{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.809 visninger | Oprettet:

Krybbebiderrem - for og imod? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest som er krybbebider, og først nu har jeg opdaget at man kan få noget der hedder en krybbebiderrem, som åbenbart må hjælpe på dens krybbebideri.
Før/hvis jeg køber sådan en vil jeg selvfølgelig gerne vide hvad den gør, og hvad der er godt og skidt ved den.

Har i noget for og imod krybbebideremme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Krybbebiderrem - for og imod?
  • #1   18. okt 2012 Troede faktisk ikke at man måtte bruge dem længere . ?

• #3   18. okt 2012 Min gammel part var også krybbebider, og gik med krybbebiderrem, og det hjalp da den gør at de ikke kan suge luft ind.

• #4   18. okt 2012 Nogle mennesker syntes at det ikke er godt for hesten smiley

• #7   18. okt 2012 det er vidst lige meget om man er for eller imod, da den er ulovlig at anvende

• #9   18. okt 2012 Var ikke klar over at den var ulovlig, men er det så ikke lidt underligt at Hööks for eksempelvis stadig sælger den? (link fjernet)

• #10   18. okt 2012 Har hørt at det også kan være fordi den har for meget mavesyre at den gør det? og lucerne skulle hjælpe mod det smiley

• #11   18. okt 2012 Den er krybbebider for en årsag. Det er et tegn på stress. Det at sugeluft udløser endorfiner, der gør den gladere og derved slapper den af.

Man heste, der lider af et mavesår er luftslugere, blandt andet krybbebidning.

Så se på, hvad der kan stresse den, hvornår gør den mere end andre tider på dagen? Kan den have et mavesår. 80% alle danske heste har et mavesår.

• #12   18. okt 2012 Hej Anna smiley
    Jeg ville personligt aldrig selv bruge en rem, for nogle tangerer det endda som mishandling, så hellere se om man kan får heste til ikke at ville krybbebide, f.eks. med en anderledes foderplan eller løsdrift. fandt den her, måske du har lyst til at læse det smiley

(link fjernet)

• #14   18. okt 2012 det er ikke ulovligt at sælge eller købe den, det er ulovligt at bruge den

• #15   18. okt 2012 Mia:
    Rigtig interessant link smiley Men kan da heldigvis se at jeg gør det eneste rigtige ifølge linket

• #16   18. okt 2012 Synes nok jeg havde hørt det . smiley Jeg havde en til min gamle hest . Det er efterhånden nogle år siden . Der vidste vi ikke mht. mavesår osv . Men hvis jeg tænker tilbage stoppede det næsten, da han blev flyttet ud i en skov, med noget at tygge i hele tiden . smiley
    Han stoppede ikke af at han havde remmen på . Han kunne endda stadig sluge lidt luft med den på . En dag hang han fast i den, og valgte så at tage den helt af .

• #17   18. okt 2012 Ida:
    Den får en skovl med noget korn og en skovl med müsli - er det stivelse og sukker? Er ikke helt sikker smiley

• #18   18. okt 2012 Som andre nævner, er den ulovlig - og gudskelov for det smiley

• #19   18. okt 2012
    Den er ikke ulovlig direkte, men det er tvangsmidler der påfører dyr smerte :o)

• #21   18. okt 2012 Remmen er ulovlig at bruge. Og en rædselsfuld ting..

Min kusine fik en med til hendes pony for maaaaaange år siden, den krybbebed alligevel, selv den dag idag gør han det. Han får ikke længere stivelse(som korn bestemt er!) og ikke ret meget sukker smiley

• #22   19. okt 2012 Nej, krybbebiderremmen er ikke entydigt ulovlig. Det afhænger dels af, hvordan man tolker lovgivningen, og dels hvordan man opfatter remmen. Det er hverken ulovligt at købe eller sælge den.

Jeg har haft to krybbebidere. Ingen af dem har stået med rem. Jeg bryder mig ikke om, at se en stram rem om halsen af mine heste og samtidig synes jeg ikke, den løser vores problem. den løser måske MIT problem (fordi, jeg så ikke skal høre på det), men den løser bestemt ikke hestens "problem" - snare tvært i mod. Hesten har som regel intet problem med krybbebidning og det generer ikke de andre heste - det er jo oftest os mennesker, der synes det er generende.

Mine to krybbebidere var meget forskellige. Den ene - en ung 5 års - krybbebed uanset fodring, selv når han gik på døgnfold med masser af græs, krybbebed han. Jeg fodrede ham stivelses fri (ingen korn osv) og med fri adgang til hø døgnet rundt og han opholdt sig i rolige ogs tabile omgivelser. Jeg fik gastroskoeret ham for at tjekke for mavesår - der var intet. Han krybbebed uændret uanset fodring. Den anden - en 20 +/- årig pony, som jeg stadig har. Den har hele sit liv krybbebidt, men har ikke været syg eller generet af den. Jeg fik den for 1½ år siden og accepterede bare, det var sådan. Jeg fodrede den - og gør stadig - med relativt store mængder stivelse i form af havre. Sidst år til jul stoppede den pludseligt. Uden nogen ændring i fodring. Den har ikke krybbebidt siden og jeg fodrer stadig med store mængder havre til den for at holde huld især om vinteren.

så jeg har ikke erfaring med at fodring gør den store forskel. Jeg tror, krybbebidning er multifaktorielt - altså, at der er mange grunde til det. Man kan ikke sige, det KUN er fodring, eller KUN er stres osv - det er langt mere kompliceret.

Man bør tænke på, HVEM krybbebidning generer. Hvis hestens mave er sund og den ellers trives og er godt tilfreds, så kan man sørge sigselv, om det er for hestens eller ens egen skyld, at adfærden ønskes stoppet. Krybbebidning generer mig, og jeg skal ikke igen have krybbebidere. Men jeg kunne ikke drømme om at mine heste skulle stå med en stram og generende rem for MIN skyld smiley Jeg synes ikke, man skal bruge rem.

Mit råd er: Undersøg hestens mave for sår, syre osv og sørg for dens tænder er i orden. Stil rimelige krav til den og undgå stress. Sørg for fri adgang til godt stråfoder (hø, wrap, lucerne osv) og spar på stivelse (korn, majs osv). Sørg for max foldtid - og derefter RESPEKTER din hests krybbebidning.

• #24   19. okt 2012 Krybbebidning kan udvikle sig til, at blive en dårlig vane. Det starter med stress, men som med oase mennesker så kan hesten også udvikle dårlige vaner. De kan f.eks. også blive afhængige af den dopamin, der bliver udløst i hjernen, får den siger luft ind. Så der er ikke altid noget galt. Det kan sagtens være fordi hesten før har haft en grund til det, men mulighed bare har udviklet en dårlige vane.

Krybbebidning smitter heller ikke, men det gør stress. Nogle heste synes det er utrolig stressende, at en af de andre heste krybbebider, væver etc.

• #25   6. okt 2013 hej jeg ved at horze stadig sælger det men jeg syndes det er syndt at give sin hest sådan en på smiley

Kommentér på:
Krybbebiderrem - for og imod?

Annonce