{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.034 visninger | Oprettet:

Køb af hest med Spat {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg overvejer at købe en hest med spat.
Eller det vil sige, at de kalder det det, men er sgu lidt i tvivl om det kan betegnes som spat.
Det er to af de tre led i hasen, som er vokset sammen. Dyrlægen siger, at det ingen betydning har for hendes fremtidig brug, og skade kan være kommet ved et slag eller et fald på marken.
Hesten er 6 år, og har aldrig haltet.
Hun er en super lækker hest, en hel søster til BH Leredo, og kåret i RDH.
Lækker, lækker dame, som jeg egentlig gerne ville eje.
Spørgsmålet er jo så bare, skal jeg holde fingerne langt væk fra hende.
Kender sælger, som selv har avlet hende - og stoler på det han siger.
line

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af silikonefuger i bruseområdet 1.300 kr.
  • Lægning af undergulv 19.000 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 900 kr.
  • Madlavning 500 kr.
  • Nye fuger i badeværelse 1.500 kr.
  • Tilslutning af vaskemaskine 860 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af hest med Spat
  • #1   7. aug 2012 Det ville jeg aldrig gøre! Det kan udvikle sig til gigt og så kan man ikke ride sin hest.. Nogle heste viser at det gør ondt mens andre ikke gør.. Min venindes hest havde spat og man kunne ikke se på den at det gjorde ondt men at dens led knækkede var ikke rart så hun valgte at aflive den da sådan noget bare bliver værre og værre ..

• #2   7. aug 2012 Det kommer jo meget an på hvad du sskal bruge den til og prisen - desværre kan man jo ikke spå ud i fremtidenom den holder længere hen. Mange gør og mange gøriikke.

• #3   7. aug 2012 Ville holde mig langt væk fra det, hvorfor købe sig til problemer, når der er så mange fine raske heste til salg?

• #4   7. aug 2012 Havde det bare været ledforandringer der havde vist sig på røngten så havde jeg godt turde, men når det er fremskreden spat ville jeg være mere forsigtig. På den anden side kan man sige at så er den ovre den vanskelige fase nu... hmm den er svær kan jeg godt se. Jeg ville få en dyrlæge mere til at undersøge den og giver han samme besked så ville jeg bede om et godt nedslag i prisen og springe ud i det smiley

• #5   7. aug 2012 Han er gået fra 50.000 kr ned til 28.000 kr...
    Hun skulle primært bruges til avl de næste par år og lidt ridning.

• #7   7. aug 2012 Team Soulmates: Altsår spat er jo gigt, så det er ikke noget det udvikler sig til. smiley

Line: Der er selvfølgelig en Risico ved at købe en spat hest (hvis det er det din hoppe har), men har selv haft flere Spat heste, og nogle hvor det blev opdaget ved et tilfælde og flere af dem, var både 13, 18 og 22 år og har aldrig haft problemer med det.

Det vigtigste for en spat hest er at den aldrig må komme til at stå stille, den skal holdes igang hverdag. Og så skal den skirdtes en masse. Det er bedre for en spat hest, at blive redet 20% hverdag end 100% to dage...

Men syndes du skal få en ufra kommende dyrelæge til at se på det, så du er sikker i din sag. Kan evt. anbefale Rune HjortKær fra Bryrup hestepraksis.
    Han er meget ærlig, og giver altid hans ærlige mening om hvad han tror den her hest kan holde til i fremtiden, du skal også se på hvad du vil bruge den til (;

• #8   7. aug 2012 Med så stort prisnedslag og at hun primært skal bruges til avl, så synes jeg godt du kan smiley

• #9   7. aug 2012 Det kommer an på prisen, personligt synes jeg at 28000 kr er aaalt for meget for en hest med sådan en fejl. 8000 kr er mere passende synes jeg.

En spathest skal holdes igang og holder sikkert ikke til at stå stille.

• #10   7. aug 2012 jeg ville aldrig købe en hest hvor der er anmærkning på... godt være dyrlægen siger det ikke har betydning MEN man kan aldrig være helt sikker, jeg ville købe en sund og rask hest både handelsundersøgelse og røntgen.

desværre var jeg uerfaren og købte min pinto som 2 års, kun med handelsundersøgelse, hvor der ikke var noget, men nu som 7 års står han med mus i begge knæled..... ;(

• #12   7. aug 2012 Når det jo er en hoppe kan den altid bruges, det er noget andet med en vallak der erfærdig når den ikke kan bruges som ridehest, når det er en hoppe med stort prisnedslag og du ikke har i tankerne at sælge den før om mange mange år, ville jeg nok godt turde smiley

• #13   7. aug 2012 Tina S: Selvfølgelig er det træls at findet et par Mus, men igen er det jo ikke jordens undergang, massere af heste går med en eller flere mus hele deres liv, uden at man mærker noget til det (: - Det er selvfølge surt hvis den er halt eller andet af det (: - Men ellers er Mus jo normalt nemme at fjerne, og hestene kommer sig hurtig efter oprationen (: ...

