekt. Vi var ude at prøve hende flere gange, og så prøvede jeg selvfølgelig også andre heste. Men der var ingen som hende, så den 25. september 2011 købte vi hende, og hun blev min helt egen, da jeg købte hende for min konfirmationspenge. smiley

Så nogle gange kan man være heldig, at der er nogle tilfældigheder, som gør at man får en hest. smiley Så er det også en god ide at vente til sin konfirmation og ønske sig penge.

Men jeg håber for dig, at du får din egen hest, for det er en fantastisk ven man får, og jeg synes heller ikke, at det er så hårdt, som mange siger det er. MEN det er dyrt, og du kan ikke regne med, at det bliver så billigt, som du har regnet frem til, for din hest kan pludselig blive syg eller skal bruge dyrlæge.

Hvis du får din egen hest, så skal du også sørge for at få den handelsundersøgt, da der godt kan gemme sig skader, som ejeren ikke vidste, hesten havde, eller har fortalt dig om.

Men held og lykke! smiley

• #167   14. jul 2012 Du kunne måske også tænke over, selvom dine forældre har det overskud på 5000-8000,- om måneden, er det ikke sikkert de vil bruge dem på din hest. Hvad med mad? Det koster noget at fodre på en familie. Har dine forældre bil? Benzin er også sindsygt dyrt. Reparationer på bilen, huset, nyt tøj, nye sko til dig og evt. søskende kan man ikke forudse som faste udgifter.

Når man er 14 år, er det ikke altid man har indsigt og viden nok, selvom man synes at man har det. Og selvom du siger du vil betale til dine forældre og det kun bliver 1100-1500,- om måneden, er det altså ikke sikkert at det bliver det hver måned.

Jeg har også været 14 år, og ville have hest. Jeg havde part og dedikerede mit liv til hestene - indtil jeg kom på Handelsskolen som 16-årig. Så var det som om at tiden forsvandt. Jeg holdt pause på 5 år, inden jeg kom i gang med at ride igen.

Tænk over det. Virkelig godt og grundigt. Tænk alt igennem, evt. vend det hele en gang med dine forældre.

• #169   15. jul 2012 hej Enya smiley

årh puha, kan selv huske det da jeg var i din alder, plagede og plagede og plagede, prøvede alt men der kom bare ikke nogen hest.... ;(

så blev jeg 18 og mine forældre kunne jo ikke sige noget til at jeg købte min egen hest, ingen i min familie er intreresseret i ridesporten så der var ingen opbakning, og ingen hjælp, ingen kom for at se min nye hest bortset fra kæresten og de rideinteresserede veninder. jeg havde sparet op og lægger nu nogle hundrede kroner i måneden til side til dyrlægeregninger. nu ved jeg at dengang det var fordi at de var bange for at jeg pludselig skulle skifte hobby.. og at de ikke ville betale så meget bare for et enkelt dyr som de ikke selv havde glæde af/interesserede sig for..selvom jeg også vidste de havde råd!

jeg forstår dog ikke andres HGer indslag om at dine beregner ikke kan passe. jo du mangler ganske vist undervisning og tandraspning osv ind i billedet, men jeg har selv opstaldning hos en privat til 500 kr om måneden hele året og ca 200 kr for wrap i måneden om vinteren (sommeren er de på græs) . min smed koster 300 kr for forsko og beskæring (alle får på en gang, og taber de den får vi gratis påsættelse). vi er 13 heste i stalden, så når vi skal have vacc. ringer vi rundt til alle nærliggende dyrlæger og beder om en fair pris (prutter dem simpelthen ned og siger vi vil høre hvad deres konkurrerende klinik vil give) så december måned giver vi alle ca. 250 pr person for årlig vacc.! 100 kr for en ormekur + gødningsprøve.
    jeg har været hos foredrag hos en dyrlæge fra vetcur ang enæring og fodring osv. og han sagde at kun 10% af alle heste i danmark burde have grovfoder. han gav selv hans egne varmblodsheste lucerne, mineraler og vitaminer om morgenen og aften, og resten af tiden fik de græs og hø. så det kan altså gøres billigt! hesten kan ikke se hvilket mærke foder den har eller hvad farve gamacherne har, bare den har det godt og at du kan se og mærke det!

men lyt til folk mht at dyrlæge regninger pludselig kan blive dyre- de taler af erfaring. det er ikke sjovt ikke at have råd, og endnu mere trist at skulle sælge/ aflive hesten pga af det! ;-(
    jeg forstår godt din frustration men jeg trøstede mig selv med at da jeg langt om længe fik min egen hest at jeg var den erfaring rigere, at jeg havde meget mere ridefærdighed og var endnu mere klar over hvad jeg ville ha, og hvad jeg forlangte af hesten. du vil måske have en pony nu, men når du er 16 vil så ikke have en hest?? skiftet er også dyrt og kan tage dig endnu længere tid at spare op til, du er ikke 18 og får ikke en særlig stor løn smiley

