{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.909 visninger | Oprettet:

Styrke immunforsvaret? {{forumTopicSubject}}

Min gamle pony Prins har et dårligt immunforsvar, og bliver hver vinter ramt af dermatofilose (sår over hele kroppen). Ofte flere gange på en vinter.
Han bliver klippet og står med dækken, så han undgår at svede under ridning.

Hvad kan jeg gøre for at styrke hans immunforsvar? Jeg er lige begyndt at give ham hybenpulver, men vil gerne høre, hvad I har gode erfaringer med:-)

På billedet ses et af hans sår inden behandling. Så lang er hans pels blevet på kun 1 1/2 måned efter klipning, på trods af at han har stået på stald med 300 g halsdækken... Og det er ikke engang vinter endnu!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Styrke immunforsvaret?
  • #1   1. nov 2012 jeg bruger hvidløg! smiley

• #2   1. nov 2012 Mærke, evt pris?

• #3   1. nov 2012 http://shop.havens.dk/images/Datablad%20EquiForce%20Mun.pdf

Det her er helt fantastisk (syntes jeg) det har virkelig hjulpet på min dreng efter han er blevet opereret og skulle hele op igen, og der er mange gode ting i, ikke kun for imunforsvaret smiley

• #4   1. nov 2012 Hvidløgsgranulat - mærke underordnet - bare ta' det som er billigst. smiley

ellers også interessant læsning
    http://www.brogaarden.eu/Artikelarkiv.70/Antioxidanter-Ja!---ogs%C3%A5-til-heste.3.aspx

• #5   1. nov 2012 Hvidløg er fantastisk godt:-)

• #6   1. nov 2012 Jeg køber hvidløgs pulver fra Brogaarden til 90,- for 1 kg. Det hjælper på min + han heller ikke får lus, når der er en upasset hest på folden der hele tiden raver dem til sig smiley

• #7   1. nov 2012 Christine Nielsen - tak for linket, den blanding ser fantastisk ud smiley

• #8   1. nov 2012 Jeg bruger også hvidløg. Køber dem dog friske og skærer dem så ud. Det koster ikke mere end 8-10 kr. for 3-4 løg :). Det kan ikke gøres billigere ;).
    Og så får han citron i maden, så han kan få det ekstra c-vitamin.

• #9   1. nov 2012 Immunforsvar er et Hvidt begreb.. Når din får sår på kroppen er det fordi huden ikke er elastik men tør eller at blodomløbet er ved at blive dårligere.. Hvad gør man ved det, tænker du?
    Man kan træne hesten hverdag for at sætte blodomløbet igang, lade hesten gå ude, dækken på som du allerede gør og sørge for det et et der ikke skaver, give den ekstra kreatin som tilskud da hår, hove, øjne, hud har brug for kreatin, skifte fodret ud så du er sikker på at der er de vitaminer, proteiner, kulhydrat, fedt/ olie og minealer..

• #10   1. nov 2012 Ps hvidløg kan man bruge til blodomløbet, men hvis det er smidigheden i huden hedder det omlægning af foder.. Hvidløg er med til at rense forkalkninger i blodbanen

• #11   1. nov 2012 Christine det lyder da som et rigtigt mirakelmiddel!

Ninna hvis du har læst mit indlæg, er det en sygdom han får pga dårligt immunforsvar (dermatofilose). Hesten er 25 år gammel, han har ikke tendens til at få skavsår. Han kommer minimalt på fold fordi han simpelthen ikke kan holde varmen derude, trods 300 g dækken i allerede fra 1. september. Han bliver redet 5 dage om ugen og får specielt foder til gamle heste. Så han mangler bare lige et ekstra boost til immunforsvaret.

Sår som dét på billedet kommer på få dage over hele kroppen og heles heldigvis ligeså hurtigt, når han er på antibiotika.
    Jeg ville dog gerne undgå at han skal på antibiotika op til flere gange hver vinter - derfor dette indlæg;-)

• #12   1. nov 2012 På billedet kan i se hele hesten, han er i fin form og bliver brugt til både spring og dressur. Er glad og energisk, så det er ikke foderet der er noget i vejen med. Men hans alder gør, at han ikke optager foderet 100% (hans tænder er tjekket) så han får MEGET foder for at holde en nogenlunde huld. Se evt flere billeder i Prins' profil.

profilbillede
  • #14   1. nov 2012
    Hyppolyt Equimun

Fodringsanvisning
    6 g pr. 100 kg kropsvægt dagligt de 7 første dage i hver måned.
    Derefter 3 ugers pause, hvorefter tildelingen gentages.

