{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.883 visninger | Oprettet:

Back on Track til hest med slidgigt i kodeledet {{forumTopicSubject}}

Nej, jeg giver skam ikke op! smiley

Min skønne islænder/halfinger hoppe på 11 år har for tre uger siden fået kosntateret slem slidgigt i kodeledet i højre forben. Hun har fået sprøjtet noget ledbehandling i kodeledet, får Cortaflex HA og er blevet gået med hver dag 30 minutter de sidste tre uger. Imorgen skal vi til tjek (Kryds fingre !!!), og dyrelægen var godt nok ikke positiv men ih hvor jeg håber jeg får hende med hjem.

Nå, men jeg vil så høre om nogen har erfaring med BTB-produkter til heste med slidgigt? Er det godt?

Har fået at vide hun helst skal stå i løsdrift, så det holder vi fast i - det gør hun nemlig nu og trives godt i. Men hvordan kombinerer jeg BTB-produkter med løsdrift?

Læs endelig ud med jeres erfaringer :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Back on Track til hest med slidgigt i kodeledet
  • #1   27. sep 2012 Har ikke selv afprøvet lige med slidgigt men har en veninde der har og det virkede hun havde den i 2 år efter men fik det så flere steder og ville ikke fortsætte med det fordi det gjorde selvfølgelig ondt. men hende hjalp det virkelig på, på det bagben det startede med. Hun ville varmt anbefale back on track

• #2   27. sep 2012 Men var det så staldgamacherne eller hvad gjorde hun? For min går jo i løsdrift.

• #3   27. sep 2012 Jaa det var staldgamacher, og hendes gik også i løsdrift.

• #4   27. sep 2012 Var det det der var årsagen til jeres problem med at hun smed sig?

Min nye hest har slidgigt, dette er dog ikke i benene, men ryg og hals - og her hjælper BOT rygvarmer rigtig meget - hun bliver meget mere afslappet, omgængelig og mere løsgjort smiley Man kan se og mærke en forskel på hende når hun har gået med den.

Jeg giver hende den bare på på folden, på de varme dage uden noget over og på de kølige dage får hun den under sit dækken smiley Ellers har hun den på i trailer til og fra træning.

• #5   27. sep 2012 Nu har jeg ikke dette proplem.

men min venindes hest fik anbefalet BOT af dyrlægen og hun stod i løsdrift, hun gik med staldgamascher.

dog ville jeg selv vælge ridegamaschen til fold brug

• #6   27. sep 2012 Nu skal jeg ikke komme her og være pessimistisk, jeg har ingen erfaringen indenfor heste med slidgigt, men jeg lider selv af både ledde- og slidgigt - slidgigt i begge mine hofter, og det er den mest smertefulde lidelse man kan forestille sig. Jeg står til at skal opereres og have en ny hofte, da kun kirurgisk indgreb kan hjælpe. Medicinsk behandling og injektioner kan ikke hjælpe på slidgigt hos mennesker da det er knogler og led som er slidt og i værste fald ødelagt. Det hjælper selvfølgelig på smerterne, men det reparerer ikke og man skal også være påpasselig med hvor meget fornuft der er i at "fortrænge" smerterne, da knogler og led stadig ødelægges og smertestillende kan gøre dig ude af stand til at lytte og føle på kroppen hvilket kan resultere i at man slider mere når man ikke kan mærke at det gør ondt og så kan man gå for vidt i forhold til hvad kroppen holder til.
    Jeg vil egentlig bare lige minde jer om, at I skal huske at lytte til hesten og læse hvordan den har det, men det gør man selvfølgelig også når man elsker den smiley Slidgigt er en yderst smertefuld lidelse, det kan jeg skrive under på. Jeg er afhængig af mine krykstokke og kan ikke længere ride, løbe, svømme og mange andre ting. Jeg kan af og til slet ikke komme i og af mit eget tøj selv og jeg er kun knap 22 år gammel. Det er forfærdeligt og det rene smertehelvede. Når det er værst føles det som om nogen tager fat i mine ben og vrider dem rundt uden ende og forsøger at brække dem af, det er nok den nærmeste sammenligning jeg kommer.
    Nu handler det her jo ikke om mig, men jeres heste smiley Jeg ville bare frem til en vis forståelse for hvor svær en tilværelse man kan have med slidgigt og meget nedsat livskvalitet, det kan også gælde heste. Lov mig at I passer på dem og siger stop når det bliver nødvendigt, det kan virkelig være en smertefuld og uudholdelig oplevelse at gennemgå.

