{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Energi (fodring) {{forumTopicSubject}}

Hej der ude.

Håber nogen kan komme med lidt gode forslag til en god energikilde.

Vores ene pony er født doven og ugidelig, tager ikke et skridt uden det er højst nødvendigt, kan godt være lidt træls ind i mellem at ride ham. :))

Dog er jeg meget lidt tilhænger af stivelse, mine heste bliver fodret med så lidt krybbefoder som overhovedet muligt, og så meget stråfoder som er muligt.

Så hvis nogen der ude har nogle gode ting man kan bruge, evt et godt tilskud, noget müeslifoder der ikke er proppet med stivelse, men har gode energikilder, eller andre gode ideer, så sig endelig frem. smiley

Linda


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Energi (fodring)
  • #1   21. okt 2012 Ingen pony er født doven og ugidelig. Jeg ville få den undersøgt, eller få en adfærdsbehandler ud!!!!

  • #2   21. okt 2012 Caddie har manglet energi, og vi fik rådet at give hende majsflager (cornflakes som ungerne siger) og selvom hun kun har fået det en uge så er det allerede begyndt og virke. Hun er en 3'er pony og får 200 gram om dagen smiley
    Så vidt jeg ved (men skæld mig ikke ud hvis det er forkert) er det ikke stivelse vi giver, for det ved de godt vi ikke vil have dem vi snakkede med smiley


  • #3   21. okt 2012
    Sådan generelt uden energi eller mest på banen?

    Kender godt typen, min erfaring er dog at det er en personlighed hesten har ;o).


  • #5   21. okt 2012 Der er masser af stivelse i majs!! Brug simpelbalance, det er det eneste jeg tør putte i min ponys krybbe.

  • #6   21. okt 2012 Sanne. Han fejler skam ingenting, han er tjekket. Lige som vi mennesker har forskellige personligheder, har hestene det også.

    Han er fuldt dækket ind med vitaminer og mineraler.

    Jeg er hverken til majs, byg eller havre. Olie, tror jeg ikke helt er nok, og han er desværre også lidt for meget til den runde side. Så det skal meget gerne være noget der ikke feder. smiley


  • #8   22. okt 2012 Har hørt Pavo piller skulle være godt, og uden havre, men go energi smiley

  • #9   22. okt 2012 Ville vælge et fuldfoder, evt. noget fra pavo eller brogaarden. Jeg har fodret med Fase Balancer fra Brogaarden, og der kunne jeg mærke forskel, efter kun at have fodret med lucerne og fiberpiller, selvom hesten kun fik lige det den skulle have for at være dækket ind med vitaminer/mineraler.

    Fase Balancer er et stivelsesfattigt müslifoder. Du kan evt. vælge et andet fuldfoder, hvor stivelsesindholdet er lavt til moderat, som er lavet til at skulle give lidt mere energi.
    Man skal også passe på ikke at blive for stivelsesforskrækket. Jeg er helt med på, at ren havre er no-go. Men man kan godt finde en mellemvej i et godt müsliprodukt.


  • #10   22. okt 2012 Jo, problemet er bare at de tit i de muesli blandinger skal have kæææmpe mængder for at være dækket ind, han bliver for tyk Så kan man selvfølgelig tage lidt muesli fra og supplere med nogle vitaminpiller, meeeen, så holder det ikke altid lige i de rigtige forhold, hvad der skal være af hvad, så er det tit at de får for lidt af noget og for meget af noget andet.

    Nævn gerne nogle produkter hvor de ikke skal have kæmpe mængder. Og hvis det ikke er højt på stivelse, hvad er det så der giver energien i foderet?? smiley


  • #11   23. okt 2012 Pavo pillerne er mit bedste bud, men ellers gå ned og snak med dem der hvor du køber foder? De kender sikkert til mere forskelligt end vi gør smiley

  • #12   23. okt 2012 Jeg kender selv en del til foder, det var også hvis nu nogle kunne nævne noget super godt som jeg ikke har hørt om før. Dem i butikkerne, kan muligvis og ofte hjælpe, men det er nu stadig produkter de skal have solgt, og tit kommer penge før fornuft der. smiley hvad er der i de pavopiller? hvad hedder dem du bruger? er det bare vitaminpillerne eller?

  • #13   23. okt 2012 Jeg har ikke selv brugt dem, men har en veninde der gjorde, og synes de fungerede godt, du kan læse om dem på deres hjemmeside smiley (link fjernet)

  • #14   23. okt 2012 Der er jo mange. :))) hvilken en er det du anbefaler?

  • #15   23. okt 2012 Måske Pavo SportsFit
    http://soendergaardhegn.dws1.dk/pv/pavo-foder/pavo-sportsfit.html


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   23. okt 2012 Fra tidernes morgen har havre altså været et særdeles fordelagt fodermiddel til heste og de dovne kan netop med fordel tildeles havre for at få den energi de skal bruge, til en doven pony ville jeg da helt klart skippe principper og lade den få havre og konc. vitaminer og mineraler og hø, når den tilmed er til den gode side er det netop vigtig at den ikke får store mængder fuldfoder som du heller ikke kan justere mængden af når du i perioder give den fridage eller ferie og det glemmer mange at de får at få den korrekte dosis vit/min. ikke bare kan skære det halvefuldfoder fra når hesten holder fri og derved øges risikoen for overvægt/nyreslag eller andre livstilssygdomme.

