krybbebidning {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Jeg har lige fået en hest ind i opstaldning der er krybbebider, ejeren har lige købt hesten er før handlen blevet bekendt med fejlen...
Nu er den så kommet i løsdrift sammen med 2 andre vallakker og de 3 går rigtig godt sammen... Den bliver nu fodret kun med grovfoder samt vitaminer og mineraler... Vil i forslå at den bliver tjekket for mavesår, eller bør man slå koldt vand i blodet og se om ikke de ændrede forhold er nok til at afhjælpe problemet?
Det skal dog siges at da jeg fodrede den i går (hvilket foregik i en spand på marken) løb den hen til det nærmeste træ og begyndte at krybbebide da den var færdig med at spise...
aug 2009
Følger: 47 Følgere: 45 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 150
sep 2012
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 31 Svar: 239
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
ts>> jeg ville se tiden an, hesten har fået nye omgivelser, andet foder, mulighed for selv at vælge ude eller inde. selvfølgelig skal der holdes øje med den, men jeg ville se tiden an
sep 2012
aug 2009
Følger: 47 Følgere: 45 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 150
Det jeg mener er at man så skal tilbage til tidspunktet hvor vanen er opstået, hvilket kan være noget vanskeligt. Langt de fleste heste jeg har mødt har gjort det pga kedsomhed, eller manglede stråfoder. Aldrig mavesår. Skal siges at jeg har mødt pænt mange heste der er krybbebidere.
Det jeg har gjort er at mindske steder hvor det er muligt at krybbebide, samt sørge for at der altid er godt stråfoder.
Er det mavesår skal det så absolut behandles, det var ikke en dyremishandlers kommentar jeg skrev!!
Så ro på, ingen grund til angreb
sep 2012
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
hesten gør det ikke af kedsomhed, du skriver selv manglende stråfoder, nemlig strå er så vigtigt for hestens mave, og mavesyre og har den ikke nok strå, så gnaver mavesyren, og til sidste kan det ende med sår, og er der først sår så kører toget, og hesten vil fortsætte sin adfærd....
find og afhjælp fejlen, ikke symptomerne
mar 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 54
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
krybbebidning