{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.068 visninger | Oprettet:

Hovkusning?? {{forumTopicSubject}}

Min hest har været halt i 14 dage - vi troede det var pga sur stråle, men i fredags fandt smeden så en hovknusning på det ben den var halt på. Og det giver også lidt mere mening.

Den er ikke så hal mere, men stadig urentgående i trav.

startede op med at skridte hende i fredags, og prøvede at trave en rundte igår for lige at se, men ja som sagt stadig uren.

er der nogle der har erfaringer med hovknusninger? hvad vil i anbefale jeg skal gøre til hesten er haltfri?

Har læst mig frem til at de helst skal have ro.. vil det sige ingen fold eller?

Hun har stået inde i lidt over en uge, men begyndte at komme på fold i weekenden igen.

Håber nogle kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hovkusning??
  • #1   23. okt 2012 hej da min fik en hovknusning fik hun sko med indlæg på. det gjorde hende haltfri. men uden indlæg var hun stadig halt on/off

• #3   23. okt 2012 Jah, den kan jo få sygebeslag, hvor smede lægger en gummisål på, så der ikke kommer kontakt med jorden. Det gør at hesten er smertefri, og så kan du evt. skridte lidt på den, hvis den holder til det. Ellers masser af ro. Hvis der ikke er for meget sten, mudder og ujævnheder på folden, og der ikke er nogen der jager med den eller presser den af de andre heste, så ville jeg lade den komme på fold. Ellers sygefold og så masser af stråfoder, så den ikke keder sig for meget.

• #4   23. okt 2012 Den kan komme på sygefold 1-2 timer om dagen hvis det er bedere for den.

Den havde smed i fredags, og da han fandt hovknusningen nævnte han intet om sål eller lign. Så han har vel vurderet at det ikke var nødvendigt, og han sagde også at nu når den var i bedring kunne jeg godt begynde at skridte.

Men det er måske en dårlig idé?

• #5   23. okt 2012 man rider ikke på en uren hest i min verden!

Du skal undgå vådt underlag, da det gør strålen mere blød = mere sårbar...

jeg ville nok, som skrevet tidligere i tråden, overveje såler... ELLER købe et sæt boots til den smiley

• #6   23. okt 2012 Vask med lunken vand og sæbespåner, eller kan den få hovbyld pga det tryk der er i hoven smiley

• #7   23. okt 2012 Og helst boots, så hoven kan få ro og ikke slå søm i hoven osv smiley

• #8   23. okt 2012 da min fik det af vores muslinge skalle bane, fik han sko på og så var han haltfri, og vi vasket han hov dagligt i sæbespåne vand, nok bedre med mediscrup i dag. ( er nogle år siden)

• #9   23. okt 2012 Som hovedregel skal man følge smedens anvisninger. Han har trods alt års uddannelse kun om hoven og den nederste del af hestens ben.....

Heste har sjældent godt af, at blive lukket inde i en boks. Det skader ofte mere end det gavner.
    Den skal ud og bevæge sig. Er hesten ellers normal fungerende bevæger den sig ikke mere end den kan holde til, hvis den kommer på fold.

Boots ville jeg ikke mene er nogen god ide, da der skal være tryk på strålen. Strålen er hovens hjerte. Det pumper kun ved tryk på strålen. Dvs. er der ikke tryk på strålen pumper hjertet ikke så godt og der kommer for lidt blod ud i hoven.

Hvis Jeg var dig så ville Jeg ringe til smeden og spørge ind til, om det kunne være en idé, at ligge sko med såler på. Bare i denne smede periode. Er det en fornuftig og dygtig smed, så forklarer han dig gerne fordele og ulemper.

• #11   23. okt 2012 Vil også lige nævne, at en knusning i hoven ikke er ualmindelig. Men knusningen kan jo variere i størrelse.

Når jeres heste bliver beskåret og i kan se et lille "blåt" mærke i sålen eller strålen, så har hesten fået en lille knusning. De kommer ved at hesten har trådt på en sten eller lign.

• #12   23. okt 2012 Da min fik hovknusning sagde smeden at den skulle på fold og ellers have fri fra træning og andet så den kun skulle gå når den selv ville og så til og fra fold smiley det to 14 dage med fold og ellers ro så var hun helt fin og klar igen og der ar intet været siden smiley hun var stokhalt og kunne næsten ikke støtte på benet inden smeden kom smiley

• #13   23. okt 2012 Den er ikke uren i skridt, og kun meget lidt i trav.. den har holdt fri i 14 dage, og i de 14 dage er det blevet meget bedre.

