{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
398 visninger | Oprettet:

Vinterfoder? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Så nærmere vi os så småt tiden hvor hesten snart skal ind i stalden om natten igen :-), skøn tid...

Men nu har vi før hen haft så meget bøvl om valg af foder, så ville lige hører jeres mening.

Mine heste: 1 på 10 år og 1 på 25 år.

Krav: forbyggende ift. forfangenhed
IKKE med tilført energi i ( kan de ikke tåle)

Og så behøves det ikke koste en bondegård for at være godt ;-).
Men skal passe til en ung (tendens til forfanghed) og en rigtig gamle dame efterhånden :).

Håber i har nogle gode råd ?
(mit eget er lige nu " Lesiue Mix" (Brogaarden)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterfoder?
  • #1   17. sep 2012 horselux eassy
    horselux fiberpiller


  • #4   17. sep 2012 havre og Travo.... og godt hø - mine skal ikke have ret meget for at blive tykke tromler

  • #5   17. sep 2012 Noget rent vit/min(travo, equisana, suregrow, surelimb, salvamin grøn, regulator complete eller lign) afstemt efter deres vægt (og evt alder)

    Ingen lucerne til damen, der skulle være stor mængde protein i og det har gamle heste tit problemer med at klare.

    For at hestene ikke taber sig, så skal der fyldes på efter huldstørrelse. Først starter vi med hø ind til de ikke når at spise op længere = gerne op mod 15 kg/døgnet(så evt også noget på folden). Derefter prop roepiller (IKKE med tilsat sukker) i efter behov i krybben - måske med fiberpiller hvis de er lidt kræsne. Gerne tilsat en sjat olie.

    Kig evt på det her link:
    (link fjernet)

    Husk heste med tendens til forfangenhed må ikke være for tykke. De kan godt få forfangenhedstendenser grundet overvægt (eller endnu værre af diabetes). Så få styr på huldet og giv dem lidt motion (med fx træk-løbeture)


  • #6   17. sep 2012 Liza, havre duer ikke til heste der "ikke må få tilsat ekstra energi" - det kommer tit af sitvelse og sukker. Derudover, så kan havre være "farligt" for en hest med tendens til forfangenhed.

    Hø er det bedste, da der er masser af fibre, fornuftig kombi af protein og lidt sukker i = hestene forholder sig mætte men uden at komme i risikozone til forfangenhed smiley


  • #7   17. sep 2012 jeg vil sige masser af grovfoder og så roepiller, lucerne light og vitaminer evt grøn salvimin.
    så kan du supplere med linamix til den på 25 hvis den har svært ved at holde huld.


  • #8   17. sep 2012 Enig med SilverFlake, og så er mit bedste bud på et vitamin/mineral produkt til dem begge, Equsana Perform Vit smiley

  • #9   18. sep 2012 Vit produkt og fiberpiller smiley lucerne til den unge og evt. Mash til efter arbejde

  • #10   14. okt 2012 silverflake, nå det vidste jeg ikke - har altid bare hørt man skulle undgå byg ved forfange heste - det er herved noteret smiley

Kommentér på:
Vinterfoder?

Annonce