{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

krybbebidning {{forumTopicSubject}}

Hej derude
Jeg har lige fået en hest ind i opstaldning der er krybbebider, ejeren har lige købt hesten er før handlen blevet bekendt med fejlen...
Nu er den så kommet i løsdrift sammen med 2 andre vallakker og de 3 går rigtig godt sammen... Den bliver nu fodret kun med grovfoder samt vitaminer og mineraler... Vil i forslå at den bliver tjekket for mavesår, eller bør man slå koldt vand i blodet og se om ikke de ændrede forhold er nok til at afhjælpe problemet?
Det skal dog siges at da jeg fodrede den i går (hvilket foregik i en spand på marken) løb den hen til det nærmeste træ og begyndte at krybbebide da den var færdig med at spise...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  krybbebidning
  • #1   21. okt 2012 Hm, har nu aldrig hørt at krybbebidning og mavesår skulle have en sammenhæng. Krybbebidning er en forfærdelig vane, men kan sommetider afhjælpes med en krybbebiderrem.

• #2   21. okt 2012 Krybbebidning hænger nogle gange sammen med mavesår da det er en stressfaktor.

• #3   21. okt 2012 Stald kromm stej... Krybbebiderrem er total banlyst, det afhjælper godt nok symptomerne, men løser så absolut ikke problemet... Der er altid en grund til at hesten udvikler krybbebidning eller andre stereotype adfærd...Derfor skal årsagen til problemet findes, og jeg håber jo at de ændrede forhold er nok til at ændre adfærden, men er der mavesår/for meget mavesyre kan det jo være nødvendigt med behandling

• #4   21. okt 2012 stald kromm>> du trænger til noget opdatering på din viden.....

ts>> jeg ville se tiden an, hesten har fået nye omgivelser, andet foder, mulighed for selv at vælge ude eller inde. selvfølgelig skal der holdes øje med den, men jeg ville se tiden an

• #5   21. okt 2012 Min gamle pony var ekstrem krybbebider. hun fik sit foder på jorden og stod den gang i spiltov. Det hjalp fordi hun stressede og dermed ved at hun bare skulle holder sig til væggen gjorde at det blev mindsket. Så da spiltorve blev ulovlige kom hun i en boks hvor hun stod med mulighed for at se ud af vinduet og faktisk et sted hvor hun kunne holde øje med alt. Lidt modsigende men jeg ved bare at begge ting hjalp. Tror det gælder om at give hesten nogle omgivelser der gør at den ikke stresser. Min gjorde det specielt under fodring og udlukning igen pga af stres. Under fodring hjalp det som sagt at hun fik det på jorden smiley

• #6   21. okt 2012 kristina - jeg er helt enig. Jeg er også imod remmen, men den bliver jo stadig brugt i flæng.
    Det jeg mener er at man så skal tilbage til tidspunktet hvor vanen er opstået, hvilket kan være noget vanskeligt. Langt de fleste heste jeg har mødt har gjort det pga kedsomhed, eller manglede stråfoder. Aldrig mavesår. Skal siges at jeg har mødt pænt mange heste der er krybbebidere.
    Det jeg har gjort er at mindske steder hvor det er muligt at krybbebide, samt sørge for at der altid er godt stråfoder.
    Er det mavesår skal det så absolut behandles, det var ikke en dyremishandlers kommentar jeg skrev!!
    Så ro på, ingen grund til angreb

• #7   21. okt 2012 Når det er ulovligt hvorfor foreslår du hende det så? I et offentligt rum.. forstår jeg ikke

• #8   21. okt 2012 lige netop ved at mindske hestens mulighed for at udfører sin steretype adfærd, er at symptom behandle. når hesten udfører sin adfærd, så skyldes det at den udløser endorphiner som virker smertestillende og stress nedsættende. har den ikke mulighed for det så stiger blodtrykket, stress niveauet, og smerter.

hesten gør det ikke af kedsomhed, du skriver selv manglende stråfoder, nemlig strå er så vigtigt for hestens mave, og mavesyre og har den ikke nok strå, så gnaver mavesyren, og til sidste kan det ende med sår, og er der først sår så kører toget, og hesten vil fortsætte sin adfærd....

find og afhjælp fejlen, ikke symptomerne

• #9   21. okt 2012 Jeg tror bare du måske skal se tiden an smiley Min er også krybbebider, men det er dog blevet mindsket en del efterhånden. Bare sørg for masser af udetid og ingen stivelse og sukker smiley Jeg tror du har gang i det rigitge , og dejligt at høre at folk er begyndt at tænke over hvorfor de gør det og ikke bare prøve at "tvinge" dem til at stoppe smiley

• #11   21. okt 2012 Stald Krommstej. Du burde seriøst gå ind og læse enten i indlæg her inde eller Google krybbebider. Iha. Krybbebidere har ofte tendens til for meget mavesyre som kan forsage mavesår. Det er bare den korte og en af de mange grunde til krybbebidning. Jeg er på arbejde nu så kan ikke komme med en lang forklaring.

Kommentér på:
krybbebidning

Annonce