{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trense med tilbagetræk eller alm?
  • #1   21. jul 2012 jeg syntes tilbagetræk er fedest, ved ikke hvorfor smiley

  • #3   21. jul 2012 tilbagetræk, fordi jeg føler det ligger mere stabilt på min hest.

  • #5   21. jul 2012 Jeg foretrækker tilbage træk smiley

  • #6   21. jul 2012 Jeg har altid redet med tilbagetræk, og det er sådan set fordi, det var det jeg fik anbefalet til min hest på det tidspunkt. smiley

  • #7   21. jul 2012 Jeg kan også bedst lig tilbage træk, da det ligger bedre på hesten syns jeg

  • #8   21. jul 2012 Tilbagetræk, synes det ligger meget bedre og synes at tøjlen kan komme til at sidde fast i et almindeligt og det er ikke rigtigt optimalt.

  • #9   21. jul 2012 Nu har jeg en hest der er meget følsom når jeg spænder næseremmen, og det virker super godt med tilbagetræk.:-) Også selvom jeg ikke strammer den !

  • #10   21. jul 2012 Jeg kan bedst lide almindeligt. Jeg bryder mig ikke om de brede, høje og meget polstrede næsebånd, og dem er der næsten altid tilbagetræk på.
    Og når man pudser et hovedtøj hvor der er tilbagetræk på næsebåndet, ja så er der pludselig mange ekstra dele at holde styr på. Det er ikke svært at samle, men dele er svære at holde styr på, og jeg skal virkelig holde øje med dem for at de ikke forsvinder for mig smiley


  • #11   21. jul 2012 Alm. Man er hurtig tilbøjelig til at stramme et tilbagetræk meget mere. Der har også været nogle undersøgelser omkring tilbagetræk der ikke viser gode resultater. Desuden er der meget få tandlæger og dyrlæger der taler pænt om tilbagetræk

  • #12   21. jul 2012 på min pony rider jeg uden tilbagetræk, da den ikke går lige så godt med en trense med tilbagetræk, som uden.. men på min hest rider jeg med tilbagetræk, og det synes jeg også er bedst:) det ligger meget stabilt på hesten, hvis man husker at spænde den rigtigt smiley

  • #14   22. jul 2012 Jeg synes alm. er pænest, men min hest reagerer bedst på tilbagetræk.

  • #15   22. jul 2012 Jeg er gået over til tilbage træk, jeg elsker det, og syntes det ligger bedre end normale smiley

  • #16   22. jul 2012
    Hende der Camilla Samsø .

    Ren nysgerrighed... har du link til de undersøgelser? Har nemlig aldrig hørt det.

    Har en meget speciel hest, som har gået med tilbagetræk - men er ikke tilfreds med det - så vil prøve et alm.
    Mit har dog ikke været strammet.

    Men af ren nysgerrighed vil jeg gerne læse om tilbagetræk


  • #17   22. jul 2012 Jeg har ladet mig fortælle at tilbagetræk giver bedre trykfordelen og vil ved korrekt brug være et bedre næsebånd. Men desværre er det et forfærdeligt tvangsmiddel i de forkerte hænder. Rider selv med et løst alm næsebånd fordi jeg synes den smalle rem passer til hestens fine hoved.


  • #18   22. jul 2012 Jeg kan bedst lige tilbagetræk, fordi jeg synes at det ligger bedre på hesten. Om man kommer "nemt" til at spænde det for stamt ved jeg ikke. Normalvis når jeg har fået ny trense bruger jeg lang tid på at tilpasse trensen og finder ud af hvilke huller den skal spændes i, disse huller bruger jeg så fremover - og hurtigt kommer der et "mærke" i læderet, så man kan se hvilket hul man bruger smiley
    Dog synes jeg at det er klart nemmest at have et næsebånd med alm. lukning, fordi det går hurtigere med at spænde den smiley


  • #19   22. jul 2012 det er på højkant de to fingere skal være, ikke ved siden af hinanden der har Camilia ret.

    Og jeg synes bestemt ikke man "nemt" kommer til at stramme det for meget, når jeg prøver det på, finder jeg ud af hvad hul der er mest hensigtmæssigt, og går ud fra det, og der kan sørme være 2 fingere på højkant så kan ikke se hvordan jeg "nemt" kan komme til at stramme det, jeg strammer jo ikke bare til jeg ikke kan mere


  • #20   22. jul 2012 Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst dem, men kan ved lejlighed godt prøve at søge efter artiklerne. Det bliver dog ikke i dag.