Som Thilde, Prinsen og babyhesten smiley . siger: Hvis forskiringen vil tage den, så ville jeg heller ikke være så bekymret, måske du kan presse ham ned i 20.000 kr i en hurtig handel (: ... Og skal du bare bruge hende til avl, så syndes jeg også du sagtens kan tage springet ud i det (:

• #14   7. aug 2012 Vil også gerne anbefale Rune fra Bryrup hestepraksis, han er SÅ dygtig, mega grundig og hudløs ærlig! Desuden er jeg fuldstændig enig med Krone og Bølge; det behøver slet ikke at blive et problem. Bare sørg for at holde damen igang smiley

• #15   7. aug 2012 Nå i siger hun skal være i gang hver dag - er det så nok at hun kommer på fold?

• #16   7. aug 2012 Rides smiley Som der tidligere er skrevet; hellere 20% hver dag end 100% to dage i ugen.. En skridt tur er fint, evt.longe bare den bevæger sig.

• #17   7. aug 2012 Ja, det er nok, hvis du så ikke har tænkt dig at ride (:
    Man kan sige lidt det er enten eller smiley

Men ja fold er bedre end ingen ting ! smiley

• #18   7. aug 2012 Skridt ture er rigtig godt til at styrke en spat hestes bagben, det blev jeg anbefalet af rune smiley Den skulle bare skridte lige ud smiley

• #19   7. aug 2012 Du kan sagtens have en hest der har spat, hvor det aldrig bliver værre, og ikke har betydning for hestens brug - omvendt kan du være uheldig at det udvikler sig og bliver værre! Det er lidt et sats.. og det afhænger vel også lidt af prisen? Hvis jeg var dig ville jeg få min egen dyrlæge til at tjekke hesten igennem, evt. en røntgen, inden køb! (hvis du altså ikke har gjort det)
    Men ellers er det jo faktisk en hoppe.. du har altid muligheden for at lave et føl.. men så med risiko med spat desværre!

• #20   7. aug 2012 Line: Nu skal du også tænke på hvor mange penge du lige vil bruge for at få den tjekket, fordi hurtig har du jo brugt flere 1000 kr, på noget som måske er helt unødvendig for dig, hvis du bare skal bruge en avl/tur hest til 20.000 kr smiley

• #21   7. aug 2012 jeg har haft en sådan hest og han gik fint uden problemer som ridehest i både dressur og spring til han var 17år hvor han desværre måtte aflives pga slid i FORBENET og ikke bagbent som han havde spat i...
    Hvis forsikringen vil/har taget den, du ikke har idéer med at den skal gå voldsomt høje klasser og du kan få den til en meget god pris så ville jeg gør det...
    Men som andre også siger så har det bedst at at lave lidt HVER dag og den skal helst gå så meget ude på fold som muligt, evt. løsdrift så er det perfekt.
    Når jeg red påmin skridtede jeg mellem15-20minutter til og derefter gik vi i galop ca. 2 minutter på hver volte (stor volte) så var han godt opvarmt.
    Han var på intet tidspunket halt selvom jeg lå og red LA/M dressur og 120-130 spring.

• #22   7. aug 2012 Min var en vallak med rigtigt fin travl, havde gået MA dressur og grand prix spring, var 12år og 169 da jeg købt ham i 2006 (mener jeg) og jeg gav "kun" 30.000kr. for ham pga hans spat.

Jeg ville nok "kun" giv 15.000-18.000kr. for den du snakker om...

• #23   7. aug 2012 krone og bølge, når musene sidder i knæledene er der ikke meget at gøre, der er få chancer med operation... desværre

• #25   7. aug 2012 Min havde intet problem med at springe, han sprang endtil han blev halt på forbenet... Jeg har aldrig haft problemer med hans bagben selvom han havde spat... Men som sagt er det meget forskelligt nogen kan og nogen kan ikke...

Kommentér på:
Køb af hest med Spat

Annonce