{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Hvornår er det nok? {{forumTopicSubject}}

.. Ja, jeg er den heldige ejer af min travbamse Charlie. Det der har været knap så heldigt med ham er, at han hele tiden fejler noget for tiden.
Nogle uger efter jeg fik ham, fik han kolik. Øv!
Det startede for et halv år tiden, mere end et halv år siden. Han var halt på højre forben, vi var på højgård to gange, den ene gang stod han der i tre dage. De fandt så ud af det sad i skulderen. Han får lidt behandling for det.
Dyrlægerne derovre vil give ham et par måneder til at han kan komme sig, bliver det ikke bedre kan de ikke gøre mere. De begynder og snakke om forsikring og om han skulle have lov til at sove hvis det ikke blev bedre.

Han står så stille i godt to måneder, imens får han noget eksem dyrlægen komme og behandler. Samtidig får han ringorm, som bare tager 100 år og nedbryde helt. Så får han spiserørsforstoppelse.
Alt det mens han står stille.

Så her for godt en måned siden får jeg besøg af kiropraktoren Rikke Andersen (Ryet.dk) som opdager han har sædstrængsproblemer, han har meget ondt og bruger ikke sin bagpart rigtig. Han skal opereres for det! Og dette er muligvis også noget af årsagen til hans halthed i forbenet.

Meeeeen ... nu er der håb for Charlie. Det siger både Rikke og dyrlægerne endelig.

OG ... Han har bændelorm, så har har lige fået en store ormekur for bændelorm, spoleorm osv. Han får også taget blodprøver, det viser sig han har år mange røde blodlegemer og han skal mediciners.

Ved siden af skulle han vaccineres og have raspet tænder.

Charlie har kun koster mig 7000 k, han er travhest så de er jo ikke så dyre. Det værste er han var 100 % rask da jeg købte ham.
Nu har jeg de sidste halve år brugt over det dobbelte af hvad han har kostet på dyrlæge regninger. Flere har spurgt hvornår det er på tide og kasserer ham. (Selv dyrlægen)

Jeg er den person, at jeg giver bare ikke op. Min bank og min mor har været søde og hjælpe mig igennem. . Havde for nogle måneder siden meget ondt af ham, jeg kunne se han led og havde mest lyst til at han kunne komme på de evige græsmarker. Men nu er der intet der får mig til at opgive ham når der er håb for ham Han skal bare igennem hans operation og så er det genoptræningstid! smiley

Hvor er jeres grænse? Har i også måtte ofre en masse penge på jeres hest? Og har i også tænkt på om det er bedst for hesten at den bliver aflivet?

Det har følelses mæssig været en stor rutchebanetur, og ønsker virkelig ikke for andre de skal gennemgå de ting med deres bedste ven smiley Jeg vil virkelig selv gøre alt for at hjælpe ham, vil ikke miste ham!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det nok?
  • #1   8. okt 2012 Håber da ikke du har givet 7000 k (7 mio) for ham, med det helbred smiley



  • #2   8. okt 2012 der er altså kun tre nuller efter. de giver tusinde smiley og det skulle stå kr.

  • #3   8. okt 2012 Man kan ikke sige hvornår det er nok. havde en hest som blev skadet et par måneder efter jeg havde fået hende. Hun stod i 9 mdr hvor vi kæmpede med forskringen ( dansk hesteforskring) som mente hesten intet fejlede, gik dog på koderne. hmm. Men vi valgte at aflive hende udenom DF da vi mente hun led for meget alt for længe, vi prøvede alt hvad vi havde råd til. Så her i foråret blev min elskede pony igennem 6 år syg. Jeg har i de 6 år ALDRIG SET ELLER KUNNE MÆRKE RIBBENE, men det kunne jeg inden for en uge, han var så dårlig, vidste bare nu skulle han sove.. Kommer nok an på hvor meget man kender sin hest, så ser man bedre tegnede.. Men hvis hesten ikke lider unødvendigt, gør hvad der står i din magt, men den skal ikke lide fordi du ikke vil tabe kampen, så taber du alligevel i sidste ende plus dyret har haft unødvendige smerter. smiley

  • #4   8. okt 2012 Jeg brugte ca 23000 kr på Life over en periode på 4 måneder - alene i dyrlægeregninger..

    alt i alt løb hun op i omkring 35.000 kr..

    Og ja hun var traver - Men uanset racen skal hesten have det godt og man skal gøre hvad man kan i det omfang det er værdigt for hesten.

    Jeg måtte tage en drastisk beslutning en lørdag aften kl 21.15 - Da Life havde fået en allergisk reaktion pga stafelikokker (3.gang) og denne gang var det simpelthen så slemt. Skulle hun reddes og komme fri af stafelikokkerne skulle hun stå på boks resten af livet (Jeg står i løsdrift) samt måtte hun kun komme udenfor på fold når der var tørt på folden. Dette er ikke et liv for en hest og jeg valgte at ligge hende til at sove i stedet.
    Jeg kunne godt have valgt at behandle igen, men det ville være for mig skyld og ikke for Life´s.

