{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Hverdag og hest passer ikke sammen {{forumTopicSubject}}

Jeg er i en træls situation. En rigtig træls situation. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre med hesteriet.

Jeg er 18 år, har ikke selv hest, går på HTX, i 2.g, og jeg er rigtig glad for det. Jeg bruger ca. 45-50 minutter på at komme i skole hver morgen med bus, og der går normalt omkring en time fra jeg har fri til jeg er hjemme. Og jeg bor vel at mærke kun 25 km fra skolen.
Og så er jeg elendig til at planlægge.
De værste dage er mandag og tirsdag. Jeg har fri 15.15, men fordi bussen lige den éne gang i døgnet kører en anden rute, kan det bedst betale sig at vente og tage den næste bus. Så tager jeg fra skolen 16.08 og er hjemme 16.55. De dage tager utrolig meget af mit overskud, specielt om vinteren. Det er mørkt når jeg tager hjemmefra, og det er mørkt når jeg kommer hjem. Jeg kunne jo lave nogle af mine lektier i det tidsrum, men det er faktisk ret besværligt. Og det er ensomt på skolen på den tid af dagen.

Grundet min familie, som kan være lidt spontan i sin planlægning, har jeg rigtig svært ved at sætte 2-3 timer af til hestene på bestemte dage i ugen, hvilket gør, at hvis jeg skal ride, skal det være meget fleksibelt. Jeg kunne jo også bare sige nej til en del af de ting, men det vil jeg ikke. Det er fællesspisninger i byen, og så kommer min lille søster op til min far og jeg 1 aften i ugen (nogle gange flere) ud over hver anden weekend. Mine forældre er skilt, og min søster og jeg bor ved hver sin af flere grunde. Så jeg ser hende mest i weekender.

Hestene jeg rider er private. De står i en privat stald hvor der kun er ejer, en anden part som rider en fast hest, og så mig. Der er pt. 4 ridbare heste, og 8 i alt.
De fire ridbare er ejers yndlings ridehest, som ingen anden end hende rider, den anden parts hest (som jeg også rider ind i mellem mens ejer rider dens datter, eller bare for at få rutine). Så er der den anden parts hests datter. Den rides som en unghest, og det er den jeg primært rider. Ud over dem, er der en gammel flink pony, som jeg ind i mellem skridter en tur på. Den kunne rides op til at være tur hest.
Ingen af hestene er noget specielt for mig. Jeg kan mægtig godt lide dem, og jeg lærer en del af dem. Men jeg har intet specielt bånd.
Men jeg vil ikke ride alene uden opsyn (hele tiden!), på andre heste end den gamle pony af sikkerhedsårsager. Ja, alt kan ske, men sandsynligheden er langt større på de to andre. Der er ingen ridehus på stedet der virker, og banen er oversvømmet. Så jeg er overladt til tur. Fint nok. Men det er altså mørkt.
Jeg betaler smed for en hest, og hjælper i stalden. Men det at muge 8 bokse og give mad og lukke ind, har jeg virkelig ikke lyst eller tid til. Så jeg falder helt fra. Det tager altså tid og overskud - som jeg ikke har. Jeg synes også alt for tit, at ejer mener at jeg skal sætte næsten alle dag timer til at hjælpe i stalden fordi der både er det almindelige staldarbejde og et elelr andet projekt. Fint. Men de kommer altid når jeg ikke har tid eller overskud.

Mit liv er IKKE heste. Ellers skulle jeg nok få det til at gå op. Jeg har også andre interesser og fremtidsinteresser som kommer i karambolage med alle de timer der skal sættes af, og ikke mindst: <i> Planlægges fast pga. af stalden, hestene og ejer </i>.
Men jeg kan heller ikke undvære hestene.

Mine bedsteforældre har nogle shetlændere. De fleste dage i ugen, er det nok for mig at strigle og hygge om en hest. Men jeg har også et behov for at ride ind i mellem. Og gerne på den samme hest som jeg hygger om. Og så er en shetlænder for lavbenet.

Far har endda spurgt hvilket prisleje en haflinger ligger i. Og jeg havde aldrig troet jeg skulle høre ham sige det, som om vi skulle købe en. Men på den anden side vil han heller ikke anskaffe en hest for 1½ år. Og ja, der er en fremtid. Men jeg ved hvad jeg vil, nemlig TV-branchen. Og jeg ved ikke hvor godt den uddannelse og det job passer med hest. Og alt kan ændre sig.

Så kunne man overveje en lånehest. Men ansvaret afskrækker mig virkelig. For hvem har ansvaret hvis hesten snubler og brækker et ben eller står halt et halvt år? Hvem betaler dyrlæge regningen på en stor skade? På en tilfældig skade? Hvad hvis hestens sadel ikke passer mere?

Alt er virkelig forvirrende. Mest af alt, trænger jeg til at se det udefra, og så er det nemmest at skrive. Hvad i alverden gør jer der er under uddannelse/på gymnasie som ikke kan undvære heste, men hestene er ikke jeres liv og største interesse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hverdag og hest passer ikke sammen
  • #1   21. nov 2012 Hold da nu ferie. Det blev lidt længere end jeg havde regnet med.

