{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.537 visninger | Oprettet:

Snubler - hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, håber i kan hjælpe mig lidt...

Min lillesøster har en super skøn fjordhest på 7 år - som hun har haft godt-og-vel et års tid. Hesten står herhjemme sammen med vores andre heste og hun er i brug næsten dagligt.

I al den tid min søster har haft hende har hun sagt at hun snubler en del - det er ikke noget jeg har bidt mærke i som sådan. Jeg har redet hesten flere gange og jeg har aldrig oplevet noget somgjorde at nogle alarm-klokker ringede i mit hovede.

I dag var de så ude og ride og min søster ringer grædende til mig at jeg skal komme over (jeg bor på nabogården til min mor, hvor hestene står) - og jeg kommer selvfølgelig derover med det samme.

Min søster fortæller så at de havde sprunget og da hun var ved at trave af snubler Luna og slår en koldbøtte over Julia - da Luna rejser sig oo står hun uheldigvis på min søsters ben, så det gør selvfølgelig temmelig ondt.

Nu begynder lamperne altså at blinke - for det kan ikke passe at en så ung hest skal snuble og ligefrem lave en koldbøtte i trav(!). Hun rides klassisk/akademisk inspireret og min søster får en del undervisning - og jeg kan kun sige at de er en super fin equipage! Luna træder super godt under sig selv og bærer rigtig fint på bagparten og har et super lækkert stræk i ryg og nakke og Julia er rigtig godt til at fornemme sig frem og spørger altid om råd når hun har problemer.

Personligt synes jeg det er vildt at hesten falder så voldsomt og at den ikke kan "redde" faldet inden det går SÅ galt og det er derfor mine alarmklokker begynder at ringe.

Vi har de sidste ca. 6 måneder brugt barfodstrimmer og han siger at Lunas hove er utrolig dårligt sat sammen. Hun er noget ømtået på hård jord og det skyldes at hendes hove "drejer" sig indad og når hun går på hård jord "tvinges" hun til at rette sig i koderne (og det gør selvfølgelig ondt) - han siger at det ikke er et problem, de skal bare undgå at ride på asfalt og hård jord i andet end skridt. Men måske det er det der kan være grund i snubleriet?

Vi skal skifte smed, da han har anbefalet en som bor tættere på, men tror jeg sender ham en sms og spørger i morgen.

Jeg overvejer kraftigt om vi skal have vores dyrlæge ud og kigge på hesten (hun er uddannet dyrlæge og heste-kiropraktor). Måske hesten har en skævhed eller ligende der gør at hun snubler?

Hvad ville i andre gøre?
Nogle der har oplevet noget ligende eller har nogle idéer til hvad det kan være? Jeg må indrømme at jeg selv er en smule blank...

Mvh. Frederikke

OBS: Min søster og hesten har det begge fint, min mor tager til lægen med min søster i morgen og får kigget på benet, bare for at være på den sikre side smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snubler - hvad gør man?
  • #1   11. okt 2012 Hvis den snubler, er det nok en kiropraktor eller massør du skal have ud. Heste snubler ikke, de er flugtdyr, og skal kunne løbe stærkt, så derfor ligger der altid noget bag, hvis den snubler...

  • #2   11. okt 2012 mange heste snubler fordi ikke for støtte nok fra ryttern smiley
    Siger ikke at det er det!! men kunne være en mulighed smiley


  • #3   11. okt 2012 Lone: Det er jo også det jeg tænker - vores dyrlæge er uddannet kiropraktor og arbejder også i faget, så hun kan formodentligt anbefale en massør hvis ikke hun kan finde noget.

    Amanda: Støtte? Hesten skal gerne kunne gå selv - og nej, der er ingen støtte på tøjlen, overhovedet.

    Camilla: Jeg har ikke oplevet at hesten snubler - det er kun min søster der siger det. Men ja, mener hun synes at det er et generelt problem.


  • #4   11. okt 2012 præcis.. det er nok fordi der ikke er noget støtte på tøjlen smiley


  • #5   11. okt 2012 Vil mene at det er en anden diskussion - har redet en million heste på denne måde og ingen af dem har snublet. Tværtigtmod har de været utroligt stabile på deres 'fødder'.

    Vil tværtigtmod mene at det er et problem hvis ikke hesten går ordentligt uden støtte på tøjlen.


  • #7   11. okt 2012 Hesten bliver jo ikke "overladt til sig selv" - den går i et kontrolleret tempo og tøjlen er der til at korrigere tempoet samt styring. Andet laver tøjlen ikke og derfor hænger den 90% af tiden løst.

  • #8   11. okt 2012 Ida: sko hjælper ikke da det er kodens konstruktion der gør at hesten ømmer sig smiley

  • #9   11. okt 2012 Men røntgen kan selvfølgelig være en mulighed - det må dyrlægen også kunne sige mere om, hvis hun mener at det er nødvendigt smiley

  • #11   11. okt 2012 min datter har en unghest der også gik og faldt.. han fik forsko på og nu er der ingenting, snak med din smed om det.