    Nok er nok når hesten ikke længere kan få et værdigt liv eller skal leve et liv i smerter og lign.


  • #5   8. okt 2012 Og ja - Jeg har fået at vide at jeg er sindssyg for at have puttet så mange penge i en traver - Men det ser jeg slet ikke sådan.

    Pengene er en mindre ting i forhold til hvad jeg fik retur i de måneder.


  • #6   8. okt 2012 Nu snakker du selv økonomi, Som jeg blev spurgt om da jeg kom til dyrlægerne Nørhald, med mit barnebarns lille Max på 120, ved du hvad sædstrengs operationen koster? Den koster lige så knap 6000. Det jeg tænker. er ikk hvad hesten/ponyen har kostet med hvad den betyder. Vi gav 1500 for Max, den skulle så ha pas, ha chip og vaccineres. Så fik vi besøg af Rikke, og ja, så en tur til dyrlægen. Vi kunne ha købt mange ponyer for de penge han har kostet, men de er ikk Max. Det jeg vil sige er vel bare, så længe der er håb, fortsætter man.

  • #7   8. okt 2012 Det er vel nok når den har stået 10 måneder med skade, aldrig bliver god igen, og der er brugt over de 35.000 på den...


    Desværre kan jeg ikke selv indse det.


  • #8   8. okt 2012 Synes ikke kr 7.000 er meget. Uanset race så koster de altså det samme i foder, opstaldning, dyrlæge. Er træt sf folk afgør på racen At det er en anden rangs hest.

    Nu til emnet.
    Hvis vi lige glemmer kolik, spiserørsfordstoppelse, tandrasp og vaccine - og holder os til de andre ting, så er det efterhånden ved at være mange ting. Om han får det bedre efter en operation er vel heller ikke sikker, eller?

    Tænker om folk bare vil aflive deres hund fordi det er en gadekryds de har fået gratis fra en landmand og kun synes en dyr racehund er værd at få opereret...?

    Jeg vil nok mere tage det fra den side om det gavner hesten at blive ved og om en operation har så gode odds at der kan betale sig at gennemføre den.


  • #9   8. okt 2012 Tja, er svært.
    Vi købte en dyr hopep sidste år til stævnebrug, men den blev ved med at få foldskader og stå stille, da hun endelig var klar igen fik hun så en gaffelbåndsskade i det ene bagben pga hun lige fik et hysterisk anfald i traileren, selvom hun altid har været sød at køre med. nu har hun stået stille i næsten 11 måneder ud af 13 måneders ejerskab, de 3 af månederne her nu pga gaffelbåndskade, og skal i hvertfald stå 9 måneder endnu før vi så meget kan overveje om hun skal starte genoptræning.

    Hun halter ikke, men hendes ben hæver stadig og må på inge måde hæve, og skal være fri fra hævelser et godt stykke tid inden vi må begynde på noget, men vi beholder hende, og lader hende gå og hygge sig alligevel, til trods for vi har brugt over 30000 kr i dyrlæge allerede.

    vi har også en anden, en kat 3 ponyhoppe vi dog har fået gratis, den fik en seneskade i januar, men halter stadig, faktisk temmelig meget, og de dage hvor det er koldt og vådt er hun så øm i sit forben at hun næsten ikke er til at lukke ud, og nu hun begyndt at hoste også, til trods for hun står på spåner, får wrap, og der er godt indeklima i stalden, selv om morgen når man kommer i stalden dufter der er frisk luft, man kan på ingen måde lugte der er heste derinde, så med hende overvejer vi om det er slut inden vinteren sætter ind selvom vi allerede holder utroligt meget af hende.


  • #10   8. okt 2012 Nok er vel nok når man føler at det er nok. Hesten kan jo godt fejle noget, hvor ens økonomi simpelthen ikke rækker, eller når forsikringsselskabet siger stop. Nu kender jeg en, hvis hest har slem astma. Hesten fungere fint når den får sit medicin, men det kan i de slemme måneder altså også koste 5000 kr ekstra, udover de normale udgifter - det er langt fra alle der har råd til det, og der kommer jo et tidspunkt hvor forsikringsselskabet også siger stop. Så det er jo op til en selv hvor langt ens økonomi rækker, og hvor langt man er villig til at gå. Man er ikke nogen dårlig hesteejer, bare fordi man siger stop når nok er nok.

    Travere kan betyde ligeså meget følelses mæssigt, for os, som andre heste kan. Men derfor er de stadig ikke ligeså værdifulde i indkøb når de købes som rideheste.

    Men til trådstarter, så håber jeg ihvertfald at du snart får noget mere held. Krydser fingre for at din hest snart er i bedring!


Kommentér på:
Hvornår er det nok?

Annonce