1.352 visninger
|
Oprettet:
Flette man til stævner? {{forumTopicSubject}}
Hej aller HG'er
Jeg har efterhånden hørt mange forskellige forklaringer på, hvordan en hest skal være flettet til stævner. Nogen siger at man skal lave rosenknopper, men er der ikke andre muligheder? Min hest har efterhånden fået ret lang man, og jeg nægter at rykke den! Så ved i noget om det her?
- Karoline
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 227 Svar: 2.197
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.260
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hesten skal IKKE være flettet - der står INTET om det i reglementet.
Det er en tradition og forstår ikke at folk ikke læser reglementet for at finde ud af at det intet står om det :o).
jan 2010
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 81
men til springstævner er det vidst ikke et krav
- men ja, jeg ville også vælge en hingstefletning til en lang man
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
Men lav hvad du syntes er flottest til din hest
nov 2006
Følger: 44 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 187 Svar: 739
sep 2007
Maria, Bumle, Chantall<3<3 - Så dømmer de ikke som reglementet skriver. Der står intet om det, du kan IKKE finde det nogle steder - og så må de ikke dømme på at hesten skal være flettet.
Ka herinde som er uddannet dommer har også skrevet at hesten ikke skal være flettet og det må ikke ændre bedømmelsen. Så hvis folk bliver trukket ned for det, så vil jeg håbe for dem at de klager!
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Jasmin var flettet med hingstefletning.. Hende med rykket man - nej tak, så hellere ingen dressurstævner
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
MEN en man der virker "pjusket" og uplejet (og det kommer de altså let til, når de er sådan et sted mellem kort og lang) går jo udover helhedsindtrykket. Og man kommer jo ikke udenom at en dressurbedømmelse er en subjektiv vurdering (sådan er det, når det er mennesker der bedømmer) og der betyder helhedsindtrykket altså noget for den samlede vurdering.
Men der kan altså ikke trækkes i point baseret på manglende fletning -det giver jo ikke mening, når det ikke er specifikt nævnt som punkt i bedømmelsen. "nå, men den travers er da til et fint 8-tal -træk lige 2 point fra, for den er ikke flettet"
-nej vel
sep 2007
Ida - Man skal heller ikke kunne se hestens hals, det står ingen steder.
nov 2007
med det sagt -jeg kan godt lide traditioner, og at flette hesten til et stævne mener jeg ville være trist at droppe. Til et stævne skal man jo netop vise sig fra sin bedste side, og herunder hører osse en godt groomet hest (og det er i mine øne MED fletning, uanset om det så er duller, hingstefletning eller hvad man nu finder på)
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Det er derfor ikke længere et krav med synlig hals eller flettet man...
sep 2007
Syntes nu ikke der er noget grimmere end en lang man der er flettet - den bliver tung, gør ikke halsen kønnere, forstyrre indtrykket og klæder sjældent hesten.
Hvor en løs lang velplejet man er en del kønnere - dog ikke de der når til jorden eller nede omkring hasen fx.
sep 2007
Forhåbenligt kan man stadig se at hesten er bag lod og hvor i halsen den knækker, om der er en man eller ej - eller så er der da noget galt?
nov 2007
Og så synes jeg nu altså at det hører sig til til stævner, at man fletter -bl.a. for at vise hesten bedst muligt, og her hører det at man kan se hvad den foretager sig med hele kroppen osse med = det dur ikke at halsen er helt dækket af vild man, selvom det ser nok så flot ud.
Vær glad for i ikke er kuske -her er der heler ingen krav om at man skal flette MEN til landsstævner (og opefter) er der præsentation, hvor der bedømmes på alt fra pudsning af selen, til om lysene er tændte (så man kan se de virker og ikke bare er til pynt -vi taler her gamle vognlygter med stearinlys), om kusks og grooms tøj passer til vognen (altså stilmæssig).
En ting som at kusken har høj hat på, men hesten har bringesele (den skulle korrekt set have kumtesele når kusken bærer høj hat), trækker fra osv.
-hestens fremtræden tæller osse. Er den godt groomet, i god foderstand, står den stiller under den ca 10 mon lange præsentation osv.
jo jo, DET er detaljenørkleri på højeste niveau, så selvom fletning ikke er et krav, så ligger det ligesom i kortene at hesten skal vises bedst muligt = pudset, poleret og FLETTET
nov 2007
sep 2007
Ida Krogfelt - Vi ses Domino D
http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/maiko-side-pass-2-kathryn-ory.jpg
Man kan se hovedet, se bøjningen, se hvor røven er henne mm. - og om skulderen skyder ud, det er jo også muligt at se trods hår.
Michelle w - hvad du syntes er pudset, poleret er en ting, hvad jeg syntes er en anden ;). Hvad det viser hesten bedst muligt er for mig individuelt.
Nogle fletninger fungere til nogle heste - men en Irish Cob der kommer ind med en fletning plejer sjældent at klæ den, dens tykke hals bliver ikke just tyndere af en hingstefletning, heller ikke selvom hestens man ikke er jord lang, men stadig for lang til rosenknopper.
Så - jeg er ikke enig i hvad du syntes er pudset og poleret :o)
nov 2007
Det gælder i øvrigt osse for duller -en lang hals med rigtig mange duler, kommer til at se endnu længere ud. Laver man istedet lidt færre, kommer den til at se mere harmonisk ud. Ligesådan kan man "snyde øjet" lidt på en lidt for tynd eller tyk hals, altefter hvordan man placerer dullerne.
Og ja, smag er individuelt. Me tradition er ikke, og jeg synes det er super ærgerligt at man smider flere og flere traditioner væk i dressuren i forbindelse med ekvipagens fremtræden (herunder f.eks. påklædning og fletning af hest)
sep 2007
Skønhed er forskelligt - ikke alle ser godt ud i en fersken farvet kjole, ikke alle ser godt ud med hat på. Lige så syntes jeg heller ikke alle heste er kønne med fletninger eller hvidt.
nov 2007
Der er allerede MEGET der er pillet ud af dressuren -i "gamle dage" skulle der bl.a. springes et lille spring (vi taler altså ikke S-springning, heller ikke i de svære klasser), for at vise lydighed mm.
Dressur var til for at vise at hesten var lydig, kontrolleret osv.
I dag må man jo dårligt hoste på sidelinien før man sendes væk, fordi det kan de sarte dressurmusser ikke tåle.
hmm ja... blot lidt tanker. Jeg synes nu det er ærgerligt. Self skal sporten følge tiden, men jeg synes det er ærgerligt når man giver helt slip på traditionerne.
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 446
Flette man til stævner?