  • #14   11. okt 2012 Min unghest snublede også inden han fik forsko på..

    Så jeg ville nok snakke med smeden og forsøge med et par kondisko til ponyen inden jeg smed den i røngten smiley


  • #15   11. okt 2012 Snubleri kan sættes i forbindelse med flere ting. F.eks

    - Hvis hesten er for langtået
    - skade på den dybe bøjesenens støttebånd,
    - hovsenbenssygdom,
    - neurologiske problemer.


  • #16   11. okt 2012 Vi bruger barfodstrimmer - hesten får ikke sko på. At den er ømtået skyldes ikke(!) hovenes kvalitet men et "tvist" i koden - dette kan <b>ikke</b> rettes op, det skulle være gjort da hesten var føl og knoglerne mere smidige. Altså ømmer hesten sig ikke på grund af hovene men fordi dens kodeled tvinges til at rette sig op når den går på fast jord - når den går på almindelig jord kan hoven falde naturligt og hesten får ikke ondt. Hesten har gået med sko inden vi gik over til barfodstrimmer - da snublede hesten også (faktisk mere end den gør i dag).

    Team Hjortkær Hjortvald: Hestene passes med smed "efter bogen", jeg kiggede nemlig også om hovene var lange med det samme - og det er de ikke smiley
    Tak for buddet - det lyder jo til at vi hellere må få dr. dyr ud og kigge på damen smiley


  • #17   11. okt 2012 Min havde gigt da han snublede meget, hjalp meget med ringsko og gigt medicin en anden havde en dårlig ryg forkert sadel og en rytter på forparten derfor snublede den.

    Kan kun give dig ret i det unaturligt i naturen dør hesten hvis den snubler for så når den ikke væk. Lyder dog utroligt at den ikke gør det med dig. For så tænker man lidt rytter fejl.
    Men kan sagtens være problemer i forbenet. Ville klart få dobbelt tj


  • #18   11. okt 2012 Tjekket sadlen og ja prøve med sko og have i baghovedet at få taget røgten. Unge heste kan desværre sagtens have problemer held og lykke med den, lyder til i rider fornuftigt og får undervisning. Heldigt der ikke skete mere end lidt små skader ved sådan et styrt.


  • #19   11. okt 2012 Tina: Jeg har heller ikke bemærket noget usædvaneligt når jeg ser dem ride - hun kan selvfølgelig også ride anderledes når jeg er der, men tvivler.
    Jeg overvejede også selv om hun er på forparten, men hun falder naturligt super godt på bagparten og jeg har aldrig(!) set hesten arbejde på forparten.

    Har lige snakket med min mor og jeg giver dyrlægen et kald i morgen.


  • #21   11. okt 2012 Camilla: Så vil jeg gerne have en definition af "støtte" - udgangspnktet er at folk henviser til støtte på tøjlen, og det er også min første tanke smiley

    Men hvis du har andre definitioner skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om det er noget vi arbejder med. Men støtte på tøjlen er ikke noget vi bruger :b


  • #22   11. okt 2012 Jeg har lige (for et par uger siden) haft er rigtig grimt styrt med min hest, som ellers er ufattelig let til bens, og virkelig er opmærksom på hvor den sætter fusserne. men lige den dag, da vi komme i en fin galop øgning ned af langsiden, "Snubler" den også, eller ja, forbenene forsvinder under den, ved ikke helt hvad den lavede. men den slog også en fin kolbøtte. smiley

    Jeg fik at vide at det kunne være fordi der var en nerve oppe i nakken som ligsom satte sig i klemme eller låste på en eller anden måde, der kunne være skyld i dens tumle rundt tur. Måske kunne det være noget i den stil?

    Men vil nu også sige, Jeg har også selv en Fjordhest, som ja, ikke helt har styr på sine ben, og det er bare generelt, uanset om det skal til/ fra fold eller om man riden den, så har den bare opmærksomheden andre steder, og glemmer hvor benene er placeret. men når du skriver at den går fint under rytter, så er det nok ikke et uopmærksomheds-problem. smiley


  • #23   11. okt 2012 Signe Holst: Jeg skal ikke kunne sige hvad problemet skyldes, det er ikke et problem jeg før har haft, så jeg ved ikke så meget om det. Men det er ikke umuligt at det kan være sådan noget - personligt har jeg tænkt: ryg, ben, hals, udstyr og koncentration samt ridning. Jeg kan ikke uiddelbart selv finde en årsag - men nu får vi dyrlægen ud engang, måske hun kan finde noget, måske hesten skal lære at løfte sine fusser (selvom jeg nu synes hun klarer det ret godt normalt xD) smiley

  • #24   11. okt 2012 Min gamle halvpart som også er nordbakke begyndte også at snuble. Det skyldtes gigt. Det blev værre og værre så vi stoppet med at ride ham. TS - du snakker om at hoverne vender indad men du siger ikke hvor slemt det er. Men heste der hoverne vender indad snubler ofte i sine egne ben og er derfor ikke egnet som rideheste. Siger ikke at det er tildfælle her da du siger at den ikke snubler med dig men er det en mulighed?

