{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Fodring? Uden stivelse? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Jeg har en pony som mangler energi..
Han er lånt, og vi har fået at vide at vi må give ham noget energi-givende uden stivelse og havre.
Jeg er bestemt ikke nogen foder-ekspert.. Så ville høre om i havde nogle gode råd? Og lidt om hvad i giver jeres heste? smiley
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring? Uden stivelse?
  • #1   17. aug 2012 jeg har selv kig på brogaardens Dodgson and Horrel: islændermix (eller sådan noget)

    prøv at google det. sku gi energi, men også være super til nøjsomme heste smiley


  • #2   17. aug 2012 Hvad får hesten ellers at spise, foldtid? Generel adfærd under rytter, til fods? =)

  • #3   17. aug 2012 snak med dem der hvor du køber foder smiley
    er sikker på de kan hjælpe dig


  • #4   17. aug 2012 Jeg giver HorseLux Plus. Og Fareed skal have foder med minimalt indhold af stivelse pga ellers får han mavesår. Der findes en udgave af HorseLux som har lidt mindre stivelse i, men det er til nøjsomme heste og giver ikke den samme mængde energi som Plus'en gør smiley

    De fleste former for foder du kan få som er i foderpiller har generelt for meget indhold af stivelse, ellers har de svært ved at få dem gjort til piller (ifl. diverse forhandlere af foder og dyrlægen), derfor har vi valgt et produkt som har et stort indhold af lucerne og minimalt indhold af stivelse smiley

    Fareed mangler ikke energi på det foder, men er heller ikke overenergisk så kan godt anbefale det smiley


  • #5   18. aug 2012 Der findes ikke nogle foderblandninger på markedet (hele verden over )hvor der ikke er stivelse i.. For lidt stivelse og for meget er ikke sundt.. Og hesten skal indtage stivelse i daglig kost! :)Så det er det samme som at sige du skal give den rent sukker:) men det sætter bare hestens blodsukker kræftigt op på 0 koma dut og lige så hurtigt ned igen, og det kan du ikke bruge til noget som helst..

  • #6   18. aug 2012 Ninna - jeg forstår ikke helt hvad du mener. Ifl. min dyrlæge er stivelse som at spise hvidt sukker. Det er hurtig her&nu energi og ikke sundt med for meget af det, hvilket er en af grundene til Fareed ikke må få det. Der i mod skal han have masser af fx. lucerne fordi det er langsomt opbyggende sukker (ellers var det olie der var det kan jeg ikke huske vi snakkede mest om stivelse smiley )

  • #7   18. aug 2012 lucerne, olie, fiberpiller, roepiller (tilsæt vitaminer). hvis mere protein så supler med lidt sojaskrå. Hvis du vil have foder uden stivelse er du nødt til at blande noget selv. i det mindste tilsætte vitaminer, for ingen af dem jeg har nævnt har vitaminer i.
    Tommelfingerregel: korn = stivelse uanset hvilken slags det er (ris, majs, havre, hvede, byg, rug) og indeholder ca 50% stivelse.


  • #8   18. aug 2012 Alt hvad der bliver optaget i tyndtarm bliver frigivet hurtigt mens alt hvad der bliver optaget i tyktarm (stortarm) bliver frigivet langsomt. Foderet opholder sig generelt ikke særlig lang tid i tyndtarmen i forhold til hvor længe det opholder sig i tyktarmen. Kraftfoder optages i tyndtarmen og bliver frigivet som hurtig energi mens grovfoder der omsættes i tyktarmen bliver frigivet som langsom. Det er altså tyndtarmens opgave, at fordøje og nedbryde stivelse fra foderet. Fodres der med for store mængder pr. måltid og tyndtarmen derved ikke kan nå at nedbryde stivelsen passere det videre til stortarmen hvorved der sker en forgæring der danner mælkesyre. Stortarmens bakterieflora bliver ødelagt og der kan opstå diarre og kolik.
    Hvad er stivelse så? Stivelse er kulhydrater og findes i alle kornprodukter og hvordan de optages afhænger af måden kulhydratet er opbygget på. Havre er et kortkædet kulhydrat der, hvis ikke der overfodres, er forholdsvis nemt for hesten at nedbryde. Værre er det med kornsorter så som byg og majs som består af lange og meget komplekse kæder af kulhydrater der er svære for hesten at nedbryde med mindre det er varmebehandlet.
    Tåler hesten ikke for meget stivelse, kan korn med fordel erstattes med olie. 3 dl. olie har samme energimængde som 1 kg. havre. Olie er, i modsætning til korn, ikke et kulhydrat men derimod et fedtstof der nemmere nedbrydes og udnyttes i hestens tarmkanal. Det er dog vigtigt at nævne, at alle heste har behov for en vis mængde kulhydrat/stivelse.

    Mit bud på en foderblanding uden for meget stivelse er cool mix. Der findes mange udbydere af denne slags foderblanding som er uden havre. Det er dog vigtigt, at de resterende kornprodukter er varmebehandlet så de derved er lettere for hesten at nedbryde. Energiindholdet i denne foderblanding er moderat men hvis du føler hesten mangler energi kan du supplere med olie. Tilvænningsfasen på olie er ca. 10 uger så det er vigtigt at have tålmodighed.
    Grovfoder som hø eller wrap er ligeledes vigtigt når vi snakker om energi. Grovfoder bliver optaget i stortarmen hvor cellulose og hemicellulose bliver nedbrudt og omdannet til energi. Halm indeholder store mængder af lignin som hesten ikke kan nedbryde og derved ikke udvinde nogen form for energi af.


  • #9   18. aug 2012 Equsana perform vit evt. med en håndfuld lucerne.. så får hesten alt hvad den har brug for, og det er sukkerfrit og fri for stivelse smiley Om vinteren supplerer du perform vit´en og lucernen op med fiberpellets, således kan du styre hestens huld på en god måde.. og ikke mindst: for både sommer og vinter gælder det: stråfoder ad libitum!

  • #10   18. aug 2012 happy hoof eller high fiber cubs fra spillers, den bruger jeg, til en ældre dame på 16 det er meget fiber indholdene og længere mætheds fornæmmelse:)

Kommentér på:
Fodring? Uden stivelse?

Annonce