{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Flette man til stævner? {{forumTopicSubject}}

Hej aller HG'er smiley

Jeg har efterhånden hørt mange forskellige forklaringer på, hvordan en hest skal være flettet til stævner. Nogen siger at man skal lave rosenknopper, men er der ikke andre muligheder? Min hest har efterhånden fået ret lang man, og jeg nægter at rykke den! Så ved i noget om det her?

- Karoline

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flette man til stævner?
  • #1   14. okt 2012 hingstefletning? jeg deltager ikke i stævner så ved ikke om det er tilladt, men synes jeg har set det før...

• #2   14. okt 2012 Hingstefletningen er nem, og lækker og se på!

• #3   14. okt 2012 Til dressur skal hesten´s man være flettet så man kan se halsen, så vis hesten har en lang man, kan man evt. lave hingstefletning. du kan også godt lave rosenknopper,men så bliver de bare store og fyldige

• #4   14. okt 2012
    Hesten skal IKKE være flettet - der står INTET om det i reglementet.
    Det er en tradition og forstår ikke at folk ikke læser reglementet for at finde ud af at det intet står om det :o).

• #5   14. okt 2012 Jeg mener at man skal have hesten flettet op til dressurstævner, da dommeren skal kunne se hestens hals... eller noget i den stil smiley
    men til springstævner er det vidst ikke et krav smiley
    - men ja, jeg ville også vælge en hingstefletning til en lang man smiley

• #6   14. okt 2012 Du kan sagtens lave Rosennkopper selvom manen er lang og fyldig måske:)

Men lav hvad du syntes er flottest til din hest smiley

• #7   14. okt 2012 Krikken: Nu har jeg efterhånden siddet og skrevet for mange forskellige et hav af gange, og alle dommere siger det samme, de skal være flettet op, det kan faktisk give minus point hvis den ikke!

• #8   14. okt 2012
    Maria, Bumle, Chantall<3<3 - Så dømmer de ikke som reglementet skriver. Der står intet om det, du kan IKKE finde det nogle steder - og så må de ikke dømme på at hesten skal være flettet.

Ka herinde som er uddannet dommer har også skrevet at hesten ikke skal være flettet og det må ikke ændre bedømmelsen. Så hvis folk bliver trukket ned for det, så vil jeg håbe for dem at de klager!

• #9   14. okt 2012 du behøver IKKE at flette!!
    Jasmin var flettet med hingstefletning.. Hende med rykket man - nej tak, så hellere ingen dressurstævner smiley

• #11   14. okt 2012 Det kan nu ikke give minus-point, for der gives ikke point for hestens udseende, og dermed er der ikke noget at trække fra.

MEN en man der virker "pjusket" og uplejet (og det kommer de altså let til, når de er sådan et sted mellem kort og lang) går jo udover helhedsindtrykket. Og man kommer jo ikke udenom at en dressurbedømmelse er en subjektiv vurdering (sådan er det, når det er mennesker der bedømmer) og der betyder helhedsindtrykket altså noget for den samlede vurdering.

Men der kan altså ikke trækkes i point baseret på manglende fletning -det giver jo ikke mening, når det ikke er specifikt nævnt som punkt i bedømmelsen. "nå, men den travers er da til et fint 8-tal -træk lige 2 point fra, for den er ikke flettet"
    -nej vel smiley

• #12   14. okt 2012
    Ida - Man skal heller ikke kunne se hestens hals, det står ingen steder.

• #13   14. okt 2012 Ida -der står ingen steder i reglementet at man skal kunne se hestens hals.

med det sagt -jeg kan godt lide traditioner, og at flette hesten til et stævne mener jeg ville være trist at droppe. Til et stævne skal man jo netop vise sig fra sin bedste side, og herunder hører osse en godt groomet hest (og det er i mine øne MED fletning, uanset om det så er duller, hingstefletning eller hvad man nu finder på)

• #14   14. okt 2012 I maj/marts reglementet står der ja at der skal halsen kunne ses. Men i det nyeste, står der INTET om det.

Det er derfor ikke længere et krav med synlig hals eller flettet man...

• #15   14. okt 2012
    Syntes nu ikke der er noget grimmere end en lang man der er flettet - den bliver tung, gør ikke halsen kønnere, forstyrre indtrykket og klæder sjældent hesten.

Hvor en løs lang velplejet man er en del kønnere - dog ikke de der når til jorden eller nede omkring hasen fx.

• #17   14. okt 2012
    Forhåbenligt kan man stadig se at hesten er bag lod og hvor i halsen den knækker, om der er en man eller ej - eller så er der da noget galt?