Krydser fingrer og håber på alt det bedste for Jer og hestene smiley

• #7   27. sep 2012 Ja det var formentlig årsagen..

Hvorfor ridegamacher til foldbrug i stedet for staldgamacher?

Havde hesten dem så på i døgndrift når det er løsdrift? Og hvordan med snavs, mudder og sne?

• #8   27. sep 2012 den havde men på stort set altid. men når de blev meget beskidte så lagde hun lige en bandage på men hun havde det hjemme og vaske, men dem hun havde kunne bruges til alle ben de var ikke bestemte til hvad ben de skulle være på så nogle gange kunne hun godt finde på og bare ligge den anden på.

• #9   27. sep 2012 Stald Højlund:

Jeg vil det bedste for min hest, og jeg mener at jeg om nogen har kæmpet for at hun har de bedste forhold. Jeg er fuldt ud indforstået med at det er en meget smertefuld lidelse, at der formentlig ikke er noget at gøre og at hun absolut ikke skal holdes i live, fordi jeg ikke kan bære tanken om aflivning. Hendes præmisser kommer i forreste række, og det går jeg ikke på kompromis med.

MEN! Der ER en chance for at medicinen kan hjælpe, der ER en chance for at hun kan få nogen gode år endnu og der ER en chance for at dyrelægen siger god for træning og brug igen - såfremt man tager sine forholdsregler. Det er minimale små chancer, men jeg er villig til at gøre og prøve ALT for at beholde hende. jeg er også godt klar over at det er ren symptombehandling, og at jeg lige nu smider tusindvis af kroner på behandlinger og medicin på formentlig alligevel kun at have et år med hende mere.

• #10   27. sep 2012 Maria: Okay, det lyder godt. men hvis hesten har slidgigt i højre forben i slem grad og muligvis en smule i højre bagben - hvad gør man så klogt i at bruge? På alle fire ben? Kun på de to ben? kun på forbenet?

• #11   27. sep 2012 Håber det bedste for din lille hest Andrea.

Dr. dyr har sagt god for hende jeg har - til at hun må rides. Men det afhænger jo også af graden af slidgigten.

Jeg lytter bare til alle de små signaler og skulle hun afvige fra hendes normal tilstand så vil det være med tanken på gigten og når/hvis det ændrer sig så skal hun herfra mens hun har det godt.

Hun trives bedst i løsdrift.

Men krydser fingre for jer.

• #12   27. sep 2012 Hun brugte kun på det ben det var galt med og vis måske også har i i bagbenet ville jeg nok give hende det på på de to i hvert fald tror ikke det ville være nødvendigt med alle 4 men du skal gøre det du har det bedst med men de tager ikke skade vis det er på alle 4. men min veninde havde det kun på det ben det galt med. Og man får som regl også kun to når man køber dem gjorde jeg i hvert fald og jeg gav 808 kr for mine og det var som sagt hun 2

• #13   27. sep 2012 Andrea:
    Selvfølgelig skal du kæmpe for din guldklump, det forstår jeg udmærket, du må ikke se det som et angreb, for det er slet ikke intentionen. Jeg synes kun at det er dejligt at du er villig til at ofre dig 100% for hende. Jeg bliver jo heller ikke aflivet fordi jeg har slidgigt hihi smiley Og der er jo heller ingen grund til bare at kaste håndklædet i ringen, SELVFØLGELIG skal du kæmpe og gøre alt hvad der står i din magt for at hun kan få så mange gode år som muligt. Det eneste jeg ville var måske at komme med et input på hestens vegne om hvor slemt det KAN være eller blive.
    Og med dyrlægen inde over får du jo også hans eller hendes vurdering som du kan tage og føle på. Nu ved jeg bare hvordan folk slet ikke kan sætte sig i mit sted og forstå hvordan jeg har det engang imellem og det kan jeg jo heller ikke bebrejde folk, som ikke står i samme situation.
    Jeg er ikke i tvivl om, at du gør hvad du må gøre, udfra dit svar. Og igen, no hate! Kun en lille reminder af ren kærlighed :o)