• #16   1. nov 2012 så det skal ikke bare gives til den er tom men kun de første 7 dage hver md., og dermed er det faktisk heller ikke så dyrt. smiley

• #17   1. nov 2012 Ebp:
    Jeg har læst det og ved ikke om du ikke kan forstå det jeg skriver:/
    Kreatin tilskud pga af sår.. Hvidløg er til at rense blodkarende til bedre blodgennem strømning i blodbanerne og det er derfor de andre siger hvidløg som råd..
    Lidt problemmatisk at den ikke rigtig kan komme på fold i timevis..

• #18   1. nov 2012 Ps at den fryser betyder dårligt kredsløb og det der dermed at din hest har et dårligt immunforsvar ven smiley

• #19   1. nov 2012 Dårligt immunforsvar er ikke nødvendigvis pga dårligt kredsløb. Det kan ligeså vel være pga at han ikke optager vitaminet/mineraler i foderet godt nok grundet hans alder.
    Hvis han ikke skulle klippes, kunne han sagtens komme på fold. Men jeg bliver nødt til at klippe, da han ellers bliver svedig ved ridning - og så kommer sårene.

• #20   1. nov 2012 Desuden skal din hest dækker være rene og tørre for ikke at fremme væksten.. Og det er et kæmpe vaske arbejde.. - huden har bedst af at være tør så hårdt arbejde hvor den sveder rigtig meget er ikke godt medmindre den kommer i bad og en tur i sol bagefter:)
    Den skal striles hverdag hvad du selvfølgelig også gør:)

• #21   1. nov 2012 Han står på rideskole og kan ikke få wrap/hø på folden. Så det er også begrænset hvor længe han ville kunne være ude, da han ellers ikke kan nå at spise nok til at holde en ordentlig huld. Der skal MEGET igennem systemet på ham efterhånden;-)

• #22   1. nov 2012 Ja selvfølgelig:) men kreatin til huden er mit bud:) kan den ikke optage en bestemt vitamin eller mineral i blodet skal den have et ekstra boost af det.. Det finder man ud af ved en blodprøve dyrlægen kan tage

• #23   1. nov 2012 Dækkenerne bliver skiftet og vasket ved sygdom. Og så længe han er klippet, sveder han ikke under ridning:-)

• #24   1. nov 2012 Har snakket med dyrlægen om udvidet blodprøve. Det er åbenbart super til konkurrenceheste men alt for omfattende og meget dyrt på et 'gammelt øg', så hun anbefalede at lade være.

• #25   1. nov 2012 Så vidt jeg kan læse om kreatin, så er det mest til musklerne?

• #26   1. nov 2012 Der er kreatin i alle hesten celler.. Protein der laves om i kroppen til aminussyrer er det man bruger til muskler:)

• #27   1. nov 2012 Ok, var bare inde og læse om kreatin fra forskellige producenter. Og de skriver alle kun om virkningen på hestens muskler;-)

• #28   1. nov 2012 Jamen det kan jeg ikke sige noget imod:) men kreatin er der mere af i hud, hår og hove, spørg fx din smed hvad hesten skal have for at forstærke hove og dyrlægen hvis du tvivler på min viden:) og hvis man gerne vil have noget til musklerne hedder det protein.. Synes lidt det er en salgstale der vil noget hvis det ligefrem skriver at det hjælper på musklerne:) alle ved at folk der fx går i motions center ofte drikker protein pulver for at styrke musklerne:) og det er det samme med hesten:) altså produkterne lover altså mere end hvad godt er hvis de siger at kreatin er for hestens muskler:/ hvad de ikke kan være bekendt efter min mening! Altså en muskel celle er mest protein ligesom en knogle er mest kalk i knogle celle..

• #29   1. nov 2012 Det er i hvert fald værd at overveje smiley Jeg har haft rigtig gode resultater med det smiley

Kommentér på:
Styrke immunforsvaret?

Annonce