Hvad gør I med hopper i brunst? {{forumTopicSubject}}
Jeg har før forsøgt at skrive herinde, men ikke særlig meget respons, så tænkte på at prøve igen.
Sagen er den at jeg nok ikke er den eneste med en tosset hoppe i brunst.
Jasmin fatter skinke og ost når hun bliver rettet på m.m. I daglig omgang forstår hun, bak, nej og "så holder vi!", men lige så snart hun kommer i brunstperioden så bliver hun helt gak og forstår ikke engang at man råber til hende, eller giver hende sådan en på bringen. Hun forstår INTET og er egentlig farlig at håndtere. Sidst truede hun med at stejle og løbe væk mens jeg sad derpå. Jeg ved hun udenfor brunst tiden aldrig kunne finde på det fordi hun var sur/underlig, kun hvis man simpelhen selv gjorde en opstemt stemning og nærmest bad hende om det.
Hendes rytter havde selv svært ved at omgås hende og de kæmpede hele tiden, hvilket jo ikke er sjovt for nogen af dem.
Jeg er mest øv, fordi at nu skal hun stå i hendes brunstperiode som er 3-4 dage, og på de 3-4 dage tager hun bare rigtig meget på. Jeg ved jeg kun må gå ned på folden og nusse hende og ordne hende der, da hun bare bliver for farlig hvis hun vælger at gøre som hun vil. Hun har allerede været i brunst 3 gange på de 2 måneder vi har haft hende, og guuuuud det er såå træls!
Så hvad pokker gør I med jeres hopper når de er i brunst og ikke til at ordne?
Jasmin skal først have føl om 2-3 år, men indtil da kunne jeg VIRKELIG godt smide den brunstperiode væk. Ihvertfald sådan at hun er til at omgås. Det at skulle diskutere lidt med hende og hun kun fatter det den 4 gange, overlever jeg, men ikke som hun er i dag :o(
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Emner: 6 Svar: 126
Vores fik sidste vinter Regumate...
dec 2008
Rikke - er det sprøjter eller??
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
dec 2008
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Emner: 6 Svar: 126
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 884 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
Hun bliver dagen før meget fedtet i pels og hun er sløv at ride, stopper jeg med at drive fremaf stopper hun med at gå
Hun går fra at være en frisk til en slevgående hest, til en doven og sløv hest
Hjæler nogen af de midler i nævner her på det så?
VH
Annette
dec 2008
Jeg tjekker det lige!
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 990
Hvis du føler hun er helt umulig er groundwork et godt sted at starte hvis hun skal lære at holde opmærksomheden på dig og lytte til dig. Det kan simpelthen også bare være at hun syntes at det i to laver det er kedeligt/det samme også når hun har sin periode jamen så vil vi bare slet ikke. Har du prøvet at variere din træning?? =)
dec 2008
Men problemet er jo at man bare SLET ikke kan håndtere hende når hun er i brunst.. Altså du kan ikke engang strigle hende. Den eneste måde du kan få hende til at være rolig på er med en vallak som står og slikker hende bagi gennem tremmerne.. SÅ ulækkert, men det er det eneste som får hende til at slappe af...
Hun både springer, rider dressur, afsluttende ture i skoven, bidløs ridning og af og til lidt opdragelses/jordtræningsarbejde, så jeg synes min variation er meget god, jeg er nok den som varierer mest med hende, da der maks går 2 dressur dage i træk, og så kommer der en skovtur eller springtur og en lille jordtrænings/afslapning hygge ride dag.. ?
Synes bare det kunne være SÅ lækkert at man bare kunne gå skovture med hende som minimum for at hun stadig rørte sig lidt.... ;o( suk!
Hun er rigtig dygtig I hverdagen med at lytte og gøre de ting som bliver sagt og bliver rost og rettet, så jeg synes ikke der er et sted jeg kan starte forfra, da hun jo ingen problemer i hverdagen har.
Men har fået af vide at magnesium og noget flydende noget skulle hjælpe, så jeg prøver aller først det ellers ved jeg sku ikke lige helt om hun skal komme ind og få sit hø og så kun få meget meget lidt mad morgen og aften og så ellers græs?.. Hmm...... Alle mulighederne bliver lige skrevet ned!! :-))
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 7
okt 2007
Følger: 213 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.634
Men hun er ellers nem nok at ordne osv. Det er kun de småting som nævn man mærker på hende.
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 884 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
Vh
Annette
Hvad gør I med hopper i brunst?