4. sep 2008 Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 514
Min hest er hævet over øjet? {{forumTopicSubject}}
Min hest; Bønne, har været hævet over øjet i nogle dage. I starten troede jeg at det var i forbindelse med et behandlingsforløb, hvor han har fået noget smertestillende.
Læs om Bønnes problemer og behandling her:
http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/874947-rygproblemer_hest___udveksling_af_erfaringer_mm
Men nu har han været af det smertestillende nogle dage og det er ikke blevet bedre - synes faktisk det var lidt værre i dag.
I forbindelse med Bønnes behandling har han ændret meget adfærd... Jeg kan næsten ikke kende ham - og det er ikke på den positive måde :(.
Han plejede gerne at ville ind og lave noget og var kendt som et dydsmønster af alle. Nu vil han ikke ind, nægter at komme med ned til stalden (bakker og vil ikke gå), er anspændt, nervøs, stikker pludselig af og har sågar bidt mig, hvilket slet ikke ligner ham. I dag løb han også igennem hegnet :-0
Jeg har selvfølgelig egne teorier, men hvad tror I og har I nogle erfaringer med hævede øjne i forhold til det beskrevne?
Dyrlæge er selvfølgelig kontaktet og der er bestilt tid...
sep 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 514
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
sep 2008
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
sep 2008
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 16
At Bønne har hævet øjne kan være allergi. Det kan være noget i luften, men det kan også være foderet. Han vil jo helst heller ikke spise, siger du. Heste har med ikke at spise noget, som de ikke kan tåle. Måske skulle du prøve at skifte foder, man kan få foder til heste der er sensentive eller med foderallergi. Med hensyn til, at han ikke vil spise så er hans immunforsvar ekstra udsat, nu hvor han ikke får det han skal have. Irish mash vil være en god løsning, det vil de fleste heste rigtig gerne have. Vi har irish mash deroppe, du kan få en portion til ham i morgen, hvis du vil.
Når mennesker bliver allergiske, kan de også hæve op omkring øjnene.
Det var måske en ide, at få en anden dyrlæge ud og kigge på Bønne, for at få en andens mening? eller måske en dybdegående undersøgelse på dyrehospital.
Jeg ved du har prøvet mange ting uden at de har hjulpet. Men når man låser i ryggen eller omkring facetleddene, kan det skyldes ens vejrtrækning eller holdning. For at ændre det, kræver det langvarig træning - dvs. flere måneder, måske mere. Det kan være at Bønne har brug for en anden ridestil, som kan ændre hans holdning i ryggen, således at han undgår at låse. Når man låser, nedsættes præstationsevnen også og man vil blive meget ufrivillig til at arbejde. Det kan også forklare hans humør. Jeg ville ihvertfald overveje det med en anden dyrlæge og finde en rideform, der vil egne sig til Bønne, det kan være at han har brug for mere støtte eller lign.
Har du tænkt på om han kan være stresset, nu hvor han er blevet flyttet?
sep 2008
Jeg tror bestemt ikke det er fodret, da jeg ikke har skiftet og det først er inden for den sidste uges tid at Bønnes øjne hæver. Irish mash har jeg allerede, men har ikke fodret med det, da jeg synes det var vigtigere at han faktisk spiste hans rigtige mad og vitaminer. Det hører også mere til historien om hans manglende ædelyst - den kom nemlig igen da han var på smertestillende og faldt da han kom af det. Den er dog steget igen, nu hvor han ikke bliver trænet. Min klare vurdering er at Bønne mister ædelysten pga. smerter.
Bønne har fået en dybdegående undersøgelse på Marianne Dahls klinik med både røntgen og scanning - det var også her at de to "ikke optimale" facetled blev fundet. Problemerne med disse har dog ikke noget med stress at gøre, da de havde forbeninger - altså "ekstra knoglevækst" - dette tyder selvfølgelig på en eller anden skade eller irritation i Bønnes ryg. Dette blev, som jeg skrev, behandlet med cortison.
Bønne låser i korsbenene og grunden til dette er endnu ikke fundet. Mange forskellige træningsformer er allerede prøvet og han er trænet efter både træner, fysioterapeut og kiropraktors anvisninger - intet hjælper pt - tvært imod bliver det værre og som jeg skriver er Bønne også begyndt at opføre sig "mærkeligt".
Jeg tror dette skyldes smerter, da han ikke er i stand til at klare den træning han er sat til. Dette ser jeg som et stort problem, for hvis han ikke kan holde til let longetræning (uden nogen form for indspænding, sadel, hovedtøj eller liner) + svømmetræning = ingen belastning, da han er vægtløs - har jeg svært ved at se hvordan han skal holde til at bære rundt på en rytter, for slet ikke at tale om at springe, hvilket er det som han gerne skulle bruges til.
Jeg tror bestemt også Bønne er stresset, men ikke over flytningen, men træningen, som jeg tror gør meget ondt på ham - derfor vil han ikke længere med ind i stalden og derfor bider han mig. Jeg tror ikke han kan klare mere. Bønne var jo super sød de første uger på Egely - Julie trak ham både ind og ud fra fold og Julie er en lille bitte pige, som har super meget krudt i r****, men Bønne gik helt roligt.
Hævelsen over øjnene kan selvfølgelig komme fra noget han har spist på folden, men jeg tænkte om der måske kunne være andre årsager...
Kan det være et fysisk udtryk for smerte pga. forhøjet blodtryk eller lign.?
Jeg fik at vide at det kunne være et fysisk udtryk for stress - er det rigtigt?
Marianne kommer i næste uge og kigger på Bønne igen - pt ser jeg ikke så meget idé i at sætte endnu en dyrlæge på sagen, da det tunge skyts er taget i brug - hvis røntgen og scanning ikke viser noget, så blive det meget svært. Marianne forslår jo også at Bønne skal undersøges i Odense med kontrast-væske og scanning for at få undersøgt bækken og bagsiden af facetledene, men jeg har meget svært ved at udholde tanken om det, da jeg pt føler at jeg betaler penge for at mishandle min hest - jeg kan se og mærke på Bønne at han har det forfærdeligt og jeg tror ikke en diagnose på fin latin ændrer ved det faktum
Jeg har bedt Marianne Dahl tage en blodprøve på ham, da jeg har fået at vide at heste med lign. symptomer blev diagnostiseret med kræft. Nu må vi se hvad hun siger til ham i næste uge...
Min hest er hævet over øjet?