Taber sine sko hele tiden - what to do? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle HG'ere!
Jeg har desværre en meget sart hest. Hans hove er meget bløde og følsomme (rigtig fuldblodshove!), og der skal vitterligt ingenting til, at han smider dem.
Han har flere gange den sidste måneds tid, smidt sko på folden, men det er, hvad det er.
I går fik han smed om formiddagen, og smeden havde lavet et rigtig godt stykke arbejde, og han havde varmeskoet ham, som vi havde aftalt. Alligevel formår han, efter at have skridtet for lange tøjler i 10 minutter, at smide 2 af sømmene i den ene sko, det 3. søm var på vej ud og den ene optå på skoen sad oppe i hoven. Skoen sad ikke løst, men sømmene var faldet ud.
Dette betød så, at jeg måtte tage det sidste søm ud, så jeg kunne trække ham ind i stalden.
Hvad skal jeg dog gøre imod hans, åbenbart, utrolig bløde hove, hvor søm bare falder ud?
P.F.T.
okt 2005
Følger: 99 Følgere: 100 Heste: 1 Emner: 219 Svar: 875
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
aug 2007
Følger: 31 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 7
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.057
Har skiftet smed op til flere gange, og det har desværre ikke haft virkning
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
okt 2007
Har overvejet biotin. Det kunne være jeg skulle ofre nogle penge på det (-:
Han får wrap - i stooore mængder
Zoe
Ved ikke helt om jeg er inde for den løsning, desværre
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 369
okt 2007
Hvad er 7 nails system? (-:
okt 2007
Og tak fordi du svarer
Sabina
Er limsko og varmeskoning ikke det samme?
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
aug 2009
Følger: 86 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 67 Svar: 192
okt 2007
Jeg har skiftet sked adskillige gange, og har, i det mindste, en smed som kommer med det samme og lægger en ny sko på - det var der ingen af de andre smede der havde tid til (-: Og dét sætter jeg pris på
Fæhesten
Det lyder godt nok smart! Jeg må hellere lige spørge ham når han kommer hjem fra ferie (-:
Josephine
Det er også min plan nu. Tak for input'et
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Biotin virker ikke særlig effektivt alene og der går op til et år før du mærker virkning af det, du skal over i nogle specielle hovprodukter hvor der er en masse andre ting der også er blandet i ud over biotin.
Jeg har brugt noget der hedder Farrier’s Choice og det har været ret effektivt, han har fået meget stærkere hove, men det virker først på det nye horn skal du huske, så der går 3-6md før du begynder at kunne mærke det. Har også hørt godt om TRM Hoofmaker,
Så har han fået rollers på forhovene får at afvikle hurtigere og skåret i smule af snuden af baghovene.
2 sæt kokker foran og en periode også gaffertape rundt om skoen.
Smed hver 5. uge
Han har også fået nogle speciel vitaminer, dog pga. en anden oversag i en periode, hvilket jeg faktisk også synes forstærket hans hove, kan prøve at undersøge hvad det hedder
Han kan ikke gå uden sko, pga. han er så satans ømtået og boots piller han af!!
At det overståene har været det der har virket bedst for mig end til videre, når alt dette så er sagt, ja så ryger der altså stadig i snit en sko forsko i mellem hver smed periode, men det er dog bedre end smed 2 gange om ugen førhen. Men min skridter også så satans stort, det er også grunden til han smider dem, så der er nok ikke så forfærdeligt mere at gøre.
Håber du kan bruge mine erfaringer
okt 2007
Det ligger bare til fuldbloden (deres far) at have de dumme hove.
Mht. biotin, så læste jeg godt på nettet, at det tager lang tid før det nye horn vokser frem. Der går knapt et år, før hele hoven er "ny", så jeg er indstillet på en manglende øjeblikkelige virkning (-:
Netop de to produkter du nævner, er også dem jeg har læst mest godt om - netop fordi de billigere "erstatninger" ikke er effektive nok.
Denne gang har han også fået nogle overrulle sko på forbenene, men det er kun på prøvebasis, da han har haft bukhov som føl, og derfor bruger man normalt ikke disse sko, da de ikke afhjælper, hvis det skulle dukke op igen.
Tak for dine erfaringer! Jeg er i hvert fald med på biotin også skal jeg have mig nogle flere klokker!
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Held og lykke med det hele, hvis du finder et vidundermiddel kontakt mig endeligt!!
okt 2007
nov 2006
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 752
Picasso har roller sko på forbenene og har i en periode haft fuldstændig håbløse hove. I samråd med smeden foreslog han at lave optogene på skoene større.
Større optog vil støtte hoven længere oppe.
Min smed tager iøvrigt ikke ekstra for det
Et andet problem kan også være at hoven er svag nogle af de steder sømmene bliver hamret i. Dette kan måske løses ved at der eksempelvist ikke bliver hamret søm i nogle af de ''huller'' tættest på dragterne, da hoven ofte er porøs der
feb 2008
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 61
apr 2008
Følger: 69 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 283
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 118
Vælg et kval produkt for effekten kommer så hurtigere pga øget bindevævs-vækst.
Personligt synes jeg kun der er 3 produkter at pege på:
HoofPak (Billigst)
HoofMaker (smart med små poser men dyrest)
HoofFirst
Taber sine sko hele tiden - what to do?