{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At starte en boks op?
  • #1   24. sep 2012 jeg bruger 300 kg. når jeg starter en ny boks op med træpiller, og hesten skøjter ikke rundt, for det bliver hurtigt smuldret smiley

  • #2   25. sep 2012 Kan ikke huske hvor mange jeg bruger - nu kigger jeg bare og ser om det passer i mine øjne smiley Man kan jo altid spæde til og sådan jo.

    Men nej de skøjter ikke, medmindre de er meget uheldige. Men er du urolig for dem, kan du jo vande pillerne lidt, så de lige puffer lidt op. På den måde kan du også bedre vurdere bundens tykkelse, hvis du er lidt usikker på det smiley


  • #3   25. sep 2012 30 kg om ugen

  • #5   25. sep 2012 Stald Nylund: Hele året, hvis man passer den godt smiley

  • #6   25. sep 2012 Jeg har lige startet en boks op til vores hest, og vi brugte vidst 4,5 sæk træpiller for en uges tid siden, og det har endnu ikke været nødvendigt at fylde nyt indtil hende. Klatter os tis bliver fjernet hver dag, men hun er så også meget renlig og tisser samme sted hver gang.
    Det tog en 3 dages tid, og så var alt smulder.

    Første dag hun kom ind, tog hun to store mundfulde af træpillerne, og det gjorde en af de andre heste også, så sørg endelig for at der er noget spiseligt i boksen fra start, hvis hesten ikke er vant til at stå på træpiller.


  • #7   25. sep 2012 Ja, masser af grovfoder/halm/frøgræs er alfa omega i sådan en boks smiley

  • #8   25. sep 2012 Jeg brugte 5 poser træpiller til Caddie og en pakke spåner. Men det er fordi jeg er sær og kan bedst lidt der er spåner i mine bunde fordi det gør det lidt mere løst i det.

    Jeg fjerner også klatter hver dag og tis efter behov. Nu er det så en 3'er pony i en boks til en kæmpe stor hest, så hun sviner ikke særlig meget i bunden da der kunne stå to af hende derinde smiley


  • #9   25. sep 2012 Til mine (som står i en 3x3 boks) brugte jeg 2 baller spåner også 3-4 pakker piller. Vandede så bunden med en vandkande for at pillerne skulle opløses lidt.
    Spånerne er for at hesten har noget blødt at ligge på indtil pillerne er trådt ud.


  • #10   25. sep 2012 Vi brugte 12 poser, af 15 kg hver smiley

  • #11   25. sep 2012 Jeg bruger en sæk spåner, så undgår man at hesten glider i det, og 6 poser træpiller til opstart:-)

  • #12   25. sep 2012 Vi har brugt ca 100 kg til hver boks. Har ikke oplevet at nogen af vores hverken store eller små er gledet i træpillerne.

  • #14   25. sep 2012 Har lige smidt 25 sække af 18 kg ind i boksen (=450 kg), er min som den vi havde på træpiller sidste vinter, så går der ca 10 uger før vi skal have mere ind og så skal der ca bruges 1/2 - 1 sæk om ugen.

  • #15   25. sep 2012 Hos os hed det 12 poser men med store bokse var det langt fra nok. Og vi bruger så ca over 2 poser om ugen til min hest hvis der skal være pænt og rent rykker så nu her blandt andet fordi det simpelhen løber op i rigtig mange penge. Nogle heste er gode til at holde pænt og tørt. Men ja ikke min så det svinger


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   25. sep 2012 Alt efter boksens størrelse vil jeg sig men bunden skal være ca. 15 cm tyk for at kunne dræne effektivt så hvis der er for lidt i så vil den meget hurtigt blive rigtig klam og så kan man starte forfra, det kan ikke svare sig at spare på opstarten det koster bare på det ugentlige forbrug og når den er blevet ulækker så er det en ommer.

    Vi er efter flere forsøg skiftet til tørv/træpiller dvs. vi laver drænlaget i bunden i tørv når det har sat sig så kommer vi piller på for at det er lidt lysere og lidt lettere at muge.

    Vi starter med 6 tørv i 12,5 kvm. boks og derefter 1 tørv den ene uge og 2 poser piller den næste nogen uger når det har været solrigt har bunden tørret så godt op i dagtimerne at vi kan trække den nogen dage så vi efterfylder 3 gange på en måned.

    Vi fjerner udelukkende prut og strå, strå er bundens værste fjende og det skal fjernes helt hver dag ellers mister bunden sin sugeevne.


Kommentér på:
At starte en boks op?

Annonce