{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.399 visninger | Oprettet:

Hvad gør I med hopper i brunst? {{forumTopicSubject}}

Jeg har før forsøgt at skrive herinde, men ikke særlig meget respons, så tænkte på at prøve igen.

Sagen er den at jeg nok ikke er den eneste med en tosset hoppe i brunst.

Jasmin fatter skinke og ost når hun bliver rettet på m.m. I daglig omgang forstår hun, bak, nej og "så holder vi!", men lige så snart hun kommer i brunstperioden så bliver hun helt gak og forstår ikke engang at man råber til hende, eller giver hende sådan en på bringen. Hun forstår INTET og er egentlig farlig at håndtere. Sidst truede hun med at stejle og løbe væk mens jeg sad derpå. Jeg ved hun udenfor brunst tiden aldrig kunne finde på det fordi hun var sur/underlig, kun hvis man simpelhen selv gjorde en opstemt stemning og nærmest bad hende om det.

Hendes rytter havde selv svært ved at omgås hende og de kæmpede hele tiden, hvilket jo ikke er sjovt for nogen af dem.

Jeg er mest øv, fordi at nu skal hun stå i hendes brunstperiode som er 3-4 dage, og på de 3-4 dage tager hun bare rigtig meget på. Jeg ved jeg kun må gå ned på folden og nusse hende og ordne hende der, da hun bare bliver for farlig hvis hun vælger at gøre som hun vil. Hun har allerede været i brunst 3 gange på de 2 måneder vi har haft hende, og guuuuud det er såå træls!

Så hvad pokker gør I med jeres hopper når de er i brunst og ikke til at ordne?
Jasmin skal først have føl om 2-3 år, men indtil da kunne jeg VIRKELIG godt smide den brunstperiode væk. Ihvertfald sådan at hun er til at omgås. Det at skulle diskutere lidt med hende og hun kun fatter det den 4 gange, overlever jeg, men ikke som hun er i dag :o(

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng TV op 500 kr.
  • Montering af låger og greb på IKEA Pax skabe 600 kr.
  • Opsætning af 2 loftlamper (New Works Tense + IKEA Backstörn) 800 kr.
  • Changing the faucet in the kitchen 700 kr.
  • Vores vaskemaskine får HFI relæet til at springe fra. 1.600 kr.
  • Ophængning af vægspot i lille badeværelse. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad gør I med hopper i brunst?
  • #1   19. jul 2012 Har i talt med dyrelægen? Synes jeg tidligere har hørt om heste der får p-piller til katte for at kunne dæmpe temperementet i brunstperioden. Men har aldrig afprøvet det selv.

• #2   19. jul 2012 P-piller går ikke an har jeg fået af vide, men sprøjter gjorde vidst nok. Jens, vores spanske dyrlæge kommer muligvis i år, og så skal vi finde ud af noget, eller som vores danske dyrlæge træde ind, men jeg aner intet om disse sprøjter og synes ikke jeg kunne finde noget. Det kan også bare være mig som ikke søger korrekt ;o( Men ét eller andet skal der helt sikkert gøres, om det så er tilskud i mad, sprøjter, piller og jeg ved ikke hvad.

• #4   19. jul 2012 vi springer løb og andre præstationskrævende begivenheder over. - måske specielt fordi vores skal i sulky... det er lidt dumt at sidde lige bag en en überbrunstig hoppe... nogen "står" når de mærker linerne på bagparten..så er det svært at træne væddeløb haha, så de må blive hjemme de dage hvis de er helt umulige, og helt ærlig, hvis det nu var dig der var vildt pms eller lignende, så ville du nok også gere have en fridag.... men jeg synes også at have hørt om nogen urter der dæmpede det værste, hvis man ikke er til fridags-løsningen.

• #5   19. jul 2012 Man kan tage hopper ud af brunst, ved at give dem hormoner..
    Vores fik sidste vinter Regumate...

• #6   19. jul 2012 Havde ikke noget imod hun fik de 3-4 dage fri, problemet er at hun smider kiloerne på SÅ hurtigt..

Rikke - er det sprøjter eller??

• #7   19. jul 2012 justere foderet ned?