Smeden sagde at jeg sagtens kunne begynde at skridte og at der som regl gik 2-3 uger før hesten var haltfri.

Han mente den havde trådt på en sten.

Men jeg kan da lige ringe og høre ad ang. såler.

Hun går stille og roligt på folden det meste af tiden. Dog er der ved at være meget mudder.

Hun får vasket og tøret hendes hove hver dag (mest pga. den sure stråle, som så også bliver beghandlet)

Skal jeg sætte hendes ben i sæbevand?? Det burde ikke være noget problem.

• #15   23. okt 2012 Som du beskriver det nu, så ville jeg ikke få såler i. Og tror heller ikke din smed synes det er nødvendigt nu. Hvis hesten næsten er haltfri nu, så er det et spørgsmål om dage, før den er haltfri.

• #16   23. okt 2012 Det håber jeg på smiley

Tænker jeg bare smider den på fold 3-4 timer hele ugen og så skridter den lidt.. så må jeg prøve at trave den en runde på fredag og se om den er haltfri der.. hvis ikke må jeg så prøve at have fat i smeden igen.

Men vil prøve at smide den et kvarter i sæbevand hver dag hele ugen smiley

Tak for jeres input og råd smiley

• #17   23. okt 2012 God ide. Håber på det bedste for jer.

• #18   26. okt 2012 Lige en opdatering.

Hesten er stadig halt i trav, og når den løber løs i hallen er det ret tydeligt at den er meget uren.

Jeg bader den nu i sæbevand, og den kommer på fold i ca 3 timer, og så går jeg med den i ridehuset i ca 15 min.

Jeg har talt med dyrlægen som siger at jeg skal se tiden an, og hvis der i løbet af en lille uge ingen bedring er, så skal jeg kontakte smeden.

Men tænker lidt om man på røngten kan se hvor slem sådan en hovknusning er??

• #19   26. okt 2012 Og dyrlægen siger modsat af smeden - jeg skal ikke skridte den, så det gør jeg ikke.

• #20   26. okt 2012 røngten er ikke nødvendigt, og tror ikke man kan se noget på den.
    knusningen kan du se på selve hoven, der hvor den træder, der er den sådan rødlig, (lidt som vores blå mærker) smiley

• #21   26. okt 2012 Smeden viste mig godt knusningen, som var etrødt mærke på den hele halvdel af hoven. Men sådan som han sagde det så burde den være helt haltfri nu, men det er den altså på ingen måder. Han sagde også at den gerne måtte skridtes, men min dyrlæge fraråder det. Så skridter selvfølgelig ikke.

Dyrlægen sagde den gerne måtte komme ud, så det gør den, samt jeg skulle bade i sæbevand, hvilket jeg også gør.

Men synes bare ikke der er nogen fremskridt, og ville jo gerne at jeg kunne gøre noget for at fremskynde helingen.

Er bare sådan i tvivl om jeg skal lade den stå inde i boksen og kun komme på luftefold 1 time dagligt, eller om den skal fortætte med at komme på mark. For hvis ro er bedst for at det heler op, så tænker jeg jo at mark er dumt.. men jeg ved det ikke smiley

• #22   26. okt 2012 altså det min dyrlæge sagde, var at den skulle gå uden sko i 4 uger , og bades i sæbevand mindst en gang om dagen, helst to.
    smiley

• #23   26. okt 2012 Min hest kan ikke gå uden sko, og det har hverken dyrlæge eller smed sagt var nødvendigt.

Men ja sæbevand sagde dyrlægen også, så det gør jeg smiley

• #24   26. okt 2012 Du skal lytte til hvad din smed og dyrlæge siger. De har set hesten, kender den og dens hove. Alt hvad vi ved, er hvad du har skrevet. Og uanset hvor stor ekspert man tror man er herinde, fordi man har haft en hest med en hovknusning 1 gang, så har ingen af os en uddannelse som dyrlæge eller beslægtede. Præcis som vi heller ikke har set hesten.

• #25   26. okt 2012 nej, det kunne min heller ikke, så han fik boots på.
    Men min dyrlæge som er mange bruger og synes godt om, sagde at hvis jeg ikke to skoen af så ville der gå længe før det blev bedre. smiley

• #26   26. okt 2012 Pernille K
    - siger jo heller ikke hun skal tage skoen af, jeg fortæller bare hvad jeg fik at vide af min dyrlæge smiley

• #27   26. okt 2012 Tina: Det var en grum generalisering. smiley

Kommentér på:
Hovkusning??

Annonce