se min situation: jeg blev student sidste år men holder stadig sabbatår da jeg er ved at spare op til både indskud af lejlighed, opsparingskonto kun til dyrlægeregninger da jeg ikke pludselig vil stå uden mad en måned når jeg nu kommer på su igen og skal begynde på en uddannelse, fordi jeg har fået en kæmpe dyrlægeregning, eller noget uventet hos min hest er kommet op. jeg har 2 jobs (et på en rideskole og andet i et supermarked) og arbejder hver dag (kun 1-2 fridage i ugen ca) og 2-3 dage i ugen arbejder jeg 12 timer om dagen. OG efter det er jeg nede hos min hest. hver dag. både fordi han skal self ses til, og rides men også fordi jeg elsker ham og glæder mig hver dag til at se ham, og komme ned til ham. + jeg er ude at gå med min hund.
    du skal virkelig ville det, men efter jeg har læst dine indlæg tror jeg og håber da også du virkelig vil det smiley hos hestene har jeg mit frirum, det sted jeg har det rarest og kan puste ud og slappe af, så forstår dig godt.
    jeg får 10.000-130000 i måneden men det er også fordi jeg virkelig prøver på at spare op til en trailer pga undervisning og stævner. men alt andet kommer jo først, og med husleje, mobilregning, dyrlæge til både hest og hund og alt andet løber det op.

Self har du tid til venner og kæreste. men ikke ligeså meget som du havde hvis du ikke havde hest. og det nemmeste ville være hvis de også havde samme interesse, men det er desværre ikke altid muligt. jeg er så heller ikke den type der fester særlig meget eller går i byen, vil hellere stå tidligt op en lørdag morgen for at kunne ride undervisning, men sådn er vi alle forskellige, men der er også det der gør at jeg har råd til ham smiley

mit råd: argumentere, ikke plage, så tror de bare det er endnu et påfund som den unge teenager vil ha. arbejd for det, vis dem at du sætter dig ind i det, fortsæt med at arbejde og lave gode katakterer i skolen, ikke stop fordi du tror at de har opgivet din idé eller fordi du selv opgiver. aldrig stop med at kæmpe for det du vil ha! de kan være at de om et år, måske halvanden vil give dig lov? kommer din part til anden så hold kontakt til den nye ejer. jeg troede heller ikke det var muligt da min tidligere parthest blev aflivet, der gik et år før jeg kom op på en hest igen, men fandt en lige så fantastisk part et år efter. der findes mange dejlige heste i denne verden med talent, de skal bare findes! og får du slet ikke lov så har du jo råd når du bliver 18, specielt med alle de penge du har sparet op til den tid.

håber virkelig din drøm går i opfyldelse for det har den gjort for mig og det er noget af det bedste der er sket! hold mig gerne opdateret. kig gerne forbi min Nikki, min første hest. hold fast i din drøm og kæmp kæmp kæmp!!

knus sarah.

• #170   16. jul 2012 Sarah: Lille fejl.. grovfoder er hø/wrap, så forhåbentlig ikke det han mener de fleste heste ikke behøver smiley

• #171   16. jul 2012 Nej mente også alt det forskellige foder vi giver i krybben, ups smiley

• #172   16. jul 2012 Altså hest er dyrt! Og det er dit ansvar at betale for din hest! Jeg har en mor der vil betale 500 kr om måneden og jeg skal selv betale resten! jeg var rundt i mine 2 hjembyer og jeg søgte alt arbejde der var at søge og jeg blev afvist alle steder men jeg ventede og så ringede de fra en bager at de godt kunne bruge mig... og nu er jeg så på udkig efter hesten!

• #173   23. jul 2012 Halløj, ville lige dele min historie og mine erfaringer med dig smiley

Nu er det sådan at jeg, for 3 måneder siden, har købt min dejlige fjordhest. Jeg er 14, 15 til september, og jeg brugte ALLE mine konfirmations penge på Prins! Jeg har ikke redet i mere end 2,5 år, og derfor troede INGEN at jeg ville kunne klare at have hest, og slet ikke at jeg ville være klar til det. Efter min mening har det intet at gøre med hvor lang tid man har redet, men hvilken kemi man har med sin hest. Så selvom ingen troede på mig, gjorde jeg det selv. Jeg fandt to jobs, et hvor jeg mugede og babysitter jobs, hvilket jeg tjente mellem 500-1500 kroner om måneden på. Men jeg blev nødt til at være realistisk. Dette betalte ikke meget mere end min opstaldning! Så jeg lavede en aftale med mine forældre, de ville betale 1000 kr om måneden mod at jeg fik en halvpart der betalte 800 kroner, og at jeg ville stå med alle de ekstra udgifter der nu ville komme med tiden. Jeg har nu desværre mistet mit ene job, og får ikke så mange babysitter jobs mere, men jeg har opbygget en konto til hvis sådan noget som det nu skulle ske, så jeg har 4000 hårdt tjente kroner stående på min såkaldte "hestekonto". Jeg har ikke (7, 9, 13) oplevet at min hest er blevet syg, men jeg har klaret det! Så jeg ville bare fortælle dig, at hvis du tror på dig selv, og skider på hvad alle andre mener (for jeg er godt nok også blevet rakket ned i sådan et forum) så skal det sgu nok lykkes en dag! Men jeg må forberede dig på, at du mister næsten al din tid og alle dine penge. Jeg har personligt intet imod det, da min hest er min bedste ven, og jeg nyder at være ude hos ham selvom jeg ikke altid har tid til at ride. Bare det at være i hans selskab gør mig glad. Så du skal virkelig brænde for det, og finde en hest der vil bringe glæde til din hverdag. Jeg har aldrig fortrudt at jeg har købt Prins selvom jeg ikke har meget tid og mange penge tilbage til mig selv mere...

Held og lykke fra mig, som sagt, det skal nok lykkes en dag!

Mvh. Mikala smiley

Kommentér på:
Overtale forældre til at få hest :/?

Annonce