  • #21   22. jul 2012 Her var lidt, en beskrivelse af tilbagetrækket Der bliver i artiklen refereret til nogle billeder, de er her http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

    The Crank Noseband - The Swedish Cavesson


    A crank noseband.
    Hrmph! As a Swede, I'm offended. The Germans have named this piece of riding gadget "Swedish". I object, you Honour!
    To crank is to twist. This noseband was not made to be loosely fitted, that's for sure. The pulley action of the turned back strap, is the same as is used to secure cargo on waggons and trailers. It's a way to exert much more power than one otherwise could. But this is around the horse's head!


    Mouth cranked shut
    with a crank noseband.
    There's no need for this kind of contraption when you should be able to fit 2 fingers under the cavesson, for the horse to be able to relax and drop open his jaws (although still have the lips closed) as in throughness. This one is needed when rein contact is too heavy, or when the horse shows such blatant resistances as to gape widely, or cross his jaw. Nor does it "help" any of these flaws, it only conceals them. And this one is used with the double bridle because the double cannot be used with a flash or a drop (which could also be shut too tight) or any other means of mechanically shutting the mouth so that no resistances can be seen.


    The pulley function of the crank noseband.
    I have heard many excuses for the use of this gadget. Some think it looks nicer. Why? Some say it's better padded and thus softer for the horse. But you can get any kind of cavesson padded to any extent. Some say it exerts an even pressure and better support. What pressure is that supposed to be? Some say it's easier to buckle. Because it's easier to pull tight? Some say it's hard to find a nice bridle without it. And that's sad but true.


    The padding pushes the cheeks against the teeth.
    Another problem with the well padded crank is actually the padding.

    What!? The padding is what's nice about it! Soft and cute...

    When you shut such a padded strap, there's always some "give" in the padding. The horse can gape just a tad unless it's really snug. But the padding will softly, but still, push the cheeks against the teeth. Remember the cheeks are super soft and cannot fight the pressure from the noseband. If the horse were to gape slightly, it will get alot worse. There will be an opening between the rows of teeth, so that their sharp edges are facing the cheeks, and the horse will press the noseband firmer because he tightens it by opening his mouth.


    Altered padding giving clearence for the teeth.
    One solution might be to modify the padding so that it only spans across the bony parts of the face, and has no padding across the teeth. This would make the side parts stand out away from the teeth, so that the cheeks cannot be pushed against the sharp rows of teeth. The cavesson would still have its closing effect on the jaw.

    The thick padding can also fool the rider (or groom) that it's not very snugly shut at all. There's still some give in the strap when you decide on the looser hole instead of the one you actually could pull it to, if you wanted to. But the padding makes it resilient. The horse is not very strong at opening his mouth. He is, however, strong at shutting it. So the resilient padding makes it hard to open the jaw and let it drop forward and down, like a relaxed horse with a soft jaw and poll should.


    The pulley function of the crank noseband.
    To the right is a popular crank noseband with all its parts. The red part is the regular well-padded noseband part across the nose. The blue part is the strap used to shut it. As you can see, it turns back from both sides so it can be buckled right under the chin. The yellow part is a specially padded cushion to avoid rubbing and shafing against the two narrow ridges of bone under the chin. And finally, he green part is the flash strap, in case the crank leaves just a slight chance of still opening the mouth.


  • #23   22. jul 2012 Patricia : 1. alm sund fornuft, fordi hvor meget forskel er der mellem 1 og 2 finger der ligger fladt, det er ret lidt, Så ergo resoneret jeg mig frem til at det var nok 2 fingere på højkant, da der vil det give en forskel på en og to.

    En artikel fra epona : (link fjernet) synes jeg også viser meget godt at der er nok noget om snakken. . Så det er baggrund for min tese, og igen omgang med heste igennem mange år, og jobbet med heste hvor jeg har lært og observeret at det er der det fungere bedst, men alm sund fornuft bliver slået, når man ikke kan linke til det ?


  • #24   22. jul 2012 (link fjernet)

  • #25   22. jul 2012 tilbagetræk.
    syntes det er pæneste og føler bare at det ligger bedre og bliver på plads.


  • #27   22. jul 2012
    Jeg har altid hørt 2 fingre på højkant helt fra jeg gik på rideskole.
    Ang. næsebåndsmåleren er det for mig at mødes på midten - tror aldrig man får en Edward Gal eller Anky ( for at tage et kendt navn ) til at spænde næsebåndet med to fingre på højkant.

    Så mødes man på midten og siger 2 fingre lagt på næseryggen.


  • #28   23. jul 2012 Nu tjekkede jeg igår hvor stramt jeg spænder næsebåndet og for at få to fingre på højkant skal det virkelig være MEGET løst, også mere end jeg normalt gør. Spændte det så i det sædvanlige hul og her kunne jeg så få 4 fingre på langs ind ovr næseryggen men ikke to på højkant.. og her kan hesten godt åbne munden pænt meget..

Kommentér på:
Trense med tilbagetræk eller alm?

Annonce