• #14   27. sep 2012 Fik aflivet min dejlige hest Malic i sommers pga. slidgigt i venstre kodeled han blev kun 11 år smiley
    Han fik uttalige ledbehandlinger, det hjalp 6 uger ca men så aftager effekten og han bliver halt igen. Det sidste vi gjorde for ham var at sprøjte noget gel ind i leddet der skulle virke som noget ekstra brusk. Det gik han med en måned og han var stadig halt. Han ville aldrig kunne rides igen måske gå på fold men han haltede så snart han travede.. Vi bøvlede med at behandle ham fra august sidste år til juni og det blev ikke bedre smiley
    Har prøvet med BOT undervejs men det har ikke gjort nogen forskel..

Husk at tænk på hvad der er bedst for hesten, går den og små halter selv om den går på fold så synes jeg personligt at det er dyreplageri.Det er ikke mindst også synd for dig og hårdt at man går og ser på en hest hver dag i så lang tid der har pisse ondt smiley
    Kort sagt så har jeg desværre ikke gode erfaringer med slidgigt smiley

• #15   27. sep 2012 jeg har brugt et sted på omkring 30.000-40.000 kr. på symptom behandling på Malic.. Jeg prøvede også alt men det var desværre ikke nok smiley

• #16   28. sep 2012 Vilja har også døjet med dårlige ben det sidste halve år, jeg har anskaffet mig BOT staldgamscher til hende, dem har hun på 1-3 timer om dagen når jeg alligevel har hende ind, hun går også i løsdrift, husk på at deres produkter og udstyr MAX på være på hesten 12 timer adgangen, ellers virker det ikke smiley Det har hjulpet Vilja meget, og min plan er at når hun startes op igen, skal hun stå med dem 1 time inden og 1 time efter træningen smiley

Som en ovenover skriver vil ridegamscherne helt sikkert også fungere godt på folden, da de sidder bedre, når hesten skal bevæge sig. smiley Har dog hørt lidt klager over at de glider rundt på benene, men tænker de har samme effekt selv om de gør det.

Og hvor er jeg bare glad for at høre hun har det så meget bedre Andrea! smiley

• #17   28. sep 2012 Det passer ikke at de max må gå 12 timer - de skriver selv alle steder at hesten skam gerne må gå med dem 24 timer, men at man så f.eks. skal tage to uger med gamacher og så en uges pause osv.

Men i dag var jeg hos dyrelægen, som netop har haft en ude og fortælle om produktet Ceratex som både skulle holde bedre (ikke gå op i syninger og velcro som BOT har lidt omdømme for), men også virke bedre. Det vil jeg se på i stedet :))

Men i skal have tak for alle jeres råd! smiley

• #18   15. okt 2012 Hej Andrea.

Dejligt at hører at du stadig har Lille Lyn, og at det går bedre med hende. jeg bliver jo ikke opdateret af Camilla så meget efter at hun er flyttet fra Amager.Jeg er begyndt at bruge BOT til Shadows kryds, da hun ofte er lidt stiv der, hun får også massage.
    Men nu har min dejlige hunde dyrlæge fortalt om fiskeolie til hunde, som er godt ved gigt, og hun har fået en spand fra det samme firma, som er til heste, det skal vi til at prøve, og jeg skal nok give besked hvis det hjælper.

Det er ikke den samme olie, som til hunde, da heste får andre vitaminer og proteiner, gennem græs og stråfodder.

Pøj pøj med Lille Lyn

Kommentér på:
Back on Track til hest med slidgigt i kodeledet

Annonce