{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Krybbebidning {{forumTopicSubject}}

Da jeg var barn og ung, handlede opslagene tit om krybbebidning og relaterede emner, men der er efterhånden ret langt i mellem de opslag. Er det fordi at krybbebidning er på retur, efter at halm er blevet kasseret som grovfoder. Det var var jo det man brugte mange stedet dengang, og nu er gået over til hø eller wrap?

Jeg hører efterhånden ret sjældent om en hest som er krybbebider.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Krybbebidning
  • #1   5. jul 2017 Har selv en og kender mange som har dem også.. Så nej sys jeg ikke.

Men håber da og tror på der er blevet mindre og mindre af dem efter man er blevet mere opmærksom på grundene til det og hvordan man kan forbygge det

• #2   5. jul 2017 Eller nej har faktisk 2. Men den ene gør det ikke nu han går ude i løsdrift det gør den anden selvom hun går ude hele tiden

• #4   5. jul 2017 Jeg har også mødt et par stykker, men jeg tror også at den viden vi besidder i dag (lang foldtid/løsdrift , rigeligt med grovfoder) er med til at forhindre den adfærd. For jeg hørte meget mere om det før i tiden.
    En ting jeg har lurt på ifb med krybbebidning er:
    Vil den adfærd holde op hvis hesten kom i løsdrift og fik hø ad libitum?
    Eller er det således at når det først er opstået så stopper det aldrig?

Mvh TT smiley

• #5   5. jul 2017 jeg kender også flere der er det smiley

jeg tror bare folk er mere obs på hvad de skal gøre når de gar en krybbebider smiley

• #6   5. jul 2017 Altså som sagt jeg har 2 krybbe bideren begge unge.. den ene 4 år (var ikke krybbebider som føl) Men ud fra hende jeg købte hende fra, har hun ikke fået nok grovfoder, hun var også ret slank da jeg hentede hende som 3 års.. Hun er slem krybbebider og gør det på hengpæle og ja alt hun kan komme til selvom hun har gået i løsdrift siden efteråret. Hun har altid wrap af libertum mm.

Den anden er min dreng på 6 år. Han er blevet krybberider hos dem jeg købte ham af (har kun været ved avler og ved køber, han har boet hos dem i 3 år ca og er i den tid blevet krybbebider) han er ikke super slem krybbebider. og gør det ikke i løsdrift/på fold. kun ved kedsomhed i boks.

• #7   5. jul 2017
    Folk spørger ofte på nettet eller søger selv og finder dermed ud af årsagerne og hvad de kan gøre ved det, man ved mere nu end før hvor løsningen bare var en krybbebiderrem.

• #8   5. jul 2017 Jeg har selv en krybbebider smiley
    Da jeg købte ham som 6 års var det meget slemt, som i at han stak af når jeg red på banen, for at løbe hen og bide i pælene ..
    Nu her 7 år efter, og med døgnfold sommer og minimum 12 timers fold vinter, samt wrap ad lib. gør han det kun når han spiser, eller når der sker noget stressende, fx. ved fodringstid i stalden (kun hvis han får som den sidste), hvis de andre heste løber tosset rundt på den anden fold, eller lignende smiley

• #9   5. jul 2017 Jeg må desværre sige, at Halm som grovfoder ikke er kasseret alle steder, hvorfor der vil dukke op krybbebidere lidt her og der :S

• #10   5. jul 2017
    Halm som supplement er der som sådan ikke noget galt i - der hvor det går galt, er når hesten sættes på en stram slankekur hvor man fx giver en 400 kg pony 2 kg hø og resten halm.

Eller når man har heste der er ude 8-12 og får tildelt 4 kg wrap til 400 kg pony, som enten står på halm eller anden strøelse, så har man problemer.

• #11   5. jul 2017 Halm giver jo halmmave, og er derfor ikke særlig godt til suplement smiley

• #12   5. jul 2017 Nu der forskel på de æder mega meget halm.. Mine heste har wrap af libetum men spiser stadig halm fra strørelsen i løsdrift hallen. de går særlig amok nå de få en helt y halm rullet ind. Og inden af dem har halm vom da det ikke ikke primært er de de spiser men bare lidt hygge spisning der er jo bland andet også træstof i halmen

• #13   5. jul 2017
    Ja, det kan give halmvom, men det kan være fint supplement til heste hvor ad libitum ikke duer. Hvor det er en god ting og blande fx hø og halm sammen i et slowfeeder.

• #14   6. jul 2017 Fokus omkring krybbebidning har måske også ændret sig, nu hvor vi som menneske/hestefolk er blevet mere oplyste, og nu ved at krybbebidning ikke er en noget der smitter.
    Har man fået det undersøgt, og handler/behandler hesten ud fra dette. så er krybbebidning ikke en katastrofe.

Man ser heldigvis heller ikke heste med halsremme , eller andre "smarte" dimser på mere. dvs jeg har ikke set nogle i rigtig mange år.

Jeg har haft 2 krybbebider. Hos den ene var det stress relateret ( galop hest ) hvor dyrehospitalet, sagde at jeg ikke måtte nægte ham hans uvane.
    Den anden har jeg nu, har jeg/vi ingen ide om hvorfor han gør det, for mavesår har han ikke. og vægten har bestemt ingen problemer med at holde smiley
    Så han har hø ude/wrap inde ad lib året rundt.
    Min krybbebider står på halm, men jeg tror skam aldrig han har smagt på det.

Min krybbebider har fået monteret en anordning i hjørnet i boksen hvor han kan bide og flå så tosset han vil, uden stald eller boks tager skade.
    i boksen er der ½dør/stalddør ud til folden og almindelig rulleport, hvor ½delen af døren kan lukkes ned ( er altid nede) ud til striglepladsen, og han røre aldrig disse kanter/låger.
    wrap lægges på gulvet, og fodret serveres i en spand.

Men jeg kan god forstå hvis staldejer ikke ønsker krybbebidder i deres stald, for er stald og boksen ikke egnet til krybbebider, kan de virkelig ødelægge meget på kort tid.

Kommentér på:
Krybbebidning

Annonce