  • #25   11. okt 2012 Jeg ved ikke hvor stor hjælp jeg kan være til her, for på mig lyder det faktisk som om I selv har fuldstændig styr på at alt andet omkring hesten er tip top. Dog synes jeg lige at jeg vil fortælle at jeg selv har en fjordhest, som en ømtået, og dermed går med sko. Han snubler også meget. Han er ved tidl smed blevet beskåret således at hans hov er flad i stedet for stejl, hvis du forstår?! Det arbejder vi nu på at udbedre. Måske bare noget at overveje.

  • #26   11. okt 2012 Jeg har slet ikke kigget alle svarene igennem, men min tidligere pony havde også tendens til at snuble. Det blev løst ved at smeden skar den lidt mere fortil så tåen ikke var så lang. På den måde "ruller" den mere over tåen.... håber du forstår hvad jeg skriver smiley

  • #27   11. okt 2012
    Det kan være alt fra for lange hove, over gigt og spat til sadelen - så der er meget at tage fat på :o)


  • #28   11. okt 2012 Det kan også være løse knæskaller.. smiley

  • #29   12. okt 2012 Team tindur: smeden er godt inde i hestens hove og han siger at der ikke burde være noget problem med dem, hun skal bare ikke rides på asfalt eller grusveje for meget. Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at det kan være medvirkende til at hesten snubler - men det er ikke voldsomt, faktisk bemærkede jeg det først da han nævnte det, og sådan noget opdager jeg normalt :b

    Katrine: efter hun fik skoene af sidste år snubler hun mindre - desuden trådte hun skoene af, så det virker dumt at give hende sko på (hvis ikke du har læst alle svar har jeg længere oppe forklaret at det ikke er hovene men koderne der gør at hesten er let ømtået :)) personligt kan jeg ikke se at hovene skulle være "sat" forkert af smeden, men de skal snart have smed, så må jeg lige høre smiley

    Lene: det lyder som en mulighed hvis ikke dyrlægen finder noget smiley

    Camilla: det vil jeg til dels give dig ret i - men kan ikke se hvordan en lille ubalance fra rytteren kan forårsage at hesten falder så voldsomt med mindre der er andet i vejen. Desuden får hesten ingen støtte fra ben heller - benene bruges udelukkende som fremdrift og er kun til pynt så længe hesten går det tempo den er sat til. Sædet skal selvfølgelig følge hesten, men så længe rytteren sidder lige over hesten kan jeg ikke forstå at hesten skal falde så voldsomt... Det er svært for mig at se hvordan det skal være en rutterfejl da jeg ser dem ride flere gange om ugen og hesten var som sagt bare i trav - endda på langsiden i kort tempo med gode muligheder for at rette sig op inden et styrt...

    Tak for bud - jeg ringer til dyrlægen senere og bestiller en tid smiley


  • #30   12. okt 2012 Team tindur: smeden er godt inde i hestens hove og han siger at der ikke burde være noget problem med dem, hun skal bare ikke rides på asfalt eller grusveje for meget. Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at det kan være medvirkende til at hesten snubler - men det er ikke voldsomt, faktisk bemærkede jeg det først da han nævnte det, og sådan noget opdager jeg normalt :b

    Katrine: efter hun fik skoene af sidste år snubler hun mindre - desuden trådte hun skoene af, så det virker dumt at give hende sko på (hvis ikke du har læst alle svar har jeg længere oppe forklaret at det ikke er hovene men koderne der gør at hesten er let ømtået :)) personligt kan jeg ikke se at hovene skulle være "sat" forkert af smeden, men de skal snart have smed, så må jeg lige høre smiley

    Lene: det lyder som en mulighed hvis ikke dyrlægen finder noget smiley

    Camilla: det vil jeg til dels give dig ret i - men kan ikke se hvordan en lille ubalance fra rytteren kan forårsage at hesten falder så voldsomt med mindre der er andet i vejen. Desuden får hesten ingen støtte fra ben heller - benene bruges udelukkende som fremdrift og er kun til pynt så længe hesten går det tempo den er sat til. Sædet skal selvfølgelig følge hesten, men så længe rytteren sidder lige over hesten kan jeg ikke forstå at hesten skal falde så voldsomt... Det er svært for mig at se hvordan det skal være en rutterfejl da jeg ser dem ride flere gange om ugen og hesten var som sagt bare i trav - endda på langsiden i kort tempo med gode muligheder for at rette sig op inden et styrt...

    Tak for bud - jeg ringer til dyrlægen senere og bestiller en tid smiley


Kommentér på:
Snubler - hvad gør man?

Annonce