• #19   14. okt 2012 Krikken -så vidt jeg forstår, er der jo her tale om en man der er liiige lang nok til duller (og altså ikke en flot lang man, men en af disse "midt imellem" som (endnu) hvere er fugl eller fisk)

Og så synes jeg nu altså at det hører sig til til stævner, at man fletter -bl.a. for at vise hesten bedst muligt, og her hører det at man kan se hvad den foretager sig med hele kroppen osse med = det dur ikke at halsen er helt dækket af vild man, selvom det ser nok så flot ud.

Vær glad for i ikke er kuske -her er der heler ingen krav om at man skal flette MEN til landsstævner (og opefter) er der præsentation, hvor der bedømmes på alt fra pudsning af selen, til om lysene er tændte (så man kan se de virker og ikke bare er til pynt -vi taler her gamle vognlygter med stearinlys), om kusks og grooms tøj passer til vognen (altså stilmæssig).
    En ting som at kusken har høj hat på, men hesten har bringesele (den skulle korrekt set have kumtesele når kusken bærer høj hat), trækker fra osv.

-hestens fremtræden tæller osse. Er den godt groomet, i god foderstand, står den stiller under den ca 10 mon lange præsentation osv.

jo jo, DET er detaljenørkleri på højeste niveau, så selvom fletning ikke er et krav, så ligger det ligesom i kortene at hesten skal vises bedst muligt = pudset, poleret og FLETTET smiley

• #20   14. okt 2012 Krikken -det kan man faktisk ikke nødvendigvis. Martha som jeg kører med, har KÆMPE man (hun er en belgier der ikke får rykket man), og den skjuler faktisk rigtig meget. Self ikke næsens placering, men den skjuler hele halsen, og falder på begge sider, så det er ikke nemt at se om hun går korrekt med hals/hoved, ej heller om hun runder sig korrekt, eller "snyder" lidt ved at "kippe" med hovedet (medmindre man da sidder lige for, men det gør dommeren jo altså ikke hele tiden)

• #21   14. okt 2012
    Ida Krogfelt - Vi ses Domino D smiley - Vil mene man godt kan se det stadig ;).
    http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/maiko-side-pass-2-kathryn-ory.jpg

Man kan se hovedet, se bøjningen, se hvor røven er henne mm. - og om skulderen skyder ud, det er jo også muligt at se trods hår.

Michelle w - hvad du syntes er pudset, poleret er en ting, hvad jeg syntes er en anden ;). Hvad det viser hesten bedst muligt er for mig individuelt.
    Nogle fletninger fungere til nogle heste - men en Irish Cob der kommer ind med en fletning plejer sjældent at klæ den, dens tykke hals bliver ikke just tyndere af en hingstefletning, heller ikke selvom hestens man ikke er jord lang, men stadig for lang til rosenknopper.

Så - jeg er ikke enig i hvad du syntes er pudset og poleret :o)

• #23   14. okt 2012 Krikken -nu er det belgier vi har = masser af hals og så lige lidt tl. Om det får halsen til at se mere voldsom ud, handler i DEN grad af om man kan finde ud af at flette.

Det gælder i øvrigt osse for duller -en lang hals med rigtig mange duler, kommer til at se endnu længere ud. Laver man istedet lidt færre, kommer den til at se mere harmonisk ud. Ligesådan kan man "snyde øjet" lidt på en lidt for tynd eller tyk hals, altefter hvordan man placerer dullerne.

Og ja, smag er individuelt. Me tradition er ikke, og jeg synes det er super ærgerligt at man smider flere og flere traditioner væk i dressuren i forbindelse med ekvipagens fremtræden (herunder f.eks. påklædning og fletning af hest)

• #24   14. okt 2012 Og jeg syntes det er super ærgerligt at dressur skal være så firkantet og neglet fast i traditioner :o).

Skønhed er forskelligt - ikke alle ser godt ud i en fersken farvet kjole, ikke alle ser godt ud med hat på. Lige så syntes jeg heller ikke alle heste er kønne med fletninger eller hvidt.

• #25   15. okt 2012 Tja -så kan vi jo kalde det noget andet og lade folk komme flahrende som de vil smiley

Der er allerede MEGET der er pillet ud af dressuren -i "gamle dage" skulle der bl.a. springes et lille spring (vi taler altså ikke S-springning, heller ikke i de svære klasser), for at vise lydighed mm.
    Dressur var til for at vise at hesten var lydig, kontrolleret osv.

I dag må man jo dårligt hoste på sidelinien før man sendes væk, fordi det kan de sarte dressurmusser ikke tåle.

hmm ja... blot lidt tanker. Jeg synes nu det er ærgerligt. Self skal sporten følge tiden, men jeg synes det er ærgerligt når man giver helt slip på traditionerne.

• #26   15. okt 2012 Ja jeg rider altid med hingste fletning både hjemme og til stævne og det ser hverken tung er forkert ud det ser flot ud jeg ligger den helt oppe i kantet og rosenknopper er tmtjggttg hans man på en meter

Kommentér på:
Flette man til stævner?

Annonce