  • #18   23. okt 2012 Havre giver en kort og ikke en langvarig godt energi. Det er tom energi ligesom hvis du spiser hvidt brød.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #20   23. okt 2012 Linda J, ja hvis bare verden var så sort/hvid men det er det ikke, jeg har netop idag haft snakken med min dyrlæge og alle højtydende heste fodres med stivelse og det er der nok en rigtig god grundt til det er fordi det virker og havre er en af de typer hesten drager bedst udbytte af.

  • #21   23. okt 2012 Ida, tror bare ikke det er nok. Der er både olie i mit foder og lucerne, så tror altså ikke det kan gøre det. smiley

    JM, ved godt at der bliver fodret med sukker/stivelse, er nu heller ikke fordi jeg helt afviser at der er lidt. Men jeg afviser havre, da det som jeg skriver oven over, kun giver en kortvarig hurtig og tom energi. Ikke det jeg er ude efter.

    Jeg har min helt egen holdning til foder, og jeg accepterer andre har deres. Jeg beder blot om nogle ideer der ikke handler om byg, havre og majs. smiley



  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #23   23. okt 2012 Jeg har så den holdning at man skal finde det der virker for den enkelte og nogengange lade sine principper vige istedet for at lade dem stå i vejen for en mulig forbedring af den opgave man står overfor, min egen tåler ikke sukker og stivelse da den er en krudttønde men jeg kender også massere af heste der får havre og byg og de er slet ikke til at drive frem hvis de ikke får deres havre så derfor har man ikke noget at miste ved at prøve det "forbudte" korn man kunne jo blive positivt overrasket det er sket før i historien smiley

  • #24   23. okt 2012 Byg skal man helst holde sig fra har jeg hørt, det ødelægger benene, ved ik om det er rigtigt, men en hest jeg kender fik dårlige ben efter at være fodret med det i mange år... Så ud fra det er det ikke den bedst idé smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #25   24. okt 2012 Nu er det faktisk byg i rigtig mange færdig blandede produkter og hvis det var så "farligt" så er det underligt at der ikke er flere væddeløbsheste der bliver syge af deres mad smiley

  • #31   24. okt 2012 Pigen. Ved du hvad stivelses indholdet er i de piller?

    Jeg fodrer selv med piller med fibre og lidt mere i og vitaminer. Der er kun 3% stivelse i, og så får de lucerne. Jeg VED GODT at 3% stivelse er meget lidt, og jeg dør heller ikke af at det kommer lidt der over. Min grå basse på billedet kan SLET ikke tåle stivelse, han kan slet ikke kapere det i sit hoved, og min ponypige fungerer også fint på så lidt stivelse, de har begge en dejlig god energi samtidig med at de har ro i sind.

    Det er kun vores ponyvallak der mangler lidt ekstra. smiley


  • #33   24. okt 2012 Er den blevet mere doven i forbindelse med fældning/pelssætning eller er den altid doven? Min hoppe er meget doven i forbindelse med pelsskifte og dyrlægen har rådet mig til at give en kur med B-vitamin eller evt. Ferro Kompleks (kombination af jern, sporstoffer og B-vitamin). Egentlig bør hestene være dækket ind med B-vitamin da det dannes i tarmen. I stressede situationer (som f.eks fældning/pelsskifte) kan deres egen produktion dog ikke altid følge med og de bliver tunge, trætte og dovne da B-vitamin spiller en rolle i forhold til dannelse af røde blodlegemer som står for ilttransporten i kroppen.
    Det er ikke sikkert at mit indspark har relevans i forhold til jeres pony men årstiden taget i betragtning synes jeg at det er relevant at have med i overvejelserne.

    Held og lykke med at finde det rigtige "energi-tilskud"


  • #34   25. okt 2012 Ville nok også kigge på noget B-vitamin. Bruger selv IronBooster ...

    http://www.horselab.dk/iron-booster-jern-mvitamin-p-18.html



  • #35   25. okt 2012 Nej, det er generelt han er det. Han er ganske enkelt født sådan lidt doven lad agtigt. En hest der ikke absolut løfter et ben mere end hvad der er højst nødvendigt. nogen er meget selvgående, det er de to andre vi har, hvor ham her, skal der rides hvert et skridt ud af.

    Er der så nogen der ved om hvis man fx giver b-vitamin, og de er dækket ind med det i forvejen, om det har nogen dårlig indflydelse? der er jo nogle ting de ikke må få for meget af, så går det dårligt ind og tager noget andet, hvis i forstår. eller er b-vitamin noget de ikke må være i overskud af?

    til nogen tråde lidt længere oppe, er jeg lidt i tvivl om hvem der bliver skrevet til. Så være sød lige at sætte navn i indlæggene. smiley


  • #36   25. okt 2012 Linda J: B-vitamin er en gruppe af forskellige vandopløslige vitaminer bla. Biotin, Tiamin, Folin og Riboflavin. Ved mennesker er det de fedtoplæselige vitaminer som man kan få overdosering af (K, E, D og A-vitamin) da indholdet i kroppen ikke kan reguleres ved udskillelse som det er tilfældet med de vandopløslige. Så da B-vitamingruppen er vandopløslige kan en evt. overdosering udskilles med urinen. Der ses derfor sjældent problemer med overdosering af vandopløslige vitaminer. Jeg vil tro at det er det samme ved heste.

  • #37   26. okt 2012 Okay super, tak. Var også det jeg havde en ide om selv. smiley kunne være man skulle prøve det. smiley altså b-vitamin og se om det har en effekt.

Kommentér på:
Energi (fodring)

Annonce