• #8   19. jul 2012 Kia - hun går kun på græs smiley

• #9   19. jul 2012 Nej...det er flydende og gives i foderet...

• #10   19. jul 2012 Jeg ville ikke sige min søde Augusta er uridelig
    Hun bliver dagen før meget fedtet i pels og hun er sløv at ride, stopper jeg med at drive fremaf stopper hun med at gå
    Hun går fra at være en frisk til en slevgående hest, til en doven og sløv hest
    Hjæler nogen af de midler i nævner her på det så?
    VH
    Annette

• #11   19. jul 2012 Åååh Annette.. Hvad med at hopperne giver lidt af hinanden så Jasmin bare som minimum er til at longere og din til at ride? smiley Haha smiley

Jeg tjekker det lige! smiley

• #12   19. jul 2012 Jeg ville justerer foderet og hvis hun går på græs så ville jeg smide den på jordfold med hø hvis det er muligt, hvis det ikke er muligt ville jeg gå lange ture for at holde maven igang istedet for ridning. Føler også min er i brunst konstant men føler ikke noget behov for at gøre noget ved det da hun ikke bliver "farlig" men bare sprøjter på gulvet når f.eks. min vallak er i nærheden. Hun er heldigvis ikke umulig =)
    Hvis du føler hun er helt umulig er groundwork et godt sted at starte hvis hun skal lære at holde opmærksomheden på dig og lytte til dig. Det kan simpelthen også bare være at hun syntes at det i to laver det er kedeligt/det samme også når hun har sin periode jamen så vil vi bare slet ikke. Har du prøvet at variere din træning?? =)

• #13   19. jul 2012 De får halm på jordfold, så det er ingen mulighed da der bare sker det samme, desværre.

Men problemet er jo at man bare SLET ikke kan håndtere hende når hun er i brunst.. Altså du kan ikke engang strigle hende. Den eneste måde du kan få hende til at være rolig på er med en vallak som står og slikker hende bagi gennem tremmerne.. SÅ ulækkert, men det er det eneste som får hende til at slappe af... smiley

Hun både springer, rider dressur, afsluttende ture i skoven, bidløs ridning og af og til lidt opdragelses/jordtræningsarbejde, så jeg synes min variation er meget god, jeg er nok den som varierer mest med hende, da der maks går 2 dressur dage i træk, og så kommer der en skovtur eller springtur og en lille jordtrænings/afslapning hygge ride dag.. ? smiley

Synes bare det kunne være SÅ lækkert at man bare kunne gå skovture med hende som minimum for at hun stadig rørte sig lidt.... ;o( suk!

Hun er rigtig dygtig I hverdagen med at lytte og gøre de ting som bliver sagt og bliver rost og rettet, så jeg synes ikke der er et sted jeg kan starte forfra, da hun jo ingen problemer i hverdagen har.

Men har fået af vide at magnesium og noget flydende noget skulle hjælpe, så jeg prøver aller først det ellers ved jeg sku ikke lige helt om hun skal komme ind og få sit hø og så kun få meget meget lidt mad morgen og aften og så ellers græs?.. Hmm...... Alle mulighederne bliver lige skrevet ned!! :-))

• #14   19. jul 2012 Stroppy mare bruger jeg til min haflinger hoppe med stor succes. Hun var tidligere uridelig og ikke til at være i nærheden af når hun var på vej i brunst, var i brunst og dagene efter. Nu kan kyn rides, røres overalt og er ikke spor hoppet. Jeg giver hende det hver dag og det er efter min mening et virkeligt godt middel. Har fundet ud af at købe det i england meget billigere end i dk og med hurtig levering.

• #15   19. jul 2012 Min er også vildt hestegal/ brunstig lige for tiden. Hun er blevet så skruk at hun tror den 4 års hun går på fold med er hendes føl. Så hun vrinsker og hopper rundt når dr skilles ad. Pyha en ballade smiley
    Men hun er ellers nem nok at ordne osv. Det er kun de småting som nævn man mærker på hende.

• #16   19. jul 2012 Jo det kunne vi godt bytte lidt, men det er nu også surt at have en der skal drives frem hele tiden, især når man skal ride 20 - 30 km
    Vh
    Annette

Kommentér på:
Hvad gør I med hopper i brunst?

Annonce