  • #2   21. nov 2012 Syntes bestemt ikke du skal få dig din egen hest, da du ikke er sikker på at kunne have tid og overskud nok til så meget som en hest kræver. Tænker om du ikke kan spørge det sted hvor du allerede er, om du må komme en gang imellem og holde den ældre pony lidt igang og hygge om den og så muge dens boks som det eneste når du er der? Men det ved jeg selvfølgelig ikke om er nok for dig smiley

  • #3   21. nov 2012
    Jeg kan sagtens forstå at en bane der ikke duer og mørke ikke er noget man gider - især når man føler det hele bare er pligt, fordi du skal hjælpe så meget til.

    Jeg havde nok overvejet at finde en anden hest, måske også tænke nærmere over hvad for noget du gerne vil med ridningen også vælg hest efter det hvis muligt.

    Det med mørke osv. er en dum ting, derfor er jeg glad for at der hvor jeg er lige nu, er der ridehus eller bane med lys. Ridehuset er godt nok ikke det største, men det er der. Hesten må ikke rides, så jeg træner fra jorden og det tager ikke mere end ½ time. Også muger jeg og giver hø.
    Jeg kan ikke undvære heste, men jeg vil hellere ikke ligge alt over styr for dem. Ved folk siger det handler om at prioritere men vi er forskellige psykisk, så ikke alle kan klare at mase alt ned i et skema der er planlagt ned til hver detajle.


  • #4   21. nov 2012 Skal jeg have "egen" hest, vil den stå som en integreret del af shetlænderflokken, og der vil ikke ske noget hvis jeg en dag ikke har tid, eller jeg kun kan hygge om den.

    Frederikke: Det lyder faktisk som et fint forslag. Men jeg har så svært ved at snakke med ejer om det. Hun kan ikke forstå at hestene ikke er prioriteret højere, og at jeg har svært ved at nævne dage jeg kan, fordi det nemt kan blive byttet rundt.

    Krikken: Den at finde en anden hest forsøger jeg. Men jeg bor ikke et sted hvor det myldrer med dem.
    Det er ret sjovt som folk har svært ved at forstår at vi ikke er ens psykisk. Og det har ejeren desværre ikke nemt ved.


  • #5   21. nov 2012 jeg solgte min pony da jeg startede i gymnasiet.

    i gymnasiet havde jeg part 3 dage om ugen.

    mens jeg læste videre havde jeg slet ik nogen hest at ride...

    da jeg blev færdiguddannet og fik fast job, købte jeg min egen hest! STOR DAG! en dag jeg havde set frem til i MANGE år!

    idag kan jeg slet ikke leve uden at have en hest i livet, hver dag helst, og min kære mand er nogenlunde indforstået med at det tager tid hver dag efter job, og knap så indforstået med at den koster mange penge smiley

    Mit forslag til dig, er at du finder dig en FORNUFTIG part 2 dage om ugen, og så må du gøre klart for alle, at det er fast de 2 dage om ugen du skal ride, og skal du noget de dage, så blir det efter hesten. det er et spørgsmål om at prioritere.

    men find en part hvor der er ordentlige aftaler, på en ridelig hest.
    find en der står på et lidt større privat sted, hvor du ikke altid er alene, og måske aftalen er, at du skal muge og give hø til den ene hest, og evt lægge et par 100 kr hver måned.


  • #6   21. nov 2012 Jeg ville gøre som Marie Louise skriver. Find 1 FAST hest, som du er tryg ved. Find et sted hvor du ikke SKAL patout passe alle de andre heste, det tager virkelig gnisten fra en hvis tiden er snæver i forvejen.
    Jeg ville også sige at finde 2 dage, som Maire Louise skriver og så må du også lære at prioterer hvis det er noget du virkelig ikke kan undvære. Det er jo KUN 2 dage det handler om og hvis du ikke kan overskue dét ville jeg måske overveje en ekstra gang om det er noget du vil bruge krudt på. Samt hvis du sættes ned i "arbejdskraft", og det kun er 1 fast hest det altid er du skal ride på er der mere overskud til det sjove. Og husk, at det er ikke en skam at sige fra, hverken over for dit nuværende sted eller over for din familie.


  • #7   21. nov 2012 Jeg vil helt sikkert tage jeres råd til efterretning. Og så finde en fast hest, hvor der kun er den og det arbejde der hører til den ene. Hvis jeg kan finde noget, hvor det går op.
    Så må jeg jo hellere få hold i det andet inden det helt tager gnisten fra mig. For det fungerer bare ikke.


  • #8   22. nov 2012 Puuha hvor jeg forstår dig! Jeg går selv i 2.g på STX og har min egen hest. Jeg har SÅ dårlig samvittighed fordi jeg ikke har mere tid til ham end jeg har og jeg må sende ham i træning i januar fordi jeg ikke har haft tid til at ride... Heste betyder dog ekstremt meget for mig, men forstår så godt dine problemer. Især her i de mørke og kolde måneder er overskuddet rigtig svært at finde frem.
    Synes også du skulle finde en part du kan ride et par gange i ugen smiley


Kommentér på:
Hverdag og hest passer ikke sammen

Annonce